buitenbakverlichting, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanja

buitenbakverlichting, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 13:04

We willen onze buitenbak voorzien van verlichting, wel handig als het zoals nu zo vroeg donker wordt....

Ik heb al es wat rondgeneust op marktplaats ed maar schrik toch wel een beetje van de prijzen die er gevraagd worden voor een paar lichtmasten... Geld, geld! Verdrietig

Dus misschien heeft er iemand tips hoe je voor een redelijke prijs verlichting kunt aanleggen? Hoeft ook niet de hele bak rond maar dat we in ieder geval een deel van de bak zodanig verlicht hebben dat je er kunt rijden/longeren. Is een sterke bouwlamp misschien een alternatief?

Reacties zijn welkom!

ikke20

Re: buitenbakverlichting, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:07

een bouwlamp of een lamp die reageert op beweging is ook goed te doen. gewoon lange ijzeren buis lamp op maken en rechtop zetten. of lantaarnpalen kan je ook gebruiken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:12

Een bouwlamp is al snel érg fel. De mensen tegenover onze stal hebben zo'n bouwlamp, en die schijnt precies onze kant op. Als we dan 's avonds moeten voeren dan is die echt totaal verblindend, héél erg vervelend.
Ik zou liever twee lantaarnpalen zoeken, die een beetje óver de bak hangen, naar beneden schijnen, en iets minder licht geven, dat is een stuk fijner Lachen

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:24

Een hoge paal en daaraan een lamp, b.v. een bouwlamp, kijk dan wel aan de sterkte van de lamp.
Maar het kan prima hoor.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:47

Ik heb 4 goedkope bouwlampen (van de bouwmarkt) in de bomen rond de bak gehangen. En dat werkt echt super! Niet te fel, zeker niet, het geeft net genoeg licht om goed te kunnen rijden. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:51

Ik heb hier 2 natrium-kwik lampen hangen van 400 watt op de lange zijde.
Dat is genoeg om dressuurmatig te rijden. Wil je echt springen dan heb je er 4 nodig.
Ik heb ze niet te ver naar boven toe gericht, want dan schijnen ze idd ver weg. Dan hebben de buren er nog geen last van maar kunnen we binnen de schemerlampen wel uitzetten Tong uitsteken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:36

runningkawa schreef:
Dat is genoeg om dressuurmatig te rijden. Wil je echt springen dan heb je er 4 nodig.
Ik heb ze niet te ver naar boven toe gericht, want dan schijnen ze idd ver weg. Dan hebben de buren er nog geen last van maar kunnen we binnen de schemerlampen wel uitzetten Tong uitsteken

Watte??? Nou zit ik al twintig jaar in het vak, maar deze ken ik toch echt niet Haha! Haha!

Wat voor verlichting je het beste gebruikt is afhankelijk van hoe vaak, hoe lang en hoeveel licht je wilt hebben.
Voor twee keer per week een half uurtje beweging, zou ik voor halogeen bouwlampen kiezen. Voor vijf keer per week een uur serieuze training (en les) zou ik voor Hoge druk natrium (SON-T 250W) of halogeen-metaaldamp (MHN-TD 150W) lampen kiezen, vanwege de lichtopbrengst in verhouding tot stroomverbruik. Een MHN-TD 150W geeft meer licht dan een 500W halogeen bouwlamp.
Soms kun je tweedehands nog wel eens wat op de kop tikken, zeker bij gasontladingslampen is het zinvol om daarnaar te zoeken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:41

bouwlampen waren in de aanbieding (welkoop of gamma)

maar dan moeten ze nog in de lucht

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:41

ikke schreef:
runningkawa schreef:

Watte??? Nou zit ik al twintig jaar in het vak, maar deze ken ik toch echt niet Haha! Haha!

Wat voor verlichting je het beste gebruikt is afhankelijk van hoe vaak, hoe lang en hoeveel licht je wilt hebben.
Voor twee keer per week een half uurtje beweging, zou ik voor halogeen bouwlampen kiezen. Voor vijf keer per week een uur serieuze training (en les) zou ik voor Hoge druk natrium (SON-T 250W) of halogeen-metaaldamp (MHN-TD 150W) lampen kiezen, vanwege de lichtopbrengst in verhouding tot stroomverbruik. Een MHN-TD 150W geeft meer licht dan een 500W halogeen bouwlamp.
Soms kun je tweedehands nog wel eens wat op de kop tikken, zeker bij gasontladingslampen is het zinvol om daarnaar te zoeken.

Idd, wij hebben ook halogeenlampen hangen.
eerst waren het 500watt lampjes, maar als je ze niet hoog genoeg ophangt dan is het écht fel licht.
Wij hebben de kaders kunnen kopen voor 3,60 euro met lampje erbij. (da's geen geld, stonden wel in promotie)
Houten palen van ong. 4m hoog vastgehangen aan de bakrand en daarbovenop de lichten gemonteerd.

Je moet wel opletten welke kabel je gebruikt en hoeveel watt je lampen zijn.
anders kan je het probleem hebben dat je kabel doorbrandt (zoals bij ons en laat die kabel nu héél erg duur zijn Haha! )

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:23

Wij hebben ook 2 bouwlampen hangen, die hebben we aan twee steigerpijpen gehangen en werkt echt prima!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:26

Is het ook Ja
Niks te duur, super lamp Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:53

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:06

Wij zijn via onze oom aan 4 landtarenpalen gekomen, hele fijne lampen. Ze zijn niet fel, maar geven toch voldoende licht.

Het waren volgens mij palen die niet meer nodig waren langs de weg, en dus konden wij ze goedkoop kopen.
Misschien dat je eens bij de gemeente erover kan informeren.

Succes!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:48

Let wel een beetje op dat je geen overactieve gemeente hebt, want het wordt als landschapsvervuiling gezien.

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:30

@MysticTinker: Als je nog gebruikte lantaarnpalen zoekt, moet je Menten in Haelen (L) bellen (http://www.menten.nl).

Ik ben u ook bezig om 4 hogedruk kwik lampen van 400 W te plaatsen. Een heb ik er al staan. Ze geven een zee van licht. Ik gebruik 1 3/4 " dikwandige verwarmingsbuis. Die komen nog uit de oude champignonkwekerij van Pa. Pling

De lamp hangt nu op ca 5 meter, maar dat is te laag. Ik ga de buizen minstens 2 meter verlengen. Alleen ze rechtop zetten is vervolgens hele kunst.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:32

lantarenpalen, bouwlampen zijn niet goed. die moet je héél hoog plaatsen om het goed te verlichten + dat ze stroom vreten, dan ben je ook duur uit!

Wij zetten 6 straatlantarens neer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:32

Heeft je pa er nog meer over? Tong uitsteken

De buizen die ik heb zijn wat te dun, ik moet ook opzoek naar andere.
Ook bedankt voor de link Ja

Idd. het rechtopzetten van een dikkebuis...das niet zo makkelijk ben ik bang voor...
Alle tips zijn welkom Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:33

dat kan je met een lift of trekker doen, maar die moet je dan wel hebben, dan is het zo gebeurt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:34

We hebben wel een tractor (geen voorlader), maar hoe krijg je die paal omhoog?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:36

runningkawa schreef:
We hebben wel een tractor (geen voorlader), maar hoe krijg je die paal omhoog?

Hmm.. Met een grijphaak. tenminste zo gaan ze het bij ons doen, of het bakje onder de lamp zetten(paal) en het bakje omhoog heffen. dan gaat de paal omhoog. en schiet ie zo in het gat

Ik zal het eens voor je navragen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:42

We hebben geen bakje of grijphaak oid.
Gewoon tractor met weide sleep Tong uitsteken

Als je het na wilt vragen graag Ja
Ik kan wel aan een soort hoogwerker komen, maar niets zo makkelijk als het met eigen spul kan Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:43

runningkawa schreef:
We hebben geen bakje of grijphaak oid.
Gewoon tractor met weide sleep Tong uitsteken

Als je het na wilt vragen graag Ja
Ik kan wel aan een soort hoogwerker komen, maar niets zo makkelijk als het met eigen spul kan Lachen

Hmmm ik ga het voor je uitzoeken deze week! Lachen
En anders zu je evt een mechanisatiebedrijf kunnen vragen, wij hebben De vries tegenover de stallen zitten zo'n beetje, dus die slaan er ook zo ff een gat in enzo.
maar die mogenlijkheid moet je maar net hebben.

je hoort van me Lachen

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:45

Kan gewoon met twee personen: de sterkste achteraan, een helper met een schop ervoor. Steeds beetje optillen, schop eronder en weer verder. Als je een plank achterin het gat zet glijdt de paal daarlangs naar beneden. Aan het eind steeds even op de paal trappen om de onderkant in het gat te krijgen. Lijkt een hele klus maar is binnen vijf minuten gepiept.