Wat voor paard past bij mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Wat voor paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:11

Oftewel, ik zit er over te denken, gezien mijn sterk verbeterde financiële toestant hihi, om eindelijk een eigen paard te kopen.
Maar wat voor paard zou volgens jullie bij mij passen?
Even een korte beschrijving van mezelf:
- 15 jaar rij-ervaring, zowel op maneges als met verzorgpaarden en pony's,
- geen wedstrijdambitie,
- ik wil voornamelijk dressuurmatig aan de slag,
- vindt de vertrouwensband tussen eigenaar-paard héél erg belangrijk,
- ik rijd eerlijk, maar consequent,
- wil een betrouwbaar paard, liefst koel in het hoofd, (heb na wat vervelende buitenrit-ervaringen van vroeger wat schrik gekregen)
- liefst een kleiner paard, zo rond de 1.60 m,
- wil een paard dat écht bij me past.

Ik heb op MP een heel erg leuk paardje zien staan, helaas nog niet ingereden, maar dat zou ik uit kunnen besteden aan een trainingsstal. (adv. nummer: 12656253913 , voor de nieuwsgierigen onder ons Knipoog )
Ik twijfel er aan of dat wel iets is, ik kan hem niet uitproberen omdat hij nog niet ingereden is, en stel je nou voor, dat ie ingereden is en dat het dan niet blijkt te klikken?

Wie kan me adviseren?

Evelyne79

Re: Wat voor paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:16

Als ik jou wensen zo lees zou ik gaan voor een wat meer doorgereden koudbloed

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:17

ik zou ook gaan voor een koudbloed mischien een fries of tinker?

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:19

Dezelfde gedachte Haha!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:19

Ik zat te denken aan een brave, recreatief bereden KWPNer. Heb je in alle soorten en maten, dus vast ook eentje die perfect bij jou past! Ja

loves_lutin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:20

een fjord of haflinger , misschien een tinker, maarik kan dat nu wel gaan zeggen maar elk paard heeft een ander karakter

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:20

Gewoon een braaf paard maakt niet uit welk ras Haha!
Ga zoeken op karakter en op dat dressuurmatige en de maat, dan kom je vanzelf wat leuks tegen wat je aanspreekt!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:22

Toen ik dit las dacht ik aan gewoon een KWPN of een Tinkertje ofzo van 10-12 jaar met al voldoende levenservaring Ja

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 18:30

Ik wil het liefst een niet al te 'oud' paard. Zo rond de 7 jaar.
Maar wat me dan weer het voordeel lijkt van een nog jonger paard, is dat je hem meer zelf kan 'opvoeden'.
Ik heb afgelopen voorjaar samen met een vriendin onze verzorgpony ingereden (onder begeleiding van een 'deskundige') en dat is ons erg goed bevallen.
Dat dit zo goed ging, is denk ik ook wel te wijten aan dat we anderhalf jaar daarvoor al iedere dag met deze pony omgingen en onze band heel erg sterk was.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:32

Ohh als je dat al hebt gedaan heb je toch al wel wat ervaring dan zou ik gaan voor idd een 7jarige KWPN of een koudbloedje Ja

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:34

Een haflinger of tinker komt bij mij op. Haha!
Hebben wel een leuke aanleg voor dressuur (sommige meer dan anderen) en kunnen zeer bombproof zijn Haha!
Ik persoonlijk vind beiden soorten erg lekker rijden (natuurlijk zijn ze allemaal anders) en ik was verbaast over hun mogelijkheden op het gebied van dressuur, springen en western.
Maar elk ras heeft zijn drukke en rustige paarden Clown

1 tip, als je een leuk paardje ziet bij een handelaar en hij zegt dat hij "braaf en rustig" is en dat bij de eerste ontmoeting ook is raad ik aan om een keer onverwachts langs te gaan.
Heb al een paar keer meegemaakt dat (vooral moeders in dit geval) een leuk "braaf" paardje voor dochterlief kochten na de 1e ontmoeting en toen bleek de handelaar hem eerst totaal afgemat te hebben zodat hij "braaf en rustig" bleef en achteraf een kanon was.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:35

Misschien dat je eens om je heem kunt kijken voor een draver? Dit zijn ontzettend lieve paarden in een voordelige prijsklasse en ze doen zeker niet onder voor een kwpn-er.
Mijn ervaring is dat ze zelfs veel koeler zijn in het hoofd Haha! En daarnaast ideaal voor buitenritten en receatie.

En ja, ze kunnen allemaal galoperen Tong uitsteken Daarnaast is het een paard dat voor je door het vuur zal gaan. Misschien gewoon eens bij eentje gaan kijken?

http://www.dravers.nl staan er genoeg

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:37

je kan in alle rassen en op alle leeftijden een braaf paardje tegenkomen ik heb nu een 4-jarig warmbloedje en het is een juweeltje om mee te rijden, altijd braaf en werklustig
leeftijd en ras zeggen niet alles.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:44

Heb je wel eens een IJslander overwogen?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:44

Mijn eerste paard was ook een draver, ideaal voor recreatie en ik heb er ook mee gedressuurd. Supermak, deed alles voor me, maar kon bijv. ook lekker sprinten in het bos Haha!
Kwpn-er kan ook prima zijn, als je maar niet een hebt met teveel "bloed"
Een Haflinger/ Fjord/ Tinker zou ik persoonlijk niet aanraden, maar dat is natuurlijk ieders smaak Knipoog

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 19:50

joy76 schreef:

Jazeker! Mijn vorige baas had er een paar en daar ben ik een keer mee op buitenrit geweest, sinds die buitenrit durf ik weer zonder al te veel kriebels van angst in mijn buik, buitenritten te maken.
Was echt erg gaaf! En die tölt zat echt geweldig!
Ik vond het alleen wat jammer dat ze zo klein zijn.

Verder wel grappig dat jullie voornamelijk Tinkers en Haflingers noemen, daar had ik zelf ook al aan gedacht!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:06

Haha! Ze zijn ook leuk Haha!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:24

ik denk dat er heeel veel paarden voor jou geschikt kunnen zijn. hoeft niet persé koudbloed te zijn hoor. Gelderse paarden zijn vaak ook vrij cool en niet al te groot. Ik heb heel leuke ervaringen met Welsh-cobs, maar die zijn doorgaans wat kleiner dan 1.60. (uitzonderingen daargelaten).
Toen ik op zoek was had ik ook ongeveer jouw lijstje in mijn hoofd. Ben uiteindelijk tegen een schat van een appaloosa-merrie aangelopen.

veel succes met paardjes kijken, gaat vast wel goedkomen!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:30

corinne1981 schreef:
joy76 schreef:

Jazeker! Mijn vorige baas had er een paar en daar ben ik een keer mee op buitenrit geweest, sinds die buitenrit durf ik weer zonder al te veel kriebels van angst in mijn buik, buitenritten te maken.
Was echt erg gaaf! En die tölt zat echt geweldig!
Ik vond het alleen wat jammer dat ze zo klein zijn.

Verder wel grappig dat jullie voornamelijk Tinkers en Haflingers noemen, daar had ik zelf ook al aan gedacht!

Oh, wat leuk! Ik noemde het, omdat ik sinds ik een ijsje heb ook geheel verlost ben van de zenuwen.. Lachen
Qua klein: ik heb er eentje van boven de 1.40, die vind ik vergeleken met de ijsjes van m'n stalgenootjes zelfs groot, hihi. Wat ik wil zeggen is: aan de hoogte wen je snel hoor, en mijn ervaring is dat als je erop zit, ze helemaal niet zo klein zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:17

Ga gewoon rondkijken voor een leuke e-pony. Ras is niet zo van belang, karakter wel. Binnen verschillende rassen zijn trouwens ook hele grote verschillen, zowel wat betreft de bouw als wat betreft karakter / koelheid.
Wat betreft een jong paard, een klik hebben met een paard heeft niets met rijden te maken, maar met omgang. Jullie karakters moeten bij elkaar passen.
Verder geef je aan niet een "ouder" paard te willen vanwege opvoeding, dat valt ook wel mee. Kijk, een volstrekt onopgevoed paard van 12, dat zijn hele leven zijn gang heeft kunnen gaan, lijkt me inderdaad geen goed idee, maar een paard met normale omgangsvormen van 12 kun je best nog naar je hand zetten. Mijn paard van 20 leert ook nog steeds bij, dat houdt heus niet opeens op bij een bepaalde leeftijd.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:20

Ik zou gaan voor een wat ouder en goed doorgereden paardje, die vanalles een wat kan, dus braaf is buiten, een sprongetje kan maken en dressuurmatig M loopt, 'merk', maakt niet uit, als je een paard ziet weet je snel genoeg of het je aanspreekt of niet.

donna1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:24

ik zou zeggen ga rondkijken , bij meerdere paardjes die je aanspreken, kijk met welk paard of pony je een klik heb , zet alles op een rijtje, van de verschillende paarden die er zijn.

voorbeeldje van mij ik ging voor een arabier en ik kwam met een tinker thuis.
je moet zelf gewoon gaan zoeken , het is een maatje voor het leven en dan kunnen wij niet beslissen succes in ieder geval

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:25

ik ga mee met advies van Waratje, zou er nog aan willen toevoegen, neem een quarter! Lachen
ideale rustige niet te grote paarden, ook geschikt voor dressuur, cool in hun kop, allround paarden! galoperen heeeeeeeerlijk (maar ik ben dan ook bevooroordeeld Knipoog )

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:02

ras is idd niet van belang..
maar het kan wel uitmaken met qua karakter.
een welsh is meestal feller dan een shetlander.
ik denk dat een koudbloed wel goed bij je past idd.
maar er zijn ook altijd felle koudbloedjes tussen.
dus zou ik wel nauwkeuring zoeken als ik jou was.
veel succes ! Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:08

cissy schreef:
ik ga mee met advies van Waratje, zou er nog aan willen toevoegen, neem een quarter! Lachen
ideale rustige niet te grote paarden, ook geschikt voor dressuur, cool in hun kop, allround paarden! galoperen heeeeeeeerlijk (maar ik ben dan ook bevooroordeeld Knipoog )

Ach, ik ken ook quarters die zenuwenlijders zijn Clown
Maar inderdaad zitten er hele fijne exemplaren tussen (daar hebben wij er eentje van Haha! )