Lang op trailer, stressvol en niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Lang op trailer, stressvol en niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:02

Ik woon in Groningen en zou graag 11 november meedoen met een arabierenmeeting van een andere forum-site in Castricum op het strand. Nu is het mij afgeraden om mijn paard drie uur te moeten vervoeren want daarna zou ze gestresst en druk zijn, en ook heel moe door het in evenwicht houden. Ze staat in een gewone 1 1/2 paards trailer en we stoppen onderweg natuurlijk even om te kijken hoe het gaat. Is het inderdaad niet goed voor haar?

Deze merrie is erg trailermak maar heeft meestal de bochten en rotondes veel moeite met haar evenwicht (logisch!). De weg van Groningen naar Castricum is één en al snelweg dus het zal vlek en rechtdoor gaan.
wat vinden jullie?

ps ik kon niks vinden op de zoekactie.

dolor

Re: Lang op trailer, stressvol en niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:57

ik heb mijn paard ook vervoerd van noord-holland naar brabant. geen enkel probleem. was een reis van 2 uur en de volgende dag heb ik lekker met hem gereden en hij had nergens last van. als de mogelijkheid er is om 1 dag eerder te gaan en je paard daar voor de nacht in een box te stallen, zou ik dat wel doen. kan je paard toch even tot rust komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:05

ROFL ROFL ROFL Lijst Lijst
Doe niet dit, doe vooral dat, doe het zus of zo; wat een gezever. Gewoon rijden; zeiken is voor mietjes!
Als jij niet eens van Groningen naar Castricum kunt rijden, wat is het dan om vanaf Eindhoven, via Amsterdam naar Harlingen te rijden, 1,5 uur op de boot te staan (waar je een half uur voor vertrek moet zijn) en dan nog een half Terschelling over, voordat ze op de wei konden.........

Dat jouw paard moeite heeft met rotondes, zegt meer over jouw rijstijl, dan over de reiscapaciteiten van je paard; maar om nu daarop te zeggen dat het onverantwoord is, is het andere uiterste.

Oh, nog wat: stoppen onderweg is voor sukkels en noodgevallen. Als er geen aanleiding is, DOORRIJDEN! Zorg dat je een volle tank hebt bij vertrek en als je niet heen en weer kunt op één tank brandstof, tank dan vóórdat je je paard weer laadt. Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat het erg onprettig is om in het zicht van de haven met brandstofproblemen tot stiltand te komen.

@Dolor: goede tip, alleen die stal zou ik bij voorkeur vervangen door weiland.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:05

Paarden vinden snelweg toch vaak wat makkelijker reizen. Gewoon rechtdoor Lachen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:16

Mijn paard gaat regelmatig mee op wedstrijd: 1 tot 2 uur weg, dan wedstrijd en dezelfde tijd weer terug reizen.
En lessen: zonder file 2 uur heen, anderhalf uur daar en weer 2 uur terug.

Nou, de mijne geeft er iig niks om hoor, is gewoon braaf op de trailer en komt er droog en kalm vanaf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:27

Het is ook vaak gewenning.

Wij gaan nu over het algemeen ook op ritten van ruim anderhalf uur enkele reis. Als het tegen de twee uur komt te zitten dan begint paardlief het wel vervelend te vinden.

Overigens kun je met hem beter anderhalf uur snelweg hebben dan een half uurtje trailer met veel stoplichten of file. Geloof dat dit voor meer paarden opgaat.

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 23:21

ikke schreef:
Doe niet dit, doe vooral dat, doe het zus of zo; wat een gezever. Gewoon rijden; zeiken is voor mietjes!
Als jij niet eens van Groningen naar Castricum kunt rijden, wat is het dan om vanaf Eindhoven, via Amsterdam naar Harlingen te rijden, 1,5 uur op de boot te staan (waar je een half uur voor vertrek moet zijn) en dan nog een half Terschelling over, voordat ze op de wei konden.........

Dat jouw paard moeite heeft met rotondes, zegt meer over jouw rijstijl, dan over de reiscapaciteiten van je paard; maar om nu daarop te zeggen dat het onverantwoord is, is het andere uiterste.

Oh, nog wat: stoppen onderweg is voor sukkels en noodgevallen. Als er geen aanleiding is, DOORRIJDEN! Zorg dat je een volle tank hebt bij vertrek en als je niet heen en weer kunt op één tank brandstof, tank dan vóórdat je je paard weer laadt. Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat het erg onprettig is om in het zicht van de haven met brandstofproblemen tot stiltand te komen.

Misschien kun je het de volgende keer iets aardiger zeggen ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 08:23

In het verleden moesten wij altijd ongeveer 3 uur rijden voor wedstrijden (Brabant, tegen belgische grens naar Groningen en Friesland). Geen probleem. Paarden reizen comfortabel over de snelweg. Zorg voor een goed gevuld hooinet, zodat ze wat te doen heeft. Onze hackney's stonden gewoon te slapen op de snelweg!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:21

Wij rijden wedstrijden door het hele land, zelfs op Texel
Gewoon opladen en rijden met die hap.
We stoppen nooit om te kijken, als het misgaat merk je het
'vanzelf.
Juist als je gaat kijken doe je iets anders dan normaal,wat stress kan opleveren.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:34

Gewoon doen. Jij kent je paard zelf 't beste en als zij gewoon rustig staat zie ik er geen probleem in. Mijn paard is toen ze 5 maanden oud was over 160 km vervoerd, 2 uur rijden. Eén keer gestopt om even snel een blik in de trailer te werpen en meerniet.

Je zou eventueel kunnen kijken of je je paard daar in de buurt kunt stallen van te voren en erna. Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:52

Net als wat de rest ook al zegt, gewoon rijden.
Misschien voor je eigen gemoedsrust een dag van te voren heen gaan, en daar een box huren.

Ging ik met mijn pony naar de keuring dan moesten we ook zeker 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Niks aan de hand, goed gevuld hooinet en als we aankwamen stond ze direct met d'r mond in het gras.
Super relaxed, zolang je het zelf ook maar bent.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:27

ikke schreef:

Zo, das nogal kort door de bocht.
Hoezo is stoppen voor mietjes? Als een paard niet in paniek is is er geen enkel probleem hoor.
Kijk als je paard op zn gat ligt of er is een vervelende situatie dan zeg ik wel.. doorrijden en zo snel mogelijk op de plek van bestemming proberen te komen, of als dat te ver weg is zorgen dat je ergens anders terecht kan.

En het feit dat het aan je rijstijl ligt als een paard moeite heeft met rotondes, kan jij mij dan vertellen dat elk paard wat ik vervoer anders reageert bij een rotonde dan de ander?
De ene staat superstil, verstapt niet, die merk je niet. De ander is lomp met het verstappen en krijgt het zelfs voor elkaar om op zn eigen kroonranden te gaan staan..
Ik ben benieuwd naar jou visie.
Knipoog
Die van mij staat ook vaak zat lang genoeg op de trailer naar wedstrijden of les.
Maar ik zou wel goed bedenken dat als je dit voor de 1e keer doet, je je paard goed in de gaten houdt.
Ze kunnen ook nog eens anders reageren door de stress/drukte/onwenning. Dus met uitladen ed ook goed oppassen.
Een paard met ervaring zal vanzelfsprekend natuurlijk minder onder de indruk zijn van alles.
In principe is het idd minder vermoeiend rijden op de snelweg voor jezelf en het dier.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 17:31

@ ikke: je kunt alles wel wat vriendelijker brengen. En het is mijn vader die rijdt, niet ik, en hij is zo voorzichtig als het maar kan, maar als je een rotonde driekwart ommoet kan ik me voorstellen dat mijn paard even uit evenwicht is. Het onderweg stoppen is meer voor het even nuttigen van een bak biks, ik wil geen voederbak in de trailer hangen. En even controleren of het goed gaat vind ik toch wel zo fijn voor mijn eigen gemoedsrust. Bedankt iedereen voor de reacties!

een hooinetje krijgt ze wel en trailerrijden is ze ook wel gewend, alleen niet over deze afstand. Maar eens moet de eerste keer zijn toch!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:42

liesje23 schreef:
Hoezo is stoppen voor mietjes? Als een paard niet in paniek is is er geen enkel probleem hoor. Kijk als je paard op zn gat ligt of er is een vervelende situatie dan zeg ik wel.. doorrijden en zo snel mogelijk op de plek van bestemming proberen te komen, of als dat te ver weg is zorgen dat je ergens anders terecht kan.

Aan een stuk doorrijden op de snelweg is veel minder inspannend dan het bochtjes draaien, stoppen en starten dat een pauze onderweg met zich mee brengt.

katjamanny schreef:
Het onderweg stoppen is meer voor het even nuttigen van een bak biks, ik wil geen voederbak in de trailer hangen. En even controleren of het goed gaat vind ik toch wel zo fijn voor mijn eigen gemoedsrust. Bedankt iedereen voor de reacties!

Onderweg brokken voeren zou ik juist laten. Als je paard toch gespannen blijkt kan het krachtvoer wel tot problemen leiden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:45

Gewoon rijden en niet stoppen Lachen Lachen gaat helemaal goedkomen Lachen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:04

Oke, niet stoppen dan. Ik vertrouw op jullie Haha!

Reneetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:37

neeei ;D

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:46

volgens mij gaat het slecht weer worden zondag, dat zou voor mij eerder een reden zijn om niet te gaan

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:47

als het echt slecht weer wordt moet je ook niet gaan. regen gaat nog wel, maar als het hard gaat waaien ga ik liever ook niet met de trailer op pad. zeker niet zolang stuk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:02

katjamanny schreef:
@ ikke: je kunt alles wel wat vriendelijker brengen. En het is mijn vader die rijdt, niet ik, en hij is zo voorzichtig als het maar kan, maar als je een rotonde driekwart ommoet kan ik me voorstellen dat mijn paard even uit evenwicht is.

Nu wordt het tenminste gelezen Duivel
Je wilt niet weten wat sommigen hier aan idioterie uithalen voor een stukkie traileren. Tevens valt mij het ook op dat die adviezen haaks staan op hetgeen Kiwiko of ik zeg. Kiwiko vervoert (semi-)proffesioneel, ik rijdt al 15 jaar door heel NL met mijn eigen en andermans paarden op weg naar NVVR-weekenden en andere evenementen. Die anderen komen veelal niet verder dan het lokale wedstrijdje of les.
Ik neem een rotonde driekwart, zonder dat het paard hoeft te verstappen, ook jouw paard. Wedden?
Er is op heel Bokt zegge en schrijve één persoon die het lef had om mij te willen tonen hoe goed ze kon rijden. De rest heeft die uitdaging nooit aangenomen, waarom zou dat zijn??
katjamanny schreef:
Het onderweg stoppen is meer voor het even nuttigen van een bak biks, ik wil geen voederbak in de trailer hangen. En even controleren of het goed gaat vind ik toch wel zo fijn voor mijn eigen gemoedsrust. Bedankt iedereen voor de reacties!

een hooinetje krijgt ze wel en trailerrijden is ze ook wel gewend, alleen niet over deze afstand. Maar eens moet de eerste keer zijn toch!

Afstanden boeien niet, mits je goed kunt rijden en het paard reizen gewend is. Onderweg stoppen geeft alleen maar onrust, dus alleen stoppen als je daar een noodzaak voor hebt. Zolang je niks hoort of voelt, doorrijden. Jouw gemoedsrust is ondergeschikt aan het paardenbelang.
Een hooinet is wel leuk bedacht, maar 90% daarvan wordt NIET opgegeten maar over de grond verspreid.

En om nog maar eens een knuppel in een hoenderhok te gooien: strooisel op de grond geeft alleen maar problemen, alle argumenten ten spijt, die zijn er alleen om het geweten van de baas te sussen, niet voor het paardenbelang.
Ik kon 15 jaar lang mijn paarden fysiek zien staan vanuit mijn chauffeursplek, er zat nauwelijks scheiding tussen de paarden en mij. Ik weet dus uit eigen waarnemening precies wat er gebeurt onderweg, dus ook welke valkuilen iedereen tegenkomt en intrapt, inklusief jijzelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:10

Ik ben wel eens in een ruk doorgereden naar Frankrijk Lachen ,et twee paarden achter de wagen ..de nodige tankbeurt helaas wel moeten doen.......... maar dan krijgen de nederlandse platvoeten ineens ook nog eens naast bochtjes behoorlijke steile hellingen te verduren........ alles goed gegaan

ik heb in mijn wagen een mooie gietrubberen vloer, hoeft niks op

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 19:42

oke, ik doe ook nooit strooisel in de trailer. We gaan dus naar een arabieren-meeting, misschien gaat die wel niet door met dit weer. Zijn er ook nadelen aan een voerbak in de trailer? als je m aan de kant van de voorkant hangt natuurlijk, niet aan de kant van de pony.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:54

In elk geval geen biks oid geven, dat is veel te zwaar voor een trailerrit. Strooisel doe ik ook niet, in elk geval niet bij matten. Bij kaal hout gooi ik er wel wat op.
En idd, echt slecht weer = niet doen. Maar dat is een stukje dat je zelf het beste in zult kunnen schatten Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:00

katjamanny schreef:
oke, ik doe ook nooit strooisel in de trailer. We gaan dus naar een arabieren-meeting, misschien gaat die wel niet door met dit weer. Zijn er ook nadelen aan een voerbak in de trailer? als je m aan de kant van de voorkant hangt natuurlijk, niet aan de kant van de pony.

Waarom zou je er een voerbak in willen hangen? Die eten ze in vijf minuten leeg en vervolgens hangt ie 2 uur in de weg.
Met slecht weer moet je inderdaad niet gaan rijden. Ik ben één keer in een sneeuwstorm vanuit Drenthe naar huis gereden, dat heeft me ruim vijf uur gekost! Dan ben je ECHT NIET blij, zelfs al weegt je wagen ruim 5 ton.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:05

Een voerbak zou ik er niet in hangen.

Hooinet wellicht wel, misschien eet ie het niet op, maar kan hij er wel aan plukken en iets doen.

Hoewel ik eerlijk gezegd meestal tijdens het rijden paardlief gewoon naar buiten zie kijken via het raampje.