Vanaf welk bedrag is keuren verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niicole__

Vanaf welk bedrag is keuren verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 21:06

Als je een paard koopt of verkoopt, is het dan verplicht om een paard te laten keuren boven een bepaald bedrag? Zo ja, welk bedrag is dit dan en welke keuringen moet het paard dan ondergaan? Dit is mij verteld vanaf €4000,- maar ik weet het niet vandaar ik het hier plaats.
Alvast bedankt.

bromfiets

Re: Vanaf welk bedrag is keuren verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:08

Volgens mij ligt dat aan de eventuele verzekering die je af wilt sluiten.

Maar het is sowieso wel slim om altijd klinisch te laten keuren.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:36

Keuren voor een aankoop is zeker wel verstandig, maar niet verplicht. Voor de verzekering hangt het af van het "te verzekeren" bedrag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:32

altijd minimaal klinisch keuren (incl bloed test) voor aankoop, anders heb je later niet voldaan aan je onderzoeksplicht ingeval je het paard om wat voor reden dan ook moet terugbrengen naar de verkoper. Verplicht om te keuren ben je nooit, is geen wettelijke verplichting maar het is niet geheel onverstandig om toch te doen! Lees alle verhalen maar op Bokt waarin het fout gegaan is.....

En vergeet niet om een koopcontract op te stellen zodat er nooit discussie kan ontstaan over het aankoopbedrag en de datum en evt. andere afspraken. Voorkomen is beter dan genezen.
Je bent ook niet verplicht om je paard te verzekeren, het is en blijft een risicoverzekering, maar ga je toch verzekeren dan eist de verzekering vaak wel een keuringsrapport die niet ouder mag zijn dan 6 weken.
Verder hangt het van de verzekering af wat zij voor eisen stellen aan het afsluiten van de verzekering. Boven een bepaald bedrag (rond 4000,-) kan er ook gevraagd worden om een röntgenologische keuring en die is best prijzig.

Normaliter is de kopende partij degene die de keuringen betaald maar je kunt ook anders afspreken met de verkoper, daarin is iedereen vrij.
ben ik nog wat vergeten?

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:59

EFO wil boven 2.500,-- een keuringsrapport van de DA hebben

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:03

je kunt paard voor max 4500 verzekeren met klinische keuring daarboven moet ie rontgonlogisch gekeurd zijn (als je hem wilt verzekeren dan...)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:07

Als aanvulling op Cissy: normaal is het zo dat de kopende partij de keuring laat uitvoeren door de eigen veearts. Indien het paard goedgekeurt wordt is de rekening voor de koper.

Indien het paard niet goedgekeurd wordt zijn de keuringskosten voor de verkoper.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:21

cissy schreef:
altijd minimaal klinisch keuren (incl bloed test) voor aankoop, anders heb je later niet voldaan aan je onderzoeksplicht ingeval je het paard om wat voor reden dan ook moet terugbrengen naar de verkoper. Verplicht om te keuren ben je nooit, is geen wettelijke verplichting maar het is niet geheel onverstandig om toch te doen! Lees alle verhalen maar op Bokt waarin het fout gegaan is.....

En vergeet niet om een koopcontract op te stellen zodat er nooit discussie kan ontstaan over het aankoopbedrag en de datum en evt. andere afspraken. Voorkomen is beter dan genezen.

Normaliter is de kopende partij degene die de keuringen betaald maar je kunt ook anders afspreken met de verkoper, daarin is iedereen vrij.
ben ik nog wat vergeten?

Goh, dan ben ik fors in overtreding. Ik heb ze niet laten keuren, geen koopcontract..... Haha! Haha!
Nee, volgens mij heb je het verder wel correct opgeschreven, zonder mankementen.
Kaat18 schreef:
Als aanvulling op Cissy: normaal is het zo dat de kopende partij de keuring laat uitvoeren door de eigen veearts. Indien het paard goedgekeurt wordt is de rekening voor de koper.

Indien het paard niet goedgekeurd wordt zijn de keuringskosten voor de verkoper.

Ehm, dat is een afspraak die je kunt maken, al krijg je dat bij mij nooit voor elkaar. JIJ keurt, dus JIJ betaald; wat eruit komt is jouw probleem, niet het mijne. Maar dat is dan weer mijn opvatting hierover.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:59

ach Ikke, ik weet wie het zegt.... Lachen

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:03

bedankt voor jullie reacties Lachen
het gaat erom, iemand wil ons paard kopen, voor €4000,- en ze zegt dat het boven dat bedrag verplicht is om haar te laten keuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:06

Niicole__ schreef:
bedankt voor jullie reacties Lachen
het gaat erom, iemand wil ons paard kopen, voor €4000,- en ze zegt dat het boven dat bedrag verplicht is om haar te laten keuren.

Tja, dat is de zorg van de koper, toch?
(Ik snap wel dat je dat hier navraagt, hoor, zou ik ook gedaan hebben)

Mirakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:07

Ik heb vorig jaar een 3 jarig paard laten keuren, de kosten waren voor mij,
Klinisch was hij ok maar rontoglogisch was hij slecht had vergevorderde spat op het sprongewricht was me dus afgeraden om hem te houden, kon hem terug brengen nadat ik aangaf dat heel erg zakken met de prijs geen nut had omdat ik het paard niet meer wilde met deze afkeur. Ik kreeg aankoopsom terug maar ze wilde wel de foto's en rapporten hebben.
Die heb ik niet gegeven omdat mijn mening is: de kosten waren voor ons dus de resultaten ervan ook.
Ze konden ze wel overnemen maar dan moesten ze ons de keuringskosten betalen, dat wilde ze niet, dus paard is terug gegaan zonder foto's of rapporten.
Paard is doorverkocht naar engeland

Mirakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:10

Foto's zijn door Cubalibre meegenomen naar opleiding in Deurne en daar hadden ze zoiets nog nooit gezien bij een 3 jarige en hadden wij er goed aan gedaan om het paard terug te brengen.
Laatst bijgewerkt door Mirakels op 31-10-07 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:13

je hebt gelijk ben je niet verplicht alleen als je het paard wil laten verzekeren maar dan geeft de verzekering aan wat voor keuring ze willen dat je doet. Maar dan is het haar keuze en haar kosten bij goedkeur.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:13

Heb een merrie gehad en die was niet gekeurd, achteraf baalde ik daar over want zij bleek beiderzijds kapotte knieen te hebben.
Laat ze nu altijd keuren en bij de aankoop van mijn huidige paard heeft de verkoper de kosten van de keuring betaald. was van te voren netjes afgesproken.

Maak altijd de afspraak dat bij goedkeuring ik de kosten betaal en bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn, alleen bij het maken van foto's zijn de kosten geheel voor mij...

*edit* ben je niet verplicht, keuring is eigen keus ongeacht de ver of aankooprijs...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:18

Wat mirakels zegt klopt, mijn leraar had nog nooit zoiets gezien bij zo'n jong paard en al helemaal niet in zo'n verre staat...
Hij vertelde ook dat het geopereerd kon worden maar dat het paard er altijd last van zou blijven houden en aangezien het hier om n jong toekomstig sportpaard ging hebben ze toen besloten om het risico niet te nemen. Was n erg leuk paard om te zien, heb hem zelf ook gereden en hij liep voordat hij last kreeg van zijn aandoening ook als n trein. Hij zou volgens de geleerde alleen maar geschikt zijn voor de recreatie en evt kunnen lopen in de dressuur maar dan niet hoger dan L1.

Mirakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:22

En daar was hij niet voor gekocht, maar juist voor de hogere dressuur.
Maar hij had al moeite met gewoon B oefeningen, hij kon het basis werk alleen maar af als hij ertussen 2-3 dagen stilstond.
Jammer maar helaas, want het was wel een echte knuffel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:04

Er is in ieder geval geen wettelijke verplichting om het paard te keuren. Wat wel kan is dat de verzekering dit eist voordat het paard in de verzekering wordt opgenomen. Dit is per verzekeringsmaatschappij verschillend vanaf welk bedrag dat is.

Voor jezelf is het altijd wel fijn om de klinische keuring te laten doen, eventuele gebreken komen dan vaak boven water (maar lang niet altijd).

Het gaat voor de verzekering trouwens niet om de koopprijs, maar om de verzekerde waarde. Als jij jou 100.000 euro paard wilt verzekeren voor een waarde bij overlijden van 3000 euro, dan is daar echt geen super uitgebreide keuring voor nodig...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 22:01

Ik zou een paard sowieso altijd laten keuren...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:39

keuren is nooit verplicht

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:45

LiNdA1986 schreef:
Ik zou een paard sowieso altijd laten keuren...

Nou inderdaad.

Volgens mij is het wel verplicht voor een bepaalde verzekering hoor?
Want wij moesten ook de keuringspapieren meezenden toen mijn pony voor de verzekering werd opgenomen. Lachen

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:49

Je hebt als koper een onderzoeksplicht.
Wanneer je die hebt verzaakt dan kan je veel lastiger reclameren wanneer na een koop blijkt dat een paard niet het beloofde in zich heeft.

Veel verzekeringen vragen een keuring door een (bij hen) erkende dierenarts, afhankelijk van het te verzekeren bedrag.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 23:52

Mijn pony moest röntg. én klinisch gekeurd worden van de verzekering, maar ik zou niet durven zeggen vanaf welk bedrag dit is.
Maar klinish moet toch altijd ofniet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 08:42

OemmiejO schreef:
Mijn pony moest röntg. én klinisch gekeurd worden van de verzekering, maar ik zou niet durven zeggen vanaf welk bedrag dit is.
Maar klinish moet toch altijd ofniet?

Niet dus, zoals wel blijkt uit diverse reacties.
Dat het zeer aan te raden is, zoals Jantien schrijft, staat hier los van.
Ik heb geen van mijn paarden laten keuren. De eerste kende ik al ruim een jaar en was in een tijd dat er nog ECHTE paardenmensen bestonden, de tweede was een veulen (valt bar weinig aan te keuren) en de derde zou gegarandeerd worden afgekeurd en ik wilde hem per sé hebben.
Het is dus ook een kwestie van wat je wil. En inderdaad, ik heb niks te verhalen op de verkopende partij, maar dat is dan mijn probleem.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:21

Oke, dat dacht ik. Weer wat geleerd. Knipoog
Wel raar trouwens dat je niet klinisch hoeft te keuren voor een verzekering dan. Sigaar