Paard gaat absoluut niet op de trailer; groot probleem! Tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekoezz

Paard gaat absoluut niet op de trailer; groot probleem! Tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:10

Ik rijd een paard bij andere mensen en ga met dit paard op les en op wedstrijden. Nu het probleem;

Hij gaat absoluut niet op de trailer. In het begin wel, maar hij heeft blijkbaar een keer zijn hoofd gestoten. Met zijn benen gaat hij een stukje de trailer op, maar als er iets boven zijn hoofd komt, loopt hij terug of springt hij er af (met mij er bij). Bij al rustig gebleven, ben al kwaad geworden, beide helpen niets. Ik vind het moeilijk om te bepalen of het paard bang is of zich aanstelt (aangezien hij er eerst wel eens op ging, ook nadat hij zijn hoofd had gestoten). Verder nooit iets geks gebeurt.

Vrachtwagen gaat hij overigens heel makkelijk op.

Oja, we zetten hem op de trailer met halster en longeertouw aan het halster, zodat 'als hij eraf springt, je niet meteen wordt meegesleurd. Ook met hoofdstel geprobeert, werkt niet. Zweep erbij werkt ook niet, werkt averechts.

Kent iemand dit probleem, en hoe hebben jullie het opgelost? Evt. tips?
Groetjes, Aniek.

zimbabwe

Re: Paard gaat absoluut niet op de trailer; groot probleem! Tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:14

als ik jou was zou ik dat langeertouw niet aan zijn halster vast maken maar achter zijn kont spannen en dan met beleid het dier naar binenn trekken....

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 14:25

Dat werkt juist averechts. Alles wat achter zijn kont komt, werkt hij tegen door achteruit te lopen en evt. te steigeren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:26

Ja erg lastig probleem, er zijn een paar dingen die je zou kunnen proberen:

Ik heb een merrie gehad die een keer gevallen was in de trailer en er toen absoluut niet meer in wilde, ben toen een keer gaan oefenen en van alles geprobeerd.
Ik was in mijn eentje en heb er een aantal uren voor uitgetrokken, maar daarna was het probleem wel opgelost.
Dit heb ik gedaan:
Probeer eens of je paard ook alleen de trailer in wil, je loop dan met je paard naar de klep, maar je loopt zelf de klep niet op maar loopt er tot halverwege naast.
Het is wel handig om de trailer naast een muur te zetten, zodat je paard er aan de andere kant niet bij langs kan.
Als hij/zij blijft staan geef je een licht tikje met de zweep op het achterwerk.
Beloon en moedig je paard heel erg aan met je stem als hij/zij een paar stapjes op de klep doet.
Het is hierbij ook handig dat je de longeerlijn eraan doet omdat een touw tekort is.
Als je paard er helemaal instaat geef je een beetje biks laat hem/haar eventjes staan en dan er weer uit en opnieuw proberen.

Het paard wat ik nu heb bedacht zomaar opeens dat hij niet meer in de trailer wilde, hij was niet bang maar wilde blijven waar hij was.
Hij had daarbij de nare gewoonte om vlak voor de klep rechtsaf te slaan en mij mee te sleuren.
Hem heb ik op advies van een paar bokkers een kettingtouw aan het halster gedaan, ketting rechts vast onder het kin door en dan links ook weer door de ring.
Gevolg zodra hij rechtsaf wilde of achteruit ging trok hij zelf het ketting strak, let wel ik trok niet maar bleef gewoon staan.
Hij heeft het geloof ik 2 keer geprobeerd en daarna liep hij zo de trailer op, probleem helemaal opgelost.

Nog een mogelijkheid is, maar dan moet je samen zijn, aan iedere kant van de trailer een longeerlijn doen, je helper pakt zodra je paard voor de klep staat de longeerlijnen op en kruist ze net zolang tot het paard wordt ingesloten.

Heel veel succes.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:34

Tsja, lastig.... Geduld geduld. Beloon hem uitbundig voor iedere stap voorwaarts richting trailer of op de klep(brokjes in je zak en af en toe 1 geven) Kun je de trailer met 1 zijde langs de muur zetten? Dan heeft je paard wat 'steun' aan die kant. Deurtje aan de voorkant open. Oefenen op een moment dat je alle tijd hebt en nergens heen hoeft. Ik heb wel goede ervaringen met een longeerlijn achterlangs, maar je geeft aan dat het paard dat niet accepteert. Misschien iemand die het paard met een zweepje in de hand wat kan opdrijven? (niet slaan!) Onze pony wilde ook niet op de trailer. Die zette de de versnelling in de achteruit en was niet meer in de vooruit te krijgen. Uiteindelijk is het wel gelukt, op de manier die ik hierboven beschrijf. Er zijn ook cursussen voor het laden van probleempaarden. succes!

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:40

@ Ulfeino & shera;
Het lijkt me inderdaad een goed idee het paard langs een muur te zetten. Ik denk alleen dat hij dan helemaal achteruit langs de muur gaat en het bochtje om gaat, en vervolgens niet meer langs die muur wilt. Wel het proberen waard.
Dat van het kettingkje is ook een goed idee. Bedankt voor de tips! Ga ze zeker proberen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:56

Mijn stalgenootje en ik hebben een trailertraining inloopavond op het Balingehof bezocht. Daar begonnen ze met oefenen op onvoorwaardelijk daar kunnen plaatsen van het paard waar jij wilt, buiten de trailer, dan in de buurt van de trailer en dan pas proberen stukjes erop te komen. De kunst was druk en loslaten op het juiste moment, veel geduld en met juiste timing even een aanmoedigende hulp of correctie van een zweepje om voorwaarts te laten denken of je eigen persoonlijke ruimte te beschermen. Mijnstalgenootje is toen een paar keer even aan het oefenen geweest, rond de trailer en op de klep, zonder dat hij erin hoefde, en daarna ook met stukjes (deels) erin en er weer uit. Je moet steeds zelf het heft in handen houden, dus probeer je paard voor te zijn, ook met wat de grens van het paard is. Je kunt beter zelf een meter voor de klep stoppen en terug laten stappen, dan dat hij elke keer met 1 voet op de klep zegt dat het genoeg is...

Je kunt je aanmelden op hun forum en daar zullen vast al heel veel tips staan en mensen zijn die je eventueel met jouw specifieke vraag verder kunnen helpen.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:52

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:43

touw om de buik tussen voorbenen door door de ring van je halster touw om de stang in de trailer en druk er op houden en dan de trailer in lopen als ie dan stijgerd kan ie niet omhoog omdat zn hoofd van naa beneden gedrukt word. druk houden niet trekken! dan kan ie niet achterover klappen. heel veel belonen! elk stapje en nogmaals niet dwingen maar alleen als zekerheid dat je paard niet achterover kan klappen ik ken namelijk iemand paard 7 rugwervels gebroken door de trailer.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:49

Op onze site kun je ook veel info vinden, onder andere bij publicaties maar ook op het forum. Ook onze DVD kan je helpen en wijzelf natuurlijk ook Knipoog.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:57

Citaat:
Mijn stalgenootje en ik hebben een trailertraining inloopavond op het Balingehof bezocht. Daar begonnen ze met oefenen op onvoorwaardelijk daar kunnen plaatsen van het paard waar jij wilt, buiten de trailer, dan in de buurt van de trailer en dan pas proberen stukjes erop te komen. De kunst was druk en loslaten op het juiste moment, veel geduld en met juiste timing even een aanmoedigende hulp of correctie van een zweepje om voorwaarts te laten denken of je eigen persoonlijke ruimte te beschermen. Mijnstalgenootje is toen een paar keer even aan het oefenen geweest, rond de trailer en op de klep, zonder dat hij erin hoefde, en daarna ook met stukjes (deels) erin en er weer uit. Je moet steeds zelf het heft in handen houden, dus probeer je paard voor te zijn, ook met wat de grens van het paard is. Je kunt beter zelf een meter voor de klep stoppen en terug laten stappen, dan dat hij elke keer met 1 voet op de klep zegt dat het genoeg is...

Je kunt je aanmelden op hun forum en daar zullen vast al heel veel tips staan en mensen zijn die je eventueel met jouw specifieke vraag verder kunnen helpen.

Net zoiets Monty Roberts? Lijkt me inderdaad een goede methode en het proberen waard!

Citaat:
Op onze site kun je ook veel info vinden, onder andere bij publicaties maar ook op het forum. Ook onze DVD kan je helpen en wijzelf natuurlijk ook .

Ik ga me er even in verdiepen Knipoog

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:07

Zie mijn topic over ONC-africhting.
Ons paard heeft een een verleden qua laadproblemen. Zijn eerste eigenaresse heeft 3 trainingen met hem gevolgd, resultaat heeft zij geboekt bij ONC. Afgelopen wij is ONC ook bij ons langsgeweest: SUPER. Realistisch als ik ben, weet ik dat mijn euforische stemming van dit moment, ook weleens verstoord kan worden door een mindere 'laaddag'. Echter, ik heb nu geleerd waar bepaald gedrag vandaan komt, hoe ik moet reageren, hoe het vertrouwen paard-amazone te houden.

Mijn advies: top niet verder door. Ga opzoek naar een professioneel persoon die je kan helpen bij het laden/lossen van je paard.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:06

Iemand bij ons op stal doet haar paard een longeersingel op en dan een bijzetteugel van tussen de benen door naar het halster.
Dit paard word namelijk panisch als hij zijn koppie stoot bij het laden.
Dit helpt bij haar heel goed. Zodra hij op de trailer staat koppelt ze hem weer los, dus hij staat niet tijdens de reis met zijn koppie naar beneden. De bijzet zit ook niet zo strak, maar gewoon zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien.

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:12

Heb net een mega verhaal hierover geschreven hoe het bij mij weer goed kwam, kijk even bij "Trailer laden ging mis" een paar berichtjes hiervoor. Succes!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:16

Wij hebben toevallig afgelopen vrijdag een dagje gehad waarbij 4 paarden voor verschillende dingen "behandeld" werden en 2 er van hadden een probleem met trailerladen. Petra Vlasblom van 2 moons (www.2moons.nl) is bij ons geweest en beide paarden stonden op een gegeven moment op de trailer alsof ze nooit anders gedaan hadden. Misschien kun je haar eens bellen of mailen voor hulp.
Zij werkt in alle rust met de paarden en er komt absoluut geen geweld aan te pas. Lachen

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 16:36

ProudJustify schreef:
Wij hebben toevallig afgelopen vrijdag een dagje gehad waarbij 4 paarden voor verschillende dingen "behandeld" werden en 2 er van hadden een probleem met trailerladen. Petra Vlasblom van 2 moons (http://www.2moons.nl) is bij ons geweest en beide paarden stonden op een gegeven moment op de trailer alsof ze nooit anders gedaan hadden. Misschien kun je haar eens bellen of mailen voor hulp.
Zij werkt in alle rust met de paarden en er komt absoluut geen geweld aan te pas. Lachen

Ook ik heb Petra Vlasblom bij één van mijn paarden gehad en ze is echt een toppertje!!

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:24

Je kunt 1 lijn vast maken aan het halster en dan 1 slag om de voorste balk in de trailer, zodat hij je er niet uit kan trekken als hij opzij loopt of steigert.
Dan 1 lijn achter zijn billen en veel geduld hebben en de rust altijd bewaren.
Zorgen dat er wel twee mensen zijn om het paard te begeleiden, want zelf begeleid je je paard aan het hoofd.
Als het paard een stapje voorwaarts doet op de klep belonen.
Beide lijnen zijn er alleen maar voor om zijn 'gespartel' tegen te aan en te voorkomen dat hij wint.
Wel op beide lijnen druk houden maar niet er in sleuren om maar zo te zeggen.
In alle rust, als het paard ook rustig is, een stapje in de goede richting proberen te krijgen.
Hang een voerbak over de stang met wat lekkers er in.
Als hij er eenmaal op staat, krijgt hij gelijk zijn beloning, helemaal goed.
Voordat je paard het op heeft hem er uit halen.
Paard zal dat niet willen, want denk, 'hé, ik heb het nog niet op' en zal dus tegen gaan werken.
Wel je paard er uit halen!
Een volgende keer, zal je paard denken: 'ik moet sneller zijn' en zal er dus makkelijker in gaan, uiteraard weer belonen met een voerbak met wat lekkers en zo door gaan.
Bij voorkeur een paar x achter elkaar oefenen, zo gaat je paard het ook goed begrijpen.
Dan heb je al snel de lijnen niet meer nodig en blijven belonen met de voerbak met wat lekkers.
Succes!!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:25

Sabbientje schreef:
Iemand bij ons op stal doet haar paard een longeersingel op en dan een bijzetteugel van tussen de benen door naar het halster.
Dit paard word namelijk panisch als hij zijn koppie stoot bij het laden.
Dit helpt bij haar heel goed. Zodra hij op de trailer staat koppelt ze hem weer los, dus hij staat niet tijdens de reis met zijn koppie naar beneden. De bijzet zit ook niet zo strak, maar gewoon zodat hij zijn hoofd niet omhoog kan gooien.

Ik ken mensen die dit ook altijd doen met grote paarden (>1.75). Was er ooit één die zijn hoofd óp de trailer legde Koe . Hij moest even doorkrijgen dat hij moest bukken. Na een paar keer met longeersingel en bijzet snapte hij het ook, en is verder altijd probleemloos te laden geweest.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 21:53

Dat met de bijzetteugel en een longeersingel is missen ook wel een idee. Dat ga ik ook eens proberen morgen! Morgen weer les namelijk.

Mirakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:47

Heel veel geduld en 2 lijnen aan de zijkant van de trailer spannen en dan rustig blijven proberen te lokken met wat hij lekker vind de trailer in of in de trailer te zetten . En zelf kalm blijven en boos worden dan kan je proberen wat je wilt maar lukt het niet. Je moet dus wel met 2 extra mensen zijn om je te helpen.
Laatst bijgewerkt door Mirakels op 31-10-07 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 16:52

Dit is excact wat mijn paard ook deed....uren hebben we geoefend..met longeerlijn, ander paard er eerst in, handen onder zijn kont, maar meneer nam snel een hap hooi en peerde er weer uit. Ook hij was altijd super makkelijk met laden en ook de vrachtwagen was geen probleem. Nu heeft mijn bijrijdster hem van de zomer meegnomen naar Drente voor een lang weekend vakantie en heeft hem 1x met de longeerzweep een tikje gegeven...hoppa meneer stond in de trailer...hierna hoef ik alleen de zweep maar bij me te hebben en hij loopt nu weer zo de trailer in en blijft daar ook Knipoog

Mirakels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:41

Hierboven heeft mijn vriend neergezet.....

Wat voor Mirakel het beste werkte en nog steeds.....

zo een half ronde emmer met van die haken in de trailer hangen en in het begin iemand er iets wat je paard heel lekker vind in laten gooien als hij voor de klep staat, want hij moet het leuk gaan vinden om de trailer op te gaan.

Na een paar keer oefenen rende mirakel zowat de trailer op en dat doet hij nog steeds, er ligt dan ook nog elke keer iets lekkers in "zijn" emmer die ik weer weghaal als we gaan rijden ivm de veiligheid.

Nu kan voortaan mijn 13-jarige dochter hem alleen op de trailer zetten en hebben we geen hulp meer van anderen nodig of met touwen werken wat ook niet echt veilig is.

Misschien dat het voor jou ook werkt!!
veel succes Pling

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:49

www.balingehof.nl voor trailerladen, ze komen ook aan huis.

Verder nog,het is 1 ding als hij er IN staat, maar ding 2 is dat ze het leuk moet gaan vinden. veel mensen denken dat ze al langzaam rijden in de bochten, en dat ze al heel vroeg beginnen met langzaam afremmen voor een kruising,maar een boel mensen rijden toch nog te hard. het paard kan in de trailer niet zien wanneer er een bocht komt,en op rotondes komen er drie bochten rechts-links-rechts achter elkaar zonder dat het paard zich daar goed op kan voorbereiden qua balans. Veel paarden krijgen daardoor een enorme hekel aan dat schuddende wagentje wat zo onvoorspelbaar voor ze is.

Dus: Rij nog voorzichtiger dan je al deed, om te voorkomen dat het paard de balans verliest (je hoort het gauw genoeg, als je in de bocht gebonk hoort was je te snel) Dan blijft hij het ookleuk vinden. Succes!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:27

Mindfields schreef:
(je hoort het gauw genoeg, als je in de bocht gebonk hoort was je te snel) Dan blijft hij het ookleuk vinden. Succes!

Dat is idd ook mijn criteria om na te gaan of ik te snel reed.

Voor het laden van jonge en onervaren/ onwillige paarden trek ik altijd 3x per dag uit. Voedertijd. Voeren gebeurd op de trailer. Ik laad al mijn paarden alleen. Ik doe een longeer lijn aan het halster, die gaat door de trailer, dan via het deurtje weer naar buiten deze hou ik op spanning (niet trekken) en zo probeer ik het paard te verleiden om alleen de trailer op te lopen, waar de voerbak hangt. Als ik dit een aantal dagen heb geoefend is meestal het leed geleden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:11

Citaat:
Je kunt 1 lijn vast maken aan het halster en dan 1 slag om de voorste balk in de trailer, zodat hij je er niet uit kan trekken als hij opzij loopt of steigert.
...en koop vast een hele grote verbanddoos en een nieuwe longeerlijn voor het geval hij gaat hangen en het hele schot uit de trailer trekt.

dit is werkelijk het stomste wat je kunt doen, NOOIT aan de balk vastzetten! Als een paard in paniek raakt en gaat trekken dan wil je niet weten wat er dan allemaal gebeuren kan als je een touw om de balk hebt. Geloof me ik spreek uit ervaring!