Ongeluk op weide, paard ingeslapen: nasleep (SPOED!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Ongeluk op weide, paard ingeslapen: nasleep (SPOED!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 21:47

Hallo,

Ik zit met iets lastigs. Zoals mijn onderschrift al zegt heb ik op 4 juni 2007 mijn arabische merrie in moeten laten slapen. Ze was door een ander paard bij haar in de weide zodanig verwond dat ik haar geen paardwaardig leven meer kon geven. Het was verschrikkelijk.. Verdrietig

Na een tijdje kwamen de rekeningen binnen: de dierenarts die langs is geweest om wonden te hechten, de foto's die we moesten laten maken, het inslapen.......

De eigenaresse van het paard dat mijn arabiertje zo heeft toegetakeld heeft met haar verzekeraar overlegd en het lijkt erop dat (een deel) van mijn kosten vergoed kunnen worden. Als ik de kosten en de schade die ik gelopen heb bekijk dan vraag ik me af hoe dat eruit moet gaan zien.
Natuurlijk heb ik de facturen van de dierenarts (heel fysiek bewijsmateriaal) maar is het verlies van mijn vriendinnetje ook op geld waardeerbaar? En de kosten die je maakt omdat je een ander paard aan moest schaffen? Kan/zal ik die ook opvoeren? En hoe zou ik die aan moeten tonen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Overigens: mijn arabische merrie was 21 jaar, goed en gezond, met heel goed papier. (zie profiel)

sjanien

Re: Ongeluk op weide, paard ingeslapen: nasleep (SPOED!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:01

De kosten van de dierenarts enzo kun je volgens mij wel terug vragen. Ligt er ook aan hoe je verzekerd bent. Ik denk niet dat de aanschaf van een ander paard word vergoed. En ik betwijfel ook of je al je gemaakte kosten helemaal vergoed krijgt. Wij hebben een vonnis voor de paarden. Dan betaal je elk jaar een bedrag (ong 45 euro per paard voor een 6 jarige) Het bedrag ligt er aan hoe oud je paard is en hoeveel hij op de markt ongeveer waard is. Normaal betaal je dat 1 keer per jaar. Maar als er veel paarden overlijden in onze woonplaats dan komen ze een keer vaker om geld te halen. Wat we nu krijgen voor een fries van 9 jaar is 3.000 euro. Dat is natuurlijk nooit genoeg om een ander paard te kopen en de dierenarts kosten te betalen. Maar het is in ieder geval iets. Had jij ook zo'n vonnis? Veel sterkte gewenst is wel heel naar om op zo'n manier je paard te verliezen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:00

Heb je al eens met je rechtsbijstand gebeld om te vragen hoe dit zit?
Ik weet verder niet hoe het zit met je rechten, maar dat zou je denk ik wel na kunnnen vragen.
Wat een nare situatie zeg..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:42

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt daar even melden inderdaad.

Heb je die niet PB mij maar even.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:03

Persoonlijk werkt het bij mij zo:
Je zet je paard zelf met andere paarden op de wei.
Risico dat er wat gebeurt is voor jezelf !! Het blijven dieren en of het nou je deken is die stukgetrokken wordt, je paard een klap krijgt, je draait zelf voor de kosten op... meestal ligt de dader op het kerkhof..

Als de eigenaresse van het andere dier al aangeeft dat ze dit wil regelen met haar verzekering vind ik dat al heel top !
Zelf zou ik de gemaakte onkosten verhalen op de eigenaar van het andere paard en verder niks.
Denk dat je niet moet gaan uitbuiten.... verdriet om het verlies en een bedrag om een ander paard te kopen kun je vind ik niet verhalen op de eigenaar van het andere dier.

Als hij nou in de sloot verdronken was, ga je dat dan verhalen op de boer?? Hij ligt in zijn sloot tenslotte???
Denk dat je te ver gaat hierin...maar dat is persoonlijk

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:10

ElCamino schreef:
Risico dat er wat gebeurt is voor jezelf !! Het blijven dieren en of het nou je deken is die stukgetrokken wordt, je paard een klap krijgt, je draait zelf voor de kosten op... meestal ligt de dader op het kerkhof..

Als de eigenaresse van het andere dier al aangeeft dat ze dit wil regelen met haar verzekering vind ik dat al heel top !
Zelf zou ik de gemaakte onkosten verhalen op de eigenaar van het andere paard en verder niks.
Denk dat je niet moet gaan uitbuiten.... verdriet om het verlies en een bedrag om een ander paard te kopen kun je vind ik niet verhalen op de eigenaar van het andere dier.

Als hij nou in de sloot verdronken was, ga je dat dan verhalen op de boer?? Hij ligt in zijn sloot tenslotte???

Hier ben ik het helemaal mee eens. DA rekeningen en dergelijke oke, maar emotionele waarde laten vergoeden vind ik inderdaad ook profiteren van de situatie. De eigenaar van het andere paard werkt tenslotte keurig mee en wil er ook moeite voor doen, moet je haar dan ook nog helemaal kaalplukken?
Het is allang mooi dat er op deze manier gereageerd wordt!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:21

Voor info hierover kan je even contact opnemen met een wetswinkel. adressen zijn te vinden op internet. Als je zelf het paard bij de andere hebt gezet of de andere heeft toestemming om zijn/haar paard bij die van jou te zetten, denk dan maar niet dat je de kosten voor de aanschaf van een ander paard terug krijgt. Zou een mooie situatie zijn. Eigenaren van paarden zijn in zo verre aansprakelijk voor de actie die het paard met zijn eigen energie onderneemt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:54

magicrover schreef:
Eigenaren van paarden zijn in zo verre aansprakelijk voor de actie die het paard met zijn eigen energie onderneemt.

Hij kan wel aansprakelijk zijn, maar de vraag blijft of hij een schadevergoedingsverplichting heeft Knipoog .

Lees bij FAQ.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:01

Het lijkt mij al ontzettend netjes van die andere eigenaar dat ze een deel van je veeartskosten wil vergoeden. Dat hoeft ze volgens mij niet eens te doen. Als jij je paard met anderen op het land zet aanvaard je daarmee een zeker risico....

Geld vragen voor emotionele schade en de aankoop van een ander paard lijkt mij dan ook erg overdreven. Je mag denk ik al blij zijn dat je ook maar een euro van haar krijgt.

(ik heb geen achtergrond in de rechten dus misschien zit ik ernaast)

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:06

Stonden ze paarden op eigen verantwoording bij elkaar in de wei?
Als dat namelijk zo is, vermoed ik dat je veel aanspraak maakt op het een of ander.
Ik denk dat je de handen in dat geval, mag dichtknijpen dat de tegen partij je wilt helpen in het betalen van de rekeningen die dit verveelende voorval met zich meebrengt.

Wens je heel veel succes en strekte en hoop dat je een leuk nieuw paardje zult weer vinden

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:56

fjordnina schreef:
ElCamino schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. DA rekeningen en dergelijke oke, maar emotionele waarde laten vergoeden vind ik inderdaad ook profiteren van de situatie. De eigenaar van het andere paard werkt tenslotte keurig mee en wil er ook moeite voor doen, moet je haar dan ook nog helemaal kaalplukken?
Het is allang mooi dat er op deze manier gereageerd wordt!

Ik ben het ook met het bovenstaande eens.
Maar had jij zelf geen verzekering op je paard? Bij dood keren zij toch ook het verzekerde bedrag uit. Dit geld kun je toch bijleggen op een ander paard?
Tenzij je je paard qua bedrag hebt onderverzekerd natuurlijk, dan doet het financieel wel zeer.
Maar ALS dat het geval is, dan vind ik niet dat de eigenaar van dat andere paard ('dader') hiervoor op hoeft te draaien.

Verder veel sterkte met het verlies van je paard. Knipoog

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 21:27

Allen bedankt voor jullie antwoorden! Ik bemerk wel een bepaalde ondertoon: ik zou het onderste uit de kan willen halen? Zo heb ik mijn tekst in elk geval niet bedoeld. Ik wilde eerder weten of mensen dit eerder bij de hand hebben gehad en wat voor schade/ kosten zij dan daaruit hebben gekregen.

Voor mezelf heb ik het zo gedaan: de dierenartskosten en de schade door het verlies van mijn merrie (paard op geld waarderen)opgevoerd als schade.
Ik ben overigens zelf jurist maar op het gebied van privaatrecht/verzekeringstoestanden ben ik niet geheel thuis. Daarom leek het me verstandig om ervaringen te vragen.

Ik heb vanavond weer met de mijn stalgenootje overlegd en heb haar een document gegeven met daar de kosten van de da-rekeningen op en ik heb gepoogd om mijn paard op waarde te schatten en dat ook opgevoerd. We zien wel waar het schip strandt.. alle beetjes helpen denk ik. Natuurlijk ben ik heel blij dat zij haar verantwoordelijkheid ook neemt. Maar ik moet zeggen dat als mijn paard het was die zoiets bij het paard van een stalgenoot had gedaan, ik de eerste zou zijn om naar mijn verzekering te stappen hiervoor. Dat is juist waar verzekeringen voor zijn!

Mijn merrie was niet verzekerd vanwege het simpele feit dat ze al te oud was op het moment dat ik haar kreeg om haar bij een verzekeraar onder te brengen.

De paarden stonden met 3 in een landje. Het paard van mijn stalgenootje was de grootste van de 3. Naast mijn paardje stond er nog een kleine pony bij. De wonden en hoefafdrukken op mijn paardje waren overduidelijk van het grote paard afkomstig. Vandaar dat we weten hoe en wat.
In principe hebben we bij ons op stal graag de paarden in kleine koppels bij elkaar in een kampje land maar er zijn verder geen afspraken over risicoaansprakelijkheid in dat geval.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:37

Ik ben het met je eens dat je in ieder geval kan proberen een aanvullende bedrag te ontvangen van de verzekering. Zij zullen vast wel een clausule hiervoor hebben opgenomen. Ik zie dit niet als het kaalplukken van een goedwillende stalgenoot. Zij spreekt haar verzekering aan en betaalt e.a. niet uit eigen zak. Ik hoop dat je de materiele schade een beetje kan verhalen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:40

Ik heb hetzelfde meegemaakt, mijn paard werd aangevallen door een hond en ik heb hem in moeten laten slapen.

Wij kregen alleen de dierenarts kosten terug en de kostprijs van het paard. Die hadden we 3 jaar daarvoor voor 8000 gulden gekocht en dat kregen we ook terug.
Wij hebben ook geprobeerd om emotionele schadevergoeding te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Veel succes verder!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:00

Ik vind het net zoals zovelen met mij, al heel wat dat je stalgenoot zo mee wil werken. Nu nog de vraag of haar verzekering dat ook doet natuurlijk. Maar buiten dat vind ik wat hieronder staat al heel erg stom eigenlijk! Ik heb altijd geleerd dat je nooit drie paarden bij elkaar moet gaan zetten. Er worden er altijd twee vriendjes met elkaar en de andere is de dupe. Zeker zoals het hier staat beschreven met een kleine pony erbij, paarden vinden een pony namelijk helemaal geweldig en willen die voor zichzelf hebben en absoluut niet delen met een ander. In een koppel is dit nog te doen maar zeker niet met zijn drieen.

In elk geval succes ermee! Knipoog

femskie schreef:
De paarden stonden met 3 in een landje. Het paard van mijn stalgenootje was de grootste van de 3. Naast mijn paardje stond er nog een kleine pony bij. De wonden en hoefafdrukken op mijn paardje waren overduidelijk van het grote paard afkomstig. Vandaar dat we weten hoe en wat.
In principe hebben we bij ons op stal graag de paarden in kleine koppels bij elkaar in een kampje land maar er zijn verder geen afspraken over risicoaansprakelijkheid in dat geval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:34

femskie schreef:
Maar ik moet zeggen dat als mijn paard het was die zoiets bij het paard van een stalgenoot had gedaan, ik de eerste zou zijn om naar mijn verzekering te stappen hiervoor. Dat is juist waar verzekeringen voor zijn!

Dan moet je wel aansprakelijk zijn, want anders vergoed je verzekeraar niets.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:45

De ondertoon hier is een beetje dat het 'hebberig' van ts is om een vergoeding te vragen van haar schade; alsof ze een slaatje zou willen slaan uit de dood van haar paard. Maar ik lees dat niet in haar posts.

Als je weet welk paard de schade heeft aangericht, is die persoon eenvoudigweg aansprakelijk voor de schade, dat staat met zoveel woorden in de wet. Dat er wellicht gronden zijn om tot een vermindering van de vergoeding te komen (bijvoorbeeld op grond van eigen schuld 6:101 BW), doet daaraan niet af.

Tengevolge van het ongeluk op de wei heeft cliente haar (onverzekerde) paard moeten laten inslapen. Daarmee gaat (juridisch gezegd) een vermogensbestanddeel verloren. En dan heb je er recht op dat vermogensbestanddeel vergoed te krijgen. Een groter probleem is dat een pony van 21 jaar meestal niet meer waard is dan de slachtwaarde. Voor het emotionele deel krijg je inderdaad geen vergoeding.

@ts: ik hoop dat het allemaal netjes geregeld kan worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:36

Het zal echt van de verzekeraar en zelfs van de betreffende behandelaar afhangen hoor Floor, want ik zie toch wel wat problemen met de schadevergoedingsplicht en de vaststelling van de schade.
Knipoog

Hopelijk tref je een redelijke verzekeraar en een redelijke schadebehandelaar Tong uitsteken .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:40

lijkt mij niet meer dan normaal dat de waarde van het paard meegenomen word in de claim. Een paard vertegenwoordigd een financiele waarde..... en die financiele waarde is er niet meer dus moet dat worden vergoed

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:44

Je moet een paard zien als een ding, een auto bv. Ga niet uitleggen hoe het werkt, want dat weten de meesten wel zo'n beetje, maar je moet denken aan een total loss regeling. Veel meer zit er technisch niet in.
Er zijn veeartskosten gemaakt die waarschijnlijk al meer zijn dan het paard uberhaupt waard is.

Bovendien is maar helemaal de vraag of er wel aansprakelijkheid is en of er wel schadevergoedingsplicht is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:50

ElCamino schreef:

hier sluit ik me bij aan...
daarbij komt dat 'de kosten die je hebt om een ander paard te moeten aanschaffen' een zeer kromme gedachte. je bent tot niets verplicht, je kiest er dan zelf voor weer een nieuw paard te willen. je kunt toch niet verwachten dat een ander die voor je zal betalen?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 14:03

FloortjeM: gelukkig zie je het zoals ik het bedoel. Het is op geen enkel moment als hebberig bedoeld maar meer informerend. Wat betreft de artikelen die je noemt, dat kan ik alleen maar beamen want dat is zoals het geregeld is. (daar ben ik als strafrechtjurist nog net van op de hoogte..Knipoog

Ik heb het idee dat veel lezers van dit topic zelf in hun gedachten iets te ver gaan dan dat ik het bedoeld heb!! Sommige posts komen op mij kwetsend over, dat vind ik jammer. Lijkt me ook niet nodig.

@Rosita: dat is allemaal al helder. Misschien heb je nog iets constructiefs?

Ik heb overigens nog met mijn verzekeraar contact gehad en de vraag gesteld of schade die mijn paard aan een ander paard veroorzaakt, vergoed wordt. Mijn verzekeraar zal dat wel doen. Of dat geheel of voor een deel is, is me nog niet duidelijk geworden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:13

Femskie, sorry als het te kwetsend overkom wat ik gezegd heb, dan heb ik je uitgangspunt een beetje verkeerd begrepen. En Ik wilde alleen een voorbeeld geven in de laatste alinea.

We zijn misschien iets te kort door de bocht naar je... en wieweet reageren wij ook zo in zo'n situatie...

Maar mijn paard is 2x in elkaar geslagen in de wei, ik heb dat gewoon geslikt en de DA rekeningen betaald, paard weken uit de roulatie gehad maar goed.... eigen risico bij ons. Hij gaat nu ook de wei niet meer in.
Ik zie dat nu eenmaal heel anders.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:19

hey

ik denk dat je zelf voor de kosten opdraait, misschien dat je inderdaad via de eigenaar van het andere paard wat terug krijgt maar verder niets of je had je paard verzekerd moeten hebben? dan had je alles terug gehad...
Greetz

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 14:43

Romy18: dat is niet helemaal de vraag maar toch bedankt dat je meedenkt. Lachen