moeten ze dit paard trug nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hennutjuh

moeten ze dit paard trug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:48

ik weet niet of dit goed staat maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik het onder moet plaatsen.
een vriendin van mij heefd vorig jaar winter een paardje gekocht het paard is klienies gekeurd.
en is goed gekeurd.
nou had het paard af en toe al dat die is een onregelmatige pas had maar iedereen dacht teugel kreupel nou dit even terzijde.
nu was ze op wedstrijd in mei en was die ineens stok kreupel.
had een pees blesuure zijden ze.
rusten en nog eens rusten.
maar naar een maand of 3 toch nog maar even een foto laten maken omdat die niet helemaal fijn liep.
zo gezegt zo gedaan komt er uit dat die een soort hoef catrol heeft.
en dat heeft er al veel langer gezeten. dus al van voor zij hem kocht.

zijn de vorige eigenaren dan verplicht het paard trug te nemen? of heeft tips wat ze moet doen?
wie kan me hier wat meer over vertellen

alvast bedankt
Hennie

lascolover

Re: moeten ze dit paard trug nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:50

ik denk niet de de eigenaren verpligt zijn het paard terug te nemen, want het kan goed zijn dat die het niet eens wisten, en raar dat zoiets niet is opgemerkt bij die klinische keuring..

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 14:51

lascolover schreef:
ik denk niet de de eigenaren verpligt zijn het paard terug te nemen, want het kan goed zijn dat die het niet eens wisten, en raar dat zoiets niet is opgemerkt bij die klinische keuring..

jaa maar het paard is niet rongen gekeurd

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 14:59

maar heb jij hem laten keuren of was hij al gekeurd door de mensen zelf.
en het is nu een jaar geleden of bijna ,als het binnen het jaar is moet ze hem terug nemen want het is dan een verborgen gebrek.
maar ik wens je veel geluk toe word vaak een touw trekkerij.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 15:02

challenge67 schreef:
maar heb jij hem laten keuren of was hij al gekeurd door de mensen zelf.
en het is nu een jaar geleden of bijna ,als het binnen het jaar is moet ze hem terug nemen want het is dan een verborgen gebrek.
maar ik wens je veel geluk toe word vaak een touw trekkerij.

ja ze heb hem toen klienies laten keuren.
en toen was die goedgekeurd.
het is idd een verborgen gebrek moeten ze heb dat trug nemen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:07

Bij mijn weten is er een termijn van 6 maanden waarin een particulier een paard zou moeten terugnemen ivm verborgen gebreken... Maar dat weet ik niet helemaal zeker...

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:08

Ik denk niet dat ze het paard terug moeten nemen, het zou wel netjes zijn.
Als de vorige eigenaren hier van af wisten is het een flinke ... streek. Mij is ook zoiets overkomen. Maar in mijn geval was het toch laksigheid, te goed van vertrouwen.
Je zegt dat hij Klinisch gekeurd is. Is hij dan ook Rontgen gekeurd? Hadden ze dit moeten zien bij de keurin of is het accuut.
Wanneer je bewijs hebt dat ze het wisten, dat het paard dit had voordat je hem kocht is het dus fraude en zou je iets in kunnen dienen.
Ik zou het eerst proberen bij de vorige eigenaren. Wie weet kun je achter dierenarts info komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:15

BEH-->TAO

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:19

Suelza schreef:
Bij mijn weten is er een termijn van 6 maanden waarin een particulier een paard zou moeten terugnemen ivm verborgen gebreken... Maar dat weet ik niet helemaal zeker...

Dit is alleen als een particulier koopt van een bedrijf.
Ik denk dat het een lastige zaak wordt. Als het paard door de klinische keuring is gekomen, en er dus een veearts niks is opgevallen, dan hebben de verkopers natuurlijk wel een aardig argument hoe zij dat dan moesten weten. Maar als het paard al af en toe niet goed liep, en dit was bekend, vraag ik me af hoe hij door de keuring is gekomen en waarom de koper er mee heeft ingestemd. Ik zou zelf nooit een paard willen dat regelmatig niet goed loopt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:22

En de vraag is, of er echt valt te antedateren tot vóór de aankoop. We zitten inmiddels al bijna weer in de winter, dus het gaat om een probleem wat er misschien een jaar geleden al bestond? Ik denk niet dat iemand dat echt hard kan maken en daarom zal de verkopende partij het paard niet terug hoeven nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:25

Wie heeft die peesblessure vastgesteld?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:26

Liep het paard bij je vriendin teugelkreupel? En het paard heeft bij je vriendin een peesblessure op gelopen, of bleek het geen peesblessure te zijn maar hoefkatrol? Ik neem aan dat de peesscan daar direct uitsluiting op had kunnen geven.... en in welke mate hoefkatrol? Dat het er gezeten heeft, maar wellicht niet dat de eigenaren wisten of dat het paard er toendertijd geen (zichtbaar) last van had, daar had een rontgenkeuring uitsluiting op kunnen geven. Je vriendin heeft het paard laten keuren en inmiddels is er een lange tijd over heen gegaan. Ik neem ook aan dat het paard klinisch goed gekeurd was? Zo niet dan had ze hem verder kunnen laten na kijken, zo wel, dan hadden de eigenaren er wellicht ook geen idee van.

Ik denk dus niet dat ze het paard terug hoeven nemen.
Laatst bijgewerkt door orri op 12-09-07 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:27

Koper heeft ook niet de moeite genomen rontgenologisch te laten keuren. Paard klinisch goedgekeurd... Zal een lastig verhaal worden.
Kans is dat verkoper het wist, maar even groot is die kans dat verkoper het niet wist en na bijna een jaar denk ik niet dat je nog van de verkoper kan eisen dat ze het paard terug nemen.

Los van het feit dat je als koper gewoon paard rontgenologisch had kunnen later keuren (onderzoeksplicht?) en dit had kunnen voorkomen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:32

je kunt in dit geval alleen een paard terug brengen ivm met een verborgen gebrek als je kunt hard maken dat de verkopers wisten van die HKO en bewust niets hebben gezegd. Dan hebben zij niet aan meldingsplicht voldaan.
Jullie hebben het paard neem ik aan door de eigen Da laten keuren en niet door die van de verkoper?
Als dat zo is heb je wellicht wel aan de onderzoeksplicht voldaan.
Overigens is het ook zo dat je dan moet kunnen bewijzen dat die HKO al aanwezig was op moment van verkoop en dat de verkopers dat wisten en niets hebben gezegd.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:34

Het is volgens mij aan de koper om het paard rontgenologisch te laten keuren vòòr aankoop als je dat niet doet boven een bepaald aankoopbedrag ben je een oen Koe en heb je er weinig kans op dat ze hem terugnemen of een ander paard beschikbaar hebben
Als het gaat om een paard in de goedkopere prijsklasse kun je ervoor kiezen om hen klinisch te laten keuren en meestal is dat ook voldoende.
Je kunt volgens mij niet meer bij de verkopers aankomen met hoefkatrol na zo'n lange tijd, helaas voor je vriendin.... het blijkt nu wel weer dat je van tevoren moet beseffen wat je koopt en hoeveel kosten eraan te pas komen. Je kunt echter niet voorkomen dat het dan toch nog fout kan gaan.

Jammer voor je vriendin en het paard ik wens ze veel succes toe

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:36

hebben ze binnen 2/3 maanden laten weten aan de vorige eiegnaar dat ie onregelmatig liep? of liep die dat al bij aankoop?

anders heb je bijna geen poot om op te staan...

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:40

het wordt geen lastig verhaal: ze hoeven het paard niet terug te nemen tenzij jij helemaal hard kan maken dat het paard dat probleem al had, dat zij ervan wisten en het voor jou verzwegen hebben.

Ik denk zomaar dat dat niet lukt, dus neem je verlies.

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:42

Je hebt eigenlijk alleen een poot om op te staan als je de koop op papier hebt staan. Je hebt sowieso een koop overeenkomst, omdat die vriendin het aanbod heeft aanvaard. Wanneer het paard bij de keuring goed is gekeurd, kun je dit niet meer terug draaien omdat de kreupelheid nadat de koop was gesloten bij je vriendin is ontstaan. Dan zou je het bewijs moeten hebben dat ie al niet goed was bij de aankoop. Ik denk niet dat je vorige eigenaar verplicht kan stellen dat ze het paard terug nemen, vooral niet na een jaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:43

paintedblack schreef:
Het is volgens mij aan de koper om het paard rontgenologisch te laten keuren vòòr aankoop als je dat niet doet boven een bepaald aankoopbedrag ben je een oen Koe

Zelfs al laat je paard rontgenen dan nog ben je niet vrijgewaard van misleidende da's en andere misbaksels op de wereld.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:44

Erg moeilijk geval.
Ik zou in elk geval wel contact opnemen met de oude eigenaren.
Het is het proberen waard. Volgens mij hoeven ze het paard niet terug te nemen.

Heel veel sterkte en succes

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:45

helemaal geen moeilijk geval... FloortjeM heeft hier ook gereageerd met een bericht dat op hetzelfde neerkomt als dat van mij...
zij weet er meer van dan wie dan ook op Bokt Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:46

maar als het paard het al had dan hadden ze hem vast niet gekocht toch ?
Nee dit gaat niet lukken en moeten ze idd hun verlies nemen denk ik

Harde leerschool en laat het voor anderen een goed les zijn, dus : altijd zo goed mogelijk laten keuren , door een da die jij hebt gekozen, een koopovereenkomst ,en afspraken op papier zetten ,maar dan nog krijg je niet altijd je recht

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:51

Sammie schreef:
paintedblack schreef:
Het is volgens mij aan de koper om het paard rontgenologisch te laten keuren vòòr aankoop als je dat niet doet boven een bepaald aankoopbedrag ben je een oen Koe

Zelfs al laat je paard rontgenen dan nog ben je niet vrijgewaard van misleidende da's en andere misbaksels op de wereld.

precies!
toen mijn paard onregelmatig bleek te zijn heb ik haar ook op de foto laten zetten, maar haar foto's waren super zeiden ze!

ag ik denk dat dit een geval word ; bewijs maar eens dat het paard daar ook al zo was, en dat de eigenaren het wisten.
je kunt paarden helemaal niet zo makkelijk terug geven hoor!!! de enige manier waarop het heel makkelijk gaat is als de vorige einaar het paard terug wil nemen...

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 15:58

dank je Liezel! Wat zijn we het weer eens he!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 16:15

Je kunt echter niet voorkomen dat het dan toch nog fout kan gaan.

dat schreef ik er toch ook bij , dat je niet alles kunt voorkomen ?