paard gekocht maar heeft nu eng karakter trek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corrybos

paard gekocht maar heeft nu eng karakter trek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 22:52

Hallo ,

Wij hebben een paard gekocht. Maar nu we hem een poos hebben lijkt hij toch een eng karakter trekje te hebben. Als er zich een voor hem nieuwe situatie voordoet dan is hij op het panniekerige af. ik vind hem dan eng en durf er dan niet op te rijden. Hij heeft me al er al 1 keer af gegooid.

Voor de koop hebben we hem twee keer gezien en heb ik hem zelf ook bereden. Op die momenten was er niets aan de hand. Hij was alleen mager. we hebben hem laten keuren, klinisch en rontgenologisch.
Hij is goed gekeurd en dus ging de koop door.

Een mager paard is niet mooi dus hebben we hem goed verzorgd. Eerst groeide hij niet maar dat bleek door de wormen te komen. Na een wormen kuur ging hij groeien.

Op stal is hij heel braaf en in het rijden ook wel.
Nu is er een merrie op stal er bij gekomen en de laatste keer rijden ben ik er maar afgestap.
Hij had totaal geen aandacht voor mij en was zeer gespannen. Hij wou natuurlijk terug naar de merrie, dit terwijl hij een ruin is. Ik heb door mijn val en dit voorval geen vertrouwen in hem en voel het als een miskoop. Dit terwijl ik toch wel redelijk kan rijden. Heb al 3 jonge paarden aangereden maar geen een was in nieuwe situtatie zo gespannen als deze. Ik laat hem al een tijdje door een professionel ruiter rijden en die zegt ook dat hij wel heftig is.

Eigenlijk wil ik hem wel verkopen maar ik beschouw hem als niet te vertrouwen. En ik wil een ander niet aan doen waar mee ik nu zelf zit. De verkoper (een manage) neemt hem ook niet terug, "hij is toch goed gekeurd". Ruilen kon wel maar ze hadden niets staan wat geschikt was. Wat voor opties blijven er over ?

ikke20

Re: paard gekocht maar heeft nu eng karakter trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:00

in preciepe moet de verkoper het paard terug nemen. het paard is niet geschikt voor wat jij voor ogen had. weet je zeker dat hij ruin is en geen klophengst? staat hij hoog in het voer? dat kan je misschien in mindering brengen of minder energierijkvoer geven.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:01

poeh!

misschien kan je iets aan zijn voer veranderen..
minder krachtvoer?

edit, iemand anders noemt het net ook

ik ben alleen wel bang als ik je verhaal zo lees dat dit wel de ware aard van het paard is,
als een paard of pony ondervoed is en niet fit is kan hij heel lief en rustig overkomen,
nu hij weer in conditie is is hij wie hij eigenlijk is..

ik weet zo verder geen oplosing voor je maar wil je wel sterkte toewensen met dit 'probleem'..

misschien, ik weet niet hoor, maar kan het iets zijn om hem een tijd op het land te zetten en volgend voorjaar ofzo opnieuw op te pakken?

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:03

wat zeggen de andere op stal ervan??

en je instructrise??

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:06

Ja ,ik zit ook te denken aan je voer.Hij zal nu wel goed in z`n vel zitten en meer energie hebben.Wormen slopen een paard.Hoelang hebben jullie dit paard al ?Als jullie de verkoper hebben vertelt over het doel van het paard en daar voldoet het niet aan,kan je op grond daarvan het paard terugdoen.Ook nog na een hele poos.Als het paard zo mager was bij aankoop,zal die manege ook wel niet zo geweldig zijn geweest.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:18

ikke20 schreef:
in preciepe moet de verkoper het paard terug nemen. het paard is niet geschikt voor wat jij voor ogen had. weet je zeker dat hij ruin is en geen klophengst? staat hij hoog in het voer? dat kan je misschien in mindering brengen of minder energierijkvoer geven.

Weet je hoevaak wij mensen waarschuwen van dit is niet jou paard?
Deze is nog te jong voor jou ervaring!
En toch doen mensen het.
Jij hebt gereden op dat dier, jij weet dat het een jong dier is en je weet dat als een jong dier er slecht uitziet er misschien na goede verzorging wel wat beter in zijn vel kan voelen en dan iets heftiger zijn.

Ik heb een paar jaar geleden ook gekeken naar een jong paard, maar kwam er al snel achter dat het op dat moment niet mijn ding was en ben voor een ouder paard gegaan.
Nu ik er klaar voor ben is mijn jonge paard in aankomst!

Ik vind niet dat je de manege houder hier van aansprakelijk kan stellen.
Ja de wormen, dat had niet zo mogen zijn, maar wel vreemd dat geen enkele dierenarts met de verkoop keuring niet even heeft vermeld dat een worm kuurtje geen overbodige luxe was.
Maar goed dat kan gebeuren!
Maar wij hebben het al vaker gezegt tegen kijkers.

Weet waar je aan begint, Nu word dit dier elke dag bereden door ervaren ruiter, straks kom je er alleen mee te zitten, over het algemeen voeren particulieren ook vaak iets meer brok of hebben meer gras.
Paarden zijn vaak net beleerd en vaak hebben ze daar toch een terug val van.
Als de dan in conditie komen en bijgekomen zijn van alles (verhuizing, het verwerken van het beleren, vreemde paarden enz..) kunnen ze soms iets pittiger worden.

Ik bedoel hier mee niet dat TS tekort aan ervaring heeft voor jonge paarden.
Maar ik heb de laatste jaren heel wat jonge paarden aangereden en de een is gewoon simpel te rijden en de ander is wat moeilijker.
En ik vind dat je vrij bent om te proberen of het je lukt, maar ga niet achteraf de verkoper er op aanspreken!
De verkoper hoord ook alleen het verhaaltje, ja ik heb zoveel paarden aangereden.
Hij kan net zo goed die schatting moeilijk maken of het een klikkende combinatie word.
dat is altijd afwachten, zelfs bij het braafste paard van stal en de beste ruiter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:27

daantjuhhh schreef:
ikke20 schreef:
in preciepe moet de verkoper het paard terug nemen. het paard is niet geschikt voor wat jij voor ogen had.

Dit heeft niet te maken met de manegehouder aansprakelijk stellen, als het paard niet voldoet aan het doel wat jij voor ogen had mag je hem binnen 6-8 weken terug doen. Of daar nu wel of geen goede reden voor is, het is nu eenmaal zo.

Daarbij heeft de TS niets gezegd over haar ervaring of de leeftijd van het paard dus daar kun jij ook niets over zeggen.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:28

Hoelang heb je dit paard al en hoelang is dit gedrag al bezig?
Je zegt dat hij gereden word door een proffesionele ruiter,hoelang is dat al bezig en zie je vooruitgang?
Het is natuurlijk heel belangrijk dat je je veilig voelt op je paard,en dat je er lekker mee kan rijden.
Als dit het ware aard van het paard is en jij je daar toch niet veilig bij voelt dan doe je er denk ik het beste aan om hem te verkopen.
Jij beschouwt hem als niet te vertrouwen,maar misschien is de klik er gewoon niet bij jullie?
Er zijn een heleboel mensen die een angstig of gespannen paard een uitdaging vinden.
Als je eerlijk bent tegen de potentiele kopers dan lijkt het mij geen probleem om hem te verkopen.
Toch hoop ik dat je er nog uit komt met je paardje.
Probeer je vertrouwen weer terug te krijgen met grondwerk,wandelen,poetsen noem het maar op.
Misschien voor het rijden even los longeren dat hij zijn spanningen kwijt kan?
Het zijn maar ideetjes.
iig veel succes ermee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:31

Jordy schreef:
Als dit het ware aard van het paard is en jij je daar toch niet veilig bij voelt dan doe je er denk ik het beste aan om hem te verkopen.
Jij beschouwt hem als niet te vertrouwen,maar misschien is de klik er gewoon niet bij jullie?
Er zijn een heleboel mensen die een angstig of gespannen paard een uitdaging vinden.
Als je eerlijk bent tegen de potentiele kopers dan lijkt het mij geen probleem om hem te verkopen.

Hier ben ik het helemaal mee eens, zolang je eerlijk bent kun je hem gewoon verkopen hoor.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:33

Wij hebben helaas 2 keer een paard gehad die niet voor ons geschikt was, het 2e paard was ook heel mager en naarmate ze beter in haar vel kwam te zitten werdt ze teveel paard voor ons.
Wij hebben gezocht naar een braaf paard een gezinspaard zeg maar en beide paarden waren dat duidelijk niet.
Bij ons kwam er ook nog bij dat het ons eerste eigen paard zou worden en die zijn toch meestal wel een tikkeltje anders dan manege paarden.
Beide paarden zijn bij goede ruiters terrecht gekomen en wij hebben nu zelf friezen en ondertussen meer ervaring.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:36

anneliesdj schreef:
daantjuhhh schreef:

Dit heeft niet te maken met de manegehouder aansprakelijk stellen, als het paard niet voldoet aan het doel wat jij voor ogen had mag je hem binnen 6-8 weken terug doen. Of daar nu wel of geen goede reden voor is, het is nu eenmaal zo.

Daarbij heeft de TS niets gezegd over haar ervaring of de leeftijd van het paard dus daar kun jij ook niets over zeggen.

hmmm... dit is wel flauw knippen hoor..
Er staat nog veel meer bij!

Overigens vind ik wel dat je z'n paard gewoon eerlijk kan verkopen.
Als het niet jou paard is, kan het inderdaad best wel een paard zijn voor een ander.
Er zijn zat ruiters die zulke paarden een uitdaging vinden.
Als je er geen vertrouwen meer in hebt zou ik zeker op zoek gaan naar iets anders.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 29-08-07 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:37

Ik sluit mij geheel aan bij daantjuhhh.
Ikzelf heb precies hetzelfde meegemaakt. Ik kocht een 4 jarige. Terwijl ikzelf alleen maar op manegepaarden had gereden. Ik heb dat dus echt geweten. Maar ik wilde niet opgeven. Heb 3 keer per week priveles genomen. Ik moest en zou mezelf overwinnen. Ja ik scheet ook in mijn broek, maar wilde niet opgeven. Met de juiste begeleiding en je eigen "angst" overwinnen, kom je een heel eind. En ja pas ook het krachtvoer aan. Als je niet zoveel werkt met hem, hou hem dan schraal in het kracht en geef veel ruwvoer. Neem veel les. Maar ga er idd nu geen vergevorderde ruiter opzetten, want als hij daar weg is, sta jij ervoor. En hoe los je het dan op als je paard bijdehand gaat doen!
Nee de manegehouder vind ik hier niet voor aansprakelijk. Wormen, tja..... kan gebeuren. Elk paard heeft nu eenmaal altijd wormen. Je moet ze in de hand houden door netjes te ontwormen.
Meid veel succes. Per slot van rekening heb ik mijn paard nu alweer 9 jaar en zitten inmiddels in het Z en ikzelf ben ook nog gaan lesgeven. Als je iets wilt, dan kan dat!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:41

Overigens wil ik nog toeveoegen ,dat het paard niet ongeschikt is voor het doel.
alleen niet met jou.
Met andere woorden, jullie zijn geen goede combinatie.
daar kan een manege houder weinig aan doen.
Het zou inderdaad wel heel netjes zijn als een manege houder een oplossing aanbied.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig hoe lang jij het paard hebt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:41

daantjuhhh schreef:
anneliesdj schreef:

Vind ik niet hoor, ik wilde even reageren op die paar zinnen, de rest is niet direct van toepassing Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:43

anneliesdj schreef:
daantjuhhh schreef:

Vind ik niet hoor, ik wilde even reageren op die paar zinnen, de rest is niet direct van toepassing Knipoog

de rest is zeker van toepassing om dat je het nu uit verband haald.
deze tekst is namelijk van toepassing op meerdere dingen uit mijn tekst! Knipoog
Maar goed, maakt niet uit.
Anders krijgen we daar een discussie over terwijl dat eigenlijk de TS niet helpt.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 23:45

Volgens mij gaan we nu off topic Lachen

Ngen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:59

mijn ervaring is dat je moet trainen met je paard veeeel en lang met bijhorende begeleiding
dan leer je pas iets over paarden
en blijk toch na een jaar of 2 dat het toch niet beter wordt kijk dan uit om het beestje een andere thuis te bezorgen
paardrijden is een sport voor doorzetters

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:11

Wat ik mij afvraag is hoe lang het paard bij jullie staat.
Hoe lang jij er op hebt gereden toen ie al wel goed in zn vel zat.

Ik wil je niet beledigen of onderuit halen, maar het wil nog wel eens gebeuren dat paarden heftiger worden, omdat ze doorhebben dat jij de baas niet bent. Het kan ook zijn dat je door die 1e schrikreactie van het paard zelf bang bent geworden (wat je ook zei) en dat je gewoon een erg 'slim' paard hebt gekocht die dit ook doorheeft en daardoor heftiger wordt.
(veel paarden worden gecorrigeerd, zijn ze klaar en bij de eigenaar begint het gedonder weer) Ik zeg absoluut niet dat het zo is, maar het zou kunnen.

Daarnaast: als je het echt wilt kan je dit paard verkopen aan een vergevorderde ruiter die hier een uitdaging in ziet, mits je maar eerlijk bent.
Veel succes met je dilemma!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:40

corrybos schreef:
Hallo ,

Eigenlijk wil ik hem wel verkopen maar ik beschouw hem als niet te vertrouwen. En ik wil een ander niet aan doen waar mee ik nu zelf zit. De verkoper (een manage) neemt hem ook niet terug, "hij is toch goed gekeurd". Ruilen kon wel maar ze hadden niets staan wat geschikt was. Wat voor opties blijven er over ?

Ehm, die prof kan vanalles zeggen. Hoe prof is hij/zij? En dan nog, die prof kan er dan wel wat mee, maar het is JOUW paard, JIJ zult er uiteindelijk mee uit de voeten moeten kunnen.
Als je dit probleem ECHT wilt oplossen dan heb je maar twee opties:
1) Je neemt les van een zeer bekwaam instructeur. Iemand die in staat is om je echt tien stappen verder te helpen.
2) je verkoopt het paard met een eerlijk verhaal aan iemand die zich niet laat overbluffen door een paard (ik namelijk sterk de indruk dat dat hier speelt)

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 09:44

Wel eens aan gedacht om met hem te gaan freestylen??? zou kunnen helpen. En het is klote als dit nu pas naar voren komt maar ja je weet nooit wat voor soort je koopt.....Ik zou als ik in jou schoenen stond naar freestyle les gaan met hem, misschien dat het helpt

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:07

Ik sluit me bij Judje (en daantjuhh) aan.
Wij kunnen vanaf hier natuurlijk niet beoordelen hoe heftig het paard reageert, maar het klinkt mij in de oren als hij doorheeft dat jij zijn manier van reageren eng vindt, en dit uitbuit.
Jek unt hem wel door een prof laten rijden, maar je zult er toch ooit zelf mee aan de slag moeten. En zoals ik het nu lees (met alle respect) geef je het wel erg snel op. Ook mijn paard was in het begin niet leuk en ik heb liters tranen vergoten op dat dier. zowel ernaast als erop trouwens. want ook aan de hand was hij niet leuk. Maar na hard werken zijn we wel een team geworden.

Ook vind ik niet dat je kunt zeggen dat het paard ongeschikt is voor het doel waarvoor hij gekocht is. Een paard kan een heel leuk recreatiepaard zijn en toch eens ergens goed van schrikken. Ik vind dat altijd heel moeilijk inschatten.

Maar goed, jij zit ermee en ik hoop dan ook dat je samen met je dier tot een goede oplossing komt, hoe hard het ook werken wordt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:11

Hoe lang heb je het paard?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:12

Er staan hier al voldoende tips, terug in het voer, les nemen etcetera.

Daarnaast, hoe lang heb je het paard al? Is de merrie het enige andere paard in de omgeving?

Grote kans dat zn gedrag voortkomt uit onzekerheid en angst. Als de ruiter dan ook geen grote held is dan wordt dit alleen maar erger. Als het paard op gegeven moment op je durft te vertrouwen zal dan het gedrag ook braver worden.

En verder: wat doet hij precies?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:18

inderdaad, als je veel krachtvoer geeft (dikker maken kun je beter met ruwvoer doen), dan kunnen ze heter worden..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 12:25

Als ik een paard moet verkopen aan mensen en het past niet ,gaat de koop alzo niet door.Ik heb geen zin om achteraf gezeur te krijgen.Dus vind ik dat de verkoper ook beter uit z`n doppen had moeten kijken.Als het een ervaren paardenman is,ziet hij gauw genoeg of de combinatie past of niet.