paard met gebreken gekocht, kun je dan je geld terugkrijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

paard met gebreken gekocht, kun je dan je geld terugkrijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 15:02

om mee te beginnen: ik noem de naam van de handelsstal niet tot er meer duidelijk is, ook niet via pm.

een stalgenoot van mij heeft twee weken geleden een dravertje gekocht bij een handelstal. ze is een paar keer bij die handelsstal naar het paard wezen kijken en heeft ook iemand meegenomen die mee heeft gekeken, omdat ze er zelf nog niet zoveel kijk op hebben.
paard leek goed en ze hebben hem gekocht.
ze hebben het paard niet laten keuren, omdat er een keuringsrapport bij zat. (ik geloof van een paar weken oud)

na ongeveer een week valt het ze op dat het paard aan 1 kant veel korter loopt. ze houden het op spierpijn, omdat het dier voordat ze hem kochten al een hele tijd stil had gestaan. na enkele dagen rust wordt het niet beter.

ik kom terug van vakantie en hoor t verhaal aan. zeg dat ik het op z'n zachtst gezegd niet slim vind dat ze hem niet hebben laten keuren. ook al zat er een keuringsrapport bij en raad ze ook aan het paard goed in de gaten te houden en anders alsnog te laten keuren.

na nog enkele dagen rust vragen ze of ik op het paard wil stappen om te kijken wat ik er van vindt. het paard zit duidelijk vast in zijn lijf en heeft erg veel moeite met stelling naar links. als ik hem van linker stelling omzet naar rechter stelling voelt hij duidelijk niet goed. als ik vraag de eigenaresse erop te gaan zitten en hetzelfde te doen zie ik dat het paardje links nog maar stapjes maakt van zo'n 10 cm. hij loopt dus duidelijk niet goed. op rechte lijnen zie je het maar een klein beetje.

op aanraden van mij bellen ze vandaag een dierenarts om hem alsnog te laten keuren.

er is een contract opgesteld waarin staat dat ze de pony volgens de wettelijke norm binnen een half jaar terug mogen brengen. ze krijgen dan echter geen geld terug maar mogen een andere pony uitzoeken.

mijn vraag is nu eigenlijk. stel dat de pony nu alsnog afgekeurd wordt door haar eigen DA. heeft ze dan volgens de wet toch gewoon recht op geld terug, ondanks dat contract. of kan ze hem alleen ruilen tegen een andere pony.
heeft ze haar rechten verspeeld doordat ze hem zelf niet heeft laten keuren (onderzoeksplicht) of kon ze genoegen nemen met het keuringsrapport wat er bij zit. (wat we nu willen laten nabellen door de eigen DA of dat wel klopt)

Roxatte

Re: paard met gebreken gekocht, kun je dan je geld terugkrijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:34

Ze heeft een contract getekend waarin staat dat ze het geld niet terugkrijgt, maar het paard wel mag ruilen voor een ander. Dus ik denk niet dat ze daar onderuitkomt. Wij hebben eigenlijk hetzelfde meegemaakt bij een handelsstal(in Brabant): haflinger gekocht, bleek achteraf rugklachten te hebben. Geld kregen we niet terug maar we mochten wel een andere uitzoeken. Wel kregen we nog een bedrag terug voor de onkosten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:40

oei wat zijn zulke gevallen altijd moeilijk!
maar ik denk dat ze zowiezo geen geld terug krijgen en alleen maar kunnen ruilen Ach gut omdat dat zo in het contract staat... maar goed ik weet niet alles met regeltjes enzo! naar mijn idee zou als dat beest afgekeurt word door hun eigen DA je het geld terug zou moeten krijgen maar goed wie ben ik...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:48

Niet laten keuren? Wel, dat heb je je onderzoeksplicht verzaakt en heb je juridisch geen poot om op te staan! Heeft ze nog "mazzel" dat ze mag ruilen. Laat ze in godsnaam verstandig zijn, het paard inruilen, het nieuwe paard degelijk keuren inklusief bloedmonster en dan hopen dat het wel goed gaat.
Waarom die bloedtest? Wel, je zult de eerste niet zijn die een gedrogeerd paard koopt.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:52

Een professionele handelaar dient in dit geval het paard idd terug te nemen. Is er een handtekening gezet? Dan al helemaal. Het is wel erg vreemd dat er een stickertje over ruin is geplaatst. Dit is waarschijnlijk een vals keuringsrapport! Misschien is daar aangifte voor mogelijk. Heel veel succes

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 22:27

vandaag is het paard nagekeken door eigen DA. die raadde aan het paard in te ruilen.
ik zat ook aan vervalste papieren te denken, maar volgens eigen DA leek dat niet het geval. gewoon een luie DA die geen zin had een nieuw keuringspapier in te vullen dacht hij.

ik hoop dat ze snel een leuk ander paard kunnen vinden daar. ik hoop ook dat ze hier van geleerd hebben het het volgende paard wel laten keuren. idd met bloedmonster!

alleen balen dat ze perse daar een nieuwe moeten uitzoeken. heb persoonlijk niet zo'n vertrouwen in die stal.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 23:04

ikke schreef:
Niet laten keuren? Wel, dat heb je je onderzoeksplicht verzaakt en heb je juridisch geen poot om op te staan! Heeft ze nog "mazzel" dat ze mag ruilen. Laat ze in godsnaam verstandig zijn, het paard inruilen, het nieuwe paard degelijk keuren inklusief bloedmonster en dan hopen dat het wel goed gaat.
Waarom die bloedtest? Wel, je zult de eerste niet zijn die een gedrogeerd paard koopt.

Helemaal niets meer aan toe te voegen.
Altijd een bloedje laten trekken, je kan het meteen laten onderzoeken dan (niet ter plekke, maar wel binnen dag) of je kan het 3 maanden in bewaringgeven bij de keuringsarts.
Je moet eens weten hoeveel paarden er gedrogeerd worden....
Helaas ben ik ook door schade en schande wijs geworden en heb paard nr. 2 en 3 uitvoerig laten keuren en bloedje laten trekken.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:37

Een keuringsrapport mag toch zoveel weken oud zijn (ik weet niet precies hoeveel) dat hij nog geldig is voor de goedkeuring dacht ik? Paard heeft zich ook daarna kunnen hebben verstappen... dat is ook bij een paard bij ons op stal gebeurd helaas.

Maar helaas komt ze er hoogstwaarschijnlijk niet onderuit om inderdaad een ander paard te kiezen. En wat hierboven al is gezegd: Laat het paard keuren door een onafhankelijke dierenarts, dus niet door hun dierenarts en zorg dat ze erbij is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:58

maykie schreef:
Een keuringsrapport mag toch zoveel weken oud zijn (ik weet niet precies hoeveel) dat hij nog geldig is voor de goedkeuring dacht ik? Paard heeft zich ook daarna kunnen hebben verstappen... dat is ook bij een paard bij ons op stal gebeurd helaas.

.

Dit gaat alleen op voor de verzekering, niet voor jouw onderzoeksplicht.
Door ervaringen in mijn omgeving zou ik nooit accoord gaan met een keuringsrapport van de vorige eigenaar of een keuring door de DA van verkoper.
Toen ik mijn paard kocht heb ik deze dan ook laten keuren door mijn DA.

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:00

Sinds een paar jaar is er een nieuwe wetregel, dat je een dier voor 6 maanden ALTIJD terug mag brengen.
Dus je hebt het recht om het terug te brengen
En altijd een paard laten keuren als je er een koopt!
Er wordt de laatste tijd zoveel meet gerotzooid
Laatst bijgewerkt door meliiSsatjje op 24-08-07 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:00

is er al nieuws?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:01

ik ben wel benieuwd of ze wat meer weten!

meliiSsatjje schreef:
Sinds een paar jaar is er een nieuwe wetregel, dat je een dier voor 6 maanden ALTIJD terug mag brengen.

en waar geld dit dan allemaal voor?
en heb je toevallig een bron? Bloos

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:02

meliiSsatjje schreef:

FOUT!! Dat recht heb je zodra je aantoonbaar aan je onderzoeksplicht hebt voldaan!! Dat is hier overduidelijk NIET het geval!

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:03

Rianneke schreef:
ik ben wel benieuwd of ze wat meer weten!

meliiSsatjje schreef:

en waar geld dit dan allemaal voor?
en heb je toevallig een bron? Bloos

Ik heb gehoord voor alle dieren.
Ik heb geen bron, ik rij op een handelsstal.
En de laatste tijd worden er steeds meer paarden teruggebracht sinds die nieuwe wetregel is ingevoerd.

MarryAnneR

Ja en dan zoek je een nieuw paardje uit die natuurlijk wee duurder blijkt te zijn, verdienen ze weer een paar honderd euro. Ze leven er van. Wij hadden er vroeger ook zo eentje op stal, ze had bij elkaar 3 paardjes teruggeruild, we ebben haar even voorgerekend wat haar nieuwe paardje uiteindelijk heeft gekost Bloos

meliiSsatjje

ikke schreef:
meliiSsatjje schreef:

FOUT!! Dat recht heb je zodra je aantoonbaar aan je onderzoeksplicht hebt voldaan!! Dat is hier overduidelijk NIET het geval!

Ooh okee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:05

Klinkt als een bekende stal in brabant
Ik moet ook eerlijk zijn dat ik niet weet of de 6 maanden regel die je hebt bij het kopen bij een handelstal vervalt als je tekent voor akkoord van inruilen.

Op paardenpagina.nl staan een paar hipische advocaten, waar je ook een gratis vraag kunt indienen.
Leg het daar eens voor.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:12

RK: hihi ik denk het en jij zegt het. En volgens mij denken wij allebei aan dezelfde stal Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:13

ikke schreef:
Als er een keuringsrapport bijzit wat een paar weken oud is dan mag je er vanuit gaan dat dit goed is.
Verstandig is het beslist niet maar je krijgt normaal gesproken als particulier geen problemen in deze situatie.

Bel even met een goede paardenadvocaat dan weet je snel genoeg meer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:24

ik denk dat ik ook aan die stal denk zoals jullie Cool

en er was hier op bokt laatst een meisje die haar (of haar vriendins) draver daarheen verkocht had,
zou dat niet dat paard kunnen zijn waar het nu over gaat?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:26

Ik moet misschien maar eens een wiki maken over die zesmaandstermijn, want iedereen (sorry, Ikke, waaronder jij) roept maar iets over klokken zonder verstand te hebben van de klepel. het zit zo:

Als iets dat je koopt (een schroevendraaier, huis, paard, auto, verzin het) niet is wat je er in redelijkheid van mocht verwachten, dan kan je de koopovereenkomst ontbinden. Dat kan altijd, maar je moet wel 'tijdig' geklaagd hebben (artikel 7:23 BW). dat tijdig, blijkt wel uit de rechtspraak, is binnen 2 maanden na de ontdekking. Je hoeft niet binnen 2 maanden ontbonden te hebben, wel aantoonbaar geklaagd. Het is dan in beginsel aan jou om aan te tonen dat dat wat je gekocht hebt, ten tijde van de verkoop ook al non-conform was (het paard was tijdens de verkoop ook al kreupel, de auto had ten tijde van de verkoop ook al een verrotte motor etcetera).

Dit is anders als jij als particulier hebt gekocht van een handelaar (een verkoper die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf). Ook dan moet je binnen 2 maanden klagen. Het grote verschil zit er dan in dat de verkoper zal moeten aantonen dat het paard het gebrek niet had op het moment van de koop. Zonder keuringsrapport is dat vaak moeilijk. De verkoper hoeft het paard dus niet blind terug te nemen, maar als hij ziet dat hij zijn bewijs niet rond krijgt, kiest de handelaar vaak eieren voor zijn geld. Deze bepaling is na te lezen in artikel 7:18 lid 2 BW: "Bij consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet".

Omdat het kort geleden is, kan je dus gewoon klagen en ontbinden. Je bent dan nog wel aan het contract gebonden. Je bent overeengekomen dat de wederpartij de gelegenheid krijgt de tekortkoming te herstellen door aflevering van een soortgelijke zaak (een ander paard). Dat is dus een nogal onverstandige zet van die vriendin van je, maar ze zit er wel aan vast.

Wat ze ook zou kunnen doen, is zich op een wilsgebrek beroepen, zoals dwaling of bedrog. Omdat er met het keuringsrapport zou zijn geknoeid, maak je daarmee wel een redelijke kans. Of je echt een kans hebt, kan ik op grond van wat hier staat, niet bepalen. Je kan daarmee de hele overeenkomst vernietigen, waarmee je dus ook het beding met betrekking tot de herstelmogelijkheid vernietigt. Je zou dan je geld terug kunnen krijgen.

Enneeeh, over die onderzoeksplicht: er is nergens in de wet opgenomen dat je een paard moet laten keuren hoor. Als je duidelijk hebt doorgevraagd en het is geen normaal gebruik dat je een dergelijk paard laat keuren (dat is zo'n beetje met paarden tot ongeveer € 3.000,00, hoewel ik zelf voor íeder paard zou keuren), is het prima. Bovendien is in de rechtspraak al vele jaren geleden uitgemaakt dat de verkoper een spreekplicht heeft en zich daar niet aan kan onttrekken door zich erop te beroepen dat de koper zijn onderzoeksplicht niet voldoende serieus heeft genomen (dus: spreekplicht is belangrijker dan onderzoeksplicht).

Mocht je vriendin meer willen weten, dan kan ze even contact met me opnemen.
groetjes
Floortje

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:30

ze heeft zelf getekend op dat contract en weet dus de voorwaarden. als ik jouw verhaal lees zal paardje nu wrsch wel afgekeurd worden, omdat hij niet goed loopt. een keuring is echter een momentopname en kan dus dat hij paar weken terug wel goed gekeurd is. ze had m gewoon zelf moeten laten keuren. ook dan kan het zo geweest zijn dat ie goed was en paar dagen later niet meer. tenzij ze dope gegeven hebben of pijnstiller en er geen bloed is afgenomen met keuring. als er bloed is afgenomen met keuring paar wk geleden staat dit op t rapport. je kan dan de desbetreffende da bellen om het te laten onderzoeken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:36

Lees even heel goed het verhaal van Floortje door want daar staat echt veel zinnigs in.

Sunnygirl wat jij zegt is echt onzin.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:41

@katja: wat is volgens jou onzin dan????

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:34

Maar die stal geeft echt wel gewoon geld terug hoor....
Heb dat al vaker gehoord nl. Geen probleem Haha!