Trailer op handrem, ja/nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Trailer op handrem, ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 13:33

Gister werd ik helaas verrast door mijn trailer. Mijn rechterachterwiel die draait niet meer mee Scheve mond Gelukkig was er een trailer-reparatie-meneer op stal aanwezig en die heeft er even naar gekeken. Hij weet bijna zeker dat het een rem-kwestie is. Het ging er bij mij niet in dat mijn trailer al staand op de parkeerplaats opeens kapot is gegaan. Want op de vraag of ik wel eens door mijn handrem ben gereden was mijn antwoord uiteraard: nee.
De meneer adviseerde mij om de trailer niet op de handrem te zetten als deze geparkeerd staat. Ik gebruik mijn trailer namelijk (nog) niet zo vaak, en de boel kan dan vast komen te zitten.

Ik vroeg me nu af wat jullie doen, zetten jullie de trailer op de handrem, ja/nee? Mijn antwoord op deze vraag is nu uiteraard nee Clown Morgen weet ik pas exact wat er aan de hand is, want dan gaat de trailer-meneer even onder de trailer kijken, ik ben benieuwd wat het daadwerkelijk is...

Puera

Re: Trailer op handrem, ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:58

Mijn trailer staat zelden op de handrem, ik doe er liever een steen achter. Vooral met vorst zegt 'men' dat de handrem dan vast kan gaan zitten.

Ook al eens meegemaakt... gelukkig kon m'n vader de wielen weer los krijgen door de rem af te spannen. Maar ja, toen was m'n les wel half om. Nagelbijten / Gniffelen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:04

Die trailerreparatieman is dan een verstandige man.
Handrem op de trailer is er voor incidentele gevallen, niet om te gebruiken als parkeerrem als hij langere tijd stilstaat.
Gewoon een steen ervoor of zoiets en de handrem los laten.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:06

Op mijn vorige stal stond ie altijd (in de zomer) op de rem. In de winter niet, want dan kan het vast vriezen en dan krijg je hem er niet meer af.

En op mijn nieuwe stal staat ie niet op de rem, daar heeft de pensionhouder uit zichzelf een steen voor een wiel gelegd. Dit doet ie trouwens bij elke trailer. Hier staat er niet 1 op de rem.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:09

Nooit op de handrem. Mensen op stal zeiden dat ik dat moest doen, maar elke keer blokkeerde de wielen. Toen zei de man waar we de trailer kochten dat de trailer niet op de handrem mag, want dan krijg je dit soort gevallen. Ik doe het dus nooit meer op de handrem (vanochtend daardoor ook geen problemen meer met de wielen). Inderdaad gewoon een steen er voor leggen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:15

nee! Niet je trailer op de handrem laten staan. De reden is je inmiddels bekend. Leg stenen achter/voor de wielen oid!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:17

idd ik ga met bovenstaande mee,
een keg kost ook geen drol, die kun je ook onder de wielen leggen.

zelfde geld ook trouwens voor de auto, die zet ik ook nooit op de handrem, zeker in de winter niet.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:18

als wij de trailer gebruikt hebben laten we hem een dag zonder handrem erop staan dus stenen erachter, en de andere dag de handrem er pas op dan is hij afgekoeld , dat was een tip van een man die er veel verstand van hebt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:19

wat dom dat met met halen van E rijbwijs niet gezegd word, daar leer je juist dat dat wel moet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:20

Auto's doe ik idd ook niet. Hoewel het niet echt vriest meer in Nederland vind ik de handrem niet echt nuttig en je hebt bij flink vriesweer ook kans op vastvriezen. Gewoon in z'n versnelling laten staan en de auto staat ook gewoon stil en kan niet wegrollen.

Het maakt niet uit of de 'handrem' gekoeld is. het gaat om roest en weer wat erin slaat. Als zo'n handrem op een trailer staat en het gaat flink regenen en de trailer staat een tijd stil loop je dus grote kans dat wielen e.d. of de rem zelf vastslaat.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:33

Ik heb hetzelfde gehad, 1 rem zat ineens helemaal vast, het wiel draaide nog wel maar hij liep behoorlijk aan. Ik kreeg toen ook het advies om hem niet meer op de handrem te zetten om dit soort problemen te voorkomen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:05

Mij is ook verteld dat de trailer beter niet op de handrem kan. helemaal met koud weer, omdat ie dan vast kan vriezen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:14

corinatoet schreef:
als wij de trailer gebruikt hebben laten we hem een dag zonder handrem erop staan dus stenen erachter, en de andere dag de handrem er pas op dan is hij afgekoeld , dat was een tip van een man die er veel verstand van hebt

Die kennis kun je dan in twijfel trekken. Nog afgezien van bovengenoemde redenen worden je remtrommels ovaal van te lang aangetrokken handrem. De afkoelen is een leuk bedachte fabel, maar slaat nergens op.
Lynn_Nikita schreef:
wat dom dat met met halen van E rijbwijs niet gezegd word, daar leer je juist dat dat wel moet

Die gaan er niet vanuit dat die trailer vervolgens drie maanden niet wordt aangekeken. Het CBR gaat uit van proffesioneel (dagelijks) gebruik, dat is iets anders. Sterker nog, bij vrachtwagens heb je geen keuze. Op het moment dat de lucht van het systeem is, staan de remmen vast.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:19

Bij ons is hetzelfde gebeurd, een van de wielen draaide niet meer doordat we hem altijd op de handrem hadden staan, nu hebben wij dat dus ook niet meer, we hebben nu gewoon een steen voor het wiel. Nog een tip is trouwens als je je trailer geparkeerd hebt, eerst nog een klein stukje naar voren te rijden, omdat in zn achteruit vanzelf de handrem dr op gaat ofzo (weet ook niet precies)

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:29

Gabon, de handrem gaat er dan zelf vanaf Knipoog

Ik wist het dus écht niet hoor van de handrem, was een wijze les, hopelijk geen dure Nagelbijten / Gniffelen Moet wel zeggen dat iedereen op stal, en dat zijn een stuk of 10 trailers (die niet wekelijks worden gebruikt) op de handrem heeft staan Scheve mond

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:33

Bij ons is het ook niet de gewoonte, alleen als het heel hard waait. (er is er eerst eentje 15 meter weggerold doordat op dat moment de handrem er niet op stond)

depaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:37

nee zet hem maar gewoon weg steen achter en voor het het wiel en er kan niks mee gebeuren

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 11:46

Nou, mijn trailer doet het gelukkig weer Clown Remkabels zaten dus gewoon vast Scheve mond Dit was een wijze les, ik doe écht niet meer zomaar de handrem erop Haha!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:29

nou in dat geval maar gewoon geen handrem er meer op en stenen erachter,

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:39

Een trailer nooit weg zetten op de handrem, en zeker niet als hij langere tijd stil moet staan

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:56

Ik zet mijn trailer ook nooit op de handrem.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:17

ik zet de mijne altijd op de handrem. gebruik m zeker 1-2 keer per week in de zomer. 's winters soms wel 3 x per week.
Heb het ook geleerd bij m'n E dat ie op de rem moet staan. Nou met die stormen hier op het platteland is het maar beter ook, anders was ie al lang een keer of 7 weggewaaid

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:40

Mijn trailer staat nooit op de handrem Maar die staat ook in een loods met vlakke ondergrond dus daar kan hij weinig kanten op Clown

Gebruik die handrem eigenlijk alleen als ik op ongelijke bodem sta, dan kan de klep van mijn bus namelijk soms net niet open, omdat de handrem in de weg zit Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:52

annastasia schreef:
ik zet de mijne altijd op de handrem. gebruik m zeker 1-2 keer per week in de zomer. 's winters soms wel 3 x per week.
Heb het ook geleerd bij m'n E dat ie op de rem moet staan. Nou met die stormen hier op het platteland is het maar beter ook, anders was ie al lang een keer of 7 weggewaaid

Dat is maar flauwekul dan moest die van mij allang zijn weg gewaaid en hij is er nog steeds

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:58

daarom is de trailer die er bij in de buurt staat al 2 keer in de tuin gewaaid, en de andere 5 keren stond ie ook een stuk verderop dan de mijne. deze stond niet op de rem en is nog een stuk zwaarder als de mijne ook