wel of niet bloedpaard veulen kopen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrinsesJ

wel of niet bloedpaard veulen kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:07

HALLO!!!! Bloos

de vraag Lachen ,,
bij ons in de buurt lopen heel veel ''bloedpaarden''
deze krijgen ook veel veulens en ik heb gehoord dat deze na zoveel maandan worden opgehaald en naar de slacht worden gebracht.. maar hier zitten zulke mooie veulens bij!! kwam er vanmiddag nog langs met mijn moeder en die stopte langs de weg en mijn oog viel meteen op een veulen die lekker lag te dutten.. toen deze opstond stond ik met me mond vol tanden Haha! .. zooo moooooii!!! en toen zei mijn moeder anders ga je sparen kun je zo'n veulen kopen!! (ik heb zelf ook al een paard bekijk eventueel mijn profiel voor verdere info Tong uitsteken),,
maar zulke paarden zullen wel natuurlijk geen papieren enzo hebben. zijn er hier soms bokkers die er ervaring mee hebben of goeie tips hebben?? het is niet dat ik meteen dit jaar zo'n veulen wil kopen (HET WAS WEL EEN ECCHHTTT SCHATJE Bloos! Bloos! ),, maar dat zou mij op het moment niet lukken.maar verkopen ze deze veulens ook of alleen naar de slacht?? allerlei informatie is welkom .. vind soms die ''bloedpaarden'' ook wel zielig geen mens om zich heen enzo.. ja ik noem ze ''bloedpaarden'' omdat ik er namelijk geen ander woord voor zou hebben en ze noemen we ze hier in de omgeving...
alvast bedankt voor het lezen Lachen

Sonja_vR

Re: wel of niet bloedpaard veulen kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:32

sja waarom niet kopen?
ts gewoon een veulen , sommige fokkers van bloedpaarden fokken zelfs op papier ...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:34

sorry, even een vraag wat bedoel je met Bloed paarden?

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 18:47

ja ik dacht al dat deze vraag zou komen haha,, dit zijn paarden die in feite bijna het hele jaar door drachtig zijn en waar dan bloed van word afgenomen voor medicijnen.. deze (voor wat ik heb gehoord) voor vrouwen die niet zwanger kunnen raken vandaar dat deze paarden in feite bijna continu drachtig zijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:49

oke wat een naar leven voor die merries, al helpt dat bloed misschien anderen, zijn daar geen andere manieren voor?
Als jij een veulen ziet wat je echt heel leuk vind zou ik het doen, tenzij je ermee zou willen fokken.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 18:53

ja er zitten veel voordelen en nadelen aan vind ik zelf maar er zijn veel verhalen over,, een zegt de veulens worden vaak afgemaakt ander zegt weer dat ze naar een markt gaan enz enz.. zelf vind ik het bijna altijd drachtig zijn wel zielig ja maar er staan ook paarden waar je bijvoorbeeld niet meer op kan rijden (die iemand anders zou laten afmaken) die daar gewoon rustig nog kunnen staan. het lijkt me wel een hard leven hele dagen op wei en altijd een dikke buik hebben,, voor wat ik gehoord heb gaan ze al met de merrie fokken vanaf 2 jaar,, en wat ik me eigen dan ook afvraag: na 5x is die hele baarmoeder toch kapot aangezien ze amper rust krijgen eigenlijk. dus een lang leven zal er niet in zitten. hoor ook van een iemand paarden hebben geen papieren en vanavond hoorde ik weer: ja zijn allemaal gechipt.. veel dingen blijven een raadsel voor mij helaas..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:55

chippen is tegenwoordig verplicht voor iedereen ter registratie, anders mag het paard niet vervoerd worden, met papier bedoel ik horen ze bij een stamboek met bekende ouders.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 18:58

mijn paard is niet gechipt en zit er erg over te twijfelen om het wel te doen of wel te doen.. http://www.invisio.nl/antichip/ daarom zit ik veel te twijfelen er staat ook een paard op van de zus van een vriend van mij en dat paard heb ik met eigen ogen gezien echt erg!!!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:00

registratie kan ook ook op basis van DNA hoor, maar hebben ze een stamboek die merries?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:03

Komt die onzin ook voor in Nederland?

Ik dacht dat dat enkel in Amerika gebeurde. Ik weet wel overwelke paarden jij het nu hebt. Die merries krijgen elk jaar een veulen,welke vaak naar de slacht gaan. Vaak krijgen ze minimaal te drinken zodat de concentratie in de urine hoog is, dit wordt verwerkt voor een medicijn voor vrouwen in de overgang zodat ze minder last hebben van opvliegers. Er is een naam voor, maar daar kan ik nu niet opkomen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:04

dat weet ik dus niet.. helaas eerst hoorde ik van iemand dat ze zelfs geen papieren hebben en gewoon gekocht zijn en niet naar papieren is ''omgekeken'' ,, en ander zegt weer allemaal netjes gechipt enzo maar heb niks gehoord over een stamboek.. want ik praat over een aantal van denkik 100 paarden toch wel

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:05

ja ik vind het heel moeilijk wat ik nou moet geloven of niet,, hoor zoveel tegen overgestelde dingen!!.. en lijkt me ook zo iets om zo'n iemand op te bellen en te zeggen: go die veulens he gaan die naar de slacht of wat doe je ermee??,,

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:07

Het kan best dat deze paarden met papieren worden gefokt, maar dat lijkt mij zéér onwaarschijnlijk, want dat kost alleen maar extra geld voor hun. chippen is tegenwoordig verplicht, maar dit kan ook bij papierloze paarden.

Als jij belt en je vraagt of je d'r een kan kopen, zal dat best kunnen hoor! Eendeel zal wrs wel verkocht worden, maar in Amerika gaat er ook een deel naar de slacht dat was jaren geleden iig wel.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:25

Jongens jongens...Wat een spookverhalen allemaal weer!!
Deze paarden zijn inderdaad "bloedpaarden". Zij worden gebruikt om bloed van af te tappen voor medicijnen en dergelijke. Deze merrie's moeten een aantal weken drachtig zijn om de benodigde stof in hun lichaam te dragen!
En deze paardjes hebben absoluut geen zwaar leven. Kijk naar de natuur, daar lopen ze ook dag in dag uit in de wei en krijgen ze ook bijna ieder jaar een veulen!
Ik zou zeggen bel die mensen eens op en vraag erna hoe het gaat en wat er allemaal gebeurt voordat je gaat oordelen! Die mensen vinden het veel fijner dat je hun ernaar vraagt dan dat je allemaal rare verhalen de wereld in helpt. Al zullen ze niet altijd evenveel tijd hebben om je te woord te staan.
Sammie schreef:
Vaak krijgen ze minimaal te drinken zodat de concentratie in de urine hoog is, dit wordt verwerkt voor een medicijn voor vrouwen in de overgang zodat ze minder last hebben van opvliegers.

Dit is de grootste onzin die paarden staan in een wei met lokale waterbakken. Deze gaan ze echt niet iedere keer afsluiten omdat ze niet zoveel water mogen drinken. En het gaat om het bloed, niet om de urine.
PrinsesJ schreef:
een zegt de veulens worden vaak afgemaakt ander zegt weer dat ze naar een markt gaan enz enz

De veulens gaan inderdaad naar de slacht en er belanden tevens wat op de markt en bij particulieren! Maar ga nou zelf na als je in een jaar tijd al die veulens onder moet brengen bij een goed tehuis. Dat gaat je niet lukken!

Nou om even op je vraag terug te komen! Gewoon bellen en vragen. De veulens worden ook gewoon aan particulieren verkocht. Er zit idd bij de meeste geen papier, maar dat is voor hun niet van belang. En ze zijn wel allemaal gechipt, omdat dit verplicht is.
Mocht je meer info willen mijn pb box staat open.

Maar PrinsesJ vraag eens aan mensen bij jou op stal. Lopen er ook wat rond die je wel duidelijkheid kunnen geven. En die de eigenaar van deze paarden kent!

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:27

...enkele jaren geleden sprak ik de vrouw van iemand die dat soort paarden heeft....komt uit Babberich of zo meen ik...
aan haar heb ik inderdaad ook gevraagd wat ze met al die veulens deden die er bij hun geboren worden....toen zei ze dat die op transport naar Italie gingen...dus ik vroeg wat er daar met hen gebeurd...ze zei dat ze dat niet wist....jahhh doeeeeg !!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:27

Anniek ik heb het over in Amerika, daar staan de merries binnen met weinig eten en opvang zakken aan hun kont. Dit was een aantal jaren geleden iig wel zo. Daar ging het ze puur om de urine en niet om het bloed.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:35

Sammie schreef:
Anniek ik heb het over in Amerika, daar staan de merries binnen met weinig eten en opvang zakken aan hun kont. Dit was een aantal jaren geleden iig wel zo. Daar ging het ze puur om de urine en niet om het bloed.

Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen.

meart schreef:
...enkele jaren geleden sprak ik de vrouw van iemand die dat soort paarden heeft....komt uit Babberich of zo meen ik...
aan haar heb ik inderdaad ook gevraagd wat ze met al die veulens deden die er bij hun geboren worden....toen zei ze dat die op transport naar Italie gingen...dus ik vroeg wat er daar met hen gebeurd...ze zei dat ze dat niet wist....jahhh doeeeeg !!!

Die mensen komen niet uit babberich dus kan zijn dat je iemand anders gesproken hebt. Maar kan je niet begrijpen dat die mensen iedere keer commentaar krijgen als ze zeggen dat ze naar de slacht gaan daar. Dat ze daar niet altijd zin in hebben dus dan maar zeggen dat ze het niet weten!
En misschien wisten ze het toen echt niet! Als ze verkocht zijn is het hun zorg niet meer, maar die van de koper!

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:44

Ja, kan zijn dat het Pannerden was...ken je ze toevallig?

Eerst schreef je dat wij ze maar moesten bellen als we het naadje van de kous wilden weten en even later moeten wij vooral begrijpen dat ze waarschijnlijk toch "van niets weten" omdat ze geen zin in kommentaar hebben.........

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:49

meart schreef:
Ja, kan zijn dat het Pannerden was...ken je ze toevallig?

Eerst schreef je dat wij ze maar moesten bellen als we het naadje van de kous wilden weten en even later moeten wij vooral begrijpen dat ze waarschijnlijk toch "van niets weten" omdat ze geen zin in kommentaar hebben.........

Toevallig ken ik die mensen ja. Dat van bellen ging vooral om hoe en wat er met die merries gebeurt en waarvoor het bloed gebruikt word.
Zou jij over bepaalde dingen overal een eerlijk antwoord op geven als je toch al weet hoe mensen gaan reageren erop. Kan zelf heel goed begrijpen dat ze niet altijd zin hebben om uit te gaan leggen dat die veulens naar de slacht gaan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:07

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:12

nou ja, dat is dan niet helemaal hetzelfde, alhoewel ik het uiteindelijk allemaal een pot nat vindt...

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:14

Bloedtappers ook wel genaamd.
De eerste 3 maanden van de dracht word hun bloed geprikt inderdaad voor medicijnen.
Er zijn merries met papieren en zonder papieren hoor heb zelf een merrie van de bloedtap gehad met zeer goed papier ook nog en die nu een prachtig hengstveulen heeft. Ook een andere vriendin van mij melis_ op bokt heeft een merrie van de bloedtap en ook zij heeft een prachtig veulen gekregen dit jaar.
De merries worden er vaak goed verzorgd hoor alleen door het prikken worden zij vaak erg bang en en onzeker en bij de meeste is dat wel blijvend. De meeste merries worden gedekt vaak door een new forest hengst. Sommige van de hengsten hebben goede papieren en ook veel merries met goede papieren komen daar hoor. Het is maar net wat ze goedkoop aangeboden krijgen. De man waarvan ik het weet die verkoopt de merries vaak na 3 maanden door aan handelaren of ze gaan de markt op.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:20

Dit wordt inderdaad bloedtapperij genoemd. En ja, dat hebben we in NL nog hoor, ik weet dat er 2 jaar terug iig minimaal 2 van deze bedrijven bestonden in ons land. Ik studeerde toen nog aan de HAS, en deed een project waarbij we info nodig hadden over dit onderwerp, en dat was níet te krijgen. We hebben deze bedrijven gebeld, en werden niet echt netjes te woord gestaan.
Er wordt gewoon geheimzinnig over gedaan, waardoor het enkel maar een negatievere bijsmaak krijgt. Niet echt handig.
Die veulens komen in de handel terecht, is de Italiaanse salamimaker de hoogste bieder, dan gaan ze daar heen.
Als je serieus interesse hebt neem je gewoon contact met die mensen op, en ik weet niet hoe oud je bent, maar ben je nog aan de jonge kant, laat dan iemand bellen die een beetje ouder is en stevig in z'n schoenen staat. Als ze het idee hebben een 'penny' aan de telefoon te hebben is er natuurlijk wel kans dat ze je helemaal niet serieus nemen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 15:37

zo even bij gelezen.. en Anniekskie het gaat inderdaad over de paarden in pannerden.. maar deze topic heb ik niet gemaakt om te weten wat er echt met die veulens gebeurden maar of het verstandig was om er eentje aan te schaffen.. omdat met die paarden niks gedaan worden zo.. snappen jullie? als ik op stal na vraag doe krijg ik elke keer een ander verhaal.. lekker duidelijk Tong uitsteken .. het is altijd wel fijn om achter de waarheid te komen wat er nou inderdaad met die veulens gebeurt. en zoals het in amerika gebeurt vind ik echt erg.. zeer triest.. maar ik heb al zoveel verschillende verhalen gehoord.. dat ik niet meer weet wat ik moet geloven heb ook al 5 verschillende namen gehoord over de eigenaar(en) van die paarden.. en dadelijk is het nr 6. dit topic is niet gemaakt om iemand af te kraken.. jij kunt het net zo goed fout hebben met iets anders.. merkte namelijk ook een beetje vijandelijkheid bij sommige berichten...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:26

Die paarden zijn van mijn hoefsmid (en van meerdere bij ons op stal ).
Over 1.5 week komt ie weer dus ik zou zeggen, zorg dat je er ook zaterdagmorgen bent.
Dan kun je het vragen, Willianne (prinsesJ).

Wat mijn hoefsmid mij verteld heeft is het volgende:
Ze zijn elk jaar drachtig, 1 maand per jaar niet.
Ze zijn allemaal gechipt.
De mooie veulens houden ze voor de fok en de minder mooie gaan naar de markt.
Degene die nu aan de Eltenseweg staan, zijn 2 jarigen.

Ze worden echt wel goed behandeld,
natuurlijk niet iedere week een poetsbeurt maar ze hebben genoeg te eten en drinken.