België in strijd met Europese wetgeving mbt "chip-ontheffing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just2see

België in strijd met Europese wetgeving mbt "chip-ontheffing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 15:21

Onze paarden zijn niet gechipt en ik wou graag weten wat er nu van aan is of België in overtreding is omdat hier enkel chippen kan en er geen alternatieve methode werd aanvaard.
Persoonlijk ben ik onwaarschijnlijk tegen het chippen en dat omwille van tal van zaken (zie Zangersheide magazine en de argumenten die worden aangehaald op de site van de Nijhof groep).
Ik ben geschrokken van hoe weinig reacties er komen op deze geldverslindende verplichting die haar doel voorbij springt en waarvan de gevolgen niet eens zijn onderzocht.
Het zal wel te maken hebben met het feit dat er zo weinig aandacht kwam in de media. Er werd quasi alleen aandacht besteed aan wat je moet doen en wat de cosequenties zullen zijn als je niet chipt. Vooral het BWP en andere bonden hebben hier boter op hun hoofd want voor hen is het een zeer belangrijke bron van inkomsten natuurlijk. Zo kun je lezen in EQUITIME wat je moet doen en vooral wat je boven het hoofd hangt als je niet chipt.... Het wijzende vingertje tonen.
Enkel een paar magazines hebben, bij mijn weten, duidelijk kritiek gegeven op de wetgeving en dat is Zangersheide en Paardenkracht.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat belangrijke belgische ruiters zich hier zomaar bij neer leggen ? In Nederland is het toch anders.
Omdat Zangersheide kennelijk het enigste stamboek is dat zich niet zomaar neerlegde bij deze absurde wetgeving / Europese betutteling waar België en Nederland klaablijkelijk het beste leerlingetje van de Europese klas willen zijn, laat ik geen enkel veulen nog bij het BWP inschrijven. Het BWP heeft mijn belangen niet verdedigd en enkel haar eigenbelang laten spelen. Ze mogen nu nog drie marketing managers in dienst nemen : ze zijn niet geloofwaardig meer in mijn ogen.
Ik vraag mij af of België zou kunnen verplicht worden om een alternatieve methode mogelijk te maken.
Heeft iemand hier zicht op ?

arie53

Re: België in strijd met Europese wetgeving mbt "chip-ontheffing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:19

Binnen de EU is het uniform en verplicht chippen van paarden, in tegenstelling wat landen als Nederland en Belgie ons willen doen geloven, voorgoed van de baan.

Binnen de EU wordt gestreefd naar harmonisatie en een uniforme registratie en identificatie. Het chippen van paarden worden echter binnen de lidstaten als een niet haalbare en geaccepteerde identificatie gezien.

Eigenlijk is het te gek woorden dat slechts 2 landen, in ieder geval Nederland, willens en wetens toch in afwijking van de 26 andere landen het chippen hebben doorgevoerd. Dat heeft weinig met het Europese beginsel van harmonisatie van doen.

Nu echter is aangetoond dat het chippen bij paarden kankerverwekkend kan zijn, zou het best eens kunnen zijn dat deze eenzijdige maatregel van een lidstaat indruist tegen het Europese beginsel van harmonisatie.

Ik ben me op dit moment aan het beraden of er voldoende mogelijkheden zijn om deze eenzijdige Nederlandse maatregel alsnog ongedaan te maken.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:20

in frankrijk moeten de paarden ook al jaren gechipt zijn als ze het land binnen komen.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 12:14

Ik heb hier ook al een tijdje werk van gemaakt, heb verschillende politiekers aangeschreven en allen zeggen ze het voor te leggen maar zoals je zelf ook kan bedenken gebeurt er gewoon geen klote.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 13:12

arie53 schreef:
Binnen de EU is het uniform en verplicht chippen van paarden, in tegenstelling wat landen als Nederland en Belgie ons willen doen geloven, voorgoed van de baan.

Binnen de EU wordt gestreefd naar harmonisatie en een uniforme registratie en identificatie. Het chippen van paarden worden echter binnen de lidstaten als een niet haalbare en geaccepteerde identificatie gezien.

Eigenlijk is het te gek woorden dat slechts 2 landen, in ieder geval Nederland, willens en wetens toch in afwijking van de 26 andere landen het chippen hebben doorgevoerd. Dat heeft weinig met het Europese beginsel van harmonisatie van doen.

Nu echter is aangetoond dat het chippen bij paarden kankerverwekkend kan zijn, zou het best eens kunnen zijn dat deze eenzijdige maatregel van een lidstaat indruist tegen het Europese beginsel van harmonisatie.

Ik ben me op dit moment aan het beraden of er voldoende mogelijkheden zijn om deze eenzijdige Nederlandse maatregel alsnog ongedaan te maken.

Arie, hier zou ik graag even meer van willen weten. Heb jiij een site waar het onderzoek + resultaten op vermeld is waaruit blijkt het chippen van paarden kanker verwekkend kan zijn?
(Ik heb een paard, wat inderdaad gechipt was, moeten laten afmaken vanweg kanker.)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:44

Van vetpathology is het orgineel afkomstig http://www.vetpathology.org/cgi/search? ... March+2007

Citaat:
Bij de ontwikkeling van implanteerbare microchips, die sedert meerdere jaren gebruikt worden om dieren individueel te identificeren, stonden technische aspecten op de voorgrond. Omdat voor het gebruik bij dieren geen dwingende regels voorgeschreven zijn, vond buiten een algemene evaluatie van de algemene vertraging, geen evaluatie plaats met betrekking tot de gevolgen op lange termijn van de implantaties. Het instituut voor experimentele pathologie in Hannover zorgde voor opwinding in vakkringen. In het kader van een studie inzake de ontwikkeling van kanker ten gevolge van radioactieve bestraling of het toedienen van chemische stoffen werden bij muizen microchips ingeplant teneinde deze individueel te identificeren. Onafhankelijk van de behandeling in het kader van de studie ontwikkelden 36 van de muizen met een implantatie, in de loop van hun verdere leven tumoren met de geïmplanteerde microchip in het centrum. Dit is geen alleenstaande waarneming. Ook de Ecole Nationale Veterinaire der Unite d'Anatomie Pathologique in Nantes bericht van 52 tumoren, die zich ontwikkelden bij muizen die microchips geïmplanteerd kregen. Marta Vascellari van Instituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezie at Viale dell'Universita in Legnaro beschrijft een identieke geval uit de huisdierpraktijk: een negenjarige Franse bulldog ontwikkelde in de onmiddellijk omgeving van een microchip, die jaren voordien geïmplanteerd was, een kwaadaardige bindweefselgezwel. Ook de toxicologische afdeling van Bayer Ag in Kansas bericht over twee onafhankelijke kankerstudies bij ratten, die geassocieerd worden met de implantatie van microchips. Alhoewel het bij alle gevallen om toevalswaarnemingen handelt en systematische studies over kankerhomogeniteit m.b.t. geïmplanteerde microchips niet voorhanden zijn, zijn de gegevens alarmerend en blijkt het inplanteren van microchips gevaarlijker dan voorheen aangenomen werd. BRON; American Family Voices, januari 2007; http://www.vetpathology.org

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 20:12

Tolstoj schreef:
hier zou ik graag even meer van willen weten. Heb jiij een site waar het onderzoek + resultaten op vermeld is waaruit blijkt het chippen van paarden kanker verwekkend kan zijn?
(Ik heb een paard, wat inderdaad gechipt was, moeten laten afmaken vanweg kanker.)

Was het gezwel ook op de plek van de chip ontstaan??

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:22

Bron: http://www.invisio.nl/antichip/

3 maart 2007 - Geïmplanteerde microchips kunnen kanker veroorzaken

In vakkringen is met opwinding gereageerd op het nieuws van het Institut für experimentelle Pathologie van de Medizinische Hochschule Hannover, Duitsland. Om de ontwikkeling van tumoren (kanker) als gevolg van radioactieve straling en van chemische stoffen te bestuderen zijn bij muizen microchips geïmplanteerd ter herkenning. Na enige tijd bleken 36 muizen tumoren te hebben ontwikkeld met de transponder als centrum.
De wetenschappelijke opwinding is het gevolg van een vraag die Michael Steenbergen, voorzitter van de Arkansas Animal Producer’s Association, stelde in augustus 2006 tijdens de National ID Expo in Kansas City, USA. Op zijn vraag: “Welke onderzoeken zijn gedaan naar de veiligheid van de transponders die zijn geïnjecteerd in dieren?” volgde namelijk een oorverdovende stilte. Die tenslotte leidde tot het Duitse rapport. Saillant detail: dit betrof muizen met microchips van Nederlands fabrikaat.
Maar ook uit onderzoeken in Frankrijk (Unité d’Anatomie Pathologique van de École Nationale Vétérinaire in Nantes), de Verenigde Staten (Toxicology Department van de Bayer Corporation in Stilwell, Kansas) en China (helaas geen Engelse versie beschikbaar) bleken gelijksoortige resultaten bekend over zowel muizen als ratten. In Italië (Instituto Zooprofilattico Sperimentale delle Venezie in Legnaro, Padua) is een hond gedocumenteerd met rond zijn transponder een tumor die zich had genesteld in het bindweefsel.
De onderzoekers noemen de uitkomsten alarmerend en volgens hen blijkt het implanteren van microchips gevaarlijker dan tot nu toe aangenomen. Zoals de Amerikaanse journaliste Jane Williams schreef, is bij het chippen alleen aan de techniek gedacht en niet aan de gevolgen op de lange termijn. De op boven vermelde National ID Expo aanwezige gepensioneerde dierenarts Melvin T. Massey uit Brownsboro, Texas, liet van zijn verontrusting blijken in zijn brief aan de American Horse Council: “Ik ben rustend dierenarts en fok nog steeds met enkele paarden. Vanwege een vergroot risico op sarcoom (kwaadaardig gezwel) door migratie of infectie wil ik geen microchips in mijn paarden.”
Tot nu toe blijkt één procent van de geteste laboratoriummuizen en -ratten binnen twee jaar een tumor te ontwikkelen rond de transponder. Het ligt voor de hand dat het percentage zal toenemen naarmate de chip zich langer in het lichaam bevindt. En tevens, dat het bij grotere dieren, zoals paarden, langer dan twee jaar duurt vóór de tumor zich manifesteert. Maar aangezien het paard geacht wordt ook veel langer te leven dan een muis is een op latere leeftijd (10 jaar ? 15 jaar?) optredend carcinoom een allerminst denkbeeldig gevaar. Waarvan het (financiële) risico door zowel de chippende instantie (stamboek/sportfederatie) als de verantwoordelijke instantie (het Productschap) geheel wordt afgewenteld op de eigenaar.
Verder onderzoek is zeker nodig maar de resultaten van dit beperkte onderzoek wijzen al reeds uit dat het gokken is met de gezondheid van je dier als je het laat chippen – aldus Jane Williams, Bluffton, Arkansas, in American Family Voices, jan. 2007.
Voor mrs. William’s originele tekst zie: http://www.louisville-pets.com/microchi ... tudy.html.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:00

Hoe graag ik ook zou willen zeggen dat u gelijk hebt, moet ik u vertellen dat in het voorontwerp van de nieuwe Europese richtlijnen nog steeds sprake is van een microchip, mààààààr dat er ook plaats wordt gelaten aan de deelstaten voor alternatieve mogelijkheden zoals irisscan en DNA of ander markeringen die gelijkaardige wetenschappelijke garanties moeten bieden.
Doch er is een addertje in het gras want een van de bepalingen bij deze uitzondering is dat wanneer een alternatief identificatiemiddel wordt toegepast de houder ervan de mogelijkheid moet verschaffen om de identificatie uit te voeren of indien nodig de kosten moet dragen voor de controle van de identiteit van het dier. Zij opperen in hun nieuwe regels ook de mogelijkheid van het gebruik van een "smart card" waarop alle gegevens zouden staan (op zich niet slecht en handig om mee te nemen naar de wedstrijden inplaats van dat grote paspoort).
Wijzelf als organisatie voor het gebruik van welshponys & cobs vzw zijn geen voorstander van de microchip en zijn volop in contact met de ontwikkelaar van de irisscan in de US. Dit systeem komt stilaan in zijn eindfase van ontwikkeling en wij wachten gespannen om het te kunnen voorstellen aan de politiekers en EU-afgevaardigden als een beter en veiliger identificatiemiddel. Wij moeten echter wachten op het fiat van de wetenschappers en iedereen weet dat de molens van de wetenschappers soms traag malen. Wijzelf hebben het toestel reeds zien werken en zijn begeesterd van zijn mogelijkheden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:17

@vvwc
Irisscan zou een prima en veilig alternatief zijn
nog even en registratie dmv een chip is verleden tijd Cool

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:05

En België spant weer eens de kroon met kosten voor het chippen. Het zou nu 63 euro zijn voor de chip zonder de DA kosten erbij. Vorig jaar was het nog 42 euro maar 62 euro vind ik verdomd duur. Nu baalt de eigenaresse wel dat we met het veulen van dit jaar niet naar de keuring in Nederland zijn kunnen gaan. Dan had het maar 16 euro gekost. Waarom moet in België altijd alles zoveel duurder zijn; Boos!

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:14

Inderdaad UNAMIE maar zodra de irisscan een feit is dàn rekenen wij op jullie allemaal paardeneigenaars die geen microchip willen om hun eisen door te zetten en wij hopen dat jullie het dan niet aan een ander overlaten om voor dit recht te vechten ! ! !

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:38

vvwc schreef:
Inderdaad UNAMIE maar zodra de irisscan een feit is dàn rekenen wij op jullie allemaal paardeneigenaars die geen microchip willen om hun eisen door te zetten en wij hopen dat jullie het dan niet aan een ander overlaten om voor dit recht te vechten ! ! !

Zeg je wat, das nogal typisch Belgisch Clown

Ik wacht vol ongeduld af Lachen

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:43

petraaken schreef:
En België spant weer eens de kroon met kosten voor het chippen. Het zou nu 63 euro zijn voor de chip zonder de DA kosten erbij. Vorig jaar was het nog 42 euro maar 62 euro vind ik verdomd duur. Nu baalt de eigenaresse wel dat we met het veulen van dit jaar niet naar de keuring in Nederland zijn kunnen gaan. Dan had het maar 16 euro gekost. Waarom moet in België altijd alles zoveel duurder zijn; Boos!

Voor mij was het 25€ (visite DA niet meegerekend - moest voor veel paarden komen en visite heeft de pensionhoudster betaald) voor enkel te chippen. Er zou nog 58€ bijkomen om via de DA aan het ministerie voor Landbouw (?) door te storten...

En dit enkel voor mn veulen...Dure grap inderdaad...
Mn merrie was destijds in NL gechipped, en daar komen "maar" 43€ kosten bij voor de centrale databank, gezien ze in NL al geregistreerd was...
Idd wel een stukje geldklopperij hier...

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:14

De kostprijs van dat chip-gedoe is niet het enige wat me tegen de borst stuit hoor. Het is vooral de andere risico's (kankergezwellen, het niet meer (of minder) buigen en dies meer.... Dat zijn zaken die mij verontrusten. Wie gaat daarvoor opdraaien ? Bovendien kan ik het niet verdragen dat een overheid mij verplicht om mijn dieren met een lichaamsvreemd object "op te zadelen". Een object dat niet of nauwelijks werd onderzocht en waar organisaties die het jarenlang gebruikten van af stappen.
Men wil gewoon een nieuwe melkkoe en hebben die kennelijk gevonden in de micro chip.
De laksheid van de meeste paardeneigenaren en vooral die van het BWP vind ik nog erger. Zij die de rechten van paardeneigenaren dienen te verdedigen handelen puur oportunistisch en hebben lak aan onze verzuchtingen. Er is in België zelfs geen openbare discussie rond geweest, bij mijn weten. En als dat dan wel zo zijn geweest, hebben de media (behalve Zangersheide magazine en Paardenkracht) de discussie angstvallig verzwegen.
Vroeger hadden wij, Belgen, de reputatie om ons nergens zomaar bij neer te leggen maar met dat chip-gedoe is onze reputatie wel degelijk aan diggelen. In Nederland waren er bekende ruiters/amazones zoals Anky die zich verzetten tegen dit absurd chippen maar bij ons ? Bij ons volgen de topruiters lijdzaam de diktaten van hogeraf. Misschien omdat bij ons de postjes bij sportbonden, stamboeken en dies meer door een klein groepje mensen wordt verdeeld ?
Als mijn mij verplicht om te chippen doe ik dat alleen wanneer men mij zwart op wit garandeert dat er niets kan fout gaan. Zal lang moeten zoeken naar iemand die dat wil doen, denk ik.
Ik heb een mail gestuurd naar de dienst voedselveiligheid maar zoals gewoonlijk kreeg ik geen reactie.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:25

ik volg even.
Ben ook niet voor het chippen, maar zal waarschijnlijk wel moeten voor mijn veulen volgend jaar om in het stamboek te worden ingeschreven...
Kan iemand me meer uitleg geven over de alternatieven? worden die dan ook toegelaten in het stamboek?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:43

Milly_ schreef:
ik volg even.
Ben ook niet voor het chippen, maar zal waarschijnlijk wel moeten voor mijn veulen volgend jaar om in het stamboek te worden ingeschreven...
Kan iemand me meer uitleg geven over de alternatieven? worden die dan ook toegelaten in het stamboek?

Chippen is Niet verplicht
Klik eens op de link in mijn onderschrift voor meer info

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:47

Dat onderzoek van kanker plus chip is nog maar een hypothese dus kan je dat niet als bewezen doorvoeren Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:50

Chippen is hier sinds 1 juni of juli toch wel verplicht?
Bon, mijn paard is gechipt(zo gekocht), de shet en de oude merrie van mijn nonkel niet. Sinds het artikel dat enkele weken terug in de krant stond vind ik het ook niet zo betrouwbaar meer als wordt beweerd. (paard dat was uitgebroken gevonden, via chip kon men de eigenaar niet achterhalen want het bleek de chip van een al overleden paard te zijn!)

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 12:51

Dat is het hem nu juist. De chips zijn niet 100 % betrouwbaar. Hackers kunnen de informatie onbruikbaar maken en dies meer. Waarom dan in hemelsnaam geen andere middelen toestaan ? Geld, juist !
Alle BWP fokkers zouden naar Zangersheide moeten overgaan. Daar heeft men wèl oog voor de fokker. Ben ervan overtuigd dat door de houding van Zangersheide er meer mensen naar dat stamboek over zullen gaan. Zoekt men daarom bij het BWP een marketing manager ? Of hebben ze er nu het geld (door de chip verplichting) voor ?
Ik las op de site Galop.be dat er tijdens eenmenwedstrijd een lijst ging worden aangelegd van paarden die niet gechipt zijn.... Als dat geen geslijm is ? Dit bewijst gewoon dat bepaalde mensen/sportbonden/stamboeken zèlf bijna vragende partij zijn. Alle menners op die wedstrijd zouden moeten forfait gegeven hebben. Dit in naam van de zwijgende meerderheid.
Bij Zangersheide heeft men mij gezegd, zèlf nooit controles te zullen uitvoeren...

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:28

Unanmie schreef : Chippen is Niet verplicht
In de bestaande EC-regelgeving is er inderdaad geen sprake de plaatsing van een transponder en landen zoals Nederland en Belgie hebben het publiek de indruk gegeven dat het door de EC verplicht was. Màààààààààr in de Belgische wetgeving staat sedert verleden jaar de verplichting om een microchip in te brengen en te registreren bij een Belgische databank. Een Belgisch inwoner met een paardachtige op Belgisch grondgebeid moet bijgevolg een microchip door een daarvoor erkende dierenarts laten inbrengen en registreren bij de Belgische databank. Een in Belgie gestationeerd paard met een buitenlands paspoort en een buitenlandse microchip moet enkel door de dierenarts gecontroleerd worden en geregistreerd bij de Belgische databank.
De organisatoren zijn zich bewust van de problemen, gebreken en verdwijningen van en door de microchip (zelfs de EC want wij hebben hun zelf ingelicht) maar het blijft "a pot of gold".
Wij zijn NIET tegen het registreren, maar willen een degelijke en veilige toepassing voor de paarden én een gegarandeerde veiligheid voor wat de residu's betreft voor de menselijke consumptie.Een van de voornaamste eisen tijdens onze bijeenkomst met de afgevaardigden van de EC voor wat de identificatie van een paardachtige betreft, is de ONMIDDELLIJKE identificatie van een dier bij aankomst in de slachterij nog vooraleer het dier geslacht wordt en dat kan de DNA-identificatie niet geven. Dit kan wel met de microchip, maar zéker met de irisscan en dan nog véél beter dan met de microchip, zodra de irisscan door de amerikaanse ontwikkelaars aan Europa wordt voorgesteld. Wij zijn in contact met deze mensen en wachten op hun demo.
Nieuws zal dan waarschijnlik verschijnen bij www.welshponycob.eu en www.antichip.nl

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:16

vvwc schreef:
wat de identificatie van een paardachtige betreft, is de ONMIDDELLIJKE identificatie van een dier bij aankomst in de slachterij nog vooraleer het dier geslacht wordt en dat kan de DNA-identificatie niet geven. Dit kan wel met de microchip,

Bij de slachterijen doen ze zo moeilijk niet, blijkt wel
Er worden regelmatig paarden geslacht, die helemaal niet indentificeerd zijn, NIET d.v.m een chip en niet door DNA

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:21

ec heeft ook bepaald dat er geen citronella meer verkocht mag worden omdat het niet bewezen is dat het VEILIG is
bij de chip lijkt het andersom te werken ..
daar is nog niet bewezen dat het noch veilig nog onveilig is
al wijzen huidige onderzoeken er op dat het toch neigt naar niet veilig ..

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:33

De Ec zou zich beter wat meer bezig houden met het controleren van de overbodige en onwaarschijnlijk gruwelijke paardentranssporten uit de Oosteuropese landen. De wachttijden worden niet in acht genomen; dieren krijgen geen drinken; ze worden bijna letterlijk op elkaar gestapeld enz.... Daar komen wel richtlijntjes maar ze worden nauwelijks gecontroleerd. Ook moeilijk overigens met de open grenzen. Waarom wordt hier geen punt van gemaakt ? Deze paarden kunnen ook ziektes meedragen en wat is het medisch verleden van die dieren ?
Geen enkel van onze paarden zal ooit het slachthuis zien. Vorig jaar hebben we drie paarden moeten laten inslapen. Eentje die 31 jaar oud was en reeds 27j. in ons bezit een andere merrie van 23 en een merrietje van 14 na een koliekoperatie. Bij onze twee nieuwe veulens van dit jaar hebben we vermeld dat ze nooit voor menselijke consumptie worden aangewend.
De overheid gaat er precies van uit dat alle paardeneigenaren sjoemelaars zijn....
Ik hoop van harte dat de irisscan vlug zal worden toegepast want ook ik ben niet tegen registreren en identificeren maar het moet wel op een diervriendelijke en 100 % veilige manier gebeuren.
Ik heb echter wel de indruk dat er meer achter zit dan enkel de voedselveiligheid.

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:37

Volledig met jullie argumenten akkoord, maar de regels en wetten worden nu eenmaal zowel voor de EC als voor de lidstaat in Brussel gemaakt en bij een eventuele controle is de gecontroleerde de klos. Voor de microchip zijn er, voor zover wij weten nooit echt wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd over eventuele problemen of lichamelijke schade bij de dieren.
Voor de irisscan is men reeds ten minste 4 jaar bezig om het uit te testen op 30 verschillende paardenrassen en de resultaten op te volgen nà 4 à 5 jaar. Eerst was er een accuraatheid van 99,99% en nu blijkt het toestel écht te voldoen. Resultaat : géén stress voor het dier, géén verdwijnen van de gegevens zoals bij sommige microchips en géén residu's in de voedselketen, maar er zou via sateliet wél een internationaal van gegevens kunnen komen wat de internationale verplaatsingen van wedstrijddieren binnen Europa alleen maar kan vergemakkelijken. Maar nogmaals als de irisscan beschikbaar wordt, dan volstaat het niet dat wij allemaal klagen, maar dan zullen wij ook duidelijk onze wensen aan de overheid moeten kenbaar maken door petities