Ben ik nu officieel eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentleman

Ben ik nu officieel eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 20:02

Ik heb mijn paard een half jaar geleden gekocht van een kennis. Zij was de tweede eigenaar en ik nu dus de derde.
In het KNHS paspoort staat haar naam als fokker. In het paspoort staat ook een chipnummer vermeld, maar ik weet niet of de eerste eigenaar of de tweede eigenaar die heeft laten zetten.
Ben ik nu dus officieel eigenaar nu ik het paspoort in mijn bezit heb? Of moet ik me nog ergens laten registreren met het chipnummer ofzo?

kler

Re: Ben ik nu officieel eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:48

Als je het paspoort hebt kan je het paard op jouw naam laten overschrijven bij het stamboek. Tenminste dat dacht ik, ik weet niet of je al officieel eigenaar bent als je het paspoort hebt, m'n gevoel zegt me van wel. Correct me if I'm wrong...

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:49

Ligt eraan welk ras het is. Bij elk ras gaat het anders.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:51

Het bezitten van het paspoort heeft niets met eigenaar zijn te maken. Als je een paard betaald hebt ben je de eigenaar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:52

Heb je bewijs dat je haar hebt gekocht? Dan ben je eigenaar.... Verder geld in principe dat degene die meer dan 50% vh onderhoud vh paard betaald eigenaar is.

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:53

volgens mij maakt het niet uit of je het paspoort in bezit hebt,, want het paard staat waarschijnlijk nog op een andere naam..

En stel dat hun inneens het paard terug willen dan kunnen ze zeggen dat jij hem heb gestolen incl. paspoort..

Dus je kan het beste even de KNHS op bellen en vragen hoe je het kan veranderen zodat het paard op jou naam komt te staan..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:54

Een paspoort is geen bewijs van eigendom, maar wel een indicatie.
Heb je een bewijs dat het paard is betaald (afschrift van bank oid). Verder kan het van belang zijn aan te kunnen tonen wie het paard onderhoud.

Je bent eigenaar vanaf het moment dat het paard geleverd (en betaald) is, je hoeft je dus niet te laten reagistreren. Je kunt het paspoort wel op jou naam laten zetten, maar dat heeft niets te maken met het eigendom.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:55

zit er ook een stamboom bij? Zo ja...en heb je die niet in het bezit dan ben je ook geen eigenaar. Indien er alleen een paspoort bij afgegeven is ben jij nu de eigenaar.
In princiepe ben je verplicht het paspoort op je naam te laten zetten (opsturen naar de verstrekkende instantie).
Echter een hoop mensen doen dit niet.

Indien het paspoort wel tezamen met een officieel stamboek papier is afgegeven maakt het niet uit of je het paard betaald hebt of niet. Dan zal de geregistreerde aan de desbetreffende instantie moeten toegeven dat die persoon het paard aan jou verkocht heeft. Indien deze dat doet is er niets aan de hand.
Indien deze persoon dit ontkent, heb je een probleem.

Dus of het paard nu van jou is of niet hangt af van of er een stamboekpapier bij is afgegeven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 20:59

Waar baseer je dit op Potverdikkie? Zitten namelijk nogal wat fouten in je verhaal.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:02

Katja schreef:
Waar baseer je dit op Potverdikkie? Zitten namelijk nogal wat fouten in je verhaal.

Nou, dat dacht ik niet!! (weet wel zeker van niet) Heb net vorige week een rechtzaak afgesloten betreft zo'n situatie.
Paspoort had ik, stamboekpapier een ander
Een drama. Ondanks dat ik kon aantonen dat ik het paard al jaren in verzorging en onderhoud had.
Heeft me klauwen vol met geld gekost.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:04

Had je het paard ook betaald?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:05

MIjn hengst staat niet op mijn naam bij het stamboek maar het is toch echt MIJN paard...

Recht van eigendom gaat over bij overdracht. Niet bij overschrijven en ook niet bij betalen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:06

Wat raar ik heb hier toch echt het bewijs van dat ik de eigenaar ben van mijn paard staande in het paspoort en geregistreerd bij de chipcentrale.
Worden er in Nederland niet de vorige eigenaars aangegeven in het paspoort met handtekening van de vorige eigenaar dat hij verkocht is aan de nieuwe eigenaar?
Want als ik mijn paard vekoop met paspoort moet ik tekenen dat het paard verkocht is aan de nieuwe eigenaar en dit melden bij de chipregistratie.
Maw het paspoort en chip zijn hier heel belangrijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:07

Dat moet in Duitsland ook maar in NL is er niets geregeld wat dat betreft.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:08

offtopic: Eindelijk loopt spanje dus met iets voor Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:09

Katja schreef:

Ja Ja
Ging om drie paarden.
1 eigen fok, 2 gekocht.
Van 1 van die aangekochte stond alles zelfs op mijn naam!!
Van de andere dus niet.

Kon dus aantonen dat ik ze betaald had, maar dat gebanketstaafde stamboekpapier is het eigendomsbewijs. Wie die heeft is dus heel simpel eigenaar.

Ben driekwart jaar bezig geweest hiermee, en heb nu eindelijk de papieren, dus ja, ik weet heel goed hoe het zit.

Alleen ik denk in haar geval dat er geen stamboek papier bij zit. Dus dan is er niets aan de hand

udine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:10

Gentleman schreef:
Ik heb mijn paard een half jaar geleden gekocht van een kennis. Zij was de tweede eigenaar en ik nu dus de derde.
In het KNHS paspoort staat haar naam als fokker. In het paspoort staat ook een chipnummer vermeld, maar ik weet niet of de eerste eigenaar of de tweede eigenaar die heeft laten zetten.
Ben ik nu dus officieel eigenaar nu ik het paspoort in mijn bezit heb? Of moet ik me nog ergens laten registreren met het chipnummer ofzo?

als ik jou was zou ik even bij het knhs informeren op wiens naam je paard staat

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:12

paspoort is inderdaad geen eigendoms bewijs staat zelfs in het paspoort zelf vermeld dat dit zo is (in Nederland dan). Maar heeft het inderdaad te maken met wie het onderhoud van het paard betaald

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:13

blensink schreef:
Wat raar ik heb hier toch echt het bewijs van dat ik de eigenaar ben van mijn paard staande in het paspoort en geregistreerd bij de chipcentrale.
Worden er in Nederland niet de vorige eigenaars aangegeven in het paspoort met handtekening van de vorige eigenaar dat hij verkocht is aan de nieuwe eigenaar?
Want als ik mijn paard vekoop met paspoort moet ik tekenen dat het paard verkocht is aan de nieuwe eigenaar en dit melden bij de chipregistratie.
Maw het paspoort en chip zijn hier heel belangrijk.

Als het tot een zaak zou uitkomen geldt een stamboekbewijs/chip/paspoort niet.
Ik heb het namelijk destijds nagevraagd op mijn werk voor iemand anders.
Eigendom gaat pas over bij overdracht.

Mijn hengst is volgens jou nog van de fokkers/vorige eigenaren, volgens de wet is hij van mij Haha! gelukkig maar Tong uitsteken

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:14

Lontje schreef:
paspoort is inderdaad geen eigendoms bewijs staat zelfs in het paspoort zelf vermeld dat dit zo is (in Nederland dan). Maar heeft het inderdaad te maken met wie het onderhoud van het paard betaald

jip, en dan nog zelfs indien stamboekpapier is afgegeven verstrekt de KWPN geen duplicaat indien er geen uitspraak van rechter of toestemming van geregistreerde is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:14

potverdikkie schreef:
Katja schreef:

Ja Ja
Ging om drie paarden.
1 eigen fok, 2 gekocht.
Van 1 van die aangekochte stond alles zelfs op mijn naam!!
Van de andere dus niet.

Kon dus aantonen dat ik ze betaald had, maar dat gebanketstaafde stamboekpapier is het eigendomsbewijs. Wie die heeft is dus heel simpel eigenaar.

Ben driekwart jaar bezig geweest hiermee, en heb nu eindelijk de papieren, dus ja, ik weet heel goed hoe het zit.

Alleen ik denk in haar geval dat er geen stamboek papier bij zit. Dus dan is er niets aan de hand
Vreemd verhaal aangezien wij tijdens een rechtzaak een hele andere uitspraak hebben gehad.

Griebels: je hebt helemaal gelijk het gaat om de overdracht ik had m'n betaling een beetje ongelukkig geformuleerd omdat meestal de overdracht en de betaling nogal gelijk op gaan. Haha!

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:15

Volgens mij is dat inndd het beste wat je kan doen, iedereen verteld er iets anders over, dus ik denk dat je wat wijzer wordt als je de knhs even belt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:18

Katja schreef:
Griebels: je hebt helemaal gelijk het gaat om de overdracht ik had m'n betaling een beetje ongelukkig geformuleerd omdat meestal de overdracht en de betaling nogal gelijk op gaan. Haha!

meestal wel... maar als dat niet zo zou zijn (in mijn geval was dat zo) is het paard al van mij zonder dat daar voor betaald is... Recht tot betalen blijft overigens wel bestaan helaas Haha!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:18

Hey Katja, dan zal er misschien een iets andere situatie zijn geweest, geen enkele zaak is immers hetzelfde.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 22:18

toen ik mijn paard gekocht heb en betaald uiteraard heb ik meteen het stamboek papier opgestuurd naar de KWPN en kreeg keurig een nieuwe terug met MIJN naam etc er open een stikker met MIJN naam en de handtekening van de vertegenwoordiger van de KWPN voor het pspoort
het is niet verplicht om over te schrijven (alleen als je gaat fokken), en de vorige eigenaaresse had het ook niet gedaan maar ik wilde het wel! je weet maar nooit, het is mijn paard en dat staat mooi vast gelegd