'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 18:45

Ik heb een topic gezien over bijrijders, waarom wel/waarom niet, maar vaak zijn de eigenaren ook geen heiligen.

Sommigen behalen winst(!!!) op wat de bijrijder betaald aan kosten, andere kopen er paarden bij om vervolgens de bijrijder meer te laten betalen, dit is ook lastig, ondanks dat (vind ik) het echt belachelijk is dat ze hun bijrijder meer laat betalen omdat hij/zij zo nodig meer paarden wilt, maar toch is het moeilijk om je verzorgpaardje los te laten (er zullen er zat zijn die dan wel wat meer willen betalen).

Achter hun rug om kunnen de bijrijders er ook wat van, dat daargelaten, maar zijn de eigenaren zelf ook altijd even eerlijk?

Wat vinden jullie ervan hoe sommige eigenaren hun bijrijders behandelen?

Meetje22

Re: 'Slechte' eigenaar/eigenaresse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:54

Nou ik begin wel.
Ik vind dat ik mijn bijrijdster goed behandel.
Ze betaald 50 euro per maand en rijd 2 dagen per week.
Er word gemest en gevoerd op onze stal dus daar is geen omkijken naar.
We hebben 3 binnenbakken en twee buitenbakken dus keuze zat Haha!
Ik koop altijd het nieuwste van het nieuwste tuig e.d. dus ze heeft ook kwaliteit.
En als ze een keer niet kan op een bepaalde dag mag ze altijd verzetten en soms mag ze ook vaker rijden per week.
Ik heb het geld ook niet nodig om de stalling te kunnen betalen dus koop er elke maand een extra ankydekje van ( waar zij ook weer mee rijd)
Maar ja,ik ben de eigenaar en zij kijkt er misschien anders tegenaan als ik Knipoog

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:55

Ik betaal niets, mag alles doen en laten, en heb 2 pony's/paarden tot beschikking om te rijden, en 2 om mee te flikflooien.
tsja.. Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:59

Ik ben eigenaar en heb geenidee hoe mijn bijrijdster( vind t zo'n stom woord Haha! ) hier tegenover staat... Ze leest vast mee dus.......

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:09

Tjah sommige mensen snap ik gewoon niet
Ik heb zelf ook een poos paarden verzorgd en heb er pas bij 1 echt moeite gehad om het paard te blijven verzorgen. Niet om het paard, want dat ging super, maar om de eigenaar.
Vrouwke was zelf hele dagen thuis, maar reed niet op haar paard, maar vertelde me wel elke dag even welke hulpteugel ik die dag kon gebruiken Clown Daarna bepaalde ze wel even dat ik wel genoeg tijd had en dat ik gerust 7 dagen per week kon komen. Had toen ondertussen ook een eigen pony en die had ook zijn aandacht en tijd nodig.
Ook nog een keer gehad dat ze een interview gaf voor de krant, omdat het paard elk jaar meeliep met prinsjesdag en dat jaar liep hij ook mee met de begravenis stoet van prins Claus en daar kwam dus een stuk over in de krant. Het mooie was dus dat ze in dat interview vertelde dat zij het paard elke dag trainde, terwijl ik hem dus elke dag reed en zij hele dagen op d'r nest lag Hamer
Kort daarna maar besloten om te stoppen met het verzorgen van haar paard. Ik vond het erg jammer, want ik kon het ontzettend goed vinden met het paard, maja dus niet met de eigenaresse.

Over de rest hoef ik helemaal niet te klagen, want die behandelde me super. Eén zelfs een beetje te, want na het overlijden van me vz-paardje kreeg ik van hem mijn eigen paardje die ik nu nog steeds heb Haha!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:08

@ _Cassandra_, wat flauw van haar! En natuurlijk erg jammer dat het zo af heeft moeten lopen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:10

Rik is super, kan er echt geen slecht woord over zeggen Lachen
EDIT: wat ik nog wou zeggen: voor uitbuiting etc. zijn er twee nodig. Een persoon die het doet, een persoon die het pikt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:14

Urielle schreef:
Rik is super, kan er echt geen slecht woord over zeggen Lachen
EDIT: wat ik nog wou zeggen: voor uitbuiting etc. zijn er twee nodig. Een persoon die het doet, een persoon die het pikt.

Dat je het pikt ligt inderdaad aan de bijrijder zelf, maar het is toch niet te geloven dat de eigenaar een bijrijder (die je vaak goed kent) zoiets laat doen???

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:21

Voor sommige mensen lijkt me het een goede oplossing. De meeste kunnen maandelijks wel een bijdrage betalen, maar niet de aanschaf van een paard.

Als ik een extra paard koop en als daar dan iemand anders ook op rijdt lijkt me het logisch dat er mee betaald wordt.

Wel de lusten, maar niet de lasten?

Maar als je de hele stalling betaald, is het mijn inziens niet meer dan logisch dat alleen de bijrijder het paard rijdt. Anders is het 50/50.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 20:28

WinBinChes schreef:
Voor sommige mensen lijkt me het een goede oplossing. De meeste kunnen maandelijks wel een bijdrage betalen, maar niet de aanschaf van een paard.

Als ik een extra paard koop en als daar dan iemand anders ook op rijdt lijkt me het logisch dat er mee betaald wordt.

Maar als je de hele stalling betaald, is het mijn inziens niet meer dan logisch dat alleen de bijrijder het paard rijdt. Anders is het 50/50.

Maar in mijn voorbeeld (sorry, foutje van mij) is er niks besproken met de bijrijder, die moest gewoon ineens meer gaan betalen, volgens mij mag ze er ook nog niet op rijden

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:43

aan de ene kant vind ik het eigenlijk vreemd dat je ervoor moet betalen om een ANDER zijn paard te rijden. toen er een tijdje mensen op mijn paard reden mocht dit gewoon gratis. ik was allang blij dat op de dagen dat ik niet kon dat ze met hem bezig waren. en zo te merken was mijn paard ook gek op haar! dus ik vind dit pure uitbuiting. als iemand op mijn paard rijd is dat nog altijd gratis. hoewel ik nu geen bijrijders meer heb omdat ik liever zelf wil rijden Bloos

Leenniieeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:38

Er zijn eigenaren die gewoon netjes met hun bijrijder omgaan.
Maar ik heb nu al 2 x met bijrijdt paarden gezeur gehad!

1e was een arabiertje al wat ouder kon nog weinig en arabiertje dus beetje stresserig. Maar omdat ik meer ervaring had met rijden en al veel ervaring had opgedaan door rond te lopen op de manege, ging het rijden bij mij beter dan bij hun. Zo wist ik sommige dingen ook beter. Ze werden jaloers en gingen heel vervelend doen en ik had veel gezeik.

2e paardje is van een verwend meisje. Als ze geen zin heeft komt ze gewoon niet en laat ze dat arme dier stikke op stal! Ik ben hem gaan rijden en soms in de lessen. Maar hij werd super! hij kreeg spiertjes en alles! (soms nog wel last dat ze hem lied staan) Maar later begon ze meer te rijden en alles ging weer slechter. Een andere medeberijdster stopte er kwam een nieuwe voor in de plaats. En toen was er besloten dat die ook wel op mijn dagen kon rijden. Het ging toch slechter dan beter. Dus moest ik met pijn in mijn hard stoppen!

Maar dat zeg ik er zijn ook eigenaren die wel goed zijn voor hun bijrijders.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:40

Hangt er maar net vanaf wie je voor je neus hebt!
Ik heb zo m'n ervaringen met eigenaren..
En weet precies wat ik nu wil en heb daar ook m'n afspraken over!!
Ik ben iemand die duidelijke afspraken wil enzo, en die heb ik nu! =)
Daar kom je het verste mee, teminste dat zijn mijn ervaringen! =p

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:42

lotjj92 schreef:
aan de ene kant vind ik het eigenlijk vreemd dat je ervoor moet betalen om een ANDER zijn paard te rijden. toen er een tijdje mensen op mijn paard reden mocht dit gewoon gratis. ik was allang blij dat op de dagen dat ik niet kon dat ze met hem bezig waren. en zo te merken was mijn paard ook gek op haar! dus ik vind dit pure uitbuiting. als iemand op mijn paard rijd is dat nog altijd gratis. hoewel ik nu geen bijrijders meer heb omdat ik liever zelf wil rijden Bloos

Dit is echt pure onzin.
Als zij mijn paard kreupel rijd draai ik voor de kosten op.
Ze gebruikt mijn spullen en die verslijten ook en moeten ook vervangen worden.
Blijkbaar kan zijzelf geen paard aanschaffen en dat geeft ook niet.
Maar reken eens uit wat als ze er zelf eentje had gehad.
*aanschaf paard
*zadel hoofdstel,dekens enz.
*stalling
*hoefsmit
*dierenarts

Daarnaast heeft zij zelf op mijn advertentie gereageert en ik niet op haar.
Nee hoor niks uitbuiten Clown
Vind 50 euro voor een goed paard op een luxe stalling met prima tuig e.d. een schijntje.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:46

Hmmm... ik zie het altijd zo;

Eigenaar heeft het voordeel dat zijn paard of pony voor hem/haar verzorgt en gereden word... immers, als hij/zij het zelf kon, was er geen bijrijder nodig!
Bijrijder heeft het voordeel dat hij/zij mag meegenieten van een paard/pony.

Persoonlijk vind ik hier dat men ELKAAR een dienst bewijst, en dat er van beide kanten geen betaling tegenover hoeft te staan... maar da's MIJN mening.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:47

Mijn bijrijdster hoeft alleen maar zelf het lidmaatschap van de rijvereniging te betalen nu we besloten hebben dat ik een startkaart voor haar aanvraag. Afspraak is wel dat eventueel prijzengeld voor mij is aangezien ik alle kosten draag. Rijden mag ze zo vaak ze wil en wanneer ze wil als of ikzelf, of haar instructrice maar aanwezig zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:22

DeniseES schreef:
WinBinChes schreef:

Maar in mijn voorbeeld (sorry, foutje van mij) is er niks besproken met de bijrijder, die moest gewoon ineens meer gaan betalen, volgens mij mag ze er ook nog niet op rijden

Ja dat is raar. Lijkt me logisch dat elles met rijden en eigenaar besproken wordt. Vanuit beide kanten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:25

Mijn bijrijder betaald het lidmaatschap van de vereniging,zodat ze kan lessen en in de bak mag.Mijn bijrijder komt iedere dag, maar dat hoeft van mij niet.Ik vraag geen geld aan haar,ik wilde zelf een paard en zal daar ook voor op moeten draaien.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:30

Ricardo, mijn verzorg/bijrijdpaard, daar betaal ik een supplement voor. MaxH, en dat is na ongeveer een maand op.
Kost ongeveer 30 euro. Ik vind dit een goede oplossing, aangezien ik dan zeker weet dat het geld niet besteedt wordt voor de eigenaar, maar echt voor het paard zelf en dus de eigenaar dus niet profiteert.

Zowiezo vind ik verzorgen tegen betaling een raar iets.
Aan de ene kant is de bijrijder een hulpje voor jou. Jij hebt niet genoeg tijd voor je paard, ze verleent jou een dienst.

Maar omdat het hebben van een verzorgpaard zo populair is, tenminste hoe leg je dat uit; Er zijn veel meisjes die geen paard kunnen veroorloven. Dus de eigenaren die dus wel een paard hebben profiteren daar van door geld te vragen omdat ze hun paarden verzorgen.

Sommige mensen zijn zelfs zo gek dat ze meer dan 100 euro betalen voor 1x in de week...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:37

Nakisha schreef:
Hmmm... ik zie het altijd zo;

Eigenaar heeft het voordeel dat zijn paard of pony voor hem/haar verzorgt en gereden word... immers, als hij/zij het zelf kon, was er geen bijrijder nodig!
Bijrijder heeft het voordeel dat hij/zij mag meegenieten van een paard/pony.

Persoonlijk vind ik hier dat men ELKAAR een dienst bewijst, en dat er van beide kanten geen betaling tegenover hoeft te staan... maar da's MIJN mening.

Zo denk ik er ook over, maar voor een paard die echt voor de sport is snap ik het ook wel, de ruiters hebben hier veel profijt aan, en goed tuig etc, moet ook worden onderhouden.

Kijk, ik heb goede ervaringen met verzorgen. Heb nooit moeten betalen, mag doen wat ik wil, mag gaan wanneer ik wil, leuke eigenaar waar ik goed mee overeen kom, etc. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:40

Ik vind dat beide kanten geholpen zijn. Ik snap niet dat bijrijders mopperen, ga dan een andere zoeken en dat eigenaren over bijrijders mopperen, ga dan een andere zoeken.

Als bijrijder doe je het in eerste instantie voor het paard of de pony en al het andere daar zijn afspraken over gemaakt in het begin, take it or leave it.

Mijn bijrijder betaal ik, ze rijdt mijn paard 1 keer per week, uiteraard heb ik een bijrijder die beter rijdt dan ik, maar ook alleen om die reden wil ik een bijrijder. Alle bijrijders mogen blij zijn dat ze de keuze hebben een paard of pony uit te kiezen en als ze er geen zin meer in hebben of het dier niet leuk vinden, kunnen ze stoppen zonder dat ze er een probleem van krijgen. Eigenaren hebben iemand en als dat een fijn persoon is, denk ik dat ze zeker wel blij zijn en dat ze geld vragen, eigenlijk niet meer dan normaal, het kost een hoop een paard gezond te houden en op de manege moet je meer betalen als je 2 of 3 keer per week mag rijden. Lekker gratis, wat vaak voorkomt, vind ik wel een arrogante gedachte als uitgangspunt.

Ik snap het nut niet van dit topic, mensen uitnodigen om eigenaren de grond in te trappen, maar wel lekker een paard hebben, want hoevelen hebben het niet over Hun paard/pony, zonder daar de verantwoording voor te hebben. Als er wat is wordt de eigenaar gebeld, die mag even de beurs trekken.

Verkeerd idee jezelf als bijrijder op gelijke voet te zetten als eigenaar. Immers je mag het dier even "lenen" en de eigenaar als die weinig tijd heeft, heeft een prima oplossing gevonden om evenzo goed voor zijn dier te zijn door iemand extra te nemen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:50

Citaat:
Ik vind dit een goede oplossing, aangezien ik dan zeker weet dat het geld niet besteedt wordt voor de eigenaar, maar echt voor het paard zelf en dus de eigenaar dus niet profiteert.

Zowiezo vind ik verzorgen tegen betaling een raar iets.
Aan de ene kant is de bijrijder een hulpje voor jou. Jij hebt niet genoeg tijd voor je paard, ze verleent jou een dienst.

Jij beseft duidelijk niet wat voor kosten een paard met zich mee brengt! Als iemand 30 euro betaald zijn daar bij lange na niet alle kosten mee betaald die er gemaakt worden!

Wat denken jullie? Dat paarden op lucht leven of zoiets? Als je een kleine bijdrage levert verdient de eigenaar daar helemaal niks op.

Pas als je rond de 200 euro betaald zal hij miss wat winst maken. Al zet ik daar nog mijn twijfels bij.

Hoefsmid : 6 x in het jaar: €180 ( ga ik ervan uit dat het dien niet op ijzers staat, Anders is het €350)
DA: Vaccinatie: € 46,80 incl visite DA
Voer: € 822,- ( ga ik uit van 1 zak in de week aan brok en 1 zak muesli in de week dat voer ik gem)
Hooi: €208,- (ga ik uit van 1 baak hooi in de week wat in de winter erg mager is aangezien ik zomers
alleen al voer. Dus in de winter ben al gauw 2 balen nodig)
Stalstrooisel €384 (Ga ik uit van vlas want daar staat de mijne op, stro is goedkoper, maar dan heb je kosten
voor de afvoer van het mest)
Dat is dus jaarlijks €1640,80 is dus €136 in de maand!

Dan heb ik de aanschaf van het paard zelf niet gerekend. De kosten voor het water wat je kwijt bent. Het licht dat brandt in de stal en in de winter bij de bak. De kosten van accomodatie niet meegerekend (een stal bouwen is niet gratis) De kosten van de overige spullen ook niet.

en dan ga ik er van uit dat het paard helemaal gezond blijft.

Wie bewijst wie nu een dienst dan?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:51

en dan heb ik het nog niet eens gehad over het voeren en verzorgen van het paard, Als eigenaar ga niet makkelijk op vakantie, Als bijrijder pak je je spullen en je vertrekt. Het paard wordt toch wel verzorgt ja Knipoog

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:56

niet alleen profiteren sommige eigenaren van hun bijrijder(s) maar soms ook van hun pensionklanten...
er wordt je beloofd dat de paarden iedere dag buiten en binnen worden gezet, dat er hooi en vlas voorzien wordt, de weide is afgezet met stroomlint (+stroom!!)

je helpt mee met het onderhouden van de weide, je zet zelf de paarden binnen en buiten mest hun stallen uit, je geeft ze eten, je moet zelf voor hooi en vlas zorgen (nee niet alleen voor je eigen paard ook voor die van hun), stroom was niet genoeg om mijn paard binnen de omheining te houden dus koop je zelf maar een andere stroomkast, zet je de paddock volledig af in hout, doet opeens de waterpomp niet meer en dat als het 30°C is, natuurlijk wil je niet dat jouw paard zonder drinken komt te staan dus wat doe je, elke dag 2 x met 5 bussen van 25 liter heen en weer sleuren...
pff en dan moet je er nog voor betalen ook Rolleyes

ik ben blij dat ik nu op m'n eigen wei'tje staat, moet minder doen, minder betalen en alles loopt zoals ik het wil Haha!
het felste van al is dat ze nu geen woord meer tegen me zeggen en al hun paarden op 1 na hebben verkocht Frusty
Laatst bijgewerkt door AprilRain op 27-06-07 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 08:56

Ik snap even niet wat je bedoelt.