Stalondeugd weigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Stalondeugd weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:58

ik ben voor na de zomer op zoek naar een nieuwe stal voor mijn paard. Nu is mijn paard een luchtzuiger, dat was hij al toen ik hem kocht. Nu vanmiddag een man belde dat hij een stal vrij had voor mijn paard en ik informeerde naar weidegang, omdat ik dat belangrijk vind, en terloops meldde dat mijn paard een luchtzuiger was, ging opeens de knip erop.
Luchtzuigen was volgens hem 'besmettelijk' en ik heb wel proberen uit te leggen dat dat niet het geval is en dat het aan de manier van paarden houden ligt, maar overtuigen kon ik hem natuurlijk niet.
Nu vraag ik mij af of het wel legaal is om een paard met een stalondeugd te weigeren op een (bedrijfsmatige) stal? Ik weet dat het vermeld moet worden bij de koop, maar als je een stal huurt ben je dit toch niet verplicht te melden. En als ik dit mis heb, mag je dan op grond daarvan een klant weigeren?

Albert

Re: Stalondeugd weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:59

Natuurlijk is dat legaal, gelukkig mag je nog steeds zelf weten wie of wat je op je erf toelaat.

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 21:01

Albert schreef:
Natuurlijk is dat legaal, gelukkig mag je nog steeds zelf weten wie of wat je op je erf toelaat.

dat is waar.....

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 21:03

Ja, van die hoek had ik het nog niet bekeken. logisch eigenlijk. blont blont blont. Nouja, ik was er gewoon een beetje verontwaardigd over, dat is alles.
Ben ik het wel verplicht te melden voor ik ga huren dan?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 07:18

Geen idee of je het verplicht bent maar ik vind het wel zo netjes om het te melden.
Je bent eerlijk en het scheelt een hoop gezeur achteraf.

Als ze je paard achteraf niet willen sta je voor een dubbel probleem: ruzie op stal omdat je het niet gezegd hebt en je moet weer ergens anders heen.

Kan me voorstellen dat j verontwaardigd bent.Het is inmiddels bekend dat ze het gwoonlijk net van elkaar overnemen maar dat het aan andere zaken ligt. Verder heb ik ook gehoord dat ze het alleen over zouden kunnen nemen als het genetisch al bepald is ( geen idee of dat waar is)

Aan de andere kant begrijp ik de stalhouder ook. Wel beetje kortzichtig maar hij heeft waarschijnlijk ook andere klanten die gaan lopen schreeuwen dat ze dat niet willen.

Mijn paard heeft jaren tegenover een luchtzuiger gestaan en nooit iets overgenomen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:30

Ik heb ook al eerder ervaren dat sommige stallen een probleem hebben met paarden met stalondeugden. Ik heb het zelfs wel een specifiek in een advertentie op marktplaats gezien, zoiets van ''luchtzuigers niet gewenst'' oid.

Ik heb zelf ook een luchtzuiger maar eigenlijk heb ik hier qua stalling praktisch nog geen problemen mee gehad. Ik meld het altijd wel netjes en eigenlijk niemand doet hier moeilijk over. Op een stal kreeg ik echter wel wat problemen; Mijn paard had hier een buitenluik naar de gang toe en stond zo nu en dan dus vrolijk op de gang te zuigen. Op een dag had mijn plotseling een rek voor haar stal zodat ze niet meer met haar hoofd naar buiten kon. De eigenaar wilde niet dat de andere paarden haar gedrag overnamen en zodoende vond hij dit de beste oplossing. Helaas konden we het hier niet over eens worden en uiteindelijk ben ik verhuisd. (niet alleen om dit meningsverschil Knipoog)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:34

Ik snap het heel goed. Ik zou ook niet willen dat mijn paard bij een paard met een stalgebrek op stal stond..
Ookal zeggen jullie dat het VAAK niet overgenomen wordt.. Ik zou het risico niet willen lopen. Gelukkig heb ik thuis mijn eigen stal en kan ik zelf beslissen waar mijn paard bij op stal staat. Zou dit niet het geval zijn, zou ik ook een stal zoeken zonder paarden met stalgebreken en zou ik blij zijn wanneer de eigenaar zulke paarden zou weigeren.
Kortzichtig? Misschien. Ik wil gewoon geen enkel risico lopen.

kidding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:25

Een paard wat luchtzuigt zou ik niet weigeren op mijn stal,het word niet overgenomen door andere paarden.Een paard met extreme voernijd[ krap ik mijn zelf nog wel een paar keer achter de oren]brengt erg onrust in de stal ,en kan je box ook nog de vernieling in trappen..... Huilen vind zelf dat als je je paard ergens in pension zet ,er eerlijk over moet zijn over een stalondeugd .Zodat de pensionhouder er rekening mee kan houden. Voor het welzijn van het paard is dat het belangrijkste, en er kunnen dan altijd maatregelen genomen worden om het paard zo aangenaam mogelijk te maken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:29

Ik heb een luchtzuiger en vermeld dat ook altijd! Bij mijn huidige stal ook, (bij Brekebeentje Haha! ) wel zo netjes. Ik heb t geluk dat het geen probleem was en daarnaast de stal ook beried was wat aanpassingen aan de stal te doen zodat mijn paard minder zuigt en haar tanden niet beschadigt.
Dat iemand een paard weigert vanwege t luchtuzigen getuigd van kortzichtigheid en zich niet verdiepen in paarden. Al jaren is bekend dat t niet besmettelijk is, niet tot koliek lijdt en gevolg is van problemen met t spijsverteringskanaal. Helaas zijn er echter nog altijd mensen van de "oude stempel"! Natuurlijk mag iemand een paard weigeren op zijn/haar stal, maar eerlijk gezegd, zou ik ook niet op een stal willen staan waar men zo kortzichtig handelt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:33

Door die korzichtigheid van eigenaar en gasten worden wevers en zuigers wel eens geweerd.
Erg jammer.
Kawa heeft 2 jaar langs een zuiger gestaan en een jaar bij een wever.
Maar hij doet nog steeds gewoon hoor Lachen

Als paarden het van elkaar overnemen op stal, moet de staleigenaar eens gaan bedenken wat er mis is op zijn stal..maar dat is voor sommige mensen moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:36

Klopt, ik ben ooit voor mijn onderzoek op een stal geweest, daar stonden 9 luchtzuigers, allemaal daar begonnen... Vonden ze daar erg raar, maar nee...t kon niet aan de stal liggen. De paarden kregen daar echter 4 tot 6 kg krachtvoer en 3 plakjes hooi per dag...en weinig weidegang...neuh...lag niet aan de stal! Frusty

Wat paarden met voedernijd betreft, is inderdaad geen pretje! Al meerdere malen kapotte boxen en erge onrust meegemaakt, maar los van dat, ook de paarden hadden vaak kapotte benen...van piephakken tot wondjes... Een paard met voedernijd zou ik idd ook weigeren, op een in elkaar getrapt box en een paard met wondjes zit je niet te wachten. Is natuurlijk wel afhankelijk van de mate waarin. Helaas hebben niet alle eigenaren oog voor de problemen die het met zich meebrengt, om over vergoeding van de schade nog maar niet te spreken,....
Laatst bijgewerkt door Jessica op 26-06-07 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:37

Nee, tuurlijk niet
Hoe kun je dat nu bedenken
Wij mensen hebben toch ook liever friet voor de tv dan dat we na het sporten een broodje gezond nemen Tong uitsteken
Das met paarden toch ook zo..?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:57

Ik snap op zich wel dat staleigenaren liever geen luchtzuigers hebben. Niet zozeer vanwege het overnemen, dat is een fabeltje, maar omdat mijn paard in de anderhalf jaar dat hij op deze stal staat al 3 voerbakken heeft afgebroken. Hij is nu bezig op de waterbak en ik hoop van harte dat die blijft hangen maar ik zie de hele stal al drijfnat omdat hij de leidingen los heeft getrokken... Scheve mond
Mijn pensionhoudster heeft er geen problemen mee verder gelukkig, er staan er nog 3 die zuigen, maar ik voel me wel een beetje gegeneerd als er weer eens een voerbak omlaag klettert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:03

Ik heb t geluk dat mijn pensionhoudster de waterbak van mijn paard lager heeft kunnen hangen, dan kan ze er niet op zuigen. Verder heeft mijn paard geen voerbak maar krijgt haar voer uit een emmertje of cementkuip. Misschien een ideetje voor jou? Als t maar laag genoeg staat, kunnen ze er niet aan zuigen! Mijn merrie heeft ooit een automatische drinkbak kapot getrokken, die heb ik toen op eigen kosten vervangen door een gietijzeren die ik zelf met rubber heb afgezet (tegen t slijten van de tanden). Ik ben van mening dat je als eigenaar van een luchtzuiger ook een beetje creatief moet zijn in goede oplossingen bedenken, denkt je stal mee, zoals in mijn geval dan is dat natuurlijk wel heel erg fijn!

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:07

Ik weet niet of het mag dat weigeren, kan je de eigenaar van de stal niet bellen en zeggen dat je een luchtzuigband koopt?? (als je dat wilt natuurlijk, ik heb er geen ervaring mee maar miscchein een idee??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:09

Geen luchtzuigband! Nooit! Is heel slecht, kijk maar eens de sticky onder medisch die over luchtzuigen gaat... Als een stalhouder mijn paard weigert vanwege t luchtzuigen dan zou ik er al niet eens meer willen staan, nooit niet!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:12

Ik heb ook een luchtzuiger gehad. Opzich kon ik overal staan. Maar kreeg wel vaak negatiefe reacties. Zo moest mijn paard altijd in een hoekbox en tegenover hem mocht er ook geen paard staan. Ze wareb veelste bang dat de andere paarden het zouden overnemen. Ook kreeg ik reacties van een stroomdraadje spannen of een luchtzuigband met pinnen enz enz. Ik sta nu op een stal. En daar doen ze helemaal niet moeilijk. Zo hebben wij 1 luchtzuiger staan. We hebben een paard gehad dat aanviel als je de stal open doet maar ook paarden met voernijd. Bij ons word er gewoon rekening gehouden met het paard en de wensen van de eigenaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:28

bij ons op stal worden ook geen paarden toegelaten die lucht zuigen en / of weven. Ik denk dat als je zo'n paard hebt het inderdaad een probleem is om stalling te vinden.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:33

Ik wil alleen zeggen dat een paard gaat luchtzuigen(dus t gaat niet over de paarden in dit topic hoor)

veelal gaan luchtzuigen omdat ze te weinig te doen hebben! Dus niet genoeg beweging, eten afleiding enz enz.

Volgens mij is het enige wat je kan doen aan luchtzuigen ze veel buiten laten staan en verder genoeg te eten als ze binnen staan (en zo min mogenlijk opties om te zuigen) (maar de 1e 2 zijn het belangrijkst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:03

Silly_Woman wat jij zegt is niet juist. Luchtzuigers starten vaak op eenleeftijd van 6 maanden, de speenleeftijd, ze krijgen dan vaak ineens veel brok gevoerd, zijn ineens weg bij moeders en missen een zuigreflex. Door de brok en de stress ontstaat er een maagzweer en dat doet zeer. Luchtzuigen geeft los van een heel prettig gevoel door de Endorfines die vrij komen, ook verdunning van het maagsap, wat dus de pijn in de maag verlicht. Veel luchtzuigers hebben nog altijd alst van onderliggende verteringsproblemen, of hebben daar zó lang last van gehad dat, ook al zijn die problemen nu over, ze het gedrag toch nog vertonen. Littekengedrag noemen we dat, er heeft dan een permanente verandering in de hersenen plaatsgevonden waardoor het paard er niet meer mee zal stoppen. Met behulp van een goed management (veel weidegang, veel ruwvoer, weinig krachtvoer) en eventueel een supplement (bijv. maagcompositum) is het wel te verminderen. Kijk eens in de sticky over luchtzuigen op medisch, daar kun je genoeg info hierover vinden. Komt allemaal uit wetenschappelijke onderzoeken.

Het slechtste wat je kan doen, is een luchtzuigband om doen of bijv. stroom op de stalwanden zetten, als je voorkomt dat ze kunnen luchtzuigen, voorkom je eigenlijk dat t paard zich prettig "mag voelen" en ,oop je het risico dat ze een andere stereotypie ontwikkelen. Beter is dan om de plekken waar t paard zuigt, met rubber af te zetten, zo bescherm je de tanden en plek zelf 9je zult t wel regelmatig moeten vervangen) en kan je paard gewoon t gedrag vertonen waar hij/zij zich prettig bij voelt.
Ook goed is trouwens om voorafgaand aan t krachtvoer eerst hooi te geven, een half uurtje van te voren of zo, dit zorgt voor een minder zuur milieu in t maagdarmkanaal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:14

runningkawa schreef:
Door die korzichtigheid van eigenaar en gasten worden wevers en zuigers wel eens geweerd.
Erg jammer.
Kawa heeft 2 jaar langs een zuiger gestaan en een jaar bij een wever.
Maar hij doet nog steeds gewoon hoor Lachen

Als paarden het van elkaar overnemen op stal, moet de staleigenaar eens gaan bedenken wat er mis is op zijn stal..maar dat is voor sommige mensen moeilijk

Ja ik heb een wever gehad en die heeft het overgenomen van een andere wever op stal (volgens de vorige eigenaar,) toen ik hem kreeg deed hij het dus al!
En dat kan inprincipe best, maar ik denk dat ook al was er geen wever bij hem in de buurt geweest hij het uit zich zelf vroeg of laat ook wel zou doen!
Ik denk dat dat er al inzat, maar pas naar voren gekomen toen hij tegenover een wever stond.
Hij is het bij ons een stuk minder gaan doen.
Hij heeft thuis jaren lang tussen de zelfde paarden gestaan en geen een van mijn andere paarden heeft het overgenomen.
Ik zou ook geen paard weren op een stal als die luchtzuigt of weeft!
Wel zou ik eventueel kijken met de eigenaar van het paard of er nog aanpassingen nodig zijn aan zijn stal zodat hij het minder doet of zich beter op zijn gemak voeld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:17

Vaak is het zo met stereotiep gedrag dat wanneer een paard in omstandigheden staat die voor het dier dusdanig vervelend zijn, het zien van een wevenr/luchtzuiger of wat dan ook de spreekwoordelijke druppel kan zijn om er zelf mee te beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:26

Ik heb ook een wever en al twee jaar staat mijn andere paard er naast wat een jaarling was toen wij haar kochten.Die weeft nu twee jaar later nog steeds niet.mijn paard heeft ook 11 jaar met een ander paard gestaan die het ook nooit overgenomen heeft.Ik geloof dus ook niet dat weven of luchtzuigen (besmettelijk ) zou zijn.Bij ons staat een paard met voedernijd dat is idd veel hinderlijker.

Dus ik vind het heel raar dat hij je weigert.Ik zou naar een andere stal zoeken maar het er wel altijd bij vertellen,dan kom je nooit niet voor nare verassingen te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:28

Aan de andete kant kun je blij zijn dat ze je weigeren.
Met zulke ouderwetse gedachten vraag ik me ook af of dat bij meer dingen ook zo is Lachen

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 21:58

Ik moet eerlijk zeggen dat wij het bij onze luchtzuiger ook nooit aangegeven hebben dat hij luchtzuigt. De meesten weten het nu nogsteeds niet, vooral ook niet omdat hij zich hier zo super voelt dat hij praktisch niet meer luchtzuigt... en dat na 23 jaar.

Het is jammer als mensen je er voor weigeren, maar kan me alleen maar aansluiten bij de opmerking van RK. Als dit nog de gedachtegang is over stalondeugden hoe zit het dan met de rest.