aanschaf eigen vervoer vs huren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarisdB

aanschaf eigen vervoer vs huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 00:01

Wellicht dat hier iemand me kan helpen bij de afweging.

Ik wil ca 4x per maand met mijn paard(en) op pad kunnen. (ik heb 2 paarden, maar 1 tegelijk vervoeren is ook ok). Ik heb op dit moment een auto, maar deze kan geen trailer trekken, en geen trailer. Ik leen steeds de combi van een vriendin maar hoewel zij mij graag helpt (vaak zelf ook meegaat) gaat het lenen mij toch erg tegen staan. Ik vind het vervelend steeds een beroep op haar te moeten doen.

Mijn budget ligt rond de E7500,- wat aanschafkosten betreft.
Qua maandelijkse lasten blijf ik uiteraard het liefst zo gunstig mogelijk.

Een echt dikke auto en een 2-paardstrailer zit er budgettechnisch gewoon niet in. Een goede degelijke trekker en een 1,5 paards trailer tweedehands wordt al krap. Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik noodgedwongen goedkoper ga kopen, en me daardoor veel onderhoudskosten op de hals ga halen.

Een 2 paards trailer huren kost me ca 35 euro per keer (en dan moet ik dus de dikke auto aanschaffen en op de weg houden)
Een 2 paards vrachtauto huren kost me ca E90,- per keer.
Het nadeel aan huren vind ik dat het relatief veel geld kost, en daarmee het "doorsparen" belemmert. Als het nou echt incidenteel zou zijn vind ik het anders.

Ik verwacht dat ik een volledige combinatie van mezelf vaker ga gebruiken dan die 4 keer, omdat ik dan 's winters bij slecht weer niet meer onder de man naar de accommodatie van de vereniging hoef.

Wat is wijsheid? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

groetjes Mariska

friesiszwart

Re: aanschaf eigen vervoer vs huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:42

Wat als je nu zelf een grotere auto (zwaardere) koopt en een trailer huurt / gebruikt van iemand.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:48

zo'n vreselijk dikke auto heb je niet nodig om een trailer te trekken, ons hondaatje deed dat zonder problemen. Misschien idd eerst beginnen met een tweedehands autootje die wel een trailer kan trekken an dan kijken hoeveel je overhebt en evt nog even doorsparen voor een eigen trailer? Je gaat best vaak weg, dus daarom lijkt het me wel de moeite waard oplange termijn...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:35

Je zou idd een fatsoenlijke auto kunnen kopen die wat mag trekken. Het voordeel ervan is dat je al half uit de problemen bent met je vervoer, het nadeel ervan is dat je ook vaak hoge kosten hebt aan wegenbelasting en diesel/benzine.
Idd, wat is wijsheid in deze... Persoonlijk denk ik niet dat je half/half te werk moet gaan (dat zou ik iig niet doen), maar ik kan niet in jouw portemonnee of toekomst denken.
Het zijn echt afwegingen die je moet maken en prioriteiten die je moet stellen.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 06:52

Voor dat budget, 7500 euro moet het kunnen. Een beetje grote bak kan al een trailer trekken. Wagens als Ford Mondeo, Opel Omega en VW Passat ed. mogen allemaal 1400kg of meer trekken. Een 1,5 paards + een niet al te groot paard moeten geen problemen geven. Reken wel een fiks bedrag verzekering, wegenbelasting en brandstof. Auto's met een leeftijd van 1998 - 2002 zijn voor 7500 te vinden. Helaas, kun je er niet vanuit gaan dat dit probleemloos zal zijn vanwege toch wel redelijke km standen.

Terreinwagen van een beetje kwaliteit, lukt niet voor dit bedrag.

Zelf een Ford Mondeo die 1400 kg mag trekken. Wagen weegt dit zelf (leeg ook). Een 1,5 paards trailer met paard gaat prima. Is een stabiele combinatie. Dit hangt wel van de trailer af, de ene trailer ligt er duidelijk makkelijk (stabieler) achter dan de andere.

Daarna doorsparen voor een trailer, voor 1000,- kun je een goede oudere trailer scoren. Ga wel proefrijden met je auto en de trailer die je op het oog hebt. Voor tips over trailers, kun je hier op het forum zat vinden.
succes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 07:16

ik heb een auto die makkelijk een 2-paards kan trekken, maar die is 30 jaar oud, wel zonder belasting maar ja... als je wat hebt ben je duur uit...Ik doe alles op de fiets en gebruik hem dan ook alleen als ik met de trailer wegga, dit ivm het dure zuipen wat hij doet ( hij loopt 1 op 4, ondanks op gas is dit toch vrij kostbaar)

Verder heb ik een trailer van Atec, en technoline de luxe. Relatef goedkoop maar wel goede kwaliteit. Heb hem uit 2003 nieuw gekocht met allerlei opties voor €3600 euro.
Ik wilde zelf geen 2e-hands trailer omdat ik geen zin heb in andermans ellende. Dus even hard sparen...

En tja... als je het financieel niet red zul je toch minder weg moeten gaan met je paard.
Ik kan het echt niet betalen om elke week op pad te gaan....
Dus ik moet kiezen uit een aantal zaken.

Verder kun je erover denken om je trailer te gaan verhuren, zelf doe ik dat absoluut niet. Tenzij ik met auto en al mezelf verhuur maar dat vinden ze vaak te duur.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 07:18

Of een lening nemen bij de bank en deze afbetalen....
daar hebben sommige mensen ook geen moeite mee....maar dat moet je zelf weten.
Ik weet dat veel mensen geen geld willen lenen voor een auto of trailer maar aan de andere kant hebben denk ik een hoop mensen een lening lopen voor iets...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:23

ik begrijp wat je bedoelt, niet meer afhankelijk willen zijn van anderen etc. Ik zou toch ook liever voor 'eigen' gaan dan voor huren, als je zelf een trailer hebt dan gebruik je hem vaker, en zit je in noodgevallen ook niet te kijken. Als je paard onverwacht 's nachts of in het weekend naar de kliniek zou moeten bijvoorbeeld.

wij hebben een goedkopere/oudere trailer van op de kop kunnen tikken. Helemaal na laten kijjken en nieuwe bandjes eronder, 1250 euro.
We hebben nog geen goede trekauto, daar zijn we nog naar op zoek... twijfel tussen die oldtimer landrover op diesel, of een nieuwere (ca 10 jaar oude) benzine-auto... ons budget is helaas heel klein. Maar we hebben er ook niet echt haast mee, we kunnen gelukkig wel vrij gemakkelijk een auto lenen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:44

Wij hebben wel een auto die een trailer mag trekken, alleen heb ik t probleem dat ik twijfel tussen trailer blijven huren of trailer kopen.
Met huren kom je uiteindelijk duurder uit, evt. zou ik de trailer zelf kunnen verhuren onder een contract.
Ook is het soms nogal vervelend om eerst ergens heen te rijden dan de trailer daar te halen terug naar de manege en uiteindelijk aan t eind van de dag ook schoon die trailer weer terugbrengen.
Als je een eigen trailer heb ga je ook veel sneller op pad dan steeds huren.
Maar kopen in 1 keer is ook weer erg duur, en ik weet eerlijk gezegt niet zo wat er op een goede trailer allemaal moet zitten of hoe je kan zien of die goed is.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:26

imker schreef:
Je zou idd een fatsoenlijke auto kunnen kopen die wat mag trekken. Het voordeel ervan is dat je al half uit de problemen bent met je vervoer, het nadeel ervan is dat je ook vaak hoge kosten hebt aan wegenbelasting en diesel/benzine.
Idd, wat is wijsheid in deze... Persoonlijk denk ik niet dat je half/half te werk moet gaan (dat zou ik iig niet doen), maar ik kan niet in jouw portemonnee of toekomst denken.
Het zijn echt afwegingen die je moet maken en prioriteiten die je moet stellen.

Ik wil het inderdaad niet half/half doen. Mogelijk is de beste optie idd te beginnen met de auto, en er dan tzt een trailer bij te kopen. Op zich vind ik het prima om met 1 paard op pad te kunnen hoor, ik kan nu ook niet met beiden weg. Ik ben uitgegaan van ca 2x per maand lessen en 2x per maand concours. Ik doe dat nu veel minder vaak omdat ik dus een beroep moet doen op mijn vriendin. Bijkomend voordeel zou zijn dat ik dus ook 's winters makkelijker naar de hal toe kan.

Blijft lastig, ik pieker nog even verder, bedankt voor de tips alvast!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:21

MarisdB schreef:
Ik wil het inderdaad niet half/half doen. Mogelijk is de beste optie idd te beginnen met de auto, en er dan tzt een trailer bij te kopen. Op zich vind ik het prima om met 1 paard op pad te kunnen hoor, ik kan nu ook niet met beiden weg. Ik ben uitgegaan van ca 2x per maand lessen en 2x per maand concours. Ik doe dat nu veel minder vaak omdat ik dus een beroep moet doen op mijn vriendin. Bijkomend voordeel zou zijn dat ik dus ook 's winters makkelijker naar de hal toe kan.

Blijft lastig, ik pieker nog even verder, bedankt voor de tips alvast!

Dan heb je twee opties:
optie 1
Auto die minimaal 1500kg aan de haak kan EN mag hebben, een vermogen van minstens 130pk en 300Nm heeft. Hier koop je een passende trailer bij.
Besef dat je deze cijfers alleen met een hele dikke V8 of zware Diesel hebt, dito rekening van de belasting EN verzekering.

optie 2
VRACHTwagen (alles boven 3500kg) geschikt voor min 2 paarden EN een minimaal laadvermogen van 3000kg. Motorvermogen minimaal 180pk (koppel is altijd voldoende aanwezig).

Besef dat een vrachtwagen tot 19 ton MTM maar 63 euro per drie maanden kost, verzekering ong 200 euro en onderhoud zo'n 1000 euro. Probeer daar eens een dikke auto van op de weg te houden.......
Dat C-rijbewijs is een eitje, kost je 3000 euro, all-in.

Je kunt voor de optie gaan om een dikke klassieker van min 25 jaar oud te kopen, maar dan moet je rekenen op relatief hoge onderhoudskosten of je de kennis en kunde eigen maken om het zelf te doen.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 06:50

ikke: die optie heb ik ook al eens overwogen. Ik zie niet zo tegen dat rijbewijs op namelijk.

Maar wat is een haalbaar budget voor een fatsoenlijke vrachtwagen waarmee ik veilig de weg op kan? Als ik rondkijk op internet zie ik alleen of hele gloednieuw opgebouwde wagens ( Geld, geld! ) of imo redelijk oude barrels. Wat kost iets er tussenin? Wat is een acceptabele leeftijd/kilometrage voor zo'n auto?

En hoe duur zou het zijn om een vrachtwagen met een dichte bak te kopen en deze door zo'n bedrijf om te laten bouwen? (met evt wat dingen in de afwerking zelf doen)

ik moet mijn auto ook ergens het komende jaar gaan vervangen, dus dan moet ik én een andere auto, én een vrachtwagen gaan kopen. Ben bang dat die tweede dan nog maar even moet wachten maar vind het wel een interessante optie!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:15

Hmmm, ik zag toch van de week een leuke 3paards staan voor iets van 5750 euro. Dat is dan wel een C-vrachtwagen, dus je moet idd dan je vrachtwagenrijbewijs gaan halen.
Maar deze zag er toch redelijk goed onderhouden uit en ik zou liever op pad gaan met een 3paards (veel stabieler) dan met een tweepaards waar je maar nét qua max.massa aan voldoet en die veel onstabieler op de weg ligt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:18

MarisdB schreef:
ikke: die optie heb ik ook al eens overwogen. Ik zie niet zo tegen dat rijbewijs op namelijk.

Maar wat is een haalbaar budget voor een fatsoenlijke vrachtwagen waarmee ik veilig de weg op kan? Als ik rondkijk op internet zie ik alleen of hele gloednieuw opgebouwde wagens ( Geld, geld! ) of imo redelijk oude barrels. Wat kost iets er tussenin? Wat is een acceptabele leeftijd/kilometrage voor zo'n auto?

Voor tussen 10.000 en 15.000 euro moet je een hele nette, goede auto kunnen kopen, waar je seriueze eisen aan mag stellen voor degelijkheid en bruikbaarheid. Dit zijn nette auto's met zo'n 500.000 - 600.000km op de klok en 10 - 15 jaar oud.
Laat je hierdoor niet afschrikken, bij vrachtwagens moet je voorzichtig worden boven 950.000km, leeftijd speelt geen rol, mits de auto goed is onderhouden.
MarisdB schreef:
En hoe duur zou het zijn om een vrachtwagen met een dichte bak te kopen en deze door zo'n bedrijf om te laten bouwen? (met evt wat dingen in de afwerking zelf doen)

Zo'n wagen om laten bouwen kost je een klein vermogen, afhankelijk van je eisen. In ieder geval meer dan een functionele goede paardenwagen zonder toeters en bellen.
MarisdB schreef:
ik moet mijn auto ook ergens het komende jaar gaan vervangen, dus dan moet ik én een andere auto, én een vrachtwagen gaan kopen. Ben bang dat die tweede dan nog maar even moet wachten maar vind het wel een interessante optie!

Kijk goed rond op I-net en bel bedrijven na die een auto aanbieden. Ga er ook naar kijken, zelfs al wil je niet kopen, het geeft je inzicht in wat er te koop is, wat voor prijzen daarvoor gevraagd worden en wat je uiteindelijk wel en niet wilt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:53

imker schreef:
Hmmm, ik zag toch van de week een leuke 3paards staan voor iets van 5750 euro. Dat is dan wel een C-vrachtwagen, dus je moet idd dan je vrachtwagenrijbewijs gaan halen.
Maar deze zag er toch redelijk goed onderhouden uit en ik zou liever op pad gaan met een 3paards (veel stabieler) dan met een tweepaards waar je maar nét qua max.massa aan voldoet en die veel onstabieler op de weg ligt.

Nadeel van die kleinere wagens is een vaak hopeloos gebrek aan motorvermogen. ik heb mijn nieuwe Mercedes Benz 608 zeker niet gekocht omdat ie zo geweldig vooruit komt (uitwisseling van onderdelen met de oude 608 was de belangrijkste reden).

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:14

Een 2.0ltr TDCI van Ford, in de Mondeo, levert omstreeks de 130 pk en bijna 300nm koppel. vermogen zag. Ook de moderne tdi''tdci etc. halen dit vermogen makkelijk.
Eigen ervaring ermee

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:15

Als je 4 keer per maand op pad gaat dan zou ik zeker investeren in een auto en tweepaardstrailer.

Beginnen inderdaad met de auto, dan kun je de trailer er in eerste instantie nog bijhuren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:32

sdi schreef:
Een 2.0ltr TDCI van Ford, in de Mondeo, levert omstreeks de 130 pk en bijna 300nm koppel. vermogen zag. Ook de moderne tdi''tdci etc. halen dit vermogen makkelijk.
Eigen ervaring ermee

Dat klopt wel, maar 260 euro wegenbelasting per drie maanden is niet iets wat iedereen elke drie maanden kan/wil missen...........
Het probleem zit 'm niet in de verkrijgbaarheid, maar in het bezit ervan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:03

Ikke, die 3paards had behoorlijk wat vermogen en is toch een partij stabieler en degelijker dan een tweepaards.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:35

imker schreef:
Ikke, die 3paards had behoorlijk wat vermogen en is toch een partij stabieler en degelijker dan een tweepaards.

Dan was die tweepaards een behoorlijk baggerding. Mijn oude twee-paards 608 is stabieler dan de nieuwe drie-paards 608.
Hoe dat komt? Wel heel simpel, de oude heeft een zwaarder verenpakket onder de achteras.......

April_JoeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 21:03

Voor het bedrag van 7500 euro kun je een hele goede combinatie aanschaffen..

Als auto zou ik een Mitsubischi Carisma 1.8 gdi aanschaffen 125 pk en mag 1475kg trekken. Staan om bekend als een goede Caravan trekker. Andere voordelen zijn dat ze nog een gunstig verbruik hebben met aanhanger. en niet de wegenbelasting van een diesel. `99 betaal je 5500 euro voor.. Dan heb je nog 2000 op een trailer te kopen.

Wij hebben zelf altijd een Opel omega Diesel gereden en dat was met de trailer een goede combinatie. Maar het had verder een hoop nadelen. rijd voor een diesel ook 1 op 12 gemend verkeer door zijn gewicht en je betaalt 330 euro wegenbelasting in de 3 maand. wat gewoon veel geld is. Wij zijn sinds kort ook over gestapt op een carisma 1.8 gdi en hij trekt onze 1,5 paars trailer onverwacht er goed. en de wegebelasting is nu 120 euro in de 3 maand en dan kun je toch wel weer een paar keer vaker tanken. al zeg ik het zelf..

groeteen,,

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:50

Kun je geen trailer op lease basis kopen? Als je 4 keer per maand 35€ aan huur betaald (€140,-), is misschien een trailer op leasebasis interessanter. Huren is uiteindelijk toch geld weggooien. Bij zo'n lease constructie betaal je uiteindelijk ook een hoop meer voor je trailer, maar ik denk toch wel minder dan wanneer je huurt. Bovendien kun je dan vaker gebruik maken van de trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:53

Fleurtje100 schreef:
Kun je geen trailer op lease basis kopen? Als je 4 keer per maand 35€ aan huur betaald (€140,-), is misschien een trailer op leasebasis interessanter. Huren is uiteindelijk toch geld weggooien. Bij zo'n lease constructie betaal je uiteindelijk ook een hoop meer voor je trailer, maar ik denk toch wel minder dan wanneer je huurt. Bovendien kun je dan vaker gebruik maken van de trailer.

Ehm, leasing is termijnhuur, wat is het verschil? Aan het eind van de rit ook veel geld kwijt en nog steeds geen trailer.
Huurkoop (dat bedoel je waarschijnlijk) is ook niet goedkoop, meestal zelfs duurder dan een simpele persoonlijke lening bij een bank.
Neem dat soort overwegingen OOK mee......

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 10:40

ikke schreef:
Fleurtje100 schreef:

Ehm, leasing is termijnhuur, wat is het verschil? Aan het eind van de rit ook veel geld kwijt en nog steeds geen trailer.
Huurkoop (dat bedoel je waarschijnlijk) is ook niet goedkoop, meestal zelfs duurder dan een simpele persoonlijke lening bij een bank.
Neem dat soort overwegingen OOK mee......

Bij de meeste dealers heet huurkoop lease-blabla. Zie bv. http://www.aanhangwagens-paardentrailer ... -lease.htm
Ik heb er bij gezet dat je inderdaad een hoop meer voor je trailer betaalt, maar het lijkt mij altijd goedkoper dan huren voor 35€ per keer. Wat de goedkoopste optie is zou de ts even moeten uitzoeken bij verschillende aanbieders. Misschien willen familielid/ ouders ook wel lenen tegen een laag tarief? Mij viel dat lease gedoe ontzettend tegen qua prijs, en ik kwam ook niet heel veel tekort voor de aanschaf van een trailer, toen was doorsparen en betere en goedkopere optie. Maar ik huurde ook goedkoper en ging minder weg.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:37

Ik heb inmiddels besloten om even door te sparen en op termijn op zoek te gaan naar een vrachtwagen op C rijbewijs. Ik heb enkele wagens op B rijbewijs bekeken en dat vind ik het allemaal net niet, ook in afwerking en dergelijke niet.

Ik ga eerst mijn eigen auto vervangen voor een zuinige kleine auto, en met de loonsverhoging die mijn baas me in het verschiet heeft gesteld Pling komt die vrachtwagen er binnen het jaar ook wel. Mits ik het examen weet te halen maar dat moet vast gaan lukken.

Alle meedenkers bedankt voor jullie hulp

groetjes Mariska.