zonder tuigage over de weg, mag dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

zonder tuigage over de weg, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:25

Er gaan steeds meer mensen freestylen, steeds meer mensen ontdekken dat je een paard ook zonder hoofdstel (al danniet met bit) kan rijden, en steeds meer mensen lijken zonder hoofdstel de weg op te gaan.
Nu vind ik dat ronduit gevaarlijk (en ja, als ze willen gaan gaan ze toch wel, maar dan heb ik het liefst toch op zijn minst een halster om het hoofd zitten).
Het gaat me dus niet om met of zonder bit (voor je die discussie weer krijgt) maar om helemaal niks.
Het gaat me er ook niet om of het wel of niet gevaarlijk is, maar eigenlijk puur: Mag dit uberhaubt?

Yessy

Re: zonder tuigage over de weg, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:28

Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar ooit een wet over heeft laten opstellen, maar je weet maar nooit.

Maar jeetje zonder enig vorm van tuig de weg op, ik zou er niet aan durven beginnen, hoe lief en betrouwbaar paard je ook hebt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:53

volgens mij is er geen wet op. maar de ruiter of amazone is wel aansprakelijk voor eventuele schade die zijn of haar paard om dat moment maakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 17:26

dat ben je met hoofdstel ook, dus dat maakt niet uit

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:16

ja, oke. dat is ook zo. dus volgens mij gelden gewoon dezelfde regels.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:19

Ik heb geen idee of daar een wet over bestaat, weet alleen dat je met aangespannen een bit/stang in moet toch?
Maar ik vind het belachelijk als mensen dat doen (is dit nav een topic hier met halsring?) En erg onverantwoord. Dan kunnen ze wel zeggen als je paard 'op hol slaat' dat toch wel doet, met of zonder hoofdstel, halster of 'halsring' maar ik ben er van overtuigd dat je je paard nog altijd het best kan houden met hoofdstel of halster. Hoe goed je paard ook is 'opgevoed'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 18:24

Over het op hol slaan maak ik me niet veel zorgen. Tegen die tijd ben je te laat vind ik. Met of zonder bit, zo ver hoeft het niet te komen. Ook al is het een vluchtdier, het zal pas vluchten als iets eng vind. Als jij als leider niet vind dat het eng is en dat er niet voor gevlucht hoeft te worden zal het paard het ook niet doen. ( In een goede leider en luister band)

Maar wat als er iets gebeurt waar je paard niks mee te maken heeft? Er is een ongeluk gebeurt bijvoorbeeld. Nog al lastig om er naast je paard beet te houden met alleen een hals ring. Al heeft het paard alleen maar een (touw) halster om en rij je als nog met halsring.

Maar goed, voor zover ik weet mag het wel.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:09

Naar mijn weten mag dat gewoon, er is geloof ik geen wet die je verplicht dat een paard 'geleidt' moet worden met iets wat aan zijn hoofd bevestigd is.
Wat ik me wel afvraag of in het geval van ongelukken iemand die 'optomingsloos' buitenrijdt niet een groot percentage eigen schuld aangerekend kan worden (qua verzekering), je hebt namelijk veel minder controle waardoor je minder snel een ongeluk kunt voorkomen.

Overigens vind ik het ook levensgevaarlijk om zo te gaan buitenrijden.
Judith_ schreef:
Over het op hol slaan maak ik me niet veel zorgen. Tegen die tijd ben je te laat vind ik. Met of zonder bit, zo ver hoeft het niet te komen. Ook al is het een vluchtdier, het zal pas vluchten als iets eng vind. Als jij als leider niet vind dat het eng is en dat er niet voor gevlucht hoeft te worden zal het paard het ook niet doen. ( In een goede leider en luister band)

Onzin..... Ik kan net zo goed iets tegenkomen wat ik totaal niet eng vind en niet eens erg in heb, en waarvoor mijn paard tóch wegschiet. Je kunt mij dan niet wijsmaken dat ik het onbewust toch eng heb gevonden. Of juist andersom zoals een tijd terug. Ik was aan het buitenrijden en ineens komt er een werkelijk enorme kudde jonge koeien aanstormen door het weiland waar we naast reden, de koeien gingen voor het eerst dit jaar naar buiten, stuiterden dus alle kanten op en kwamen langs de omheining meegerend. Ik scheet 7 kleuren stront, mijn paard heeft geen spier vertrokken Haha!
Dit alles wil absoluut niet zeggen dat ik niet boven mijn paard sta, mijn paard heeft heilig ontzag voor me.
Kijk maar eens naar een kudde paarden die ineens ergens van schrikt. Je ziet de paarden écht niet eerst kijken naar de leider van de kudde en dan pas besluiten al dan niet te gaan rennen. Juist andersom, ze sprinten eerst weg en kijken dán pas of de rest ook rent.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 21:26

Germatje schreef:
(is dit nav een topic hier met halsring?) '

Dat topic heeft me wel tot dit bericht gezet, maar ik heb het vaker gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:39

Supertje, merk het bij mijn paard echt wel. Hij is van nature en schijtbenauwd beestje, daarnaast heeft hij een ongeluk met de trekker en bij een brug mee gemaakt. In het begin draaide hij zich om en rende als een idoot weg bij een trekker of een brug. Onze band is zo geworden dat als ik zeg dat het niet eng is hij het niet eng vind. Op het land is hij de leider, de paarden die erbij staan zijn absoluut niet bang voor trekkers. Vlucht die van mij omdat er een trekker aan komt staat de rest ook achter in het land. Niet om dat ze voor de lol een sprintje hebben getrokken. Echt vluchten en komen er dan pas achter dat het 'maar' een trekker was. Zodra ik begin te twijfelen bij een brug of een trekker kan ik het vergeten.
Wil niet beweren dat ik een betere band met mijn paard heb hoor, zeker niet. Waarschijnlijk alleen een andere band.

Mensen die met alleen een hals ring rijden hebben vaak weer een andere band. Ooit gehoord dat een paard er met hals ring en al vandoor is gegaan, niet te stoppen was ect. Okee, zoveel mensen rijden er niet met halsring. Maar voor ze er mee naar buiten gaan vertrouwen ze er op dat het paard bij hun blijft.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:48

Zonder optoming op de weg rijden, waar ander verkeer aanwezig is vind ik ronduit onverantwoordelijk. Paard blijft een vluchtdier, wat voor band je ook met het dier hebt.

Zonder optoming binnen een natuurgebied rijden of een plek waar je geen andere bestuurders kan tegen komen vind ik een betere omgeving.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:50

Ik denk dat het mag omdat er in de wet niets staat over hoe je je paard moet optomen om verkeersdeelnemer te worden. Dit omdat het sinds jaar en dag zo is dat je met tuigage op pad gaat.

Zelf vind ik het onverstandig om zonder tuigage door het verkeer te rijden. Een ongeluk zit in een klein hoekje en op een zadel zit je net wat steviger en met een hoofdstel in kan je ook net wat meer controle uitoefenen.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 07:59

Ja ik vind het niet verstandig...maar het zal vast mrgen. Het lijkt me heel lastig als je bijvoorbeeld genoodzaakt bent om af te stappen. Het paard hoofd maar even raar te doen met zn hoofd en hij loopt los. Ik zou het bij mijn eigen paardje nooit doen maar nu is dit ook een heel kijkerig paard en moet ik er afentoe echt voor zorgen dat ze haar kont niet plotseling de weg op gooit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:05

Helaas mag het wel. Ik zag ze in lelystad ook regelmatig voorbij crossen en hier in de buurt nu 2 pubermeiden op 2 veel te kleine shetlanders. Die crossen midden over de wegen met alleen een halstertje.

Er is niks wettelijk over vastgesteld. Ik dacht alleen dat je je dieren onder controle moet houden ook aan de hand, maar dat geldt ook voor schapen koeien honden enz.

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:33

Ik heb een eigen paard gehad waarmee ik zonder optoming kon rijden. Normaal reed ik western, reining en ik deed alle oefeningen met hem zonder de optoming (zelfs zonder halsring) maar heb er nóóit over nagedacht om zonder iets van halster o.i.d. de weg op te gaan!
Je kan NOOIT weten wat er gebeurd!!!
Ik heb een keer gehad dat ik stond te wachten om over te steken, er komt een ambulance aan die vlak bij mij zijn zwaailichten én sirene aangooit. Zo cool als mijn paard altijd was schrok hij toch héél erg, draaide om en wilde gaan rennen.
Het is maar een klein voorbeeld, was toen toch wel errug blij dat ik tenminste een halster om had, hij was zo in paniek dat hij alle signalen van mij nergeerde....

Mijn punt is, je kan nooit weten en een paard blijft ALTIJD een vluchtdier, hoe goed je band met hem ook is en hoe goed het in de bak ook zonder optoming gaat..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 09:07

judith, maar wat nou als JIJ ergens van schrikt? Ik heb het een keer gehad, dat vanuit het niets ineens 10 herten op het ruiterpad sprongen, ik schrok me helemaal lam, en mijn paard dus ook. Had daar niet zonder ook maar iets willen zitten...

karuna: die shets hebben wel een halster om, en het gaat hier om helemaal niks, geen hoofdstel, geen halster, hooguit een touwtje om de hals

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:12

Dit zou je wel uit kunnen zoeken in de wet denk ik.
Je bent tenslotte een bestuurder als je op een paard deelneemt in het verkeer. Er zijn hier vast regels voor.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:12

Er staat niet in de wet wat je allemaal om en aan moet op een buitenrit.
Ik denk wel dat er, als er iets gebeurt, eerder sprake is van 'eigen schuld', omdat je door op zo'n manier naar buiten te gaan extra risico's neemt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:56

Yessy schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar ooit een wet over heeft laten opstellen, maar je weet maar nooit.

Maar jeetje zonder enig vorm van tuig de weg op, ik zou er niet aan durven beginnen, hoe lief en betrouwbaar paard je ook hebt.

Jawel hoor, daar is een hele simpele wet voor: als begeleider van rij- en trekdieren of vee moet je het dier ten allen tijden onder controle hebben. Voor zover dit in redelijkheid van de begeleider verwacht kan en mag worden, natuurlijk; maar als jij de rechter ervan weet te overtuigen dat jij met een halsring (of whatever) de best mogelijk controle over je rijdier hebt, dan ben jij ECHT GOED! (lees: geen schijn van kans)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:36

Stef, dan heb je een probleem ja als het paard schrikt omdat je zelf schrikt. Hoewel herten weer niet in de bebouwde kom voorkomen (hier niet in ieder geval ) en je paard dan rustig kan schrikken zonder een auto ect. te raken. Zou zelf dan ook nooit zonder zadel buiten rijden, weet dat ik er dan zo af glij. En met halsring, zou ver zijn we nog dat we daarmee naar buiten kunnen.

Maar als je je paard volledig onder controle hebt met halsring, en je ook andere weg gebruikers niet tot last bent zie ik er geen problemen in. Zolang je je paard maar onder controle hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:46

maar judith: Je hebt je paard NOOIT volledig onder controle, het is en blijft een dier met een eigen wil, eigen instinct. Ook in de bebouwde kom kan de ruiter ergens van schrikken waar het paard op reageert.
een paard dat nooit ergens op reageert is een dood paard....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:53

Kimi2004 schreef:
Ik heb een eigen paard gehad waarmee ik zonder optoming kon rijden. Normaal reed ik western, reining en ik deed alle oefeningen met hem zonder de optoming (zelfs zonder halsring) maar heb er nóóit over nagedacht om zonder iets van halster o.i.d. de weg op te gaan!
Je kan NOOIT weten wat er gebeurd!!!
Ik heb een keer gehad dat ik stond te wachten om over te steken, er komt een ambulance aan die vlak bij mij zijn zwaailichten én sirene aangooit. Zo cool als mijn paard altijd was schrok hij toch héél erg, draaide om en wilde gaan rennen.
Het is maar een klein voorbeeld, was toen toch wel errug blij dat ik tenminste een halster om had, hij was zo in paniek dat hij alle signalen van mij nergeerde....

Mijn punt is, je kan nooit weten en een paard blijft ALTIJD een vluchtdier, hoe goed je band met hem ook is en hoe goed het in de bak ook zonder optoming gaat..

en met optomingis hij dat ineens niet meer? Haha! Of dacht je dat je hem, door in zijn mond te raggen, stil kreeg? Dacht het niet, gaat ie alleen maar sneller van rennen Haha! wat ikke zegt vind ik al een beter argument.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:55

Mijn paarden schrikken ook weleens voor eenden die plotseling uit de sloot vliegen. Mooi niet dat ik dan al bang zit te wezen. Ik zie die beesten namelijk niet.

Het idee dat je in zon situatie niets aan een optoming hebt is belachelijk. Hooguit de eerste paar seconden niet.
Een handige ruiter kan zijn paard keren, afremmen(al is het maar omdat het dier is geconditioneerd op de hulpen) of zelfs omtrekken.

Met een halsring kun je dus niet met geweld de hoofdrichting van je paard bepalen, wat deze voor slechts een paar uitzonderlijke paarden en ruiters veilig maakt in verkeer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:26

randalinpony schreef:
Mijn paarden schrikken ook weleens voor eenden die plotseling uit de sloot vliegen. Mooi niet dat ik dan al bang zit te wezen. Ik zie die beesten namelijk niet.

Het idee dat je in zon situatie niets aan een optoming hebt is belachelijk. Hooguit de eerste paar seconden niet.
Een handige ruiter kan zijn paard keren, afremmen(al is het maar omdat het dier is geconditioneerd op de hulpen) of zelfs omtrekken.

Met een halsring kun je dus niet met geweld de hoofdrichting van je paard bepalen, wat deze voor slechts een paar uitzonderlijke paarden en ruiters veilig maakt in verkeer.

Kom jij mijn merrie eens testen? Kijken hoe handig je nog bent Knipoog Daar kan je met je hele gewicht aan een teugel bij gaan hangen, die denderd rechtuit door alsof je helemaal niks aan het doen bent.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:41

Dat zou ik bij zon merrie dan ook niet doen. Knipoog