Pony op proef?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLariss

Pony op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 06:35

Al zou je een pony verkopen en de kopers zouden vragen of ze hem een weekje op proef mogen, zouden jullie dat dan doen?

Ik zou het eigenlijk niet weten, al zou ik een nieuw paardje kopen zou ik hem wel heel graag op proef willen, maar of ik mijn eigen pony op proef doe, dat weet ik niet.
Ik denk alleen als het klikt en als ik vertrouwen heb in de kopers dat ie dan wel een weekje weg mag.

Wat zouden jullie doen?

901823

Re: Pony op proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 06:37

Ik zou als je het doet sowieso héle goed afspraken maken, en duidelijk iets op papier zetten, eventueel op proef met borg oid.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 06:43

ja zeker wel ik zou zelfs gaan voor een maand dan weet je ongeveer of het klikt
anders kopen ze jou pony en blijkt het niet te klikken en verkopen ze hem/haar door
dan gaat de pony van hand tot hand moet er niet aan denken zeg
oke kan daarna altijd nog maar na een maand of misschien wel 2 weten ze het toch wel
of die klik er is.
enwat LilianR al zegt inderdaad hele goede afspraken maken

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 06:52

ik zou het wel doen.
er schijnen ook verzekeringen voor af te sluiten te zijn over eventuele kosten die er gemaakt worden. dat gaat volgens mij vooral voor langere proefperiodes maar dat weet ik niet zeker!
ik zou ze zeker de kans geven hem om proef te nemen, blijkt het idd niet te werken dan ben jij diegene die een andere koper kan zoeken en wordt je pony idd niet opnieuw doorverkocht

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:09

Ik zou het doen! Zoals ikbenfilou als zegt: Straks klikt het niet en verkopen ze hem weer, dan weet jij niet waar hij/zij is.. En wat is er zo erg aan je pony op proef doen? Knipoog

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 13:07

nou stel je voor, de mensen hebben hem op proef en hij raakt kreupel.
En dan? dan zit jij met een kreupel paard.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 15:56

Het heeft voor en nadelen maar ik vind de voordelen toch wel opwegen. HEt is fijn voor een pony als hij goed terecht komt en daar kom je wel achter tijdens zo`n proef periode. En tuurlijk moet je goede afspraken maken maar dat lijkt me logisch

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:47

je zou ze ook een week bij jou thuis kunnen laten rijden als dat je een beter gevoel geeft...

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:17

Dat ik mn vorige paard verkocht heb ik het niet gedaan, je kent de mensen niet en je weet nooit hoe je je paard weer terug krijgt en dan heb ik het niet alleen over kreupelheid maar ook over hoe ze het paard behandelen

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:00

Wij hebben 1x een pony op proef gedaan. Kregen wij stokkreupel terug. wij hadden verteld dat de pony niet met schot in de trailer vervoerd kon worden en die mensen hebben dat wel gedaan en toen is de pony in paniek geraakt. uiteindelijk bleek zij ook bij die mensen met een zieke ezel in de wei te hebben gestaan. wij kregen een kreupele zieke pony terug na 2 weken. Tegenwoordig doen wij je kan het paard gedurende 2 weken onder toezicht bij mij rijden en eeenmaal het erf af komt hij niet meer terug.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:01

Ik heb nu ook een jong paard op proef staan.. zonder afspraken etc maar de eigenaar van mijn pension stal, kent die mensen super goed (Duitsland) en ze weten dat hij geweldig goed met paarden om kan gaan.. Maar helaas is er toch een ongelukje gebeurt met de trailer, waardoor ze een flinke beschadiging is opgelopen.. Maar de eigenaar heeft gewoon alles betaald, en vond het niet erg dat ze langer op proef bleef (Eerst kregen we dr voor 2 weken op proef, maar nu staat ze pas 2 weken op proef in dr stal Knipoog)

Dus ik denk, als je de mensen heel goed kent etc. kan je het wel doen (tog beter met afspraken) maar ik zou het persoonlijk niet doen, of het zou niet anders kunnen, naar mensen die je niet kent.
Ik heb genoeg verhalen gehoort, als voorbeeld het verhaal van een bericht boven me.. vreselijk.

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:05

tommie6600 schreef:
Wij hebben 1x een pony op proef gedaan. Kregen wij stokkreupel terug. wij hadden verteld dat de pony niet met schot in de trailer vervoerd kon worden en die mensen hebben dat wel gedaan en toen is de pony in paniek geraakt. uiteindelijk bleek zij ook bij die mensen met een zieke ezel in de wei te hebben gestaan. wij kregen een kreupele zieke pony terug na 2 weken. Tegenwoordig doen wij je kan het paard gedurende 2 weken onder toezicht bij mij rijden en eeenmaal het erf af komt hij niet meer terug.

Mensen willen ook graag weten hoe het paard in hun eigen omgeving is..
Daarom willen ze hem of haar lenen/op proef nemen.
Ik heb ook een tijdje terug een pony gekocht die ik een jaar reed, eenmaal hier in Duitsland, alles anders, heb ik een hele andere pony en nu is het dus alleen maar een weide pony geworden (was ook al wat ouder, maar in heel dr karakter was ze opeens niet meer fijn)

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:07

ikbenfilou schreef:
ja zeker wel ik zou zelfs gaan voor een maand dan weet je ongeveer of het klikt
anders kopen ze jou pony en blijkt het niet te klikken en verkopen ze hem/haar door
dan gaat de pony van hand tot hand moet er niet aan denken zeg
oke kan daarna altijd nog maar na een maand of misschien wel 2 weten ze het toch wel
of die klik er is.
enwat LilianR al zegt inderdaad hele goede afspraken maken

Dat is ook weer waar. Knipoog

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:07

Ik vind het maar moeilijk.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:12

ik zou mijn paard niet op proef mee geven.
vaak komt daar alleen maar gedonder van.
als ze hem willen proberen mogen de kopers best 2 weken hier komen rijden,maar ik zal mijn paard niet zo meegeven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:24

Mijn paard zou nooit mee gaan op proef. Je weet nooit hoe zoiemand om gaat met je dier. Voor hetzelfde geld word hij/zij de stal door geschopt en geslagen en krijg je hem na een week compleet verpest terug met de mededeling 'poedersuiker'

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:43

Nee, absoluut niet (tenzij het om een heel goede bekende zou gaan die ik voor 100% zou vertrouwen). Ik zou het prima vinden wanneer de koper eerst meerdere malen bij mij thuis wil komen rijden, maar ik het paard gaat pas "het erf af" als hij betaald is.

saaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:05

ik zou het zelf ook doen, als je ze die mogelijkheid niet geeft dan heb je veel sneller kans dat je je paardje uit het oog verliest, en anders kan je er zelf nog een goed passend baasje voor vinden.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:11

Als wij pony's zoeken voor de manege willen we ze altijd erg graag op proef, zodat we kunnen kijken hoe de pony reageerd op kinderen, en mensen die niet geweldig rijden. Veel mensen willen het inderdaad niet, wat ik me ook goed kan voorstellen. Op het moment hebben we er ook een een week op proef, de eigenaren zijn komen kijken hoe ze kwam te staan, en de helft van het de prijs van de pony is aanbetaald.
Ook is er op papier gezet dat als er iets met de pony gebeurd in de tijd dat ze bij ons staat het voor onze verantwoording is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:36

Ik zou echt geen paard op proef meegeven, heb geen zin om ellende op de hals te halen.
De eventuele koper mag wat mij betreft zo vaak als hij/zij wil komen proefrijden etc, keuringen zijn toegestaan, maar het paard verlaat het erf pas wanneer het volledig bedrag betaald is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:23

Wij hebben een pony 6 weken op proef gehad. beestje was afgekeurd bij de keuring,maar na ruim 4 uur rijden met de trailer toch besloten de gok te wagen. Contractje ter plekke opgesteld, betaald en pony mee naar huis.
6 weken op rust gezet,laten keuren, rijden voila, pony was goed en is gebleven Ja

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:56

Ik heb het bij de verkoop van mijn pony wel gedaan, maar meer omdat dit kennissen van ons waren en nog heb ik een koopcontract opgesteld en daar duidelijke afspraken ingezet.

Ik zou het nu met de verkoop nooit weer doen Maar ik kan ook heel erg goed snappen dat de aankopende partij dat wel heel erg graag wil Ja

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:30

Je kunt iemand wel meerdere keren laten rijden zonder dat het paardje direkt meegaat.
Dat lijkt mij dan wel een goede tussenoplossing

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:37

Ik heb mijn fjordenmerrie 4jr geleden wel op proef meegegeven aan een meisje dat een nieuwe Fjord zocht.
Dit meisje was heel erg bang geworden van haar eigen pony (arabier) en wilde overstappen naar een fjord (omdat die over het algemeen wat cooler zijn), alvoor ze er definitief een zou kopen wilde ze er zeker van zijn dat het zou gaan klikken.

Daar dat mijn fjordje bij hun verder wel goed terrecht zou komen heb ik haar op proef meegegeven omdat ik zelf ook wilde dat als het niet klikte het fjordje weer doorverkocht zou worden... ik had liever dat ze een nieuwe LEUKE eigenaar kreeg.

Uiteindelijk klikte het dus helemaal niet tussen die 2 en ben ik haar na een maand weer op gaan halen.
Dat meisje was toch erg gelukkig! en ik eigenlijk ook wel.

Fjordje is uiteindelijk (1 maand later) zeer goed terecht gekomen op een manege voor verstandelijk gehandicapten in Klundert.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:38

Ik vindt het niet meer als normaal om een paard op proef te hebben, als de eigenaren hier niet aan mee werken, haken wij af.
Eigenlijk vindt ik ook wel logisch, als ik mijn paard nu zou verkopen wil ik gewoon dat die mensen hem eerst op proef nemen, even kijken hoe ze ermee omgaan, of het klikt, hoe de stalling is, enz...