Pony afgekeurd met buigproef,niet geschikt al sportpony. Nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hessy8

Pony afgekeurd met buigproef,niet geschikt al sportpony. Nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:02

Hallo allemaal,

Ik had een vraag aan jullie,

Ik en mijn vriendin hebben een hele leuke pony gezien en we hebben hem ook al 2 keer bekeken.
Hij is gewoon helemaal perfect qua rijden en omgang, een super leuke pony die ik dus heel graag wou hebben.

We hadden de afspraak gemaakt dat we het paard zouden kopen als hij goedgekeurd zou worden.
Gister is de pony gekeurd door een onafhankelijke dierenarts in de buurt, hij is afgekeurd.
Het keuringsrappoort krijgen we nog opgestuurd.

Maar nu dus mijn probleem, want de dierenarts heeft mijn vader opgebeld en die heeft het allemaal precies uitgelegd.
ze zei: Hij is klinisch helemaal gezond en geen problemen mee, alleen de buigproef op het harde ging hem niet lekker af, hij liep op zijn voorbenen niet goed. Dus voor de echte topsport is hij niet geschikt maar het is een goede recreatie pony.

Ik wou met deze pony endurance gaan rijden maar niet om te winnen ofzo, hij is ook al 13 jaar en heeft vanalles mee gemaakt,hij is niet duur (1750 euro) Dus als ik er een nam om te winnen had ik wel een duurdere genomen maar dat geld heb ik niet.

De dierenarts heeft dus uitgelegd dat het allemaal wel meevalt, alleen als hij intensief wordt getraind voor wedstrijden (en ook veel op het harde) dat hij later dus wel eens beenproblemen zou kunnen krijgen. Echter als er gewoon recreatief op wordt gereden dan zou het wel goed kunnen komen en wie weet kan hij dan nog rustige wedstrijden aan, ( dus niet om te winnen)
Ook zei de dierenarts dat het aan zijn conditie kan liggen, de pony wordt verkocht wegen tijdgebrek en is al ong. een maand niet bereden.

Maar het probleem is dus dat ik deze arabier helemaal geweldig vind, ik vind nooit meer zo'n lieve pony denk ik, ik ben er helemaal kapot van! Dan maar geen endurance mij maakt het niet uit.
Ik weet dat er nog zat andere pony's ( arabieren) op de wereld zijn maar dit is hem gewoon!

Ik zelf wil het er best op wagen en mijn ouders ook wel, de ouders van mijn vriendin hebben een kennis die verstand van paarden heeft en die willen ze graag nog eens meenemen om te kijken wat zei ervan vind. De eigenaar gaat wel omlaag met de prijs omdat hij is afgekeurd.

Wie heeft er ook wel eens een afgekeurd paard gekocht, en hoe is dat gegaan ? Hebben jullie later ook nog problemen gehad? En wat raden jullie mij aan?

Bedankt voor het lezen Lachen

ulestro

Re: Pony afgekeurd met buigproef,niet geschikt al sportpony. Nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:06

ik vind het toch wat gevaarlijk vinden...
zijn er foto's van die voetjes genomen?
zo niet laat er nemen om dan te kijken wat er percies is, het kan ook een tijdelijk gebrek zijn met enkele weken rust dat het opgelost is...

je kan ook het risico nemen en wat van de prijs afdoen
Laatst bijgewerkt door ulestro op 12-06-07 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:06

Buigproeven zijn nogal dubieus en worden niet als 100 % betrouwbaar beschouwd. Als je twijfelt zou ik foto's laten maken van het betreffende been/gewricht.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:08

voor wat jij ermee wil doen is het beestje gewoon niet geschikt blijkbaar...

nu is het wel zo dat er bij een buigproef vaak iets fout kan gaan, misschien kun je hem nogmaals laten keuren bij een andere DA?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:14

Zelf zou ik het niet doen, maar ik ben ook nog nooit in zo'n gelegenheid terecht gekomen. Als je twijfelt zou ik inderdaad foto's laten maken van de voorbenen en misschien de buigproef nog een keer overdoen.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:14

Ik zou hem ook een periode op proef kunnen nemen, en hem daarna nog een keer laten keuren?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:18

Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt. Het is een groot risico, want idd, misschien is er wel iets ergers aan de hand. Ikzelf zou het niet doen, hoe leuk ik het beestje ook vond. Maar hoor mij nu, ben zo ongeveer de eigenaar van een shetlander die flink hoefbevangen is geweest, wat lang zal duren voordat die weer helemaal goed is, ook puur omdat ik het zo'n leuk beestje vond.
Ik denk dat die keuze helemaal aan jouw is om te maken, denk dat wij bokkers je niet kunnen zeggen wat je moet doen. We kunnen wel advies geven, maar niet zeggen wat je moet doen. Laat dat advies in je overwegingen meetellen, maar laat het niet voor je beslissen.
Groetjes, mij

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:26

arabieren hebben gevoeligere benen met de buigproef dan de gemiddelde pony, als die DA iets te hard heeft gebogen dan kan ie daar al kreupel op gaan lopen, ik zou foto's laten maken om eea uit te sluiten en dan heb je kans dat er niks aan de hand is.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:32

Zijn er foto's gemaakt? Persoonlijk zou ik een pony van 1750 alleen klinisch laten keurenl daar hoort dus de buigproef bij.

Pony is op de buigproef al afgekeurd, ik zou verder kijken. Als je net een paardje hebt zijn ellende en andere drama's echt niet leuk! Geen hand vol maar een land vol...

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:34

Mijn ruin kwam destijds ook niet door de buigproef en in het keuringsrapport staat ook enkel geschikt voor recreatie Knipoog
Toch heb ik nooit 1 seconde getwijfeld of spijt gehad!
Hij is mijn absolute toppertje!!! Haha!
Ik ben gevallen voor zijn karakter en het klikte meteen.
Buigproeven tja ik weet het niet of je er zoveel waarde aan moet hechten...
Als je echt 100% zekerheid wil hebben dan zou ik foto,s laten maken.
Maar zoals je al zij de pony is niet zo heel duur dus als jij hem echt zo leuk vind zou ik hem gewoon kopen!

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:00

Wij wilde graag Endurance gaan doen maar de DA zegt dat het wel kan als je rustig aan doet maar je kunt met Endurance niet rustig aan doen, en ik wil ook lekker in de bak kunnen rijden en ik wil geen paard waar ik niks mee kan. En daarom wil ik hem niet kopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:02

Hij is afgekeurd voor topsport, zeg je. Wil je topsport gaan doen, dan? Er zijn niet zo heel veel mensen die echt topsport willen gaan doen. Als je klasse I en II endurance voldoende vindt, dan hebben we het niet over topsport, maar over wat serieuzere recreatie. Endurance is niet als een dolle door het bos scheuren, maar juist met beleid je paard gezond naar de finish krijgen.
Als de pony verder helemaal is wat je wilt, maak dan foto's ter controle, buigproef is niet helemaal doorslaggevend, hangt namelijk sterk af van hoe de DA het doet. Als hij op de foto problemen heeft, dan zou ik hem wel laten staan.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:04

Even naar een kliniek en foto's laten maken plus opnieuw daar laten keuren. Is het dan nog niet goed dan toch maar zoeken naar een ander paard. Succes.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:05

Ik heb ooit ook de gok genomen om een paard te kopen dat niet goed was op de buigproef.
Heb ik geen moment spijt van gehad, ben er gewoon Z dressuur mee geworden en hij heeft geen dag kreupel gelopen. Het is vaak toch een momentopname.
Maar als je twijfelt kan je natuurlijk ook het betreffende been op de foto laten zetten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:11

Waarom laat je een pony keuren als je na afkeuring toch wil koppen?. Keur hem dan niet en koop hem.

Je laat hem keuren om een reden dus afkeuren is NIET kopen. Er lopen meeeeeeeeeeeer als genoeg pony's rond die wel goed zijn.

Ik zou deze pony voor endurance niet kopen aangezien de belasting op het harde. Kan goed gaan maar ook gruwelijk mis.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:11

Ik denk dat je er spijt van krijgt als je deze pony koopt. Je bent nu bereid je endurance-plannen opzij te zetten omdat je deze pony zo graag wilt. Maar als je straks een tijdje lekker aan het rijden bent komt dat verlangen naar de endurance waarschijnlijk toch weer terug. Ik kan me voorstellen dat je dan toch de neiging krijgt het toch maar te gaan proberen als je pony op dat moment goed loopt. En dan ga je toch dingen doen met je pony waarvan vooraf is aangegeven dat ze daar niet geschikt voor is. De kans is groot dat ze dan alsnog pijn krijgt en kreupel wordt. Dat kun je haar niet aandoen.

Hoe sneu het ook is, ik zou toch echt even verder kijken en zoeken naar een pony die helemaal bij je past en waarmee je kunt doen wat je wilt. Als je echt supergraag deze pony wilt zou ik haar in ieder geval op de foto laten zetten.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:13

als bij mij een paard niet door de buigproef komt dan wil ik hem in overleg met eigenaar en dierenarts wel op de foto zetten maar wel met de afspraak dat wanneer hij/zij wordt afgekeurd dat de kosten voor de eigenaar is.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:56

Ik zou het denk ik niet doen. Helemaal niet ivm. jullie plannen, jullie willen zo graag endurance rijden, en misschien gaat dat wel helemaal niet hierdoor.
En ik denk dat je dan het beste kunt kiezen van niet, vooral omdat ik hier lees dat Caroline het niet wilt, en je dan óf een pony alleen moet kopen en het misschien dan op een gegeven moment niet gaat, of jullie lopen met een pony waar Caroline spijt van heeft. Er zijn zát pony's, gewoon goed rondkijken en geduld hebben dan komen jullie vast een hele leuke pony tegen!

Caroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:19

We zijn eruit, we gaan het niet doen.
Er zit toch te veel risico aan.
Er mag een slotje op. Lachen

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 05:58

Caroowtje schreef:
We zijn eruit, we gaan het niet doen.
Er zit toch te veel risico aan.
Er mag een slotje op. Lachen

Heel verstandig!! Knipoog
Tenzij je namelijk eerst even foto's laat maken heb je namelijk anders geen flauw benul wat je koopt.

Succes met jullie verdere zoektocht naar een leuk paardje. Pling

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:16

Verstandige beslissing. Geen hand vol maar een land vol en voor die prijs heb je echt wel een leuke GOEDgekeurde pony. Misschien wat langer zoeken, maar die vindt je echt wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:19

Ik zou foto's laten maken, een buigproef zegt namelijk niets. Maar aangezien jullie de beslissing al hebben genomen: veel succes met de zoektocht naar een geschikt paardje.

Zelf zou ik wel weten wat ik had gedaan: als het paard verder naar mijn zin was geweest: foto's maken, en als hij daar 100%goed op is: kopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:10

onze pony werd ook op buigproef afgekeurd, hij was toen ook al 11 jaar...
we waren eigenwijs en hebben hem toch gekocht, en nog 10 jaar heel veel plezier van hem gehad, zelfs nog samengestelde wedstrijden Z gemend.. ging super...
is geen garantie voor jouw paardje natuurlijk, maar als ik jou zo hoor ben je verlieft en krijg je misschien spijt als je het niet doet.

vorig jaar toen ik op zoek was naar een paardje had ik er ook een op het oog, ook laten keuren, en die werd afgekeurd door de dierenarts op headshaking... die heb ik toen laten staan.

succes met je (moeilijke?) beslissing!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:15

Prisca schreef:
Waarom laat je een pony keuren als je na afkeuring toch wil koppen?. Keur hem dan niet en koop hem.

Je laat hem keuren om een reden dus afkeuren is NIET kopen. Er lopen meeeeeeeeeeeer als genoeg pony's rond die wel goed zijn.

Ik zou deze pony voor endurance niet kopen aangezien de belasting op het harde. Kan goed gaan maar ook gruwelijk mis.

Aan de ene kant geef ik je gelijk, maar een keuring is een momentopname. Ook een goedgekeurd paard kan de volgende dag stokkreupel lopen. Heel veel paarden mankeren wat tijdens de keuring of op de foto's, maar het is dan toch wel fijn dat je weet dat er wat zit. Het is het overwegen van risico's. En als je aan een keuringsarts vraagt zijn er zoveel paarden die op de foto wat mankeren en er geen stap kreupel op lopen en evengoed hoog in de sport meedraaien.

Ik heb vroeger ook geroepen dat ik alleen aan een paard zou beginnen die op de foto's goed was. Inmiddels ben ik zoveel jaar verder en zoveel wijzer om in te kunnen zien dat buigproeven en ook foto's niet zaligmakend zijn.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:16

Nee ik zou het ook niet doen.
Je kan het risico wel nemen en voor het zelfde geld gebeurt er niets maar stel dat hij problemen krijgt is hij ineens niet meer zo 'niet duur' zegmaar.