Contract voor bijrijder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Contract voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 16:14

Mijn bijrijder vroeg of ik voor haar een contract wilde opstellen, maar ik heb dat nog nooit gedaan. Met wat hulp van klasgenoten enzo ben ik tot het volgende gekomen. Is dit goed zo, of mist er wat, of en ik volledig het spoor bijster?

Citaat:
Bijrijderovereenkomst

Ondergetekenden:

Naam eigenaar
Adres eigenaar
telefoon eigenaar

Nader te noemen Eigenaar.

En,

Naam bijrijder:
Adres bijrijder:
Geboortedatum:
Telefoon:

Nader te noemen Bijrijder.

Komen het volgende overeen:

A Het paard
Eigenaar geeft met ingang van 10 juni 2007 het paard Living Beauty (levensnummer: blabla, transpondernummer: blabla), hierna te noemen ‘het paard’, in bruikleen aan de Bijrijder. Tevens de gehele inhoud van de kast onder de naam van de Eigenaar mag worden gebruikt, tevens als de voorzieningen die aanwezig zijn op de stal.

B De duur van de overeenkomst
De overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd zonder opzegtermijn.

C De kosten
De Bijrijder draagt niet bij aan de kosten van het paard. Lesgelden en de kosten van deelname en transport naar/van wedstrijden zijn wel voor eigen rekening.
Bij verlies van de sleutel van de kast zal de Eigenaar €10,- in rekening brengen voor een nieuwe sleutel.

E De onderhoudsverplichtingen
De Eigenaar is aansprakelijk voor de schade die het paard onder handen van de Bijrijder aan bezittingen van derden veroorzaakt.
De Bijrijder is aansprakelijk voor de schade die aan bezittingen van de Eigenaar door toedoen van de Bijrijder zijn veroorzaakt.

De Eigenaar is verantwoordelijk voor het onderhoud van het paard, met uitzondering van de data dat de Bijrijder het paard verzorgd zonder toezicht van de Eigenaar.

De volgende onderhoudsplichtplegingen m.b.t. het paard, de stal en de inhoud van de kast komen ten laste van de Bijrijder op de data dat de Bijrijder het paard zonder toezicht van de Eigenaar verzorgd:
A Het uitmesten en opstrooien van de box waarin het paard staat.
B Het controleren van de drinkbak, het klaarzetten van het voer en het geven van hooi volgens de aanwijzingen van de Eigenaar.
C Het controleren op verwondingen aan het paard en het nemen van de correcte actie indien een verwonding wordt gesignaleerd.
D Het schoonhouden en het onderhoud van de inhoud van de kast.
E Het borstelen van het paard en het schoonmaken van de hoeven van het paard.

De Bijrijder is verplicht om schade te vergoeden of te herstellen, die zij of iemand voor wie
zij aansprakelijk is heeft veroorzaakt.

De Bijrijder is gehouden kenbare onderhoudsgebreken of schade, tevens verwondingen aan
het paard te melden bij de Eigenaar.

De Bijrijder is verplicht dringend noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden, die voor rekening van de Eigenaar zijn, te gedogen.

E Overige rechten en verplichtingen
De Bijrijder is verplicht om op de daarvoor overeengekomen data onderhoudsplichtplegingen, zoals genoemd in paragraaf D, uit te voeren.

De Bijrijder is verplicht om de Eigenaar, stalgenoten en omwonenden geen hinder of overlast te bezorgen.

De Bijrijder zal de privacy van de Eigenaar respecteren en het paard en de stal pas bezoeken na afspraak met de Eigenaar, bij uitzondering van calamiteiten.

Het recht van gebruik van de inhoud van de kast en voorzieningen komt toe aan de Bijrijder, zoals bepaald in paragraaf A.

Het is de Bijrijder verplicht om regelmatig lessen te nemen met het paard bij een instructeur gekozen door de Eigenaar.

Het is de Bijrijder verplicht een helm en handschoenen te dragen wanneer zij het paard berijdt of longeert.

Het is de Bijrijder toegestaan het paard te berijden zonder toezicht.

Het is de Bijrijder toegestaan het paard te longeren zonder toezicht.

Het is de Bijrijder toegestaan grondwerk en clickertraining met het paard te verrichten met toezicht van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan zonder begeleiding van een ervaren paard en ruiter zich op de openbare weg te begeven.

Het is de Bijrijder niet toegestaan langer dan twee uur het paard te berijden.

Het is de Bijrijder niet toegestaan het uiterlijk van het paard te veranderen.

Het is de Bijrijder niet toegestaan nieuwe technieken op het paard uit te proberen zonder toezicht van de instructeur of Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan seksuele handelingen op/met het paard te verrichten.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om (soft)drugs en/of alcohol te gebruiken in de directe omgeving van het paard. Het is tevens niet toegestaan om te roken tijdens het berijden of longeren van het paard.

De Bijrijder heeft het recht om bezoek te ontvangen in het bijzijn van het paard. Het is echter niet toegestaan om het bezoek het paard te laten berijden of longeren.

De Bijrijder is verplicht het paard eerlijk te behandelen. De Bijrijder zal niet zonder toestemming van de Eigenaar het paard verhuren of in gebruik afstaan.

De Bijrijder is verplicht om op de afgesproken data het paard te onderhouden. Indien dit niet mogelijk is, is de Bijrijder verplicht dit minimaal 24 uur van te voren bij de Eigenaar te melden.

Het is de Bijrijder niet toegestaan het paard ergens ander dan de keuze van de Eigenaar te huisvesten.

De Bijrijder heeft het recht het paard op wedstrijden uit te brengen in overleg met de Eigenaar.

Bij verkoop of verhuur van het paard heeft de Bijrijder het recht op eerste keuze.

G Wijzigingen aan het paard en de stal tijdens de overeenkomst
Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen aan het uiterlijk van het paard door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke instemming van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan het voer of de stalbedekking te veranderen zonder mondelinge of schriftelijke instemming van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de inhoud van de kast door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke toestemming van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de stal en box door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke toestemming van de Eigenaar en de beheerder van het stallencomplex waar het paard gehuisvest staat.

H Einde van de overeenkomst
Opzegging van de overeenkomst gebeurt enkel door middel van een mondelinge conversatie.

Er is geen opzegtermijn voor de Eigenaar.

Er is geen opzegtermijn voor de Bijrijder.

Indien de Bijrijder, na mondelinge of schriftelijke sommatie, nalatig blijft in de naleving van enige verplichting welke ingevolge de wet, de plaatselijke verordening en gebruiken en/of deze overeenkomst op haar rust, heeft de Eigenaar het recht haar aan te zeggen dat zij de overeenkomst onmiddellijk beëindigt, zonder dat daartoe enige rechtelijke tussenkomst vereist zal zijn, zulks zover rechtens mogelijk.

Bij het einde van de overeenkomst levert de Bijrijder het paard en de inhoud van de kast op in de staat waarin het bij aanvang van de overeenkomst is ontvangen. De Bijrijder zal op de dag van de beëindiging van de overeenkomst de sleutels van de kast aan de Eigenaar overhandigen.

Slotbepaling
Eigenaar en Bijrijder ontvangen ieder een exemplaar van deze overeenkomst.

Aldus in tweevoud opgemaakt te Wageningen, op 10 juni 2007

Handtekening Eigenaar:

Handtekening Bijrijder:

Handtekening ouder/verzorger Bijrijder:

Vjestagirl

Re: Contract voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:06

Wow... Ik denk dat ik m ook ga gebruiken!

Alleen een helm/cap op tijdens het longeren?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 08:12

Ja, mijn paard kan bij het bijzetten nog wel eens omhoog komen. Ik heb dan liever dat ze een helm opzet, zodat hij niet haar hoofd inslaat met een van zijn voorhoeven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:20

Ziet er goed uit...erg uitgebreid...zo moeten er geen dingen overgeslagen zijn Haha!
Neuh..ziet er echt goed uit...misschien kun je het nog even voorleggen aan iemand die rechten(heeft)(ge)studeerd.Die zijn hier ook wel vast te vinden op bokt Knipoog

Groetjes,Tinky

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:24

Zo, dat ziet er serieus uit zeg Knipoog
Ik zie er alleen niet in voorkomen wanneer jouw bijrijdster mag rijden, maar daar kan ik ook overheen hebben gelezen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 08:25

Emilion1985 schreef:
Zo, dat ziet er serieus uit zeg Knipoog
Ik zie er alleen niet in voorkomen wanneer jouw bijrijdster mag rijden, maar daar kan ik ook overheen hebben gelezen.

Nee, dat verschilt en spreken we aan het begin van de week af. Het ligt aan het rooster van school en werk en of ik in het weekend hier ben of bij mijn ouders, dus dat is elke week anders. Daarom staat er ook 'data' en geen 'dagen'.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:58

Ik denk dat er niks meer aan toe te voegen is, er is met alles rekening gehouden volgens mij... Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:31

phoeh, schrikt dit niet af?

Een heel mooi uitgewerkt contract. Soms wel het gevoel dat je dingen dubbel beschrijft, maar misschien doe je dat bewust om alles goed "dicht te timmeren"

Ik ga hem ook kopiëren denk ik...
Altijd handig om achter de hand te houden...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 10:58

Ja, ik vind het zelf ook nogal heftig, maar zij en haar ouders wilden een contract, dus dan kun je het beter maar gelijk goed doen, niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:22

Naja, het omschrijft eigenlijk niet meer dan de logische dingen, vind ik persoonlijk.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:25

Ik heb t niet helemaal gelezen, maar ik zou er wel inzetten dat het contract door beide partijen opgezegd kan worden, en ik denk in principe zonder opgaaf van reden. Er staat nu dat het een contract is voor onbepaalde tijd, en ik neem aan dat, als het jou of haar niet bevalt, de overeenkomst moet kunnen ophouden te bestaan.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:30

Ik zou "regelmatig les nemen" iets concreter maken. Wat is regelmatig? Is dat een keer per week of een keer per maand?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 12:48

veerledec schreef:
Ik heb t niet helemaal gelezen, maar ik zou er wel inzetten dat het contract door beide partijen opgezegd kan worden, en ik denk in principe zonder opgaaf van reden. Er staat nu dat het een contract is voor onbepaalde tijd, en ik neem aan dat, als het jou of haar niet bevalt, de overeenkomst moet kunnen ophouden te bestaan.

Dat staat onder 'einde van de overeenkomst'

Narya schreef:
Ik zou "regelmatig les nemen" iets concreter maken. Wat is regelmatig? Is dat een keer per week of een keer per maand?

Dat hangt ervanaf hoe vaak ze ervoor zorgt. Ik ga deze zomer 2 maanden met paard op vakantie, dan kan zij geen les nemen, dus zou dat contractbreuk zijn als ik zeg '1 keer in de maand'.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:20

Misschien ben ik de enige, maar ik vind t niet echt een denderend goed contract. Er staan dingen in die je regelt omdat je denkt dat je dan heel uitgebreid aan alles gedacht hebt, maar die al in de wet staan en die dus door een rechter beperkend worden uitgelegd als je er ooit ruzie over krijgt. Voorbeeldje? Je moet uitmesten, hoeven uitkrabben, nou ja, dat lijstje. Maar er staat bijvoorbeeld niet dat je er goed aan doet bijvoorbeeld medicijnen toe te dienen als het paard die nodig heeft. Lijkt logisch dat je dat doet. Doet je bijrijder dat niet en paard gaat dood, jullie naar de rechter, bijrijder zet: kijk, er staat precies wat van míj verwacht werd, dit stond er niet bij, was niet mijn verantwoordelijkheid. Terwijl dit wél de verantwoordelijkheid van de bijrijder is op het moment dat je niks specificeert en zegt: bijrijder zal als 'goed huisvader' de zorg voor het paard dragen en al het nodige in het werk stellen de fysieke en mentale gezondheid van het paard te waarborgen. Hoppa, procedure gewonnen. Ik zal je contract even kort doorlopen met een enkele op- en aanmerking (ben wel beroepsgedeformeerd, maar ik beoog hier niet volledig te zijn, noch alle problemen perfect te regelen).

Bijrijderovereenkomst

Ondergetekenden:

Naam eigenaar
Adres eigenaar
telefoon eigenaar
Ik laat partijen zich altijd identificeren adhv paspoortnummer. Klinkt flauw, maar voorkomt gedonder.

En,

Naam bijrijder:
Adres bijrijder:
Geboortedatum:
Telefoon:
idem

Wat altijd aan te raden is, zijn enkele 'overwegingen'. Hier dus zetten: overwegen het volgende, en dan gewoon in normaal nederlands wat jullie eigenlijk willen. Jij wil dat zij soms op je paard rijdt, zij wil er soms op rijden, wedstrijden rijden, jij houdt verantwoordelijkheid, zodat als er discussie komt altijd duidelijk is wat jullie éigenlijk bedoelden, ook als het bijvoorbeeld niet duidelijk uit het contract blijkt

A Het paard
Eigenaar geeft met ingang van 10 juni 2007 het paard Living Beauty (levensnummer: blabla, transpondernummer: blabla), hierna te noemen ‘het paard’, in bruikleen aan de Bijrijder. Tevens de gehele inhoud van de kast onder de naam van de Eigenaar mag worden gebruikt, tevens als de voorzieningen die aanwezig zijn op de stal. deze zin loopt niet. Je moet je werkwoorden op de goede plek zetten. Weet niet of het paard op pensionstal staat, maar als dat zo is, doe je er goed aan het contract aan de eigenaar voor te leggen, die hanteert (als het goed is) regels voor als anderen veelvuldig op het paard rijden.

De overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd zonder opzegtermijn. zeker als er geen betalingen tegenover staan, is het niet hanteren van een opzegtermijn altijd gunstig. Ik zou de bepaling eerder verwoorden als: deze overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en is door ieder der partijen per direct opzegbaar. Opzegging geschiedt schriftelijk (bij alleen mondeling krijg je al snel discussie over wat iemand zei toen hij een keer boos was..... schriftelijk is ook een mailtje, dus gaat vrij vlot. Bij hele serieuze contracten kan je beter regelen dat opzegging per aangetekend schrijven moet worden gedaan, maar dat lijkt me hier te ver voeren.

C De kosten
De Bijrijder draagt niet bij aan de kosten van het paard. Lesgelden en de kosten van deelname en transport naar/van wedstrijden zijn wel voor eigen rekening. ik zou de tweede zin anders redigeren, bijvoorbeeld: kosten die bijrijder maakt ten behoeve van instructie of wedstrijd alsmede het daarmee samen hangend vervoer zijn voor rekening van bijrijder.
Bij verlies van de sleutel van de kast zal de Eigenaar €10,- in rekening brengen voor een nieuwe sleutel.

De Eigenaar is aansprakelijk voor de schade die het paard onder handen van de Bijrijder aan bezittingen van derden veroorzaakt. kan je opnemen, kan je ook laten. De wet regelt dit dwingendrechtelijk.
De Bijrijder is aansprakelijk voor de schade die aan bezittingen van de Eigenaar door toedoen van de Bijrijder zijn veroorzaakt. en schade die aan de bezittingen van de eigenaar NIET door toedoen van de bijrijder is veroorzaakt? Regel gewoon: eigenaar is aansprakelijk tenzij bijrijder dit op grond van de wet is.

De Eigenaar is verantwoordelijk voor het onderhoud van het paard, met uitzondering van de data dat de Bijrijder het paard verzorgd zonder toezicht van de Eigenaar. en lijkt een contract je dan niet de uitgelezen plek om vast te leggen hoe vaak de bijrijder ongeveer zal gaan rijden?

De volgende onderhoudsplichtplegingen m.b.t. het paard, de stal en de inhoud van de kast komen ten laste van de Bijrijder op de data dat de Bijrijder het paard zonder toezicht van de Eigenaar verzorgd:
B Het controleren van de drinkbak, het klaarzetten van het voer en het geven van hooi volgens de aanwijzingen van de Eigenaar.
C Het controleren op verwondingen aan het paard en het nemen van de correcte actie indien een verwonding wordt gesignaleerd.
zie mijn inleiding.
De Bijrijder is verplicht om schade te vergoeden of te herstellen, die zij of iemand voor wie
zij aansprakelijk is heeft veroorzaakt. En als ze voor herstellen kiest op een manier die de eigenaar niet aanstaat?

De Bijrijder is gehouden kenbare onderhoudsgebreken of schade, tevens verwondingen aan
het paard te melden bij de Eigenaar. een onderhoudsgebrek aan een paard? het is geen auto. Beter kan je opnemen dat partijen steeds zullen overleggen over de gezondheidstoestand van het paard en zich gezamenlijk zullen inspannen het paard in optimale fysieke en mentale conditie te brengen en te houden blabla.

De Bijrijder is verplicht dringend noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden, die voor rekening van de Eigenaar zijn, te gedogen.

De Bijrijder is verplicht om op de daarvoor overeengekomen data onderhoudsplichtplegingen, zoals genoemd in paragraaf D, uit te voeren. dat staat daar toch al? wat is de meerwaarde van het nog een keer opschrijven?

De Bijrijder is verplicht om de Eigenaar, stalgenoten en omwonenden geen hinder of overlast te bezorgen. hoort dat niet tot je gewone plicht als burger je niet onrechtmatig jegens een ander te gedragen. Wat wil je hiermee in dit contract bereiken? de bepaling voegt niks toe.

De Bijrijder zal de privacy van de Eigenaar respecteren en het paard en de stal pas bezoeken na afspraak met de Eigenaar, bij uitzondering van calamiteiten. het is 'met' uitzondering van calamiteiten, en moet de bijrijder dan ook op zijn vaste dagen eerst bellen? En onverwacht een appeltje gaan brengen? wat is een calamiteit? Ik heb 's avonds soms ineens het idee: zou dat wondje toch geen dik been veroorzaakt hebben, is dat een calamiteit? Als het paard op doodgaan ligt, wilde eigenaar daar dan de bijrijder bij, lijkt mij een calamiteit. Door te proberen het zo strak te regelen, krijg je een verknipt contract

Het recht van gebruik van de inhoud van de kast en voorzieningen komt toe aan de Bijrijder, zoals bepaald in paragraaf A. dus eigenaar mag niet meer aan zijn eigen spullen komen? Dat staat er nu namelijk. Verder is het in paragraaf a geregeld, waarom nog een keer?

Het is de Bijrijder verplicht om regelmatig lessen te nemen met het paard bij een instructeur gekozen door de Eigenaar.1x per 5 jaar is ook regelmatig. Als het niet klikt tussen de bijrijder en de instructeur, of als bijrijder zegt dat ze de lessen van die instructeur niet kan betalen? Ik zou opnemen dat er in beginsel tenminste 2x per maand les moet worden genomen bij een instructeur met minimaal die en die instructie-diploma's en dat partijen overleg voeren over de te kiezen instructeur, waarbij de eigenaar wel kan weigeren een instructeur les te laten geven (omdat hij er bijv geen vertrouwen in heeft) maar bijrijder niet kan verplichten bij een bep. andere instructeur te lessen.

Het is de Bijrijder verplicht een helm en handschoenen te dragen wanneer zij het paard berijdt of longeert.

Het is de Bijrijder toegestaan het paard te berijden zonder toezicht.

Het is de Bijrijder toegestaan grondwerk en clickertraining met het paard te verrichten met onder toezicht van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan zonder begeleiding van een ervaren paard en ruiter zich op de openbare weg te begeven. wie bepaalt wie een ervaren paard en ruiter zijn?

Het is de Bijrijder niet toegestaan langer dan twee uur het paard te berijden. Per drie uur? per week? per dag? per jaar?

Het is de Bijrijder niet toegestaan het uiterlijk van het paard te veranderen. ik snap dat voor scheren of manen knippen ofzo, maar toileteren, sokken bijwerken om netjes op wedstrijd te komen? Ik zou overigens 'duurzaam te veranderen' schrijven, anders is het de bijrijder eigenlijk niet toegestaan die enorme strontvlek van zijn benen te wassen.

Het is de Bijrijder niet toegestaan nieuwe technieken op het paard uit te proberen zonder toezicht van de instructeur of Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan seksuele handelingen op/met het paard te verrichten. valt dit niet een klein beetje onder wat partijen over en weer in redelijkheid van elkaar konden verwachten (de Haviltex-norm die op alle contracten van toepassing is). Het is niet fout hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het is echt onzin.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om (soft)drugs en/of alcohol te gebruiken in de directe omgeving van het paard. Het is tevens niet toegestaan om te roken tijdens het berijden of longeren van het paard. dat roken vind ik verstandig, voor de rest geldt wat ik hierboven zei.

De Bijrijder heeft het recht om bezoek te ontvangen in het bijzijn van het paard. Het is echter niet toegestaan om het bezoek het paard te laten berijden of longeren.

De Bijrijder is verplicht het paard eerlijk te behandelen. De Bijrijder zal niet zonder toestemming van de Eigenaar het paard verhuren of in gebruik afstaan. als je je contract zo strak wil redigeren, wat doet een 'softe' norm als 'eerlijk behandelen' er dan in. Ik voel meer voor het eerlijk behandelen dan voor het: je mag er geen sex mee hebben, maar het is het een of het ander

De Bijrijder is verplicht om op de afgesproken data het paard te onderhouden. Indien dit niet mogelijk is, is de Bijrijder verplicht dit minimaal 24 uur van te voren bij de Eigenaar te melden.

Het is de Bijrijder niet toegestaan het paard ergens ander dan de keuze van de Eigenaar te huisvesten. ik zou dit onder sub A zetten: paard dat en dat, daar en daar gestald. Het staat eigenaar vrij het paard elders te huisvesten, daarbij indien mogelijk rekening houdend met de belangen van bijrijder

De Bijrijder heeft het recht het paard op wedstrijden uit te brengen in overleg met de Eigenaar.

Bij verkoop of verhuur van het paard heeft de Bijrijder het recht op eerste keuze. zou je hier geen aanbiedingsplicht van maken? Eerste keuze? Mag bijrijder dan voor ieder bedrag eerst kiezen, of mag eigenaar zeggen: ik bied m jou voor 40.000 aan, maar als jij m niet wil, verkoop ik m wel voor 2.000 aan een vriendin?

Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen aan het uiterlijk van het paard door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke instemming van de Eigenaar. dat had je toch al opgenomen?

Het is de Bijrijder niet toegestaan het voer of de stalbedekking te veranderen zonder mondelinge of schriftelijke instemming van de Eigenaar. ik zou aan het begin vastleggen dat iedere eindbeslissing door eigenaar genomen wordt, dan hoef je dat niet voor bodembedekking, ruwvoer, brok, supplementen, het krijgen van veulentjes etcetera opnieuw vast te leggen.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de inhoud van de kast door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke toestemming van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de stal en box door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke toestemming van de Eigenaar en de beheerder van het stallencomplex waar het paard gehuisvest staat.

Opzegging van de overeenkomst gebeurt enkel door middel van een mondelinge conversatie. je hebt dit aan het begin al vastgelegd. Mondeling opzeggen zou ik nooit doen.

Indien de Bijrijder, na mondelinge of schriftelijke sommatie, nalatig blijft in de naleving van enige verplichting welke ingevolge de wet, de plaatselijke verordening en gebruiken en/of deze overeenkomst op haar rust, heeft de Eigenaar het recht haar aan te zeggen dat zij de overeenkomst onmiddellijk beëindigt, zonder dat daartoe enige rechtelijke tussenkomst vereist zal zijn, zulks zover rechtens mogelijk. als je eerst vastlegt dat je altijd zonder reden mondeling kan opzeggen, is het redelijk zinloos daarna vast te leggen dat er geen rechterlijke tussenkomst nodig is in geval van strijd met de wet, plaatselijke verordening (???? past echt héél erg Niet in een contract als dit, maar netjes gejat uit een ander contract) of overeenkomst.

Bij het einde van de overeenkomst levert de Bijrijder het paard en de inhoud van de kast op in de staat waarin het bij aanvang van de overeenkomst is ontvangen. De Bijrijder zal op de dag van de beëindiging van de overeenkomst de sleutels van de kast aan de Eigenaar overhandigen. Rijdt de eigenaar nog? Hoe zit het met gebruikelijke slijtage van bijvoorbeeld het zadel? Moet bijrijder dan een ander zadel gaan kopen aan het eind van de ovk?

Slotbepaling

verder mis ik rechts- en domiciliekeuzebepalingen, bepalingen omtrent verzekeringen en zo nog wel het een en ander.

Handtekening Eigenaar:

Handtekening Bijrijder:

Hoop dat je er iets mee kan. Succes
Floortje

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:02

Ook ik vind het inderdaad geen waterdicht kontakt en heb (bovenop de opmerkingen van Floortje die ik erg goed vind!) nog wat kleine puntjes toegevoegd..

Het lijkt mij zowieso verstandig om in je contract op te nemen dat jij, als eigenaar, ten alle tijden degene bent die de definitieve beslissing neemt. (vooral handig als jullie discussie krijgen over iets)

Bijrijderovereenkomst

Ondergetekenden:

Naam eigenaar
Adres eigenaar
telefoon eigenaar
Ik laat partijen zich altijd identificeren adhv paspoortnummer. Klinkt flauw, maar voorkomt gedonder.

En,

Naam bijrijder:
Adres bijrijder:
Geboortedatum:
Telefoon:
idem

Wat altijd aan te raden is, zijn enkele 'overwegingen'. Hier dus zetten: overwegen het volgende, en dan gewoon in normaal nederlands wat jullie eigenlijk willen. Jij wil dat zij soms op je paard rijdt, zij wil er soms op rijden, wedstrijden rijden, jij houdt verantwoordelijkheid, zodat als er discussie komt altijd duidelijk is wat jullie éigenlijk bedoelden, ook als het bijvoorbeeld niet duidelijk uit het contract blijkt

A Het paard
Eigenaar geeft met ingang van 10 juni 2007 het paard Living Beauty (levensnummer: blabla, transpondernummer: blablamomenteel staand te (adres stal)), hierna te noemen ‘het paard’, in bruikleen aan de Bijrijder. Tevens de gehele inhoud van de kast onder de naam van de Eigenaar mag worden gebruikt, tevens als de voorzieningen die aanwezig zijn op de stal. deze zin loopt niet. Je moet je werkwoorden op de goede plek zetten. Weet niet of het paard op pensionstal staat, maar als dat zo is, doe je er goed aan het contract aan de eigenaar voor te leggen, die hanteert (als het goed is) regels voor als anderen veelvuldig op het paard rijden.

De overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd zonder opzegtermijn. zeker als er geen betalingen tegenover staan, is het niet hanteren van een opzegtermijn altijd gunstig. Ik zou de bepaling eerder verwoorden als: deze overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en is door ieder der partijen per direct opzegbaar. Opzegging geschiedt schriftelijk (bij alleen mondeling krijg je al snel discussie over wat iemand zei toen hij een keer boos was..... schriftelijk is ook een mailtje, dus gaat vrij vlot. Bij hele serieuze contracten kan je beter regelen dat opzegging per aangetekend schrijven moet worden gedaan, maar dat lijkt me hier te ver voeren.

C De kosten
De Bijrijder draagt niet bij aan de kosten van het paard. Lesgelden en de kosten van deelname en transport naar/van wedstrijden zijn wel voor eigen rekening. ik zou de tweede zin anders redigeren, bijvoorbeeld: kosten die bijrijder maakt ten behoeve van instructie of wedstrijd alsmede het daarmee samen hangend vervoer zijn voor rekening van bijrijder.
Bij verlies van de sleutel van de kast zal de Eigenaar €10,- in rekening brengen voor een nieuwe sleutel. en wat als er, door haar verlies van de sleutel, dingen uit de kast gestolen danwel vernield zijn?? Ik zou er in ieder geval bij vermelden dat de bijrijdster zorgvuldig met de sleutel om moet gaan, je kan dit ook samen laten hangen met het zorgvuldig omgaan met het de alle spullen waar zij gebruik van maakt/beschikking over heeft op grond van deze overeenkomst.

De Eigenaar is aansprakelijk voor de schade die het paard onder handen van de Bijrijder aan bezittingen van derden veroorzaakt. kan je opnemen, kan je ook laten. De wet regelt dit dwingendrechtelijk.
De Bijrijder is aansprakelijk voor de schade die aan bezittingen van de Eigenaar door toedoen van de Bijrijder zijn veroorzaakt. en schade die aan de bezittingen van de eigenaar NIET door toedoen van de bijrijder is veroorzaakt? Regel gewoon: eigenaar is aansprakelijk tenzij bijrijder dit op grond van de wet is.
dit is inderdaad in de wet geregeld dus overbodig, mogelijk kan je nog iets neerzetten dat de bijrijdster slechts aansprakelijk is voor de schade wanneer dit is ontstaan door onzorgvuldig of nalatig handelen van haar.
De Eigenaar is verantwoordelijk voor het onderhoud van het paard, met uitzondering van de data dat de Bijrijder het paard verzorgd zonder toezicht van de Eigenaar. en lijkt een contract je dan niet de uitgelezen plek om vast te leggen hoe vaak de bijrijder ongeveer zal gaan rijden?
Wanneer je nog niet weet wanneer ze zal gaan rijden kan je in ieder geval vastleggen op welke manier en op basis waarvand it besloten wordt en mogelijk ook de frequentie die je verwacht buiten de vakantie periodes en/of feestdagen.

B Het controleren van de drinkbakHet lijkt mij dat ze neit alleen de bak moet controleren maar ook water moet geven??, het klaarzetten van het voer en het geven van hooi volgens de aanwijzingen van de Eigenaar.
zie mijn inleiding.

zij aansprakelijk is heeft veroorzaakt. En als ze voor herstellen kiest op een manier die de eigenaar niet aanstaat?hier kan je opnemen dat zij dit in overleg met de eigenaar moet doen en qua vergoeden dat er gekeken wordt naar een markconform bedrag voor hetgeen kapot gegaan is

het paard te melden bij de Eigenaar. een onderhoudsgebrek aan een paard? het is geen auto. Beter kan je opnemen dat partijen steeds zullen overleggen over de gezondheidstoestand van het paard en zich gezamenlijk zullen inspannen het paard in optimale fysieke en mentale conditie te brengen en te houden blabla.

De Bijrijder is verplicht om op de daarvoor overeengekomen data onderhoudsplichtplegingen, zoals genoemd in paragraaf D, uit te voeren. dat staat daar toch al? wat is de meerwaarde van het nog een keer opschrijven?

De Bijrijder is verplicht om de Eigenaar, stalgenoten en omwonenden geen hinder of overlast te bezorgen. hoort dat niet tot je gewone plicht als burger je niet onrechtmatig jegens een ander te gedragen. Wat wil je hiermee in dit contract bereiken? de bepaling voegt niks toe.

De Bijrijder zal de privacy van de Eigenaar respecteren en het paard en de stal pas bezoeken na afspraak met de Eigenaar, bij uitzondering van calamiteiten. het is 'met' uitzondering van calamiteiten, en moet de bijrijder dan ook op zijn vaste dagen eerst bellen? En onverwacht een appeltje gaan brengen? wat is een calamiteit? Ik heb 's avonds ineens het idee: zou dat wondje toch geen dik been veroorzaakt hebben, is dat een calamiteit? Als het paard op doodgaan ligt, wil de eigenaar daar dan de bijrijder bij, lijkt mij een calamiteit. Door te proberen het zo strak te regelen, krijg je een verknipt contract.

Het recht van gebruik van de inhoud van de kast en voorzieningen komt toe aan de Bijrijder, zoals bepaald in paragraaf A. dus eigenaar mag niet meer aan zijn eigen spullen komen? Dat staat er nu namelijk. Verder is het in paragraaf a geregeld, waarom nog een keer?

Het is de Bijrijder verplicht om regelmatig lessen te nemen met het paard bij een instructeur gekozen door de Eigenaar.1x per 5 jaar is ook regelmatig. Als het niet klikt tussen de bijrijder en de instructeur, of als bijrijder zegt dat ze de lessen van die instructeur niet kan betalen? Ik zou opnemen dat er in beginsel tenminste 2x per maand les moet worden genomen bij een instructeur met minimaal die en die instructie-diploma's en dat partijen overleg voeren over de te kiezen instructeur, waarbij de eigenaar wel kan weigeren een instructeur les te laten geven (omdat hij er bijv geen vertrouwen in heeft) maar bijrijder niet kan verplichten bij een bep. andere instructeur te lessen.

Het is de Bijrijder toegestaan het paard te berijden zonder toezicht.[u]Waarom apart, je kan dit ook gewoon samenvoegen. Bijrijderster mag zonder toezicht het paard longeren en berijden. Bijrijdster mag onder toezicht van de eigenaar grondwerk en clickertrainig met het paard verrichten.[/u]

Het is de Bijrijder toegestaan grondwerk en clickertraining met het paard te verrichten met onder toezicht van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan zonder begeleiding van een ervaren paard maak hier iets van in de trant van een ervaren paard en ruiter die door de eigenaar is 'goedgekeurd'.en ruiter zich op de openbare weg te begeven. wie bepaalt wie een ervaren paard en ruiter zijn?

Het is de Bijrijder niet toegestaan langer dan twee uur het paard te berijden. Per drie uur? per week? per dag? per jaar?

Het is de Bijrijder niet toegestaan het uiterlijk van het paard te veranderen. ik snap dat voor scheren of manen knippen ofzo, maar toileteren, sokken bijwerken om netjes op wedstrijd te komen? Ik zou overigens 'duurzaam te veranderen' schrijven, anders is het de bijrijder eigenlijk niet toegestaan die enorme strontvlek van zijn benen te wassen.
Ook dit valt weer op te lossen door voor bepaalde dingen (toiletteren etc.) toestemming te geven dit te doen in overleg/met toestemming van de eigenaar

Het is de Bijrijder niet toegestaan seksuele handelingen op/met het paard te verrichten. valt dit niet een klein beetje onder wat partijen over en weer in redelijkheid van elkaar konden verwachten (de Haviltex-norm die op alle contracten van toepassing is). Het is niet fout hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het is echt onzin.
Beetje (veel) overdreven...
Het is de Bijrijder niet toegestaan om (soft)drugs en/of alcohol te gebruiken in de directe omgeving van het paard. Het is tevens niet toegestaan om te roken tijdens het berijden of longeren van het paard. dat roken vind ik verstandig, voor de rest geldt wat ik hierboven zei. idem

De Bijrijder is verplicht het paard eerlijk te behandelen. De Bijrijder zal niet zonder toestemming van de Eigenaar het paard verhuren of in gebruik afstaan. als je je contract zo strak wil redigeren, wat doet een 'softe' norm als 'eerlijk behandelen' er dan in. Ik voel meer voor het eerlijk behandelen dan voor het: je mag er geen sex mee hebben, maar het is het een of het ander

De Bijrijder is verplicht om op de afgesproken data het paard te onderhouden. Indien dit niet mogelijk is, is de Bijrijder verplicht dit minimaal 24 uur van te voren bij de Eigenaar te melden. Wat als ze ziek is? of als er heel onverwachts iets tussen komt? Regelt zij dan iemand die haar taken overneemt (of slechts een deel zoals alleen het voeren) of regel je dat liever (logisch) zelf?

Het is de Bijrijder niet toegestaan het paard ergens ander dan de keuze van de Eigenaar te huisvesten. ik zou dit onder sub A zetten: paard dat en dat, daar en daar gestald. Het staat eigenaar vrij het paard elders te huisvesten, daarbij indien mogelijk rekening houdend met de belangen van bijrijder.

Bij verkoop of verhuur van het paard heeft de Bijrijder het recht op eerste keuze. zou je hier geen aanbiedingsplicht van maken? Eerste keuze? Mag bijrijder dan voor ieder bedrag eerst kiezen, of mag eigenaar zeggen: ik bied m jou voor 40.000 aan, maar als jij m niet wil, verkoop ik m wel voor 2.000 aan een vriendin?

Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen aan het uiterlijk van het paard door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke instemming van de Eigenaar. dat had je toch al opgenomen?

Het is de Bijrijder niet toegestaan het voer of de stalbedekking te veranderen zonder mondelinge of schriftelijke instemming van de Eigenaar. ik zou aan het begin vastleggen dat iedere eindbeslissing door eigenaar genomen wordt, dan hoef je dat niet voor bodembedekking, ruwvoer, brok, supplementen, het krijgen van veulentjes etcetera opnieuw vast te leggen. daarbij zou ik ook vermelden dat de bijrijdster slechts na toestemming van de eigenaar dingen mag veranderen die reeds vastliggen (denkend aan voer, stalbedekking maar ook aan de eerder genoemde veranderingen aan het paard. dan heb je alles in 1x onder één noemer)

Het is de Bijrijder niet toegestaan om wijzigingen in en aan de inhoud van de kast door te voeren zonder mondelinge of schriftelijke toestemming van de Eigenaar.waarom zet je dit niet op dezelfde plaats neer als waar je al eerder over het kastje spreekt? zo wordt het allemaal zo onduidelijk en onoverzichtelijk

Opzegging van de overeenkomst gebeurt enkel door middel van een mondelinge conversatie. je hebt dit aan het begin al vastgelegd. Mondeling opzeggen zou ik nooit doen.

Indien de Bijrijder, na mondelinge of schriftelijke sommatie, nalatig blijft in de naleving van enige verplichting welke ingevolge de wet, de plaatselijke verordening en gebruiken en/of deze overeenkomst op haar rust, heeft de Eigenaar het recht haar aan te zeggen dat zij de overeenkomst onmiddellijk beëindigt, zonder dat daartoe enige rechtelijke tussenkomst vereist zal zijn, zulks zover rechtens mogelijk. als je eerst vastlegt dat je altijd zonder reden mondeling kan opzeggen, is het redelijk zinloos daarna vast te leggen dat er geen rechterlijke tussenkomst nodig is in geval van strijd met de wet, plaatselijke verordening (???? past echt héél erg Niet in een contract als dit, maar netjes gejat uit een ander contract) of overeenkomst.

Bij het einde van de overeenkomst levert de Bijrijder het paard en de inhoud van de kast op in de staat waarin het bij aanvang van de overeenkomst is ontvangen. De Bijrijder zal op de dag van de beëindiging van de overeenkomst de sleutels van de kast aan de Eigenaar overhandigen. Rijdt de eigenaar nog? Hoe zit het met gebruikelijke slijtage van bijvoorbeeld het zadel? Moet bijrijder dan een ander zadel gaan kopen aan het eind van de ovk?

Slotbepaling

verder mis ik rechts- en domiciliekeuzebepalingen, bepalingen omtrent verzekeringen en zo nog wel het een en ander.

Handtekening Eigenaar:

Handtekening Bijrijder:

Hoop dat je er iets mee kan. Succes
Floortje

het zou een stuk overzichtelijker worden als je niet deze kopjes aanhoudt maar kopjes neemt die passen bij je overeenkomst.
bijvoorbeeld een kopje werkzaamheden, een kopje paard, een kopje 'spullen' etc.. Nu staan er heel veel dingen meerdere keren in doordat ze allemaal op een andere plek staan ipv alleen bij elkaar.
Tevens zou ik het simpeler houden, meer in je eigen woorden neerzetten en eigenlijk gewoon de afspraken vastleggen. De juridische dingen worden eigenlijk allemaal al in de wet geregeld dus waarom hier nog een keer.
Tevens kun je verwijzen naar alles wat in de wet geregeld is en mogelijk ook naar het stalregelement (als dat er is?)

Succes, plaats je je versie op bokt als je wat aanpast??

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 15:58

Nou, ik heb wat aanpassingen gedaan en ik hoop dat het nu een stuk beter is. Bedankt voor de tips! Die zijn zeker handig geweest.
Over verzekeringen enzo, daar heb ik helemaal geen verstand van. Ik heb bij mijn verzekering gevraagd of schade met mijn paard gewoon onder de WA valt, en daar zeiden ze dat ze daarvoor enkel een melding wilden als ik een paard had, dus dat heb ik gedaan. Verder is mijn paard niet extra verzekerd.
Er is geen stalregelement en na deze zomer verhuisd het paard naar een andere stal, dus een adres zou in dit geval niet erg handig zijn.
Instructeur zijn we overeengekomen, moet ik die dan noemen in het contract?
Tioletteren doe ik zelf, ik wil helemaal geen geknip aan mijn paard door iemand anders, dus als bijrijder op wedstrijd ga, dan doe ik het knipwerk :p
Laat me even weten wat jullie er nu van vinden:

Citaat:
Bijrijderovereenkomst

Ondergetekenden:
Einaaargegevens
Sofinummer:

En,

Naam bijrijder:
Adres bijrijder:
Geboortedatum:
Telefoon:
Sofinummer:

En,

Ouder/verzorger bijrijder:
Adres bijrijder:
Telefoon:
Sofinummer:

Overwegen het volgende:

Bijrijder mag een aantal dagen per maand het paard ‘LB’ van Eigenaar rijden en verzorgen. Het is de bedoeling dat ze het paard verzorgt en controleert op verwondingen, de box schoonmaakt, eventuele mediceinen geeft en het voer klaarzet. Als tegenprestatie mag ze op het paard rijden of het longeren. Marieke moet wel regelmatig lessen nemen met het paard.

A Het paard
Eigenaar geeft met ingang van 10 juni 2007 het paard Living Beauty (levensnummer: blabla, transpondernummer: blabla), hierna te noemen ‘het paard’, in bruikleen aan de Bijrijder. Tevens de gehele inhoud van de kast onder de naam van de Eigenaar mag worden gebruikt, tevens als de voorzieningen die aanwezig zijn op de stal.

De overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd en is door ieder der partijen per direct opzegbaar. Opzegging geschiedt alleen schriftelijk.

C De kosten
De Bijrijder draagt niet bij aan de kosten van het paard. Kosten die bijrijder maakt ten behoeve van instructie of wedstrijd alsmede het daarmee samenhangend vervoer zijn voor rekening van bijrijder.
Bij verlies van de sleutel van de kast zal de Eigenaar €10,- in rekening brengen voor een nieuwe sleutel. Hierbij wordt ervan uitgegaan dan de Bijrijder zorgvuldig met de sleutel omspringt, dan wel met de inhoud van de kast.

De Eigenaar is aansprakelijk voor de schade die het paard onder handen van de Bijrijder aan bezittingen van derden veroorzaakt.
De Eigenaar is aansprakelijk tenzij de Bijrijder dit op grond van de wet is.
De Eigenaar is verantwoordelijk voor het onderhoud van het paard, met uitzondering van de data dat de Bijrijder het paard verzorgd zonder toezicht van de Eigenaar. Dit zal ten minste één keer per week geschieden, met uitzondering van vakantieperiodes en feestdagen.

E Het borstelen van het paard en het schoonmaken van de hoeven van het paard en het eventuele toedienen van Mediceinen.
F De Bijrijder zal als 'goed huisvader' de zorg voor het paard dragen en al het nodige in het werk stellen de fysieke en mentale gezondheid van het paard te waarborgen.

De Bijrijder is verplicht om schade aan de inhoud van de kast te vergoeden of te herstellen,
die zij of iemand voor wie zij aansprakelijk is heeft veroorzaakt. Dit geschied in overleg met de Eigenaar.

Beide partijen steeds zullen overleggen over de gezondheidstoestand van het paard en zich gezamenlijk zullen inspannen het paard in optimale fysieke en mentale conditie te brengen en te houden.

het paard te melden bij de Eigenaar.

De Bijrijder zal de privacy van de Eigenaar respecteren en het paard en de stal pas bezoeken na afspraak met de Eigenaar, met uitzondering van calamiteiten na het informeren van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder verplicht om regelmatig lessen te nemen met het paard bij een instructeur gekozen door de Eigenaar, dit tenminste één keer per maand.

Het is de Bijrijder toegestaan het paard te berijden en te longeren zonder toezicht.

Het is de Bijrijder toegestaan grondwerk en clickertraining met het paard te verrichten onder toezicht van de Eigenaar.

Het is de Bijrijder niet toegestaan zonder begeleiding van een ervaren paard en ruiter, goedgekeurd door de Eigenaar, zich op de openbare weg te begeven.

Het is de Bijrijder niet toegestaan langer dan twee uur per dag het paard te berijden.

Het is de Bijrijder niet toegestaan het duurzame uiterlijk van het paard te veranderen.

Het is de Bijrijder niet toegestaan om (soft)drugs en/of alcohol te gebruiken in de directe omgeving van het paard. Het is tevens niet toegestaan om te roken tijdens het berijden of longeren van het paard.

De Bijrijder is verplicht het paard eerlijk te behandelen. De Bijrijder zal niet zonder toestemming van de Eigenaar het paard verhuren of in gebruik afstaan.

De Bijrijder is verplicht om op de afgesproken data het paard te onderhouden. Indien dit niet mogelijk is, is de Bijrijder verplicht dit zo snel mogelijk bij de Eigenaar te melden.

Het is de Bijrijder niet toegestaan het paard ergens ander dan de keuze van de Eigenaar te huisvesten.

Bij verkoop of verhuur van het paard heeft de Eigenaar een aanbiedingsplicht .

Iedere eindbeslissing betreffende veranderingen aan en om het paard wordt genomen door de Eigenaar.

Opzegging van de overeenkomst gebeurt enkel door middel van schriftelijke notificatie.

Bij het einde van de overeenkomst levert de Bijrijder het paard en de inhoud van de kast op in de staat waarin het bij aanvang van de overeenkomst is ontvangen. De Bijrijder zal op de dag van de beëindiging van de overeenkomst de sleutels van de kast aan de Eigenaar overhandigen.

Slotbepaling

Handtekening Eigenaar:

Handtekening Bijrijder:

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 07:38

Zo ziet het er al beter uit. Als ik je advocaat (of juridisch adviseur) was, zou ik het nog eens anders doen, maar in beginsel heb je hiermee een contract waarmee je redelijk uit de voeten kan. Loop het nog wel eens op spelling door (medicijnen ipv mediceinen, een aantal d's en t's fout). En dan maar hopen dat je t nooit nodig zal hebben en jullie een leuke tijd gaan beleven.

Floortje

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 08:12

Als je paard door anderen wordt gebruikt dan is het wél aan te raden het extra te verzekeren.

Verder ziet het contract er leuk uit maar is niet rechtsgeldig. Voor alles blijft eigenaar gewoon verantwoordelijk.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:30

@ Slimmerik: dat is ook wat er op dit moment onder E is geregeld. Overigens is het contract rechtsgeldig tenzij het nietig is wegens strijd met de goede zeden of openbare orde en onder omstandigheden in strijd met de wet (3:40 BW ofzo?? was nooit zo van het bepalingen uit mijn hoofd leren, maar het moet daar ergens in de buurt staan). In andere gevallen kan het vernietigbaar zijn (3:44, bedrog, bedreiging, misbruik van omstandigheden, die weet ik dan weer wel zeker). In de meeste gevallen zal echter een rechter een bepaling buiten beschouwing laten, of met betrekking tot een bepaling vaststellen dat daaraan geen rechtsgevolg zal worden verbonden, dit in verband met strijd met de redelijkheid en billijkheid of strijd met de wet. In dat geval is niet het hele contract nietig, maar helpt die ene bepaling je nergens. Ik neem om die reden ook altijd een conversiebepaling op in alle contracten die ik opstel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:35

jemig, lekker wurgcontract!!
ik vind het op zich heel goed van je dat je alles in probeert te dekken en zo goed mogelijk wil regelen, heel verstandig!

ik vraag me alleen af of dit in de praktijk echt gaat werken...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:34

Contract lekt aan alle kanten. Een verzekering/rechter doet hier niets mee.

Verwondingen melden?? Bewijs maar eens dat bijrijder ze gezien heeft ...etc. etc.

Bovendien blijf je als eigenaar van het paard volledig aansprakelijk voor verwondingen die bijrijder oploopt door erop te rijden/verzorgen en blijf je aansprakelijk voor alle schade die het paard (ook onder toezicht van bijrijder) veroorzaakt. Daar helpt geen enkel contract aan.

Bovendien kun je wel stellen dat bijrijder verantwoordelijk is voor onderhoud op de dagen dat zij rijdt maar dat ben je ten alle tijden als eigenaar.

Vraag me eigenlijk af waarvoor dit contract dient......

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:54

Nou, ik vind een contract ook niet echt nodig, maar de ouders van dat meisje wilden graag wat dingen op papier zien. Nou bij deze dan, het is iig wel duidelijk wat ik graag wil dat ze wel en niet doet als ze met het paard bezig is.
Ik weet dat ik altijd verantwoordelijk ben voor het paard, maar als zij ervanaf valt en zich verwondt, ben ik dan ook aansprakelijk? Maneges hebben zo'n bordje, dat schijnt genoeg te zijn om de schade niet te verhalen, waarom geldt dat dan niet voor mij als ik zoiets in het contract opneem?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:10

Die bordjes op de maneges is een wassen neus. Hebben geen enkele rechtsgeldigheid. Verzekeringstechnisch zijn zij aansprakelijk (als er een ongeluk gebeurd met de manegepaarden natuurlijk).

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:40

@ Floortje
haha jij ben idd beroepsgedeformeerd, ik ook want toen ik die zin las in de openingspost dacht ik het ook meteen.

Ik vind het verder een wel erg strak contract voor bijrijder hoor, er gaat wel eens wat stuk, en als dat dan net gebeurt op de dag van de bijrijder moet zij dat volgens het contract vergoeden of herstellen. Ik vind dat erg ver gaan.

Wat betreft "schade" (lees letsel) aan de bijrijder:
Artikel 179 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek luidt:
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Ik kan nu een heel moeilijk wetenschappelijk betoog gaan houden, maar het komt er op neer dat je in principe aansprakelijk bent voor schade die je dier aanbrengt. Het is dus heel verstandig om te regelen dat je bijrijder voorzichtig moet zijn en bijvoorbeeld een cap dragen omdat je daar wellicht schade mee kan voorkomen.

Maar goed, voor mijn bijrijder heb ik geen contract omdat ik dat niet nodig vind. Voor jurist misschien heel gek, maar ik neem het risico om iemand anders voor mijn paard te laten zorgen dus dan draag ik dat risico ook geheel. Mijn paard is op alle fronten goed verzekerd dus ik durf het aan.

Maar je hebt een redelijk contract nu dus al iedereen tevreden is dat natuurlijk mooi. Pling

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:40

Mijn paard is ook extra verzekerd zodat "derden" via mijn verzekering verzekerd zijn. Haha!