Ik heb sinds 2 weken een nieuwe verzorgster voor mijn haflinger ruintje Sanshido. De vorige verzorgster van hem moest stoppen wegens verhuizing. De verzorgster die ik nu heb kan ik goed mee opschieten en in 2 weken ging alles prima. Behalve gister toen het een keer fout ging.. Ik vertelde haar aan het begin van de 2 weken alles over Sanshido, en dus ook dat hij in staat was voor vrijheidsdressuur. Daarnaast heb ik haar gewaarschuwd dat ze dat nog niet moet doen aangezien Sanshi druk kan worden tijdens VD en hij niet altijd goed luisterd. Ze leek het te respecteren en zo begonnen de 2 weken zonder enige probleem.
Gister ging ik bij m'n oom (tevens buurman) helpen met een merrie inrijden. De verzorgster was op dat moment bezig met Sanshi uit de wei halen en poetsen etc. Een half uurtje nadat ik bezig was bij m'n oom, hoorde ik een scheel geschreeuw gevolgd door mijn naam die ze riep. Ik haaste me gelijk richting de stallen waar ze naast Sanshido op de grond lag bij de bak. Geschrokken gooide ik Sanshido los in de bak omdat ik in eerste instantie dacht dat ze een trap had gekregen of dergelijke. Toen ze op de grond lag kon ze haar been niet meer bewegen. Ik heb meteen m'n vader gewaarschuwd dat ze naar de EHBO moest worden gebracht. In de auto vertelde ze eerlijk dat ze Sanshido op commando probeerde te laten stijgeren, maar ze er dicht voor stond en hij haar dus raakte met een harde knal tegen haar been. Bij de EHBO bleek dat ze haar been had gebroken op 2 plekken. We hebben haar ouders op de hoogte gesteld en aangeboden om eventuele kosten te betalen. Maar dat was volgens hun niet nodig. We hebben haar naar huis gebracht en daarna zelf nog onder de indruk naar huis gegaan.
Vanmorgen kwam haar vader ineens bij ons het erf op met het bericht dat ze een schadevergoeding willen náást de eventuele kosten die we al zouden betalen (Wat ze dus in eerste instantie ook weigerde). Ook zeggen ze dat ík aansprakelijk ben voor dit omdat het mijn paard is. De kosten zullen we betalen als het moet, maar ik vroeg me dus af; Ben ik echt aansprakelijk?

Maar omdat vaak wordt gezegd dat je ten alle tijden aansprakelijk bent voor je eigen paard, twijfel ik toch even.