Een te lichte auto met een trailer kan dat kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Een te lichte auto met een trailer kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 14:34

Mijn vriend heeft een auto die 1300 kilo mag trekken met trekhaak. Nu heb ik een paard die niet achterwaarts de trailer af wil. Het rijden gaat zo lekker dat ik volgend jaar ook wedstrijden wil gaan rijden. Maar dan moet ze wel achterwaarts de trailer af willen/kunnen. Ik wil dit dan ook gaan oefenen. Nu hebben wij zelf geen trailer. Maar kunnen er waarschijnlijk wel 1 lenen om mee te oefenen. Maar wat is dit een 2 paardstrailer is. Kan ik daar dan gewoon mee oefen. Ik begrijp dat je niet moet gaan rijden met een auto die 1300 kilo mag trekken met een twee paardstrailer erachter. Maar zou het wel gaan om te oefenen met erin en eruit?

Rinne76

Re: Een te lichte auto met een trailer kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:38

het eigen gewicht van de trailer en het gewicht van je paard moet je bij elkaar optellen. Als dit lager is dan 1300 kilo mag je er ook gewoon mee op de weg. Je zal zeer waarschijnlijk wel een B E rijbewijs nodig hebben.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:42

ja gewoon in en uit kun je gewoon oefenen. Maar je moet er niet de weg mee op gaan. Volgens mijj kom je met een 2-paards trailer al snel boven die 1300kg uit.

Succes...!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 14:42

@ Rinne: Dat was de vraag niet, dat weet de TS geloof ik ook, als ik haar verhaal goed lees. haar vraag is of ze wel de lichte auto kan aankoppelen om het op en af de trailer te oefenen en niet om er mee te rijden.

Terug te komen op je vraag. Ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch zit, mocht er wat gebeuren tijdens het oefenen, ookal is je intensie niet om er mee te rijden...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 15:01

loeckie schreef:
@ Rinne: Dat was de vraag niet, dat weet de TS geloof ik ook, als ik haar verhaal goed lees. haar vraag is of ze wel de lichte auto kan aankoppelen om het op en af de trailer te oefenen en niet om er mee te rijden.

Terug te komen op je vraag. Ik weet niet hoe het verzekeringstechnisch zit, mocht er wat gebeuren tijdens het oefenen, ookal is je intensie niet om er mee te rijden...

Dat bedoel ik inderdaad. Er mee gaan rijden doe ik zeker niet. Dat is vragen om problemen/ongelukken.
Ik wil de trailer dan alleen aankoppelen om het in en uitladen te oefenen op eigen terein.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:10

Als de auto 1300 kg mag trekken, dan kun je er best een normale 2-paardstrailer aanhangen en met één paard geladen wellicht zelfs legaal ermee rijden (niet te zware trailer, niet super zwaar paard en rijbewijs b-e), dus ook ermee oefenen. Verzekeringstechnisch doe ik even geen uitspraak over, want daar zitten altijd wat haken en ogen aan over "eigen terrein" enzo.

Maar als je verwacht dat het paard de polka gaat dansen op de klep en daarmee je auto ook aan het dansen zou zetten, is het misschien handiger om een trekhaak aan een stevige muur te bevestigen en de trailer daaraan te koppelen, heb je helemaal geen auto of rijbewijs voor nodig Haha!

DJ_Ro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:45

Om alleen te oefenen moet het geen probleem zijn denk ik. Een auto en een trekhaak kunnen wel íets hebben. Dat met die trekahaak aan de muur is wel een erg goed idee trouwens, ben je van alle twijfels af...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:00

Mijn vader heeft een Renault en de man van de garage heeft gezegd dat het niet al te best is voor de auto als je vaak met een zware trailer gaat rijden Knipoog

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:49

Waratje schreef:
Als de auto 1300 kg mag trekken, dan kun je er best een normale 2-paardstrailer aanhangen en met één paard geladen wellicht zelfs legaal ermee rijden (niet te zware trailer, niet super zwaar paard en rijbewijs b-e), dus ook ermee oefenen. Verzekeringstechnisch doe ik even geen uitspraak over, want daar zitten altijd wat haken en ogen aan over "eigen terrein" enzo.

Maar als je verwacht dat het paard de polka gaat dansen op de klep en daarmee je auto ook aan het dansen zou zetten, is het misschien handiger om een trekhaak aan een stevige muur te bevestigen en de trailer daaraan te koppelen, heb je helemaal geen auto of rijbewijs voor nodig Haha!

ARGH!!

NEE, dat mag niet!
Als je auto 1300 kilo mag trekken en je trailer een max. massa heeft (even uitgaande van een tweepaards) van 2000 kilo, mag je NIET de weg op, ongeacht of je boven de 3500kg uitkomt of niet.
De max. trekkracht van de auto bedraagt nu eenmaal die 1300 kilo en NIET die 2000 kilo die je erachter wil stoppen.
En of je er nu 1 of 2 paarden in zet, dat maakt niet uit. De wegenverkeerswet én de politie kijken daar niet naar: die kijken alleen naar de max. toegestane massa.

Mensenmensen, dit is echt zo'n inschattingsfout die vaak gemaakt wordt.......

Je mag WEL rijden met een wagen die bijv. 1600 kilo mag trekken (zoals bijv. een MB-luxeauto) en dan dus een anderhalfpaards van 1600 kilo max. massa. Dan kom je tot 3200 kilo en mag je ZONDER BE rijden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:51

ik vat het dus goe dsamen als je alleen wilt aanhangen om te oefenen klein stukje. ja, ik zou wel doen. ik zou alleen niet de openbare weg mee opgaan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:06

felicity schreef:
loeckie schreef:

Dat bedoel ik inderdaad. Er mee gaan rijden doe ik zeker niet. Dat is vragen om problemen/ongelukken.
Ik wil de trailer dan alleen aankoppelen om het in en uitladen te oefenen op eigen terein.

Kijk even wat de trailer weegt (zonder laadvermogen)
en tel daarbij het gewicht van je pony op.
is dat onder de 1300 kg, dan is het dus niet schadelijk voor de auto.

Als je wilt weten hoe het zit met eventuele schade aan de trailer door het oefenen, dan moet je even je verzekeringsmaatschappij bellen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:13

imker schreef:
Waratje schreef:

ARGH!!

NEE, dat mag niet!
Als je auto 1300 kilo mag trekken en je trailer een max. massa heeft (even uitgaande van een tweepaards) van 2000 kilo, mag je NIET de weg op, ongeacht of je boven de 3500kg uitkomt of niet.
De max. trekkracht van de auto bedraagt nu eenmaal die 1300 kilo en NIET die 2000 kilo die je erachter wil stoppen.
En of je er nu 1 of 2 paarden in zet, dat maakt niet uit. De wegenverkeerswet én de politie kijken daar niet naar: die kijken alleen naar de max. toegestane massa.

Je mag WEL rijden met een wagen die bijv. 1600 kilo mag trekken (zoals bijv. een MB-luxeauto) en dan dus een anderhalfpaards van 1600 kilo max. massa. Dan kom je tot 3200 kilo en mag je ZONDER BE rijden.

Nee Felicity, nu zit jij toch echt fout Knipoog

Als je alleen een B rijbewijs hebt moet je idd de maximum te laden massa erbij tellen en mag het niet, maar als je een E-B rijbewijs hebt kijken ze naar het daadwerkelijke gewicht wat er op de trailer staat. En natuurlijk de trailer zelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:17

idd asjemenou.

Margreet

Zie de FAQ en de Wiki Rolleyes Frusty Lips are sealed

nikki160287

imker schreef:
Waratje schreef:

ARGH!!

NEE, dat mag niet!

Jeetje wat doe jij geirriteerd en je hebt niet eens gelijk. Het ligt aan je rijbewijs.

Alleen B: Dan moet je het gewicht van de trailer + het maximale laadvermogen rekenen. Als dit minder is dan het ledig gewicht van je auto en het geheel onder de 3500 kilo blijft mag je ermee rijden. Dit lukt dus nooit met een tweepaards vanwege het laadvermogen.

Rijbewijs BE: Dan telt het werkelijke gewicht dat je aan de haak hangt. Dus zoals bij ons. Onze trailer weegt (2 paards) 850 kilo, paard weegt 600 kilo. Samen dus 1450 kilo. Wij hebben een citroen C5 die maximaal 1500 kilo mag trekken. Dit mag dus.\

Maargoed nu weer on topic. Uit bovenstaande lijkt het mij niet dat je legaal de trailer mag trekken. OF je moet rijbewijs BE hebben en een lichte trailer en een licht paard. Kijk voor oefenen is dit niet zo erg, dat kan je auto wel hebben (misschien niet al te goed voor je auto en dan met name je vering als je paard erg onrustig en wild gaat doen. ) Alleen weet ik niet hoe dit verzekeringstechnisch is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:18

Wat een grappige vraag, TS, dit heb ik namelijk vanavond nog gedaan. Ik wilde trailertrainen met mijn paard en een vriend van ons wilde het nieuwe aankoppelsysteem van zijn auto testen.
Dus wij hebben onze 1,5 paards trailer achter een Clown schrik niet Cool Opel Corsa gehangen.
Met oefenen ging dat prima, maar mijn paard ging dan ook niet schommelen. Had ze dat wel gedaan, dan was het minder stabiel, dus ik zal het niet aanraden.
Maar wat jij wil, kan best met oefenen hoor. (Maar dan zou ik er geen meter mee rijden, alleen in- en uitgaan oefenen)
Laatst bijgewerkt door jiehaaa op 24-05-07 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:19

felicity schreef:
Mijn vriend heeft een auto die 1300 kilo mag trekken met trekhaak. Nu heb ik een paard die niet achterwaarts de trailer af wil. Het rijden gaat zo lekker dat ik volgend jaar ook wedstrijden wil gaan rijden. Maar dan moet ze wel achterwaarts de trailer af willen/kunnen. Ik wil dit dan ook gaan oefenen. Nu hebben wij zelf geen trailer. Maar kunnen er waarschijnlijk wel 1 lenen om mee te oefenen. Maar wat is dit een 2 paardstrailer is. Kan ik daar dan gewoon mee oefen. Ik begrijp dat je niet moet gaan rijden met een auto die 1300 kilo mag trekken met een twee paardstrailer erachter. Maar zou het wel gaan om te oefenen met erin en eruit?

Bedoel je hiermee dat je alleen de trailer aankoppelt, je paard laadt, klep dicht en weer open om uit te laten stappen? Natuurlijk kan dat. Maar rijden zou ik niet doen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:33

Dat kan gewoon hoor wat jij bedoelt (sommig mensen even beter lezen.... ze gaat er NIET mee rijden)
De druk op de kogel van de trekhaak van de auto is bijna altijd gelijk, ik meen dat dat niet meer dan 70 kilo mag zijn. Het gewicht van een trailer steunt op zichzelf en niet op de trekhaak(dan zou nl. niemand meer een trekhaak onder zijn auto hebben zitten Haha!)
Je gaat er niet meerijden, dus geen probleem als je auto voor deze toepassing lichter is, hij hoeft nl. niet de trailer te trekken...

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:08

Euh dames? Ze wil alleen oefenen met het paard de trailer op en af te krijgen. Clown
En dàt is geen probleem hoor!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:11

jiehaaa schreef:
Wat een grappige vraag, TS, dit heb ik namelijk vanavond nog gedaan. Ik wilde trailertrainen met mijn paard en een vriend van ons wilde het nieuwe aankoppelsysteem van zijn auto testen.
Dus wij hebben onze 1,5 paards trailer achter een Clown schrik niet Cool Opel Corsa gehangen.
Met oefenen ging dat prima, maar mijn paard ging dan ook niet schommelen. Had ze dat wel gedaan, dan was het minder stabiel, dus ik zal het niet aanraden.
Maar wat jij wil, kan best met oefenen hoor. (Maar dan zou ik er geen meter mee rijden, alleen in- en uitgaan oefenen)

Wij hebben er trouwens ook geen meter mee gereden hoor, alleen in- en uitladen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:17

Om de auto tijdens het oefenen te ontlasten zou ik de poot of het wiel even naar beneden doen, dan komt er geen druk op de achterkant van de auto als je paard wat op en neer begint te stampen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:57

Esther28 schreef:
Dat kan gewoon hoor wat jij bedoelt (sommig mensen even beter lezen.... ze gaat er NIET mee rijden)
De druk op de kogel van de trekhaak van de auto is bijna altijd gelijk, ik meen dat dat niet meer dan 70 kilo mag zijn. Het gewicht van een trailer steunt op zichzelf en niet op de trekhaak(dan zou nl. niemand meer een trekhaak onder zijn auto hebben zitten Haha!)
Je gaat er niet meerijden, dus geen probleem als je auto voor deze toepassing lichter is, hij hoeft nl. niet de trailer te trekken...

Nee, maar de inpact van het instappen op de trailer geeft wel degelijk druk op de auto, zeker wanneer het niet zo soepel verloopt! Je wil toch dat de auto zorgt voor een stabiel/rustige trailer anders zou je 'm "bij wijze van spreken" niet aan hoeven koppelen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 12:57

pfffff natuurlijk kan dat !
Gewoon aankoppelen op het terrein, netjes neerzetten, liefst 1 kant langs een wand,
Ik zou het neuswiel niet eens uitdraaien.
Gewoon lekker gaan oefenen, neem aan dat je rustig begint dus dat er niet gestampt, gesprongen etc wordt.Kan makkelijk!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:31

Mijn paard kent de vrachtwagen. Loopt er super braaf op. Staat braaf stil. Met uitladen draai je d'r om en je loopt eraf. Helemaal niks aan de hand gaat prima.
Tja en in een trailer kan ze niet omdraaien (had ze geen paard moeten worden maar een shet). Dus het erop gaat super. Ze staat braaf stil tijdens het rijden. Alleen eruit is een ramp ze snapt niet dat ze achterwaarts kan. En schiet naar voren zodra ze de klap raakt met d'r achtervoeten.
Ik heb nu veel geoefend op de grond. Ook door smalle paadjes en dat gaat nu super.
Nu wil ik toch langzaam met de trailer beginnen. 2 voetjes erop ern er weer af. En dat zolang tot ze het snapt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:27

Oefen eerst ook nog eens over een plank op de grond, sommige paarden hebben moeite met het andere geluid.
Succes ermee, het klinkt alsof je er verstandig mee bezig bent OK dan!