Trailerladen... paard loopt er weer uit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mmouse

Trailerladen... paard loopt er weer uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:37

Even een specifieke trailerlaad vraag... mijn paard loopt zonder probleem de trailer in, blijft rustig staan knabbelen in de trailer... stapje naar voren en stapje naar achteren, is allemaal prima... maar op het moment dat je er een stang achter wilt doen schiet hij naar achteren en staat hij weer buiten de trailer...

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

twinducklin

Re: Trailerladen... paard loopt er weer uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:40

Sneller de stang erachter doen? Of meteen de klep dichtmaken als het paard op de trailer staat? Beiden door iemand anders dus.. Mijn merrie is een tijd terug ook weer terug achteruit gesprongen, daarna is meteen de klep dichtgemaakt toen ze erop liep en daarna de stang erachter vastgemaakt en dat ging prima.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:43

Klep gauw dicht doen zou ik niet doen, als het paard toch nog achteruit op de klep springt of er tegenaan dan lig je eronder... Mijn paard doet het ook, terwijl ik hem voorin brokjes voer doet iemand anders de stang erachter en de klep dicht, dan knoop ik haar vast en ga door de voordeur eruit. Werk goed bij mij.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:45

En als je hem een duwtje geeft als hij naar achteren wil lopen? Gewoon op zijn kont?

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:50

Mijn paard deed dat eerst ook. Misschien kan je proberen er 1 of twee longeerlijn/longerlijnen er achter toe doen, zodat ze er niet uit kan lopen, en je rustig de stang vast kan maken en de klep dicht kan doen.
Wat Thokkadisje zegt, de klep moet je niet dicht doen ! Dat is heel gevaarlijk *spreekt uit ervaring* als je paard toch naar achter gaat en jij hebt de klep nog niet helemaal dicht dan beland je onder de klep, want als je paard er op gaat staan met een paar honderd kilo dan red jij het echt niet om het nog dicht te doen.
Succes!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:02

Dan maak je de klep toch met z'n tween dicht? Allebei aan de zijkant gaan staan, eentje loopt met paard naar binnen andere maken de klep dicht? Moet geen probleem zijn als hij rustig staat te knabbelen. Misschien vind hij het gewoon eng dat hij niet kan zien wat je achter hem doet en dus wil hij er weer uit?

Vrachtwagen helpt misschien ook? eentje waarbij hij dwars staan, maar daar moet je dan natuurlijk wel de beschikking over hebben..

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:06

Longeerlijnen helpen ook goed hoor, spreek uit ervaring Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:43

Klep dicht doen zonder stang is levensgevaarlijk. Ook niet vastzetten aan de voorkant voordat de stang erachter zit.
Ik zou het in eerste instantie eens proberen met een longeerlijn achterlangs inderdaad en heel rustig en kalm zijn met de stang. Laat 'm maar kijken en voelen. Recht achter zich kunnen ze niet zien he, dus misschien zit 'm daar de schrik in, laat 'm dan ook gerust omkijken (maar niet omdraaien!)

Is het rottigheid, dan pakte ik de bezem erbij. Niet om mee te meppen, maar om mee in z'n kont te prikken met die stugge borstelharen, meestal willen ze dan wel terug naar voren Duivel

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:48

twinducklin schreef:
Dan maak je de klep toch met z'n tween dicht?

Met zn tweeen krijg je de klep alsnog niet dicht als er een paard op gaat staan wat 400-600 kilo weegt hoor!
Aan de voorkant touwtje vast klippen zonder dat de stang er achter zit is idd ook niet erg handig, je hebt dan kans dat ie als ie naar achter willen en merkt dat dat niet gaat, dat ie gaan hangen.. (Dat deed mijn paard iig, toen we hem hadden vast geklipt omdat we nog 1 min de tijd hadden om hem de trailer in te zetten, we hadden namelijk afspraak in dierenkliniek en anders zouden we te laat komen dus hij moest toch echt in de trailer, nadat we 5 dagen 5 uur lang poging tot in de trailer krijgen/ te laten hadden gedaan..)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:51

eerst een longeerlijn erachter om hem terug naar voren te trekken/ tegen te houden terwijl je de stang er achter doet (kun je altijd nog meegeven als hij gaat hangen en het mis drijgt te gaan).
Dan heb je alleen wel 3 mensen nodig.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 16:56

We doen het al met zijn tweeen, ik voor en een kennis van mij achter om de stang er achter te doen, op het moment dat hij met de stang aankomt schiet hij eruit. Met de stang tegen zijn billen duwen helpt niet, loopt hij dwars doorheen...

Voor vastzetten doe ik niet voordat de stang erachter zit, zover zijn we dus nog niet gekomen Knipoog Klep dicht is ook absoluut geen optie, hij gaat echt vol in zijn achteruit. Of hij de stang aan ziet komen of niet maakt trouwens ook niet uit.

Ik zal eens kijken hoe hij op longeerlijnen reageert (nog ff een extra hulp regelen Knipoog)

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:17

Wat mijn paard zelf heeft gedaan is met zn kont onder de stang en de stang omhoog gewipt (kreeg mn arme Dady bijna die stang op zn hoofd geslingerd..) En hij is een keer op de stang gaan zitten en bijna achterover geklapt..
Maar eenmaal in de kliniek aangekomen moesten we na 16 dagen dus ook nog terug, maar was drama, en aangezien we met een paard met 2 kreupelen benen ook voorzichtigen moesten zijn, hebben we profesionele hulp erbij gehaald. http://www.paardenbegrijpen.nl Sindsdien gaat het trailerladen super, binnen een minuut staat hij er op, met die 2 longeerlijnen dus. Misschien handig om even te kijken op die site, staan ook verhalen op over trailerladen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:31

Mijn paard deed precies hetzelfde. Ik heb hem nu geleerd te laden door voor mij uit de trailer op te lopen. En dit helemaal volgens de regels van Parelli. De trailerlaad DVD, en het vervolgens uitvoeren ervan, was voor mijn paard echt de oplossing. Hij staat nu altijd met 5 seconden op de trailer, en loopt er niet meer af als ik dat niet van hem vraag. Ik kan hem echt overal en altijd alleen laden, nooit doet hij meer moeilijk.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:38

Schiet me nu trouwens te binnen dat we een dergelijk probleem bij een merrie van een vriendin van me opgelost hebben door met een ijzeren pin (a la spoor) in d'r bil te porren Bloos Die stormde er namelijk met uitladen als een idioot uit als de stang weggehaald werd, lekker link. Die stond zo'n beetje van voor naar achteren van links naar rechts Muziek! te dreinen voor het uitladen, dus enige timing was wel nodig. Door met die pin te porren bleef ze in ieder geval uit de buurt van de stang zodat je die veilig weg kon halen. Uiteindelijk is het eigenlijk vanzelf over gegaan en was een hand voldoende om haar tegen te houden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:40

Probeer het eerst op een vriendelijke manier zou ik zeggen voordat je met pinnen aan de slag gaat. Het is fijn als een paard blijft staan omdat het zich veilig in de trailer voelt, niet omdat het erin gedwongen is!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:46

Och, t klinkt heftiger dan het is hoor, maar was al bang voor "wat zielugh" reacties. Prik, paard gaat in een reflex weer naar voren, stang er vlug achter, braaf paard. Niks aan de hand. Even rustig wachten, stang weer weg, braaf paard, klaar voor vandaag. Die link leggen ze heus wel, beest is niet stom.
Als zo'n buffel al 5 keer over je heen gedenderd is terwijl je er half achter staat word je het ook een keer zat he. Als ze al lopen ben je te laat trouwens, dan is er geen houden meer aan. Het eerste naar achteren "hangen" moet je al corrigeren.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:58

pas trouwens wel op met hangen als de stang er eenmaal achter zit, eventjes een poosje in de gaten houden, want wij hebben in een 2p trailer wel eens een stang volledig ontwricht weer achter de klep vandaan zien komen. Waren ze leker op gaan hangen. (geen paniek ofzo, gewoon gaan zitten) maar kapot = kapot en als het gebeurt door hard achteruit knallen kan het natuurlijk goed mis gaan.

ff wachten met vertrekken dus, zou ik willen toevoegen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:59

Dat klinkt idd vriendelijker als de 1e post Lachen Soms moet je een paard corrigeren. Als dat op een zo vriendelijk mogelijke manier gaat, is daar niets mis mee. Probeer echter wel te achterhalen waarom een paard het doet. Ik begrijp dat het paard waar Margreet het over heeft uit de trailer kwam denderen NA de rit? Als het gebeurt VOOR de rit, is het paard waarschijnlijk bang om vast op de trailer te staan. In zo'n geval vind ik een pin niet op zijn plaats. Als het paard te snel de trailer weer af wilt NA de rit, kan het nodig zijn om het paard er even op te wijzen dat enig geduld op zijn plaats is (maar ook dan alleen als het paard niet angstig is!)

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:30

Zoek eens rond hier op bokt, het is een veel voorkomend probleem en er zijn heel veel oplossingen beschreven.

Het paard zal gehoorzamer moeten worden op je hulpen waardoor je het steeds langer kan laten staan.

Waar doe je de stapjes naar voren en achteren?

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 06:03

monya schreef:
Zoek eens rond hier op bokt, het is een veel voorkomend probleem en er zijn heel veel oplossingen beschreven.

Het paard zal gehoorzamer moeten worden op je hulpen waardoor je het steeds langer kan laten staan.

Waar doe je de stapjes naar voren en achteren?

Stapje naar voren en naar achteren in de trailer (om te zorgen dat hij met 4 benen binnenstaat, vaak blijft met de eerste keer naar binnen lopen een achterbeen op de klep staan, stapje naar achteren en dan gaat hij het laatste stapje naar voren ook).

Lang blijven staan is het probleem niet, ik kan gerust een kwartier met hem op de trailer blijven staan, zolang de stang er maar niet aan te pas komt.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 07:43

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:43

Mijn dochter zou een handelspaard van iemand anders uit gaan brengen, m.a.w. wij kenden zijn trailergedrag niet. Loopt er in en knalt er net zo hard weer uit. Van de klep van die trailer bleek het veersysteem niet te werken, een loodzware 2-paardstrailerklep waar ik me dus bijna een hernia aan moest tillen, ik had dus ook weinig behoefte om daar achter/onder te belanden. Het systeempje wat we uiteindelijk hebben bedacht werkt goed, zij loopt hem er in, ik hijs mee met een longeerlijn achter hem langs. Voordat ze hem vast zet geef ik haar de longeerlijn die ze op druk houdt tot de stang goed vergrendeld zit, dan maakt ze hem pas vast, ik haal de lijn weg en doe de klep dicht. Gaat nu goed maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de eerste paar keer behoorlijk heb staan te zweten.

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:48

Oh ja, en voor we hem gaan uitladen klim ik ALTIJD eerst op de klep om te kijken of de stang nog goed zit.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:33

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:31

Zij is naar ons toegekomen om ons te helpen toen Gabon in Wassenaar stond. En ik ben bij haar geweesd voor lessen en een cursus. Jammer dat het zo ver weg is, Arhnem..