Wat komt er kijken bij een eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

natasja1991

Wat komt er kijken bij een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 09:26

hallo ik heb best wel veel vraagjes en ik hoop een paar antwoorden te krijgen.
het gaat om deze vragen:

ik heb veel ruimte achterthuis, zou ik daar een stal kunnen neer zetten(ik woon op loopafstand van mijn manege ong. 3 min)

hoe groot moet een stal minimaal zijn en hoe duur kost dat

is het wel veilig om het paard dan achterthuis neer te zetten.

kan een stal zo opgezet worden of moet er nog een muur achter

moét je een auto en een trailer hebben (geen auto namelijk)

wat zijn de spullen die je minimaal nodig hebt voor een paard (daar bedoel ik geen zadel en hoofdstel mee, ik bedoel bandages enz.)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-07 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

ielsjj_

Re: info a.u.b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:43

De stal moet minimaal voor een kleine pony 2m zijn, voor een middelgrote 2,5m en voor een paard 3m De stal kan wel tegen de muren worden aangezet, of je kunt in een schuur een stal maken, met wanden van de stal, of je kunt een buitenstal erneer zetten, of je kunt onder een carport 4 wanden neerzetten, dan heb je automatisch een dak voor de pony boven het hoofd, maar je moet hem/haar wel zeker een deken opdoen als hij/zij alleen staat. Ik zal hem/haar wel een stukje grond achter je huis geven, waar het paard even z'n spieren kan los maken, of even een beetje kan eten. Als je 3 min. van de manege afwoont zal ik het niet nodig vinden om een auto en trailer aan te schaffen, of je moet wedstrijden gaan rijden... maar als je een BE rijbewijs heb kun je ook nog een vrachtauto'tje huren, of je kunt met de paardentaxi gaan, staat vaak wel wat op internet erover.
Als je een paard of pony hebt zonder hoefijzers hebt hoef je niet persee bescherming te hebben maar als je wel een paard of pony hebt met hoefijzers kun je voor het springen het beste wel peesbeschermers kopen, of als het paard/pony zijn achterhand er sterk onderzet. Bandages hoeft niet persee, velen gebruiken het alleen voor de sier.

Ik probeer nog voor je de prijzen te krijgen van een normale box.
Ik hoop dat nu wel een beetje je antwoorden zijn beantwoord!

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:37

Ik begrijp uit je berichtje dat je niet veel ervaring hebt met het hebben van een eigen paard? waarom ga je niet naar een pensionstal, dan is er toezicht, en kunnen ze je begeleiden met alles?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:02

natasja1991 schreef:
hallo ik heb best wel veel vraagjes en ik hoop een paar antwoorden te krijgen.
het gaat om deze vragen:ik zet mijn antwoorden er in dikke letters even tussen Lachen

ik heb veel ruimte achterthuis, zou ik daar een stal kunnen neer zetten(ik woon op loopafstand van mijn manege ong. 3 min)

hoe groot moet een stal minimaal zijn en hoe duur kost datligt aan de maat van het paard...maar ik ga bij een d pony al uit van minimaal 3,5 bij 3

is het wel veilig om het paard dan achterthuis neer te zetten.als je zorgt voor ene deugdelijke stal etc dna zie ik niet in waarom het niet velig zou zijn

kan een stal zo opgezet worden of moet er nog een muur achterhoe bedoel je dit?
als je een stal in een bestaande schuur zet, ligt dat aan de stevigheid en materiaal van de schuur

moét je een auto en een trailer hebben (geen auto namelijk)moet niet, is wel handig. ik zou sowieso wel even rond kijken wie er wel een trailer en auto heeft voor eventuele noodgevallen (kliniekbezoeken etc ) dat mocht het nodig zijn je weet waar je terecht kunt

wat zijn de spullen die je minimaal nodig hebt voor een paard (daar bedoel ik geen zadel en hoofdstel mee, ik bedoel bandages enz.)wat je nodig hebt, ligt helemala ana jezelf en het dier
ik heb naast zadel en hoofdstel ( met wat reserve onderdelen voor eventuele schade ) vrij weinig, poetspullen, een basis ehbo setje voor paarden en een setje peesjes en een zweetdeken eingelijk vrij weinig liggen

hopelijk heb je iets aan deze antwoorden
wat ik me wel afvraag is , heb je alleen een stal dalijk, of ook een uitloop, heb je een weide waar het paard in kan zodat het ook lekker paard kan zijn, staat het alleen of heeft het gezelschap(paard zonder gezelschap zou ik nooit doen )

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:12

ok dankje, klopt ik ga binnenkort mischien namelijk mijn eerste paard kopen Haha!, en aangezien we best wel ruimte hebben voor een eigen stal, dacht ik dat bespaard weer stalkosten op de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:14

Maar je paard heeft een ander gezelschappaad nodig. Hoe doe je dat dan?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:17

Er zijn genoeg paarden die alleen staan, dit lijkt me niet het grootste bezwaar.
Als de manege dichtbij is dan kan hij anders altijd misschien daar s zomers met anderen in het land.
Mocht je de mogelijkheid hebben voor een eigen stal dan is dat natuurlijk het mooist

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:17

gewoon een schuur van baksteen.
en omdat mijn vader bouwvakker is kan hij wel iets in elkaar zetten, waarschijnlijk wordt de deur dan dichtgemetseld en word er een andere ingang gemaakt(weet nog niet zeker)
en nog een vraag

waar kan je een vergunning aanvragen

... weet ik nog niet wou eigenlijk alleen laten staan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:20

Dan moet je goed op zoek naar een paard dat ook echt alleen kan staan. Er zijn er niet veel die dat kunnen en ik zou het nooit doen.

Daarnaast zou je ook bij de gemeente eens wat informatie kunnen inwinnen over paardenstallen, mestafvoer en dat soort dingen.

Een pensionstalling of bij een boer is voor een eerste eigen paard altijd handiger.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:21

Ik zou NOOIT een paard/pony/veulen alleen zetten. Zelfs als Anky dat zou doen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:26

maar als het toch mijn eerste eigen paard is kan ik toch niet gelijk een vriendje erbij kopen die heeft ook een stal nodig

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:28

Tsja koop dan geen paard! Of zet hem op een pensionstalling.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:28

En daarom zou je een eerste eigen paard beter bij andere paarden kunnen zetten Lachen.

Al is het alleen maar voor het herkennen van ziektes en gebreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:33

essy87 schreef:
Er zijn genoeg paarden die alleen staan, dit lijkt me niet het grootste bezwaar.
Als de manege dichtbij is dan kan hij anders altijd misschien daar s zomers met anderen in het land.
Mocht je de mogelijkheid hebben voor een eigen stal dan is dat natuurlijk het mooist

En omdat anderen doen is het wel goed Nors opkijken

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:34

Als de manege 3 minuten lopen van je huis is, waarom zet je je paard dan niet daar neer?

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 16:38

thnx voor alle advies, maar hier in delfzijl heb je geen boerderijen of andere stallen de enige plaats is de manege en daar kost het per maand 240 euro is dat duur

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:31

nielsd schreef:
essy87 schreef:

En omdat anderen doen is het wel goed Nors opkijken

Nee hoor, maar in mijn omgeving zijn er verschillende paarden die alleen staan en het niet minder doen dan paarden in een groep op met meerderen op stal.
Er zijn genoeg paarden die hieraan gewend zijn of hieraan snel genoeg kunnen wennen.
Grotere bezwaren om een paard niet bij huis te zetten lijkt mij dat je niet goed genoeg weet wat er allemaal bij komt kijken...

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 18:09

wat is dan ongeveer een normale prijs voor stalling op een manege bij onze manege is het 240 euro per maand, is dat een normale prijs of duur

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 18:12

stel je voor dat je een onbeleerd paard koopt(zelf zadelmak maken) hoeveel kost het om zo'n paard zadelmak te laten maken (of iemand tips om zadelmak te maken)

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:20

waarom zou je je paard niet aleen kunnen zetten als je toch elke dag naar manege gaat om te rijden ?? spaart je een hoop geld uit en als je je paard genoeg aandacht geeft moet dat toch lukken en als goedkope oplossing zou je er een shet bij kunnen zetten

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:27

Omdat een paard een sociaal dier is dat soortgenoten nodig heeft. Hoeveel aandacht je hem ook geeft. Het liefst bevindt het paard zich 24/7 in een kleine kudde, zonder hekken/tralies ertussen. Ik ken echt wel paarden die problemen krijgen van het alleen staan. Daarnaast vind ik het gewoon niet kunnen, ook al heb je er zelf geen last van, dat doe je een paard niet aan.

Een pony/paard, of het een shet is of een shire, kost altijd veel geld, tijd en ruimte. Ik denk dat als je je paard persé thuis wilt zetten, je het beste een paar extra stallen kunt bouwen en die verhuren. Of doorsparen voor de gezelschapspony of de pensionstalling.

Ik kan niet zeggen of 240 euro in de maand duur is. Dat hangt onder andere af van:
*wat hierbij inbegrepen is (krachtvoer, hooi, stro, ontworming??)
*waar je woont (randstad is duur)
*weide of stal
*wordt er uitgemest en gevoerd of moet je alles zelf doen
*is er een binnenbak, buitenbak, stapmolen aanwezig etc.

Net wat je zelf wilt eigenlijk, daar hangt de prijs vooral van af, en je regio.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:48

natasja1991 schreef:
thnx voor alle advies, maar hier in delfzijl heb je geen boerderijen of andere stallen de enige plaats is de manege en daar kost het per maand 240 euro is dat duur

Nee niet echt, maar wat krijg je als acomdatie erbij?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:56

natasja1991 schreef:
stel je voor dat je een onbeleerd paard koopt(zelf zadelmak maken) hoeveel kost het om zo'n paard zadelmak te laten maken (of iemand tips om zadelmak te maken)

Meid, begin hier alsjeblieft niet aan. Ik bedoel het niet vervelend, maar het klinkt niet alsof je veel ervaring met paarden hebt. Een onbeleerd paard kopen gaat op een drama uitlopen. Voor zowel jou als het paard...........

Misschien is het handig om, als je een paard koopt, het paard eerst een tijdje op een manege of pensionstalling neer te zetten. Daar zijn mensen met ervaring die je kunnen helpen met alle dagelijkse dingen en je adviezen kunnen geven. Als je dan over een hele tijd zelf genoeg ervaring hebt om op een manier die voor jou en je paard veilig is alleen voor je paard te zorgen, kun je dan wel eens kijken of aan huis stallen een optie is.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:59

Roxx schreef:
natasja1991 schreef:

Meid, begin hier alsjeblieft niet aan. Ik bedoel het niet vervelend, maar het klinkt niet alsof je veel ervaring met paarden hebt. Een onbeleerd paard kopen gaat op een drama uitlopen. Voor zowel jou als het paard...........

Misschien is het handig om, als je een paard koopt, het paard eerst een tijdje op een manege of pensionstalling neer te zetten. Daar zijn mensen met ervaring die je kunnen helpen met alle dagelijkse dingen en je adviezen kunnen geven. Als je dan over een hele tijd zelf genoeg ervaring hebt om op een manier die voor jou en je paard veilig is alleen voor je paard te zorgen, kun je dan wel eens kijken of aan huis stallen een optie is.

Ik ben het ook helemaal met jou eens!! Omdat het je eerste paard word had ik het ook echt niet gedaan!! Ik had eerder een wat ouder paard gekocht wat meer kent, ik heb ook wel een pony gekocht wat onbeleerd was, maar ik rij nu ook Z dressuur, en jij begint met je eerste paard

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:07

Als ik zo al je vragen lees, krijg ik niet de indruk dat je heel veel af weet van het houden van paarden. Als je een paard thuis hebt staan, betekent dat niet dat je geen kosten hebt. Een paard alleen is wel sneu, dus er zal nog een shetje of zoiets bij moeten. Je moet je mestafvoer regelen en het paard (en evt. een pony) moet ook beweging krijgen als je eens een keertje niet rijdt. Hebben jullie daar ook ruimte voor of moet je dan naar de manege? Het is maar de vraag of je daar ook mag losgooien en longeren. Ik denk toch dat het in jouw geval handiger is om eerst een paard ergens in pension te zetten, zodat je kunt leren wat er allemaal bij de verzorging komt kijken. Een onbeleerd paard kopen is al helemaal niet handig, omdat er voor het beleren van een paard heel wat komt kijken. Daarnaast moet je elke dag nog langs de weg naar de manege, dus je zou beter naar een ervaren paard uit kunnen kijken.