paard valt telkens om in trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

paard valt telkens om in trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:07

Ik ga proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Als mijn paard in de trailer staat valt zij om of laat zich door haar achterbenen zakken.
Ze staat daarna wel weer meteen op maar soms ligt ze echt in de trailer te vechten.
Het gebeurt bij rotondes maar ook gewoon op een recht stuk weg zonder gaten en hobbels.
En de ritten duren nooit langer als een half uur dus ze hoeft ook geen uren te staan.
We hebben al meerdere soorten bodembedekkers op de vloer gelegd maar niks helpt.
Er liggen goede matten op de vloer dus daar kan het niet aan liggen.
En we hebben ook iedere keer een andere trailer bij ons dus ook dat is het niet.
En ja de persoon die rijd is echt heel voorzichtig en rijd langzaam.
Heeft iemand een idee wat dit is,hoe we eraf komen of enkele tips voor ons?

Groetjes Esme

KiWiKo

Re: paard valt telkens om in trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:08

hmmmzzz, wellicht een smallere trailer?

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:18

KiWiKo schreef:
hmmmzzz, wellicht een smallere trailer?

We hebben haar met een 2 paards met tussenschot en met een 1.5 paards trailer vervoert.
Wat me wel opvalt is dat ze erg krap staat van haar hoofd tot haar kont.
Die achterstang moet je helemaal aandrukken anders krijg je em niet dicht en staat zij als een worst in een blik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:20

gek!

ik ga er eens over nadenken.

Ik vervoer gruwelijk veel paarden, rij jaarlijks zo een 10.000 km met paarden achter de wagen.... maar dit heb ik nog nooit meegemaakt, altijd alleen maar dat ze de boel gingen verbouwen bij het stilstaan Lachen

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:25

Snap er zelf ook niks van.
Ik heb haar ongeveer een maand geleden gekocht en toen we na de koop naar huis reden begon het vallen al.
Nu zijn we zondag weer met de trailer weggegaan dat was van nieuwkoop naar oud ade (ongeveer 20-25 minuten rijden)en is ze 9 keer gevallen waarvan het 2 keer echt even duurde voordat ze weer omhoog kon komen.
Ik rij al met mn personen wagen achter degene aan die met de trailer rijd zodat ik kan toeteren als ze valt en ze de trailer stop kunnen zetten.
Op deze manier is het echt verschrikkelijk om haar te vervoeren.
Vind het fijn als je er even over na wilt denken want ik weet het ook niet meer.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:29

Dan zal de chauffeur toch echt nog niet rustig genoeg rijden.
Ik heb ook zo'n paard die nogal wankel staat in een trailer. Ze is nog nooit echt gevallen maar de chauffeur van de paardentaxi heeft al meermaals gezegd dat haar evenwicht tijdens vervoer, zwaar belabberd is. (Er zit een camera in de vrachtwagen, dus dat kan je zien) Veel slechter dan de meeste andere paarden.
Daarom rijdt hij met haar, nog trager en voorzichtiger dan hij met andere paarden zou doen. En dan nog, merk je dat ze het met momenten moeilijk heeft om rechtop te blijven.
Bijna stapvoets over rotondes en routes nemen, waarbij je zo weinig mogelijk bochten tegenkomt. En hij rijdt ook nogal eens met haar door het rood, omdat hij het niet aandurft nog te remmen. Nagelbijten / Gniffelen

lenet1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:31

Het schot schuin zetten dan heeft je paard wat meer ruimte.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:34

hij staat waarschijnlijk te smal, hebben er ook zo een gehad, en door het tussendeel er volledig uit te halen kon hij beter zijn evenwicht zoeken in de bochten en het probleem was opgelost

lenet1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:38

sympie schreef:
hij staat waarschijnlijk te smal, hebben er ook zo een gehad, en door het tussendeel er volledig uit te halen kon hij beter zijn evenwicht zoeken in de bochten en het probleem was opgelost
Wij hadden er ook een probeerde te gaan liggen ,hij kon niet opzij stappen ,we hebben het schot schuin gezet en een lange stang erachter, geen problemen meer gehad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:40

Mijn paard heeft dit ook gehad, van de een op de andere dag. Er is nooit wild mee om gegaan maar opeens was het er en het is nooit meer weg gegaan. Ik ben zelfs een paar keer mee geweest in de trailer zelf om te zien wat er gebeurde, maar het maakte niet uit hoe langzaam en voorzichtig je door de bocht ging, of smal staan of breed (We hebben het zelfs met 2 matrassen geprobeerd) het bleef gebeuren, en het is nooit meer over gegaan.

Het vreemde is dat het in een veewagen wel goed ging wanneer hij schuin stond. Hij liep ook altijd wel gewoon de trailer op, dus bang was hij niet.

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:42

ja het schot schuin en dan kan hij beter staan , wij hebben het ook gehad en reden ook heeeel rustig maar toch omvallen elke keer en nu het schot schuin staat en een langere stang erachter en geen probleem meer

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:45

Wij hebben het ook precies hetzelfde gehad. Paard had òf engtevrees (claustrofobie) of was reisziek (als ze toch eens konden praten he Knipoog ).
Wij hebben heeeeel veel geoefend. Het tussenschot bestond bij ons uit zeil. Dat zeil hebben we een stuk afgeknipt, zodat hij breder kon staan. Ook hebben we hem aan de andere kant van de trailer gezet, maar ook dat hielp niet.
Uiteindelijk hebben we een vrachtwagentje aangeschaft. Het was gewoon echt niets meer om hem zo te vervoeren. We gingen namelijk altijd met 2 paarden en hij lag dan met zijn benen onder mijn paard (levensgevaarlijk).
In de vrachtwagen ging het altijd super.

En het in en uitladen met het paard was trouwens ook nooit geen probleem. Heel raar eigelijk. Maar het was dan ook een super lief paard.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:46

heb je iemand met een ifor williams trailer in de buurt ? Stukje gaan rijden met het deurtje boven de voorlader open. Dan kan ze dus eventueel haar hoofd naar buiten doen en kan ze dus zien wat er gebeurd, het heeft hier altijd geholpen met probleem gevalletjes.
Wel op een rustig weggetje uit proberen niet op een drukke weg.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:49

Ik heb geen tips, maar weet wel hoe moeilijk het is om je evenwicht te vinden in een trailer. Misschien vind ze het wat eng, of heeft ze slecht evenwicht. Ik dacht altijd dat het wel mee viel, maar het is echt lastig...
(Okee, ik stond met een steigerende pony, maar evengoed was het lastiger staan dan ik dacht!)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:08

Max schreef:
heb je iemand met een ifor williams trailer in de buurt ? Stukje gaan rijden met het deurtje boven de voorlader open. Dan kan ze dus eventueel haar hoofd naar buiten doen en kan ze dus zien wat er gebeurd, het heeft hier altijd geholpen met probleem gevalletjes.
Wel op een rustig weggetje uit proberen niet op een drukke weg.

Dit zou ik dus zelf nooit doen Bloos Je zou maar net een paard hebben die denkt dat hij er door het voordeurtje weer uit kan Scheve mond

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:23

Over het algemeen is de oplossing bij "vallende" en "liggende" paarden het zijschot van een tweepaards trailer breed te zetten (en dan wel een lange achterstang te gebruiken...). Dit opbouwend trainen: dus het eerste ritje mag niet meer dan 100 meter bedragen en de volgende dag een km. bij wijze van spreken. Vertrouwen moet je opbouwen. Er zijn diverse oorzaken, en diverse oplossingen. Er zijn ook oplossingen die enkel kunnen worden uitgevoerd door een prof, maar probeer het eens via het breed zetten van het dier en een korte rit? Op ons eigen forum vind je hierover nog veel meer informatie, het is namelijk 1 van de meest voorkomende problemen van dit moment!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:17

Heel erg bedankt voor alle tips.
Ik wist zelf even niet meer wat ik ervan moest denken.
Heb dit ook nog nooit meegemaakt.
En het gekke is dat ze gewoon met plezier de trailer in en uit gaat.
Oortjes naar voren,alsof ze denkt dat dat vallen erbij hoort Clown
Wel komt ze erg bezweet de trailer uit,alsof ze heeft gewerkt.
Ik zal de tips die ik nu heb gekregen zeker gebruiken bij de volgende vervoerpartij en meer tips zijn welkom.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:26

ik heb een 18 jr fokmerrie gehad die viel om met de bocht naar links Clown
was echt bizar,ook met een paard ernaast was ze bij de bocht ineens weg.

wij dachten toen aan een evenwichts stoornis.
en het maakte ook niet uit of het in een 2 paards of 1,5 paards was,ze viel gewoon om en stond dan ook gelijk weer op.

helaas is het op de terugweg van een vakantie mis gegaan,ze heeft toen een spierscheuring opgelopen en is 6 mnd later op 19 jr leeftijd afgemaakt
ze kon er niet meer lopen of de bocht de box in
ook op de wei stond ze op 3 benen en werd het pispaaltje omdat ze niks terug kon doen.

de DA had er ook geen verklaring voor Verdrietig

Luxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:37

Ben het met Vonnie84 eens, lijkt op een pure angstreaktie. Ik heb dit al meer gehoord: het paard verstijft van angst en laat zich gewoon vallen. Sommige paarden hebben minder problemen met transport op een vrachtwagen. Je zou dat dan kunnen proberen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:45

ik heb het ook gehad met een paard. dat paard viel in ene van de een op de andere dag gewoon om. hij liet zich tegen de wand aanvallen en gleed vervolgens gewoon weg, terwijl hij al jaren op de trailer echt als een huis stond. op een vrachtwagentje had hij nergens last van. intussen kan hij weer gewoon op een trailer staan, maar wat nou de oorzaak was... :S

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:48

Mijn merrie ook op de op de andere dag begon ze met de bochten naar links tevallen door gewoon zich door de achterhand te laten zakken alleen in de bochten naar links , en wij hebben ifor williams 2 paards en we zijn zo 4x per week met trailer op pad met 2 paarden dus niet dat ze het niet gewend was.. wij dachten zelf dat ze misschien atactisch was ??? maarja dierenarts geweest niks aan de hand.. na maand tog stug iedere keer haar mee blijven nemen en was zomaar ineens over nou doet ze het heel heel af en toe nog weleens bij scherpe bocht maar eigenlijk nooit meer.

Wel zijn we x bij dr in trailer gebleven en je zag egt dat puur angst was!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:05

Gisteravond dus ook zelfde soort meegemaakt. Eén paard viel ook als het ware gewoon om in de tweepaardtrailer in een bocht. Op de terugweg ditzelfde paard in een 1,5 paards trailer alleen vervoerd met strobedekking. Die bodem was minder glad en vanwege de breedte van de trailer kreeg het paard juist ruimte om wijdbeens te gaan staan en om zich schrap te zetten. Het paard ging ook als het ware wat schuin in de trailer staan en stond hierdoor veel stabieler en rustiger op de terugweg.

Krapper zetten lijkt me geen oplossing. Juist een beetje ruimte geeft de mogelijkheid om wat wijdbeenser te gaan staan (tot op zekere hoogte, want uiteindelijk steun zoeken tegen de zijkant van de trailer doen ze ook).

Dat je paard klem hoort te staan tussen de stang voor en achter klopt wel, maar als je je paard er tussen moet klemmen om deze vast te maken kan ik me voorstellen dat dat ook deels een oorzaak is. Als het paard bij de borst en kont ingeklemd zit, heeft het niet genoeg ruimte om wijsbeenser te gaan staan en zich overeind te houden in de bochten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:28

Mijn paard heeft exact hetzelfde.

Wijd zetten maakt niet uit, in een 1.5 paards of een 2-paars met schjot opzij of eruit valt hij nog meer dan in mijn2-paards met schot erin.
Vaak in een bocht of na lange tijd ineens...
En toch loopt hij er steeds braaf in, dus bang issie niet. ( f veel vertrouwen)
Ik rij altijd zelf om deze reden, vertrouw niemand en ik kruip echt door de bochten.
Een losse flap als tussenschot heb ik eruit gehaald,ik heb nu eenhouten tussenschot. Mocht ikmet 2 op weg zijn en hij valt echt, dan liggen niet zijn beentjes onder een ander paard wat erop kan gaan staan.

De oplossing vinden: Met een camera rijden !!!

Ik weet nu wat er in zijn geval loos is:
Ik heb hem eerst in een veewagen van een vriendin gezet.Zij had een camera maar hier staan ze schuin in.
Wat blijkt nu, als hij er even in staat suft hij een beetje weg en "hangt" een beetje te hangen (hihi)
Als er dan een bocht komt of ik moet afremmen oid dan "schrikt" hij wakker zeg maar en is zijn balans kwijt omdat hij stond te suffen.
Omdat een veewagen anders is dan een trailer, ook in de trailer van kennissen gedaan met de camera: hetzelfde verhaal.
De eigenaar van deze trailer heeft de camera geplaatst omdat zijn paard dit ook deed.

Hoe heb ik het opgelost: ( op advies van deze man)
Steeds bij een verandering ( bocht, snelheid, etc etc) tik ik lichtjes de rem aan. Door het schokje is hij weer bij de les en valt hij dus niet.
Soms gebeurt het nog wel eens, na een paar seconden heel erg veel geschud en gerommel achter me is het dan stil. Dan kijk ik of ik zijn koppie zie door het raampje en rij ik verder.
Hij loopt er elke keer weer braaf in.Dus bang is hij niet.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Met een camera kun je zien wat er gebeurt, ze reageren toch anders als er iemand naast staat.

Succes !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:32

Gebeurt toch nog vaker dan ik dacht!
Wij hadden er ook eentje, een oudje die al 14 jaar meeging op wedstrijd begon er ook spontaan mee, toen hij in een nieuwe vrachtwagen stond. Vervelende hierbij was echter dat hij niet plat ging, maar zich liet vallen tegen het zijschot, zichzelf zeer deed en dan begon te timmeren. De ophanging van de schotten heeft hij zelfs door het dak getimmerd.
Ik heb er hele ritten bijgezeten (en dat waren vaak ritten van 3 uur enkele reis), en ook hij liet zich altijd naar dezelfde kant omvallen. Uiteindelijk kwamen we erachter dat hij achter te ruim stond, hij kon zijn benen bijna volledig naar achteren uitslaan. Verder dus ook dat hij altijd naar links zich liet vallen, en de reactie daarop dus trappen was. Wij hebben een kussen van 15cm dik tegen het schot aangemaakt (overigens was had het schot aan de onderkant rubberen flappen), zodat hij en krapper stond dat hij meer steun direct had, en hij deed zich geen pijn meer. Nooit meer een probleem gehad.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:37

Zo dat zijn veel verhalen die ik hier lees. En ik maar denken dat mijn paard de enige
gek was die dat deed Haha!
Ik heb hem inmiddels 10 jaar en het is nooit anders geweest. Ook ik heb alles al geprobeerd.
Heel breed zetten,heel smal zetten,los zetten,aan twee kanten vast zetten, en ga zo maar door.
Op het rechte stuk gaat het goed maar zodra je een bocht gaat maken (vooral naar links)
dan gaat het mis. Remmen voordat je een boch ingaat helpt ook niet. Zelfs stapvoets door een
bocht heeft geen resultaat. Er zijn verschillende mensen die met hem gereden hebben maar het maakt niet uit wie er rijd. Het wil dus niets zeggen dat de chaffeur nog rustiger moet rijden.
Het paard doet het al 10 jaar wat we ook geprobeerd hebben. Zelfs een likit in de trailer hangen heeft geen resultaat. In stal heeft hij hem binnen 10 minuten op gegeten maar in de trailer kijkt hij
hem niet aan.
Trailer laden is overigens geen probleem hij loopt er zo in dat is dus wel het gekke er aan.
Inmiddels ben ik er al zo aan gewend dat ik er niet meer van schrik. Wel pak ik hem goed in als we op pad gaan.
Ik zou zeggen veel succes ermee en ik hoop dat je er een oplossing voor kan vinden.

Groetjes