Afspreken PROEFTIJD, hoe vastleggen op papier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Indy377

Afspreken PROEFTIJD, hoe vastleggen op papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:32

Heeft iemand een voorbeeld van een contract waarin met de verkoper een proeftijd van een paard (op z'n nieuwe stal)is afgesproken.

Hoe hebben jullie dat gedaanmet de betaling (aanbetaling?) en de keuring?

Alle tips zijn welkom.

pmarena

Re: Afspreken PROEFTIJD, hoe vastleggen op papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 14:10

Geen contract , maar ik deed dit voorstel waarmee de verkopers acoord gingen :

- ik maakte 2/3 van het aankoopbedrag over (bewijs van koop voor mij!)
- pony werd door hun gebracht (zij weten waar ze terecht komt)
- ik kreeg haar 2-3 weken op proef waarin ik haar liet keuren
- toen ik besloot haar te willen houden heb ik de rest van het aankoopbedrag overgemaakt
- en zij hebben de papieren aan mij gegeven zodat alles echt afgerond was

Op deze manier heb je ook allebei aardig wat zekerheid.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:56

ik heb altijd begrepen dat je wanneer je naar een pony gaat kijken alleen maar "de lusten" mag hebben. D.w.z. dat in eerste instantie de kosten gewoon voor de eigenaar zijn. Hoe had je het aangepakt, pmarena, als je uiteindelijk toch geen klik had met het paard?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:09

Nou , dat had ik als volgt voorgelegd :

Zij kwamen Rena dus brengen nadat ik 2/3 van de aankoopprijs had betaald. Zou ik haar na die 2-3 weken niet willen houden , dan zouden zij haar weer op komen halen. Was het vanwege de keuring door de DA die niet goed was qua uitkomst , dan kreeg ik m'n hele aankoopbedrag terug en zou ik hun dat DA rapport geven , dat wel sowieso op mijn kosten was.
Dan zouden hun dus alleen hun tijd kwijt zijn voor het rijden met de trailer (flinke rit nog). En ik alleen de kosten van de keuring.

Met dat 2/3 van het aankoopbedrag hadden hun ook wat zekerheid , want stel je voor dat ik een lomperik ben en die pony "kapot maak" in de proeftijd , dan hebben hun tenminste nog een deel van het aankoopbedrag.

Of stel je voor dat er iets niet helemaal goed is en ik wil haar niet kopen , maar zij zijn ineens niet meer bereid om haar terug te nemen , dan heb ik er tenminste een lager bedrag voor betaald dan ze waard zou zijn als ze 100% was , dus ook ik heb een acceptabel risico.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:18

Vind je dat een acceptabel risico? Alleen al de goedkopere klasse paarden (rond 2000) hebben we het hier wel over 1300 euro!! Ik vind dat zeker geen acceptabel risico. Stel dat paard had wel degelijk iets waar de eigenaren van op de hoogte waren: dan had jij een paard gehad dat niet gezond was en zij hadden hem waarschijnlijk alsnog verkocht voor meer dan een normale prijs voor een ziek paard. Want zeggen dat jij het paard "in je proefperiode had verprutst" is natuurlijk ook snel gezegd. (misschien erg pessimistisch van me om zo te denken, maar je weet toch niet met wat voor mensen je je inlaat?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:24

Ja , ik vind dat een acceptabel risico.

Beter dan

A] de volle prijs betalen met de belofte dat je hem terug kan brengen
B] niks betalen en het dier zo mee krijgen

Want dan moet de huidige eigenaar maar afwachten of ze het geld krijgen , of hun beestje goed verzorgd terugkomt.

Dus ja , dat is voor mij een acceptabel risico. Omdat ik eerst ter plekke ga kijken bij een paard samen met iemand die er wat meer afstandelijk naar kan kijken , en een stukje aanvoelings-vermogen erbij met wat voor dier en wat voor mensen je van doen hebt. Bij een handelaar zou dat voor mij weer wat anders liggen dan bij een gezin dat erg terughoudend is voor het op proef geven omdat ze bang zijn dat hun dier wat overkomt.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:30

Met dat laatste stuk ben ik het helemaal eens. Je hebt me overtuigd Knipoog Ik denk inderdaad dat het situatie-afhankelijk is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:57

Met een contract heb je wellicht meer achter de hand als het fout gaat , maar dan nog zul je bij echte etterbakken het via rechters enzo moeten spelen , waarna je nog maar moet afwachten of en wanneer je je gelijk krijgt. Dus vandaar dat ik het niet te moeilijk ging zoeken. De mensen van wie ik Rena kocht wilden haar eerst helemaal niet op proef meegeven omdat ze dat eng vonden. Bang dat Rena zo raar zou doen dat ons samen iets zou overkomen , of dat ze haar als een wrak terug zouden krijgen van de zenuwen waar ze niks meer mee konden beginnen , het was al niet zo'n luchtig paardje...

Maar juist daarom wilde ik haar ECHT op proef om te kijken of dat op te knappen viel , ze was veels te rennerig en te zenuwachtig. In eerste instantie ging het dus niet door want op proef geven voelden ze zich niet prettig bij , en ik durfde de gok niet te nemen om haar maar meteen te kopen , wie weet hoe ze in een vreemde omgeving zou reageren , dan zit je er mooi mee opgescheept Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben dus weer verder gaan kijken voor een leuk paardje , maar na een tijdje belden die mensen me dat ze erover nagedacht hadden en er over wilden praten voor die proeftijd. Toen heb ik de voorwaarden voor ons allebei gunstig voorgesteld zoals ik hier heb neergezet , en de tijd teruggebracht naar 2-3 weken ipv. een maand wat ik eigenlijk wilde.

Ze waren nog steeds wel bang dat het fout zou gaan maar hadden er toch genoeg vertrouwen in om haar aan mij mee te geven , en beseften zelf natuurlijk ook wel dat het een wat moeilijker verkoopbare pony was , ze moest ook binnen een jaar weg omdat de dochter dan ging studeren en te weinig tijd zou hebben , en de zus en vader wilden wel rijden maar dat ging niet op Rena Tong uitsteken Dus als ze een paardje wilde blijven houden dan moest er een ander komen , maar het ging haar wel erg aan het hart hoor , ook al had ze Rena pas 2 jaar Lachen

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:01

Precies: ik denk dat precies zo'n situatie is waarin je er wel goed aan doet om het op deze manier te doen. Het is echt persoons afhankelijk.

offtopic: je hebt een leuk paardje Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:11

Is het ook Ja

En bedankt , het is idd. een leuk diertje , kleine flipkees Tong uitsteken

Indy377

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 11:37

Bedankt voor de reacties!

Ben zaterdag bij een paard gaan kijken, best leuk, maar toch nog kleine twijfel (is ook moeilijk te zeggen na 15 min. rijden). Heb met eigenaar over proeftijd gesproken, willen ze liever niet. Bang dat hij bijv. kreupel raakt door een trap van een ander paard (bij ons op stal) en tijdverlies verkoop (als ik hem terug zou brengen). TJa..lastige situatie Scheve mond

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:42

contract Knipoog

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:43

er bestaat sites waar je een orgineel contract kunt downloaden Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 10:12

Indy377 schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ben zaterdag bij een paard gaan kijken, best leuk, maar toch nog kleine twijfel (is ook moeilijk te zeggen na 15 min. rijden). Heb met eigenaar over proeftijd gesproken, willen ze liever niet. Bang dat hij bijv. kreupel raakt door een trap van een ander paard (bij ons op stal) en tijdverlies verkoop (als ik hem terug zou brengen). TJa..lastige situatie Scheve mond

kun je hem daar niet gewoon wat vaker rijden?
ik zou mijn paard ook echt niet op proef meegeven, zeer slechte (en dure) ervaring mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:10

Zelfde dus in principe als de mensen waarvan ik Rena heb , ik zou haar zelf ook nevernooit meegeven aan iemand.

Maar had haar absoluut nooit gekocht als ik haar niet op proef gekregen had.

Bij mij was meerdere keren daar rijden geen optie vanwege de afstand. En ik wil trouwens ook gewoon het dier uit de vertrouwde omgeving weg hebben om te zien hoe ze bij MIJ reageerd , want dat is nu juist het belangrijkste van het op proef nemen , dat je zekerheid hebt over hoe het dier bij jou op stal functioneerd Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:54

Ik snap het van jouw kant wel hoor pmarena, als koper zijnde.

Maar mijn vorige paard heb ik met een kapotte zenuw in de rug terug gekregen, heeft 9 maanden behandeling nodig gehad a 50 Euro per 2 weken minus medicatie, al dat extra stalgeld, en na die 9 maanden moest ik mijn paard weer helemaal opnieuw trainen natuurlijk.

En de koper kan dan simpel terugbrengen met de mededeling dat hij hem toch niet wil. En daar sta je dan met een onverkoopbaar paard.

Dat is dus vanuit de verkoperskant Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:33

Inderdaad, als ik verkopende partij was, zou ik mijn paard ook echt nooit meegeven voor een proeftijd. Precies om de redenen die Urielle aangeeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 07:12

En daarom spreek je dus al af dat je het paard pas op proef krijgt na betaling van een deel van het aankoopbedrag.

Als de verkoper het paard dan "kapot" terugkrijgt , kan die een som geld houden ter compensatie.

Net zoals als het paard niet goed is , de koper niet het volle bedrag kwijt is.

Dus aan iedereen wordt gedacht in deze situatie hoor Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:00

pmarena schreef:
En daarom spreek je dus al af dat je het paard pas op proef krijgt na betaling van een deel van het aankoopbedrag.

Als de verkoper het paard dan "kapot" terugkrijgt , kan die een som geld houden ter compensatie.

Net zoals als het paard niet goed is , de koper niet het volle bedrag kwijt is.

Dus aan iedereen wordt gedacht in deze situatie hoor Knipoog

jij stelt het zo wel erg makkelijk en simpel ,maar in de praktijk werkt het helaas anders.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:06

Ja, dan heb je een som geld ter compensatie, maar dat is niet het bedrag waarvoor je je paard had willen verkopen, dus ben je als verkoper altijd benadeeld, in zo'n geval. Plus dat je een hoop tijd en geld kwijt bent om het paard evt. wel weer goed te krijgen om te verkopen.
En wat nu bijvoorbeeld als het paard geopereerd moet gaan worden aan koliek, die hij tijdens de proeftijd heeft opgelopen?

Nee, als verkopende partij zou ik dan nog steeds niet instemmen met een proeftijd.

Indy377

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 11:09

Als je het allemaal goed op papier vastlegd, hoeft dit geen probleem te zijn.
De verkoper weet zo ook dat zijn paard een goed tehuis krijgt, en dat hij niet een paar keer wordt doorverkocht.
Dat zou mij als verkoper toch ook echt wel wat waard zijn!

Heeft iemand die site waar je contracten kunt downloaden?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:32

Indy377 schreef:
Als je het allemaal goed op papier vastlegd, hoeft dit geen probleem te zijn.
De verkoper weet zo ook dat zijn paard een goed tehuis krijgt, en dat hij niet een paar keer wordt doorverkocht.
Dat zou mij als verkoper toch ook echt wel wat waard zijn!

Heeft iemand die site waar je contracten kunt downloaden?

zo`n contact heeft alleen maar waareden als het bij een notaris is vastgelegd.

het lijkt leuk om zelf een contract te schrijven ,maar wettelijk sta je nergens als er echt problemen komen.

ik vind ook als je een paard gaat kopen ,en je weet het niet zeker ,ga dan vaker proefrijden en laat hem eerst keuren.

ik geef ook geen paard mee op proef,je kan komen rijden,laten keuren en beslissen wat je wilt, maar meegeven nooit.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 11:59

@mirgino: dat is echt nonsens: ieder contract dat tussen twee partijen is opgesteld, is rechtsgeldig; het is een schriftelijke vastlegging van mondelinge afspraken die ook al bindend zijn. Een notarieel contract is meestal (net als een contract van een advocaat) juridisch beter dichtgetimmerd en je voorkomt voor een belangrijk deel dat een van beide partijen zich later op een wilsgebrek beroept (dwaling, bedrog, misbruik van omstandigheden en bedreiging) omdat de notaris te dien aanzien een onderzoeksplicht heeft.

Standaardcontracten klinken geweldig, maar zeker in zo'n situatie moet je dat écht niet doen. Als beroepsgedeformeerde jurist zeg ik: proeftijd nu niet, nooit niet, als je t beestje vaker wil proberen, kom dan maar vaker hier. Het is voor beide partijen echt een rampzalige constructie. Omdat veel mensen er toch heil in blijven zien, heb ik veel werk, dus ik klaag niet, maar bedenk je een aantal van de volgende scenario's:

- het paard wordt door de potentiele koper slecht bereden/slecht verzorgd
- het paard raakt om redenen die niemand te verwijten zijn, geblesseerd in proefperiode
- het paard richt schade aan tijdens de proeftijd (aan de potentiele koper of aan derden)
- het paard wordt gestolen tijdens proeftijd
- het paard raakt tijdens vervoer gewond
- het paard blijkt een medische aandoening te hebben
- het paard blijkt niet bij jou te passen (qua niveau of karakter)

Hoe spreek je dan af wie welke lasten draagt? Als ik potentiele koper was zou ik het risico ook niet willen lopen dat de verkoper zegt: he, paard ging prima weg en komt nu met een ernstige aandoening terug, mag ik even € 5000 ontvangen voor de medische kosten (waarvoor ik niet verzekerd ben, want tsja, ik verzeker mijn proefpaard niet en voordat ik deze situatie aan mijn WA (AVP)-verzekeraar heb uitgelegd.....). En ga dan de discussie maar eens aan dat het paard die aandoening al had voor hij weg ging. Wanneer is de klik zodanig 'niet leuk' dat je een paard terug moet nemen? Als je 'tijdens de proeftijd' laat keuren en het paard komt niet door de keuring, is dat dan het gevolg van dat jij m kreupel hebt gereden, of dat hij al langer een aandoening had die er nu uitkomt?

Partijen kennen elkaar niet en doen er dus goed aan om een bepaalde mate van gereserveerdheid jegens elkaar te betrachten. Zo eenvoudig is het. En uiteraard, als je halverwege de proeftijd bedenkt dat dit idd het paard van je dromen is, is het een prima uitkomst. Maar vraag je even af hoeveel mensen nog enthousiast over deze constructie zijn als er gedonder van is gekomen (en ze elkaar nog jaren later tegenover de rechter moeten treffen).

Mochten jullie t nou perse willen, laat er dan bij voorkeur een jurist naar kijken. Leg precies vast wat de normen zijn (leg vast: paard mag onder die en die omstandigheden terug, of leg vast: paard mag altijd terug tenzij die en die omstandigheid zich voordoet). Leg vast wie welke kosten draagt, niet alleen tijdens de periode van proef, maar ook de risicoverdeling, en zorg beiden dat je deze kosten verzekerd hebt (leg het contract bij voorkeur vooraf voor aan je verzekeraar, óók als het om een relatief goedkoop paard gaat; de dierenarts maakt de nota niet lager omdat het paard niet waardevol is).

Mijn over-all advies: begin er niet aan. Als je zeker wil weten dat je voor de komende 10 jaar hoopt een superpaardje te kopen, neem dan een week vakantie, ga in de buurt zitten en ga er mee aan het werk, op zodanige wijze dat de eigenaar toezicht kan houden, maar jij toch in vrijheid kan onderzoeken of het is wat je wilde.

Succes
Floortje

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:08

Tja , het blijft een risico , voor beide partijen , dat hou je toch.
En er kan vanalles fout gaan , en dat kan beide partijen schade opleveren , dat risico hoort er nu eenmaal bij.

Je kunt het zelf in goed vertrouwen zo acceptabel mogelijk afdekken zoals ik hierboven omschrijf.

Je kan het ook tot in de uiterste puntjes vastleggen in een contract.

Maar ook dan kun je dus nog kosten hebben als het fout gaat , en ook dan moet je maar afwachten of je je gelijk ook haalt als je het hebt , want mensen die niet mee willen werken kunnen het heel lang volhouden hoor !

En zo ben je weer terug bij het begin : het blijft een risico en vertrouwens-kwestie.

En ik geef maar een suggestie hoor , voor beide partijen ben je op die manier voor het ergste ingedekt , en de rest van het risico houd je toch hoe je het ook wendt of keert.

Het is ook niet eerlijk om te verwachten dat jij totaal geen risico loopt en de ander al het risico heeft , dat is niet bepaald sociaal Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:30

okee, wat jullie willen geloven Knipoog

maar als het jouw overkomt ,kijk dan maar eens hoe simpel het allemaal is,NIET dus!!
het is niet mijn ervaring ,maar van een goede vriendin .

ik zou er dus nooit aan beginnen ,want als jij de koper bent die het paard terug wilt brengen zal je hemel en aarde moeten bewegen om dat voor elkaar te krijgen.
de verkoper zal daar niet altijd makkelijk over doen.

bij mijn vriendin was het contract weg!
de verkoper had deze verscheurt,dus dan sta jij daar met een papiertje waarvan de verkoper zegt deze niet getekend te hebben.

verder ga ik hier niet over uitweiden.

maar zelf een papiertje opstellen

maar ieder moet hetzelf weten!

laat mijn verhaal maar lekker NONSENS zijn en kom er zelf maar achter!! Knipoog