welke auto mag slechts 2000 kilo trekken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

issie

welke auto mag slechts 2000 kilo trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 12:09

En dan bedoel ik officieel, dus volgens het kenteken. Geen persoonlijke meningen, want daar heeft de verzekering weinig boodschap aan. Knipoog

Aangezien ik meerdere malen via www.autotrader.nl auto's aan het "controleren" ben op maximale trekkracht (wat een klus!) ben ik benieuwd of er hier bekend is welke auto's niet meer dan 2000 kilo mogen trekken.

Heb een diatshu Rocky gehad (3500 kilo) , maar deze is eruggg duur in wegenbelasting en brandstof.
Uit ervaring weet ik de landrover freelander diesel; exact 2000 kilo. Aangezien het mn lease-auto was heb ik deze weer in moeten leveren Huilen en ben ik op zoek naar een oude benzine "trekker" .

ikke

Re: welke auto mag slechts 2000 kilo trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:15

Wat een rare vraag? Waarom zou het exact 2000kg moeten zijn?
Geef eens wat details, mag ook per PB, als je anders bang bent voor de zoveelste oeverloze discussie over trekgewichten en aanverwante zaken.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:51

Hoi je hebt het over "niet meer dan 2000 kilo"

Mijn bussie mag 1250 kilo trekken, weegt zelf 1465 kilo.
Is trouwens een H100.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:54

Opel Vivaro mag 2000 kg. trekken.
Mercedes E200 mag 1900 kg. trekken.
Maar zoals Ikke al zegt, kun je iets meer info geven?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:57

een bmw 5 serie mag percies 2000 kg trekken

issie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 13:02

HUH? Heb ik net "mn verklaring" zitten typen is het weg? Nog maar een poging dan..

Om een 2 paards trailer te mogen trekken, (laadvermogen 2000 kilo) heb je een auto nodig die dus op papier 2000 kilo mag trekken. Aangezien ik geen te zware auto wil hebben (voorbeeld Rocky) ben ik dus op zoek naar de combi zodat ik precies voldoe aan de wettelijk eisen, zonder dat ik teveel capaciteit heb en daar dus ook vet voor moet betalen (voor die paar keer dat ik de combi ga rijden).

Daarom zoek ik een auto die dus 2000 kilo mag trekken, als ze meer kunnen trekken worden ze vaak ook veel duurder qua brandstof (voorbeeld jeep cherokee = 4 liter, geloof ik)

Is hiermee mn vraag wat duidelijker?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:20

OK, nu kan ik je tenminste met feiten om je oren meppen Haha! Haha!
Jij zoekt dus een auto die jouw trailer met twee paarden mag trekken.
Dan is de eerste vraag: hoeveel weegt de trailer leeg (werkelijk gewicht!) en wat voor paarden stop je erin.
Vervolgens moet je je afvragen hoe vaak en hoe ver je ermee gaat rijden.
Tot slot kijk je dan wel budget beschikbaar is en in hoeverre zelf onderhouden een optie is.

Waarom deze volgorde? Wel, stel dat je trailer met paarden maar 1700kg weegt, waarom er dan een extra dikke auto voor zetten, voor die 300kg die je toch niet gebruikt. B-E gaat uit van het feitelijk gewicht van de trailer (art 15 regelement rijbewijzen, zoek maar op: www.overheid.nl ).
Het is wel zo dat hoe zwaarder de auto, hoe fijner die rijdt en dat is zeker op grotere afstanden een must. Deze auto mag probleemloos 2000kg trekken:
Afbeelding
(bron: MaVo Laro, http://home.planet.nl/~vonk0406/ )

Maar hiermee wil jij echt niet naar de Veluwe rijden, met twee paarden aan de haak al helemaal niet. Wil je dat wel, dan zul je iets anders moeten nemen, zoals een bus of een old-timer Range Haha!

Indien je zelf kunt/wilt onderhouden (deels) dan zou een old-timer te overwegen zijn. De wegenbelasting valt dan weg en brandstofkosten zijn veelal niet echt een punt bij zo'n tweede auto (daar ga ik dan even vanuit).

issie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 13:30

ikke schreef:
Waarom deze volgorde? Wel, stel dat je trailer met paarden maar 1700kg weegt, waarom er dan een extra dikke auto voor zetten, voor die 300kg die je toch niet gebruikt. B-E gaat uit van het feitelijk gewicht van de trailer (art 15 regelement rijbewijzen, zoek maar op: http://www.overheid.nl ).

Kijk dat wist ik nog niet!! Dat maakt het verhaal inderdaad heel anders. Ik ging uit van de normale b-rijbewijs constructie. Het is dus nodig om een zo'n licht mogelijke trailer aan te schaffen! Thanks!

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:31

Ik heb zelf een LandRover Freelander, deze mag tot 2000 kg trekken.

Liefs Melissa

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:32

Wij hebben een Hyunda Galloper. 2 deurs.
Die mag 3500 kg trekken.
Laatst bijgewerkt door Masada op 23-03-07 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:35

issie schreef:
ikke schreef:
Waarom deze volgorde? Wel, stel dat je trailer met paarden maar 1700kg weegt, waarom er dan een extra dikke auto voor zetten, voor die 300kg die je toch niet gebruikt. B-E gaat uit van het feitelijk gewicht van de trailer (art 15 regelement rijbewijzen, zoek maar op: http://www.overheid.nl ).

Kijk dat wist ik nog niet!! Dat maakt het verhaal inderdaad heel anders. Ik ging uit van de normale b-rijbewijs constructie. Het is dus nodig om een zo'n licht mogelijke trailer aan te schaffen! Thanks!

Ehm, let op hè, wellicht ten overvloede, maar je MOET je B-E hebben, anders mag je domweg niet met een twee-paards de weg op.
Ga ook niet op de grens zitten, zorg dat je zeker 10 - 15% marge hebt tussen het feitelijke trailergewicht en het toegestane getrekgewicht van je auto. Maar een Ford Mondeo met 2,2 TDci mag 1800kg aan de haak hebben en is daarmee kandidaat, voorop gesteld dat je niet met twee KWPN-ers van 1,80 gaat rondrijden.........

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:07

Bij een B rijbewijs wordt uitgegaan van de maximaal toegestane massa, dus gewicht van de trailer + wat je maximaal kunt laden. Dit gewicht mag niet hoger zijn dat het gewicht van de auto. Dus inderdaad, met een tweepaards trailer wordt dat lastig. Dan moet je een auto hebben die bijvoorbeeld 2000 kilo weegt en dat kost een paar stuivers in de wegenbelasting. Tenzij je inderdaad een oldtimer koopt op LPG, dan lach je iedereen uit.

Ik stam gelukkig nog uit de tijd dat je E gewoon kreeg bij je B rijbewijs (Oeps, leeftijd verraden Bloos ). Met mijn Jeep Cherokee mag ik 3250 kilo trekken. En inderdaad, hij zuipt........1 op 4 Verdrietig maar gelukkig op LPG. Ook wel prijzig in de wegenbelasting, maar omdat het grijs kenteken is betaal je geen provinciale opcenten.

issie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:08

@ ikke: E-rijbewijs wordt aan gewerkt, zo'n in 1 dag cursus, met een beetje geluk heb ik m volgende maand. Anders had ik de bovenstaande regel wel geweten Haha!
Geen KWPN'ers maar quarters rond de 1.50 Sigaar

Eerst maar eens zien met wat voor trailer we thuiskomen, dan de auto uitzoeken!

issie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:13

Redneck schreef:
Ik stam gelukkig nog uit de tijd dat je E gewoon kreeg bij je B rijbewijs (Oeps, leeftijd verraden Bloos ). Met mijn Jeep Cherokee mag ik 3250 kilo trekken. En inderdaad, hij zuipt........1 op 4 Verdrietig maar gelukkig op LPG. Ook wel prijzig in de wegenbelasting, maar omdat het grijs kenteken is betaal je geen provinciale opcenten.

Wat een pech dat jullie nu om de hoek komen te wonen zeg Haha! Oeps, heb ik dat nu opgeschreven Blond ??

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:17

Hihi....ik weet trouwens wel een tweepaards te koop. Wel een oudje, maar helemaal opgeknapt. Niet van ons, maar van een kennis. Een Westfalia (hout) voor 1500 euries.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:20

Lady1969 schreef:
Hoi je hebt het over "niet meer dan 2000 kilo"

Mijn bussie mag 1250 kilo trekken, weegt zelf 1465 kilo.
Is trouwens een H100.

De H100 kan ik je iig niet aanraden, elke hyundai dealer wenst die auto dood Clown De dealer in groningen doet een dansje als er een H100 in rook opgaat.

Even een link met tabel over verschillende auto's Lachen http://www.caravantrekker.nl/tavhj/images/Tabel2004.gif
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-03-07 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:23

Even een stukkie van wat ik een vriendin stuurde die ook een auto zocht.
<quote>
Je begint bij je budget. Hoeveel kan en wil je maandelijks uitgeven aan de auto. IJkpunten zijn:
Verwachte hoeveelheid km op jaarbasis en daarmee de overweging van brandstofsoort (benzine, Diesel, LPG)
Wegenbelasting (en daarmee het eigen gewicht van de auto in samenhang met brandstof)
Verzekering (WA, beperkt casco, all risk) Hier speelt ook de leeftijd van de auto een rol.
Storing en onderhoud. Oudere auto’s vergen veelal wat meer onderhoud en reparatie.
Tot slot het budget voor aanschaf.
<end quote>

Om veilig een twee-paards te kunnen trekken heb je nog enkele technische gegevens nodig.
De trekhaak weet je; 1800kg is een goed minimum, in jou geval.
Motor moet zeker 150pk kunnen leveren (liever meer) bij max 3500 toeren (omw/min)
200 - 300Nm koppel is een ondergrens, beschikbaar bij 2000 toeren
Diesel heeft de voorkeur boven benzine, omdat benzinemotoren moeite hebben met voldoende koppel leveren. Leveren ze wel koppel, dan zuipen ze je de oren van je hoofd, dat zijn namelijk altijd V8's. Sommige 6-cilinders kunnen het ook goed, maar die zuipen dan even hard Haha!
Ga je toch voor benzine, dan heeft een 6 of 8-cilinder voorkeur boven een 4-cilinder motor, die hebben vrijwel altijd te weinig in huis (of zuipen nòg harder)
Ooit, lang geleden, een keer met mijn Kadett 1,6 op LPG een trailer getrokken (verhuizing) en die ging van 1:12,5 naar 1:9 verbruik. Mijn Discovery V8 deed gewoon 1:5 LPG met de trailer 1:4,5. Die Kadett woog 900kg en had dat ook aan de haak hangen; de Disco weegt 2000kg en had 2000kg aan de haak hangen...........

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:27

Kijk, dat is nog eens een gefundeerd verhaal. Maar inderdaad, koppel is zeer belangrijk. Qua verbruik, de Cherokee verbruikt ook maar iets meer als je met trailer rijdt. Scheelt niet zo heel erg veel. Dat is overigens een 6-cilinder. Ik persoonlijk zou nooit meer een 4-cilinder willen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:33

Redneck schreef:
Kijk, dat is nog eens een gefundeerd verhaal. Maar inderdaad, koppel is zeer belangrijk. Qua verbruik, de Cherokee verbruikt ook maar iets meer als je met trailer rijdt. Scheelt niet zo heel erg veel. Dat is overigens een 6-cilinder. Ik persoonlijk zou nooit meer een 4-cilinder willen.

Ja, die Cherokee van jou zuipt 1:6. Vrienden van me hebben jaren zo'n zelfde 4,0 6-pitter gehad.
Maarre, heb jij een G-3 installatie erin liggen? Ik heb een Defender Pick-up V8 (carburateurs) en ik sloeg toch even steil achterover wat die zou gaan kosten met LPG. Ik wacht even voordat die erin komt (auto is 20 jaar oud).

issie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:34

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:36

@ikke: nee, geen G-3. Het is ook al een oudje (1996). Maar we hadden de bof dat we deze auto voor een idioot lage prijs konden kopen en dat de installatie er al in lag. Enne, maak van die 1:6 maar 1:5......of erger......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:46

issie schreef:
Welshcobfan schreef:
Even een link met tabel over verschillende auto's Lachen http://www.caravantrekker.nl/tavhj/images/Tabel2004.gif

Bedankt voor de link! Is alvast een stuk makkelijker zoeken als autotrader.nl!

Ehm, dit zijn nieuwe auto's. Volgens mij was je op zoek naar een ouwe benzinetrekker, volgens je eerste post Haha! Daarbij houdt die club er hele rare ideeën op na. Die vinden een Discovery V8 met een twee-paards trailer eigenlijk een niet geheel verantwoorde combi. Neem van mij aan dat dat probleemloos rijdt, ik heb er vijf jaar eentje gereden (hij rijdt helaas niet meer). Ik zal het je nog sterker vertellen; een Land Rover als op de foto heb ik ooit met mijn toen 27 jaar oude Range Rover op een ambulance uit Zeeland gehaald, via Antwerpen en dat ging moeiteloos (2600kg aan de haak!).
Laat je dus niet zonder meer afschrikken door hun cijfers. Zij "vergeten" dat een trailer ietsjes anders reageerd dan een caravan (unterstatement).

@Redneck: Die van vrienden liep 1:6. Staat die van jou dan zoveel slechter afgesteld, offe....?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:02

Zou kunnen. Misschien is de mijne ouder.....wat hij op benzine doet weet ik trouwens niet (en dat wil ik waarschijnlijk ook niet weten)....

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:50

Heb sinds een jaar een LR Freelander 2.0. N lekker dieseltje die inderdaad 2000kg kan trekken. Qua wegenbelasting ook nog te behappen is. Heb m particulier gekocht en alles nog steeds prima. Ook qua prijs viel t reuze mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:11

HappyAppy schreef:
Heb sinds een jaar een LR Freelander 2.0. N lekker dieseltje die inderdaad 2000kg kan trekken. Qua wegenbelasting ook nog te behappen is. Heb m particulier gekocht en alles nog steeds prima. Ook qua prijs viel t reuze mee.

Hopelijk voor jou is de 4-wieldrive unit vervangen, of is ie jong genoeg, zodat er een goeie onder zit, anders ga je er wel anders over denken. Dit is de enige tekortkoming van de oudere Freelanders, maar wel een dure.