Wat als je bijrijder/verzorgster brokken maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Wat als je bijrijder/verzorgster brokken maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 08:45

Ik ben aan het kijken hoe dit onderwerp het beste op kan vangen dmv afspraken of eventueel een verzekering.

Stel... je bijrijder/verzorgster neemt je paard mee voor een buitenrit en het het paard krijgt een ongeluk met alle gevolgen van dien. (gewond/ dood)

Het paard blijft wel alle tijden onder verantwoording staan van de eigenaar, maar ik neem aan dat niemand zit te wachten op dierenarts kosten veroorzaakt door bijrijder/verzorgster.

Hoe lossen jullie dit op?

ikenindi

Re: Wat als je bijrijder/verzorgster brokken maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:50

niet. het is mijn paard. alles dat gebeurd is mijn verantwoordelijkheid. mits ik er mee heb ingestemd dat het mag. ik ben ook eerder bang dat de bijrijdster/verzorger iets mankeerd door toedoen van mijn paard dan andersom. stel dat ze je aanklaagd of wat ook? ik zeg altijd van te voren tegen iedereen: als je haar niet houdt: loslaten! mijn zusje van 8 heb ik dat eerst ingeprent. stel dat zij denkt: vasthouden, vasthouden, vasthouden. en ze raakt verland. dan voel ik mij toch schuldig... liever dan dat mijn paard iets mankeerd (die kijkt zelf ook wel uit hoop ik dan maar) dan mijn zusje...

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:52

Ik ben zelf een bijrijder en ik heb hier over contact gehad met mijn verzekering.
En ik heb voor ongeveer 4 euro in de maand een aparte verzekering bij de unive laten afsluiten voor als ik paarden rijd en er mee naar buiten ga.
Dit is trouwens een uitbreiding van verzekering geweest op mijn aansprakelijkheidsverzekering.

Gelukkig heb ik hem nog nooit nodig gehad maar ik kan me voorstellen dat je je afvraagt hoe zoiets dan gaat.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:53

Volgens mij is het zo als je bijrijder iets veroorzaakt zal haar verzekering ervoor opdraaien....Als het paard het veroorzaakt is het voor jou...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:55

en hoe zit dat bij die verzekering voor bijrijder als het paard het veroorzaakt heeft?

(nu ga ik heel stom zijn mss, maar is het niet altijd de mens/ruiter zijn fout? of de fout van een medeweggebruiker, maar nooit van het paard? hoe zien zij dat?)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 08:57

ikenindi schreef:
en hoe zit dat bij die verzekering voor bijrijder als het paard het veroorzaakt heeft?

(nu ga ik heel stom zijn mss, maar is het niet altijd de mens/ruiter zijn fout? of de fout van een medeweggebruiker, maar nooit van het paard? hoe zien zij dat?)

Ja das moeilijk..maar dat is wat de verzekering mij heeft verteld..
Bijv: je bijrijder stuurt je paard tegen een auto aan...Dan is het de schuld van de bijrijder...
Paard op hol en tegen een auto is de schuld van het paard......

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 09:00

Citaat:
Volgens mij is het zo als je bijrijder iets veroorzaakt zal haar verzekering ervoor opdraaien....Als het paard het veroorzaakt is het voor jou...

Het is altijd een combinatie van.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar ik neem aan dat de bijrijder/verzorgster op dat moment verandwoordelijk is voor een paard. (een paard blijft een vluchtdier dat niet zelf kan denken, daar is een ruiter verandwoordelijk voor)

mamamika@ wat voor verzekering heb je afgesloten?
Is dit niet een WA verzekering dat je verzekerd voor schade aan derden?

Even voor de duidelijkheid... Haha!
Bijrijder/verzorgster heeft de vrijheid om te gaan en staan waar ze wil, zonder overleg.
Als zij schade maakt aan derden, bv dat het paard een fietser om laat vallen, een deuk schopt in de auto... dan valt dit onder mijn eigen WA verzekering.

Maar het gaat mij erom .. wat gebeurt er als een paard zelf verongelukt of open komt te liggen/been breekt e.d.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:09

In de wet staat: als je paard door een eigen gedraging (dus geheel zelfstandig) schade veroorzaakt, is de eigenaar altijd aansprakelijk. Denk uit een ontsnapping uit de wei ofzo. Als iemand het paard berijdt of mee stapt en diegene steekt bijvoorbeeld zomaar over en veroorzaakt een ongeluk, is hij of zij aansprakelijk. Dus als je alles goed wil afdekken, zou je voor jezelf of voor je bijrijdster moeten bijverzekeren op de aansprakelijkheidsverzekering. Overigens ben ik ook altijd eerder bezorgd over mijn bijrijdster dan over mijn paard. Ben altijd weer blij als ze laat weten dat ze weer terug op stal is!!!!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 09:15

Cerize@ mijn verzekering heb ik een tijd geleden al gebeld over hoe dit zit met bijrijders en ongelukken.
Dit viel gewoon onder mijn WA.

Tuurlijk is de bijrijder ook belangrijk, maar heb geen zin in hoge dierenarts kosten veroorzaak door die combinatie.

Kom nou alsjeblieft niet aan met antwoorden: "dan moet je ze niet alleen laten gaan of dan rijd ze alleen nog maar in de bak"

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:18

nee want in de bak kan het ook mis gaan;)

even over bijrijders schuld/paards schuld... wie weet hoe het dan zit als je op een paard zit en die raakt op hol. ruiters verzekering? of paards schuld, en ruiter treft geen blaam?(die moet het paard kunnen houden.bedwingen of het voorkomen toch?)

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:21

Als je bedoelt als je bijrijdster betrokken was bij het ongeluk, gaat het om de schuld vraag. Stel zij komt in aanvaring met een auto en je paard is daardoor zelf ook 'beschadigd'. Ff een beetje theoretisch, maar zij is dan voor de wet schuldaansprakelijk, dwz dat de benadeelde de schuld van de bijrijdster moet aantonen. Als blijkt dat zij volledig schuldig is, kan je de schade van je paard ook op haar aansprakelijkheidsverzekering claimen. Maar je hebt meer kans op uitkering als je je paard zélf verzekerd tegen ongevallen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 09:44

Kijk dit in idd nou de issue!

Citaat:
Maar je hebt meer kans op uitkering als je je paard zélf verzekerd tegen ongevallen.

Maar dan de vraag, wie draait voor DIE kosten op?
De eigenaar van het paard of de bijrijder/verzorgster?

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:50

Het blijft ten alle tijden je eigen paard en zodra jij je bijrijdster toestemming geeft om naar buiten te gaan rijden en er gebeurt wat, is dat onder jou verantwoording. Als ze bijvoorbeeld samen de dijk afvallen en je paard breekt zijn benen is dat heel sneu voor jou, maar je kan er geen verzekering van e brijrijder tegenover zetten.
Zij zelf is wel verzekerd het valt gewoon binnen haar aansprakelijkheidsverzekering, maar dit is wanneer zij zelf wat mankeert.
Zelf denk ik dat het gevaarlijker is voor jou dan voor haar.
MEt je paard gebeurt niet zo snel wat ( spreek uit ervaring van meer dan 10 jaar) maar met de bijrijdster sneller en dan moet je oppassen dat ze de verantwoordelijkheid niet op jou gaan steken!!!

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:27

annebe schreef:
Kijk dit in idd nou de issue!

Citaat:
Maar je hebt meer kans op uitkering als je je paard zélf verzekerd tegen ongevallen.

Maar dan de vraag, wie draait voor DIE kosten op?
De eigenaar van het paard of de bijrijder/verzorgster?

Bedoel je de kosten voor de verzekering van je paard????? De eigenaar lijkt mij!!! Of bedoel je de kosten die je maakt om je paard weer op te knappen???? Nogmaals de bijrijdster is voor de wet schuldaansprakelijk. Dwz dat de benadeelde de schuld van de bijrijdster moet aantonen. In praktijk is dat gewoon heel moeilijk, zeker als de bijrijdster zelf ook letselschade heeft. Een rechter heeft het daar meer moeite mee dan met de letselschade van het paard. Je zal met getuigen moeten komen, met praktijkvoorbeelden, kortom echt ontzettend je best moeten doen om de schuld van de bijrijdster aan te tonen. Voor alle partijen zeer vervelend om mee te maken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 11:08

Zolang ik geen geld vraag aan mijn verzorgster/bijrijdster vergoed mijn aansprakelijkheids verzekering eventuele kosten voor schade die gemaakt is.

Kosten voor het paard zijn uiteraard voor mijzelf

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 12:08

Ik rij zelf ook al 23 jaar en heb in de tijd dat ik pony's en paarden heb al meerdere verzorgsters gehad.

Strepsel, je hebt ook wel gelijk dat er niet snel gebeurt, maar ALS er wat gebeurt is het natuurlijk een vervelende zaak voor beide partijen.

Maar ik heb net even met de ouders om tafel gezeten, wij gaan dit van beide kanten uitzoeken en kijken hoe we dit kunnen oplossen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:30

Het zal er waarschijnlijk ook vanaf hangen hoe iets is gebeurd.

Als het een gevalletje is van "domme pech" dan ben jij als eigenaar inderdaad degene die de kosten zal moeten dragen (het is immers jouw paard).
Als de verzorgster echt stomme dingen doet (over een prikkeldraad hek willen springen ofzo) dan zul je het op je verzorgster kunnen verhalen.
Maar dan zal er wel heel veel onverantwoordelijk gedrag bij je verzorgster zitten.

Hier op TAO zijn er veel topics geweest over aansprakelijkheid en bijrijders. Zoek maar eens.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:51

Er is gelukkig nog niks gebeurt, maar we willen kijken of we beide een afspraak daar over kunnen maken.
Het is natuurlijk wel zo dat zij gratis gebruik kan maken van mijn paard en dat zij daar dan een verzekering voor treffen vind ik geen raar idee.

Verder gaat ze netjes met de paarden om en als ze het niet vertrouwt stapt ze altijd af.

Ik heb al een ochtendje lopen zoeken in de topics, maar helaas niet veel gevonden waar ik wat mee kan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:55

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 17:57

Super dank je!!!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:59

En wat jij wilt weten staat ook in de faq:

Citaat:
Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Het heeft dus weinig zin om met haar daar een afspraak over te maken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:01

mmmmh ok... ik zal dit stukje meenemen naar de ouders toe.
(zal vanavond ook eens even mijn boekje paard en rechter na kijken)

Dan is het voor de paardeneigenaar eigelijk onmogelijk om een bijrijder te hebben als je deze kant van de zaak bekijkt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:05

Je kunt best een bijrijder hebben, maar je moet gewoon zelf altijd een AVP verzekering hebben. Sowieso als je een paard hebt.

Het is en blijft jouw paard, ook met schade.

Je kunt alleen nog hebben dat als jouw paard wordt toegetakeld door een ander paard dat je dan misschien je schade vergoed krijgt door de AVP van de andere eigenaar.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:41

avp? Ik kan deze afkorting even niet plaatsen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:42

Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.
Lees FAQ!