Hoe metalen archiefkast ombouwen tot zadelkast?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Hoe metalen archiefkast ombouwen tot zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:14

Ik overweeg om ergens zo'n oude metalen archiefkast te kopen en ze dan om te bouwen tot zadelkast.

Hoe hang je in zo’n kast een zadelsteun en een hoofdstelhouder? Boor je gewoon gaatjes in de achterwand? Is zo’n achterwand wel sterk genoeg om het gewicht van een zadel te dragen?

Tips zijn zeer welkom! Lachen

romatjuh

Re: Hoe metalen archiefkast ombouwen tot zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:16

Waarom wil je er 1 ombouwen? Als je op marktplaats rondkijk zie je zo nu en dan ook weleens een redelijk 'goedkope' zadelkast.. Scheelt iig een hoop geknutsel!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:18

Ik ben er nog geen tegengekomen iig (op de Belgische sites), vandaar dus... alleen van die dure en véééééél te kleine kasten zoals ze ze in een ruitersportzaak verkopen.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:21

Zat net even te kijken, en ben er wel een paar tegengekomen voor € 80,00.. Weet niet hoe dat met opsturen enzo gaat eigenlijk..

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:23

Huh, waar heb je die gezien? Haha!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:28

Op marktplaats. Zal ff link proberen neer te zetten.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:28

Oh neen, laat maar, ik ga er niet voor naar NL rijden Lachen dan ga ik liever knutselen Haha!

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:31

Oke. Maar staat ook nog weleens uit Baarle-nassau enzo op. Dat is toch ook bij Belgie? Blond

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:43

Dat zal waarschijnlijk eerder ophalen zijn Knipoog

Bij een metalen kast kan je waarschijnlijk gewoon wat gaten in de wand boren om een zadelsteun en hoofdstelhaken in te maken. Bij ons op de manege staan er legio die op die manier verbouwd zijn en die staan er al jaren. Hoe lang de steun stevig bijft zitten is wel een beetje afhankelijk van wat voor steun je erin sleuteld. Als je zelf wat gaat bouwen met een pvc pijp oid zal hij waarschijnlijk eerder gaan doorhangen dan wanneer je in de ruitersportzaak een zadelsteun gaat halen.

Ik heb er zelf voor gekozen een oude kledingkast om te bouwen, dat scheelde heel wat in de aanschaf. Ik had de keus uit twee metalen archief kasten die waarschijnlijk te breed en niet diep genoeg waren voor 145 euro (excl. verbouwskosten) of een oude houten kledingkast die wel diep genoeg was voor 30 euro (excl. verbouwkosten). Het is die laatste geworden. De achterwand is dan wel te dun (hardboard), maar mijn handige mannetje had nog wel ergens een 18mm mdf plaat liggen die hij tussen de zijwanden tegen de achterwand heeft geschroefd en daar heeft hij de zadelstang (10 euro) weer aan gemonteerd. Verder lagen er bij ons in huis ook nog een paar sluitingen om een ook ergens in een la gevonden hangslotje aan te hangen om het hele zaakje goed af te kunnen sluiten dus met 40 euro en een uurtje knutselen waren we helemaal klaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:22

Zadelsteun ging op de achterwand, idd gewoon gaatjes geboord.
De hoofdstelhangers aan de binnenkant van de deur.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:50

Ik heb ook een metalen archief kast

Afbeelding

Ik kan er alleen niet mijn zadel in kwijt aangezien de kast de diepte er niet voor heeft.
Ik heb er dus alleen dekens en halsters in ligen.

De halsters heb ik aan de binnekant van de deur opgehangen aan halsterhakken.
Gewoon gaten in de deur geboord.. Ja

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:22

ik heb ook een metalen archief kast. voor het zadel en hoofstel
Ze hebben aan de zijkant een pvc pijp geplaatst in de omgekeerde L vorm. dit idee dus: ┌
Dan hang je zadel dus niet echt.. (ook geen problemen met zwakke wanden) maar staat dus meer op die PVC pijp.
Bijkomend voordeel, de pvc pijp zou je zo kunnen monteren dat ie kandraaien, handig met opbergen..
En als de archief kast neit heel diep is. is dit zowiezo misch wel een uitkomst..
De mijne was ook niet diep genoeg, dus vandaar deze oplossing..

Ik hoop dat je het een beetje snapt..

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:31

De kast die ik op het oog heb is 48 cm diep, zou dat diep genoeg zijn? (zo meteen ga ik naar stal, en ik zal mijn zadelsteun eens opmeten Haha! ) Ik had gedacht om anders de zadelsteun aan een zijwand te hangen ipv de achterwand. tenzij iemand zegt dat dat een slecht idee is?

Ik begrijp je uitleg wel hoor VoulezVous, maar ik vrees - hopelijk leest hij dit nooit Clown - dat mijn vriend niet echt heel handig is. En ik ben het ook niet. Dus ik zou niet weten hoe we aan zo’n constructie zouden moeten beginnen Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:41

Kan wel, alleen is het onhandig omdat je je zadel dan echt moet tillen. Als je hem aan de achterwand zet kun je gewoon schuiven over de steun en dat is voor jezelf makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:44

Ik heb ook zo'n kast omgebouwd. Mijn vz-zadel past er wel in, heb een vrij brede zadelsteun tegen de zijkant van de kast. Past net, moet het wel beetje moeilijk schuiven. Je zo een dunnere zadelsteun kunnen nemen, zo;n buis.

Hoofdstelhaakjes heb ik gewoon op gehangen. Overal gaten in geboort. Er ies nog nooit iets gevallen of om gebogen.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:46

eigelijk is het heel simpele constructie. men neme 2 stukken pvc pijp en een L-stukje, lijm er op, 2 houdertjes en klaar is klara...
dit ding kan ook draaien dus kan je em heel makkelijk eraf pakken zonder dat je echt hoeft te tillen..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:15

ik heb ook zo'n archiefkast,daar kun je gaten in boren,maar ik heb wel aan de achterkant gewoon een plaat hout extra gezet,en daarin meegeboord,voor extra stevigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:17

zo'n archief kast is nooit diep genoeg voor een zadel.
min. diepte is toch wel 55 wil je je zadel zonder krassen opbergen Lachen

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 09:18

Langs de binnenkant of langs de buitenkant Mexx2?

Ja, ik ben een echt beginner op doe-het-zelf-gebied, dus ik stel domme vragen Haha!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:21

Ik zelf en een meid die ik ken hebben een archief kast opgebouw. We hebben gewoon haken buijde praxis gehaald voor 2 euro en daar de halster ed opgehangen.. Het zadel hebbe we aan de binnen-zij kant gehangen. Ik heb een boomlooszadel en zij een dresuur, spring en vzh zadel. Allemaal passen ze erin zonder krassen. Een westernzadel kan er niet altijd in. De diepte van mij kast is 40 cm. Je moet wel kijken hoe hoog en waar je de planken neerhangt in je kast. En als je goede schroeven en moerkoppen gebruikt is het ceht wel stevig genoeg. De mijne en hare staan nog steeds Bloos Haha!

Suc-6

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 09:23

VoulezVous schreef:
ik heb ook een metalen archief kast. voor het zadel en hoofstel
Ze hebben aan de zijkant een pvc pijp geplaatst in de omgekeerde L vorm. dit idee dus: ┌
Dan hang je zadel dus niet echt.. (ook geen problemen met zwakke wanden) maar staat dus meer op die PVC pijp.
Bijkomend voordeel, de pvc pijp zou je zo kunnen monteren dat ie kandraaien, handig met opbergen..
En als de archief kast neit heel diep is. is dit zowiezo misch wel een uitkomst..
De mijne was ook niet diep genoeg, dus vandaar deze oplossing..

Ik hoop dat je het een beetje snapt..

Ik volg je niet ..... heb je evt een foto? Ben wel nieuwsgierig Haha!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 09:41

Ik had trouwens ook nog iets anders bedacht, nl. deze keukenkast van Ikea (kost € 78) ombouwen. Afbeelding

Iemand daar tips voor toevallig?

Maarja, zo’n archiefkast lijkt me 100 keer steviger en ook beter bestand tegen vocht.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:39

Ik lees even mee. Heb echt nodig een nieuwe kast nodig maar met gemak 2 zadels inpassen. En ik wil geen houten kast i.v.b met vochtigheid.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:41

Een metalen kast is ook op een degelijker manier af te sluiten dan een houten kast. Tenminste, dat is iets waar je rekening mee moet houden als je er een slot op wilt zetten. Een houten kast is over het algemeen erg gemakkelijk open te breken, bij een metalen kast moet men daar iets meer moeite voor doen.

Vergis je trouwens niet in het vochtafstotende karakter van een metalen archiefkast, zeker niet in een ruimte als een stal of zadelkamer. Ik heb afgelopen winter een vochtvreter in mijn metalen archiefkast gezet en die was na twee maanden volledig volgelopen.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:56

Ik zal van het weekend een foto maken en plaatsen.
Met de Ikea kast als voorbeeld zal ik het proberen duidelijker uit te leggen..

ALs je de deur van de kast open doet, plaats je aan de linker zijkant een PVC pijp (of ander materiaal) in deze vorm ┌, omgekeerde L dus..
Een zadel hangt dan op dit stukje ->┌, het korte pootje van de L, en dit type zadel steun niet aan een wand hangt, maar staat op het lange pootje van de L.
God wat is dat moeilijk uitleggen.. Tong uitsteken
deze steun kan aan de wand bevestigd worden dmv 2 beugels, zodoende kan deze ook draaien..

Maar goed een foto volgt nog..

Ik zou zowiezo gaan voor metaal..