Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marcato

Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 13:49

Wat ik me afvroeg, wat voor afspraken hebben jullie met je bijrijdster van je paard afgesproken m.b.t. buitenrijden?

Dus wat men wel en niet mag en hoe e.e.a. geregeld is als er schade wordt/is gemaakt.

Mag hij/zij uberhaupt wel buitenrijden met jouw paard?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

luna1986

Re: Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:57

Mijn bijrijder mag niet alleen naar buiten, we moeten eerst een hele drukke weg over en
ik zou niet op me geweten willen hebben dat er wat verkeerd gaat.
Niet voor me pony en niet voor haar!
Verder doen wij buiten alles wat de pony's leuk vinden als het maar verantwoord is!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:58

geen denken aan!
maar kheb ook geen bijrijdster Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:59

Nee mijn vroeger bijrijders mochten absoluut niet de weg op
Als er wat gebeurd dan is het mijn schuld.

Een van mijn bijrijders deed het stiekum toch nou dat heeft ze geweten kon gelijk moven.
Nu heb ik geen bijrijder meer en ik begin er ook niet meer aan

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 14:08

Mijn bijrijdster mag wel naar buiten. Alleen moet ze wel altijd met iemand mee. Verder mag ze ook niet overal naartoe. Ik vind het gewoon fijn als mijn paard in het weekend ook buiten komt. Meestal rij ik zelf in de bak 's avonds.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:12

Ik mag als bijrijdster ook niet alleen naar buiten en moet natuurlijk rekening houden met wat mijn bijrijdpony aankan (ze had 3 jaar stilgestaan toen ik ermee begon, dus de conditie was er gewoon niet). De meetste bijrijders zullen zelf wel weten dat ze niet moeten gaan galopperen op verharde wegen, zeker?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:13

Als eigenaar ben je altijd aansprakelijk. Zelfs al zou je een contractje opstellen, dan nog is de eigenaar aansprakelijk te stellen voor de gedragingen van het paard (daar heb je je WA-verzekering ook voor dacht ik).

Zou je bijrijdster met je paard een boomstam van 2 meter willen springen wat dus niet goed gaat, dan is het voor haar eigen aansprakelijkheid. Maar een schrikreactie van jouw paard voor bv een bewegend bosje langs de weg waar je paard van schrikt zodat je bijrijdster valt is voor jouw aansprakelijkheid..

Er kan altijd wat gebeuren, daar ben je voor verzekerd maar als je je twijfels hebt bij een goede afloop op buitenrit begin er dan gewoon niet aan..

Ik mag op mijn bijrijdpaard gewoon op buitenrit, erg braaf paard en ga er ook elke week over land mee naar les. Eigenaresse zelf gaat er ook vaak mee op buitenrit dus paard is het gewend. Ik zorg ervoor dat ik geen moeilijkheden op zoek (geen 2 meter boomstammen springen dus Lachen ). Verder altijd mobiel mee of bv een metgezel (evt. op de fiets) .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:50

Ben het wel met Bienotje eens.
Als jij en zij allebei gewoon een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) hebben dan is schade aan wie of wat ook gewoon gedekt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:53

Laatst had iemand mij hierover ook heel goed ingelicht Clown

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:04

Mijn bijrijdster mag met mijn paard alleen naar buiten. Wel wil ik altijd even een smsje als ze naar buiten gaan. Mocht er wat zijn of gebeuren onderweg weet ik dat ze de poort uit zijn gegaan. Verder vertrouw ik erop dat ze zuinig is op m en geen rara dingen met m uithaalt. Mocht mijn paard schade toebrengen aan iemand anders of andermans eigendom dan ben ik daarvoor verzekerd.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:07

ik ga als bijrijdster nu wel eens met de eigenaresse mee op buitenrit (ze heeft 2 paarden) maar alleen.. ik moet er voorlopig zelf nog niet aan denken! misschien over een jaar ofzo.. maar ik heb er ook weinig behoefte aan.. ik kan in de bak ook genoeg leuke dingen doen, en afwisseling creëren, daarvoor hoef ik niet op buitenrit Lachen

welshrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:09

Ik rij op me verzorgpony Maar dat is voor mij gewoon eigen risico vertrouw hem nog niet helemaal daarom rij ik ook nu nog gewoon in een bak en niet zomaar buiten

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:02

Leuk, al jullie reacties!

Ik vind het wel een goed idee van Sandr0 om mijn bijrijdster even te laten sms-en als ze naar buiten gaat!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:09

Ik ging ook altijd gewoon naar buiten, maar wij hadden wel de afspraak gemaakt dat als er wat gebeurde het voor mijn risico was. Gelukkig heb ik me goed verzekerd dus dat was voor mij geen probleem, maarja ik ben dan wel 33 jaar Knipoog .

Ik vind dat met een meisje toch een beetje anders, of je moet gelijk aan het bos wonen dat je niet de gewone weg over moet. Maar dat weet ik dus niet. En een sms-je is idd wel handig... Goed idee!!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:14

Mijn verzorgerster mag ook alleen met mijn paard naar buiten, als ze het mij maar laat weten. In de winter alleen met mijn toestemming (omdat ik haar niet naar buiten wil laten gaan als m'n paard al een paar weken niet is geweest), maar 's zomers mag ze d'r pakken als ze wil. Het is alleen maar lekker voor mijn paard en ze hoeft geen wegen over ofzo, dus dat is ook geen probleem. Maar ja, ik heb dan ook wel een verantwoordelijke meid van 19 die al jaren verzorgt en een superbraaf paard. Zou het een jonge onervaren ruiter of paard zijn, wordt het al gauw een ander verhaal.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 17:16

Mijn bijrijdster is ook een jaar of 22 en al een tijd bezig met paarden. Ik vertrouw haar ook volkomen! Maar ik ga het toch ff nakijken wat betreft die verzekeringen.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:22

ik liet een keer even mijn berijd meisjes alleen en zij zouden ondertussen de paarden gaan halen... hoor ik evne later een gil zie ik dat de paarden zijn weggerent de stal uit en ze gingen richting de viaduckt gelukkig is alles goed afgelopen maar sinds dien let ik er wel op je moet dus wel zeker weten dat het goed gaat Tong uitsteken

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:28

Ik ben eigenlijk altijd met bijrijdpaarden naar buiten geweest, ook s winters en in de schemer. Ik was 18 toen ik daarmee begon, denk ik, en ik weet wel ongeveer wat ik doe: veel met jonge paarden gewerkt dus de nodige ervaring met onverwachte situaties.

Voor als er iets gebeurt: mijn eigen keus, dus eigen risico. Ik vind dat niet meer dan logisch...!

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:32

ik mag wel buitenrijden met me bijrijdhafje
maar dan is me moeder er wel bij met de fiets ( ben 12 is logisch ken de weg daar niet..)
maar gewoon in de bak natuurlijk wel en in de buitenbak..
maar ik mag wel buitenrijden

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:37

MontyRulezz schreef:
Ik ging ook altijd gewoon naar buiten, maar wij hadden wel de afspraak gemaakt dat als er wat gebeurde het voor mijn risico was. Gelukkig heb ik me goed verzekerd dus dat was voor mij geen probleem, maarja ik ben dan wel 33 jaar Knipoog .

Dat kan je wel afspreken, maar daar denkt de wet anders over helaas Knipoog .

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:38

Ik ben dus een verzorgmeisje Haha!. Ik heb 4 verzorgpaarden. Op 2 rijden. Ik ben heel erg hard aan het oefenen, maar ik heb ze nog niet helemaal onder controle.
Ik mag ook niet op een buitenrit. Misschien over jaar ofzo Tong uitsteken Ik heb er zelf ook nog helemaal geen behoefte voor. We hebben een bak, en een sterk paard, dus nog even niet Lachen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:40

Mijn bijrijdster is volwassen, mag in principe met "haar" paard doen wat ze wil, weet heel goed wat ze doen mag.
Ook de trailer staat tot haar beschikking; alles is goed verzekerd.
Maar meestal gaan we samen naar buiten, wel zo gezellig.................. Haha!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:42

Toen ik heel kort bijrijdster was mocht ik wel naar buiten, maar dat moest ook omdat de bak ergens anders dan de stal was. Alleen een stukje over de dijk met weinig verkeer. Ik denk niet dat ik verder mocht, maar het was maar heel kort, dus ik weet het verder niet zo goed.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:43

Mijn bijrijdster mag met Winnie naar buiten, maar dat is alleen maar zo omdat ik weet dat het een braaf paard is.

Het is wel zo dat het haar eigen verantwoording is! Ook als er brokken worden gemaakt met Win zal zij de schade aan een ander zijn eigendommen of die aan Winnie vergoeden.

Nou gaat ze bijna nooit naar buiten hoor! Ze rijd bijna alleen maar in de bak Lachen En vaak als ze naar buiten gaat, vraagt ze of ik mee wil fietsen Lachen

Dus, al met al is het netjes geregeld.. We hebben gewoon goede afspraken, het scheelt ook wel dat we elkaar al 23 jaar kennen Haha!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:44

Ik ging met m vorige verzorgpony wel altijd gewoon naar buiten, maarja dat maakte die eigenaar ook niks uit wat er mee werd gedaan Knipoog
Nu moet er iemand mee als ik het wil en ik zal het ook melden, wel zo handig.