Allereerst weet ik niet zeker of dit hier goed staat, als dat niet zo is dan merk ik het wel
Ik heb nu ongeeer 6 weken een bijrijder/verzorger voor mijn paard. Mijn paard is alleen een poosje kreupel geweest dus, mag ik nu nog maar 20 min stappen en 5 min draven per dag. Dit moet ik nog ongeveer een week doen en dan kan ik rustig opbouwen.
Mijn bijrijder doet mijn paard 2 vaste dagen in de week en laats was ik bijvoorbeeld naar Parijs en dan doet ze hem ook.
Voordat ze begon had ik haar al verteld dat het wel een paardje is met temperament Gribaldi x Sovereign Bill. Mijn paardje is niet gemeen, in de omgang is het echt een schatje. Maar onder het zadel kan ze soms nogal klieren. Dat iets "opeens" heel eng is en dat ze dan dus heel gauw er vandoor gaat en/of een paar bokken geeft. Ik heb mijn bijrijder hier duidelijk over ingelicht voordat ze begon. En mijn stalgenoten hebben haar hier ook van op de hoogte gebracht.
Ik vind mijn paardje ook helemaal niet zo wild, omdat ik wel wildere paard gewend ben. Maar mijn bijrijder is eigenlijk alleen manegepaarden gewend.
Als ik tijd heb help ik haar dus ook met rijden. Het probleem is alleen dat ze soms iets te grof is met haar hulpen. Hier kan ze natuurlijk niks aan doen, maar daar is gewoon nooit echt aandacht aan besteedt bij de manegelessen. Mijn paardje is echt SUPERgevoelig. Als ik haar help dan valt dat ook heel duidelijk op.
Mijn bijrijder zit namelijk heel veel aan de binnenteugel en daar heeft mijn paardje echt een heel aan. Als ik er bij ben dan zeg ik uiteraard direct "niet met je binnenhand terugwerken" en dan gaat het goed. Want je ziet mijn paard gewoon heel chagerijnig worden als ze met haar binnenhand terugwerkt of haar hakken optrekt en daardoor steeds een schopje in haar maag geeft. Als ik er bij ben kan ik haar hier dus op wijzen en dan gaat het wel aardig.
Maar............
Gisteren was ik er niet bij. Ik kreeg toen dus een telefoontje dat mijn bijrijder er af was gevallen. ze had gelukkig niks, ze was alleen geschrokken.
Je kon al wel een beetje aan haar merken dat de lol er nu vanaf was. Ik dacht eerst van nou ik ga ze gewoon zo veel mogelijk helpen en dan lukt het wel. Maar de kans dat ze er nog een keer af gaat vallen is uiteraard wel groot, want mijn bijrijder moet nog veel leren en mijn paard gooit je er gewoon af als je haar ( per ongeluk) pijn doet in haar mond of hindert.
Nou hoorde ik dat ik aansprakelijk ben als zij er af valt en bijvoorbeeld iets breekt. Is dit waar?
Want als dat zo is dan weet ik niet of het wel zo handig is om een bijrijder te hebben voor mijn paard. Het is nou eenmaal een paardje met temperament die heel concequent behandeld moet worden, want anders walst ze gewoon over je heen.
Nou ik hoop dat iemand mijn vraag kan bantwoorden en misschien tips heeft!
Alvast bedankt!