Is dat nou echt verplicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nettieejj

Is dat nou echt verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:11

Is het nou eigelijk verplicht om een pony in een trailer een deken en peesjes/bandages op te doen? Als ik naar ponykamp ga, doe ik dat wel gewoon, maar is het ook echt verplicht?

Wiesje

Re: Is dat nou echt verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:21

nee, dat is niet verplicht.

in mijn ogen (maar de meningen verschillen daarover) is het wel veilig om hem transportbeschermers om te doen. En met dit weer krijgt mijn paard op de trailer ook een deken om.
Maar verplicht is het gewoon echt niet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:48

Nettieejj schreef:
Is het nou eigelijk verplicht om een pony in een trailer een deken en peesjes/bandages op te doen? Als ik naar ponykamp ga, doe ik dat wel gewoon, maar is het ook echt verplicht?

Heb je dit zelf bedacht of heeft een of andere idioot je dit wijsgemaakt?
Niks is verplicht en mijn ervaring is hoe meer rommel, hoe meer risico's. Maar iedereen moet doen wat ie niet laten kan, alleen niet op mijn wagen......

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:51

ikke schreef:
Nettieejj schreef:

Niks is verplicht en mijn ervaring is hoe meer rommel, hoe meer risico's. Maar iedereen moet doen wat ie niet laten kan, alleen niet op mijn wagen......

Misschien op dat (bijna) iedereen het doet dacht ze dat ze moest?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:53

gek zat... je bepaalt toch zelf wat je je paard om doet in de trailer?
die van mij staat er nooit in , maar bij me oude paardje had ik wel transport beschermers , want die sloopte alles wat los en vast zat ( letterlijk )

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:55

Mij is het verteld, en ik zou hem best transportbeschermers aan willen doen, maar zit een beetje in geldnood, maarja, iemand had mij verteld dat het verplicht was ja..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:58

Nettieejj schreef:
Mij is het verteld, en ik zou hem best transportbeschermers aan willen doen, maar zit een beetje in geldnood, maarja, iemand had mij verteld dat het verplicht was ja..

Nou, dan schop je die persoon eens stevig onder z'n ........ en laat hem/haar vervolgens die bescherming betalen. Heb jij beschermers en die persoon weet weer hoe het zit Extreme duivel

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 20:00

ikke schreef:
Nettieejj schreef:

Nou, dan schop je die persoon eens stevig onder z'n ........ en laat hem/haar vervolgens die bescherming betalen. Heb jij beschermers en die persoon weet weer hoe het zit Extreme duivel

Haha, Tja, dat zou een optie kunnen zijn, maarja, het is volgens mij ook niet echt heel erg makkelijk transportbeschermers voor een shet te vinden....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:19

Nee hoor dat is niet verplicht, maar je paard kan toch wat minder stabiel staan in de trailer, waardoor beschermers erg handig zijn, zodat ie zn benen eventueel niet open kunnen halen..

Cathelijne15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:51

Volgens mij is het niet verplicht alleen het lijkt me wel iets veiliger voor je paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:58

Nettieejj schreef:
Haha, Tja, dat zou een optie kunnen zijn, maarja, het is volgens mij ook niet echt heel erg makkelijk transportbeschermers voor een shet te vinden....

Des te groter de straf....... Extreme duivel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:53

Nope het is niet verplicht.

Wat wel zo is, is dat een paard op de trailer heel erg wening stabiliteit heeft. Stel je maar eens voor dat je geblindoekt (want je weet niet waar je heen gaat, of je een bocht gaat maken of een drempel over gaat) met je handen weggebonden (want je kan je nergends aan vastpakken) in een trailer staat, die dan weer wat sneller, en dan weer wat langzamer rijd.

Ik doe wel altijd beenbeschermers om, liever 100x overbodig dan 1x te weinig. Bovendien zijn ze ook wel prettig met laden, je paard kan altijd misstappen en naast de klep glijden. Beschermers bieden dan goede bescherming tegen wonden.

En ik bandageerde staartwortel altijd, maar dat is omdat ze schuurt, niet omdat ik bang ben dat haar staart iets gebeurd Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:53

ikke schreef:
Nettieejj schreef:

Waarom vind je beschermers zo gevaarlijk?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:30

Nee het is idd niet verplicht, de mijne heeft meestal niks om of enkel peesbeschermers.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:23

Ik heb ook nog een vraagje. Hoewel ik weet dat er redelijk veel discussies over zijn geweest heb ik het nooit echt gevold omdat er geen sprake van was bij mij, maar ik zou het nu toch graag weten:
Is het trouwens verplicht om je paard gechipt te hebben voordat je ze vervoerd? Of over welke afstand?

Alvast bedankt, Rianne

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:35

bij vervoer is chip verplicht.
zonder chip komen ze hem niet eens ophalen als hij dood is.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:43

loulou schreef:
bij vervoer is chip verplicht.
zonder chip komen ze hem niet eens ophalen als hij dood is.

Zo'n twee maanden geleden hebben ze een overleden paard bij ons opgehaald. Niemand heeft gevraagd of gecontroleerd of hij gechipt was...En hij is toch écht door Rendac opgehaald...

En wat betreft beenbescherming op de trailer: mijn paardjes krijgen nooit iets om hun benen. Als ze met transportbeschermers om onderweg zijn, staan ze bijna geen moment stil. Ze schoppen zelfs zowat de klep eruit. Als ze met 'blote benen' op pad gaan, hoor je ze geen moment.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:49

Vjestagirl schreef:
Nope het is niet verplicht.

Wat wel zo is, is dat een paard op de trailer heel erg wening stabiliteit heeft. Stel je maar eens voor dat je geblindoekt (want je weet niet waar je heen gaat, of je een bocht gaat maken of een drempel over gaat) met je handen weggebonden (want je kan je nergends aan vastpakken) in een trailer staat, die dan weer wat sneller, en dan weer wat langzamer rijd.

Ik heb zelf in de trailer gestaan een paar jaar terug. Je evenwicht is inderdaad moeilijk te bewaren. Ondanks dat ik me vast kon pakken stond het paard beter. Jij hebt het over handen en ogen, maar er is 1 heel belangrijk punt wat je over het hoofd ziet: Een paard heeft 4 benen, wij maar 2 Clown

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:03

Nettieejj schreef:
Nettieejj schreef:

ik had ook een kleine pony, en daarvoor had ik zelf met wollen lappen en bandages beschermers geimproviseerd. werkte prima. Maar verplicht is het niet iig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:39

Nettieejj schreef:

*grijns* Wat heb ik dan al vaak die regel overtreden....... Haha!
Als je pony nu met een deken staat, dan kun je die gewoon oplaten als hij op de trailer gaat. Staat de pony zonder deken, dan is een deken al gauw te warm in de trailer. Het wordt best warm in die beperkte ruimte. Beenbescherming heb ik ook niets mee, mijn paard heeft nooit iets om de benen, staat perfect rustig op de wagen en weet ook hoe ze zich met het laden hoort te gedragen. Een paard iets om de benen hangen waar het niet aan gewend is, geeft een risico op fouten maken door het paard waarmee het risico op ongelukjes groter wordt.
Enne, chip is niet verplicht, paspoort en registratie wel. Registratie kan zijn via chip of via DNA.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:28

Vjestagirl schreef:
ikke schreef:

Waarom vind je beschermers zo gevaarlijk?

Paarden lopen er onzeker van, ze zakken af en/of blijven overal achter achter haken. Dit zijn dingen die je op een vrachtwagen niet wil. Het risico dat ze op de beschermer gaan staan en dan JUIST van de klep storten is vele malen groter dan de kans op verwondingen, in welke vorm dan ook.
En degenen die zulke lompe harken zijn, dat het paard bescherming nodig heeft om het hufterige rijgedrag te overleven, die moeten ze gewoon de combi van onderen laten bekijken, aan 100km/h......
(Ja, die mensen bestaan, ik zie het vaak genoeg gebeuren)

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:33

Niks is verplicht maar verstandig is het wel.
Mijn paard heeft alijd transportbeschermers om. Stel ze loopt een keer scheef te trailer af of staat op haar eigen benen. Dan zullen de beschermers de eerste schade voorkomen. Een deken krijgt ze niet om omdat ze op stal ook geen deken om heeft.

@ ikke, waarom ben jij zo radicaal tegen beschermers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:40

Volgens mij moest een paspoort ook toch? Anders mag je hem niet vervoeren of was dat alleen de chip?

Cloud krijgt alleen springschoenen voor en beenbeschermers omdat hij zo vreslijk idoot doet op de trailer. Transportbeschermers helpen naar mijn idee niet tegen vreselijke ongelukken. Klap op zijn pezen krijgt hij toch wel door dat stukje stof heen, schrammetjes ect. niet dat is zo.

En dat van de klep lopen. Tsjah ben dr heel simpel in, hij let maar even op en wacht maar op wat ik zeg, dondert hij ook de klep niet af.

Een hele dunne deken krijgt hij wel op, hij is geschoren. En in de zomer een vliegendeken. Dan heeft hij minder last van vliegen en staat hij rustiger.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:49

Ik doe zelf meestal peesbeschermers c/q bandages om.
Deze zakken niet af en beschermen toch iets.

Transportbeschermers vind ik wel van die onddingen!

Trouwens, de eigenaar van het paard dat ik rijd, heeft ze liever zonder iets op de wagen (zonder deken & beschermers) Ik doe ze meestal dan toch maar even snel peesbeschermers om Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:07

Melissa schreef:
Trouwens, de eigenaar van het paard dat ik rijd, heeft ze liever zonder iets op de wagen (zonder deken & beschermers) Ik doe ze meestal dan toch maar even snel peesbeschermers om Knipoog

Zou voor mij een reden zijn je als verzorger buiten te gooien. De eigenaar heeft ongetwijfelt z'n redenen woorom ie het niet wil.