Pony word nerveus in de trailer en laat zich vallen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyVal

Pony word nerveus in de trailer en laat zich vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:41

1 van mijn pony's heeft een apart probleem op de trailer
Een paar jaar geleden ging ik elke week met haar naar de les met de trailer.
Eigenlijk was er in het begin niets aan de hand.
Later maakte ze nogal lawaai in de bochten en bij het remmen,
waardoor we voorzichtiger zijn gaan rijden
Tot we eigenlijk zo langzaam moesten rijden dat het niet prettig meer was om dat elke week te doen
In die tijd heb ik een keer bij haar in de trailer gestaan om te kijken wat er gebeurde
Ze lijkt haar evenwicht te verliezen en zakt dan door haar achterbenen,
begint te spartelen tot ze weer grip heeft en gaat dan weer gewoon staan.
We zijn gestopt met de lessen en jaren later moest ik 1 van haar veulens verkopen en weg brengen.
Het veulen wilde niet normaal stil staan in de trailer (sprong met de voorbenen over de stang)
dus hebben we de moeder er naast gezet om mee te nemen.
Van Sneek naar Utrecht en terug in haar eentje,
heeft ze niet een rare stap of iets dergelijks gezet!
Nu, weer jaar later,
wilde we meedoen op een wedstrijd.
Om te oefenen zijn we 1x naar de binnenbak geweest met haar en een dochter van haar.
Het was wat onrustig in de trailer,
weer in de bochten en bij het remmen,
maar niet echt ernstig, en ik dacht dat het de dochter zou zijn omdat die vaak zenuwachtig op de trailer is.
De dag van de wedstrijd hebben we de merrie in haar eentje op de trailer gezet.
Zodra we zouden gaan rijden begon de trailer te stuiteren.
Omdat het niet stopte zijn we snel gaan kijken.
En mevrouw hing in haar touw schuin tegen het tussenschot te spartelen met al haar benen.
Toen ze wat gekalmeerd was ging ze weer gewoon staan.
We hebben even gewacht om te kijken of het wel verstandig was om te gaan.
En na 2 tellen liet ze zich met haar hele gewicht weer tegen het tussenschot hangen en begon weer met spartelen.
Het lijkt alsof ze geen evenwicht kan houden en ze raakt echt in paniek.
Ze haalt haar benen open en de transportbeschermers hadden geen zin.
We hebben haar dus maar uit de trailer gehaald en een ander meegenomen op wedstrijd.
Het was zeker geen prettig gezicht en ik weer niet zo goed wat ik ermee moet.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb er nog nooit van gehoord en kan niet goed aan haar zien of ze zich aanstelt of echt niet weet wat ze doet..
Wil haar natuurlijk niet haar zin geven als ze zich wel aanstelt maar ze gaat door tot ze eruit is.
Zelfs toen we het tussenschot los maakten om haar eruit te halen toen ze weer even stond,
liet ze zich gewoon opzij vallen.
Met een ander er naast doet ze het dus ook,
en omdat m'n andere pony, haar dochter, van haarzelf wat zenuwachtiger is,
wil ik het haar ook niet steeds aandoen om met zo'n angstig dier te moeten staan.
Ze doet dit dus zelfs als we stil staan.
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om haar weer goed te voelen in de trailer?
Er is niets gebeurt waardoor ze een reden heeft gekregen om in paniek te raken zover ik weet..

Lottie84

Re: Pony word nerveus in de trailer en laat zich vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:44

Ik zou je aanraden op contact op te nemen met Petra Vlasblom www.2moons.nl

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:54

wij hebben ook een paard die dat deed. bij bochten en remmen, bij haar was het vooral de bocht naar links, merk jij ook verschil in 1 kant?
maar de oplossing was bij ons heel simpel, weet niet of je het al geprobeerd hebt hoor, dan is het jammer.... Maar wij hadden vroeger dus altijd een 1 1/2 paards trailer, nooit problemen gehad. Maar later kregen we onze 2 paards trailer, met een tussenschot. Dit las ik ook bij jou...
Deze hebben we er uit gehaald zodat ze breed kan staan en dus haar evenwicht beter kan verdelen ( het evenwichts-probleem dus waar jij het over had)
als ik met mijn vader naar les ging (zijn paard deed dit) zetten we onze paarden gewoon zonder schot ertussen op de trailer, dan ging het helemaal goed, maar ze moet gewoon niet te krap staan!

succes, ik weet hoe eng en vervelend het is, en vooral een hulpeloos gevoel opleverd (konden ze maar praten! )

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:00

Soraya deed dit ook.Heel de trailer gaat heen en weer.Wij hadden toen een 1,5 paards trailer en daar deed ze het in.Ze kwam dr ook altijd zeik en zeik nat uit.en stond af en toe gewoon te trillen.Ze loopt er wel gewoon op enz.
Heb toen een keer de trailer van m'n tante gebruikt en die heeft een lichte trailer met een raampje aan de voorkant en daar was ze veeeeeel rustiger in.Dus bij haar lag het dat ze buiten kon kijken.
Ze is ook een keer meegegaan in een trailer met camera en daar stond ze toen ook rusig in was een 2,5 paards dat ze zeiden.Ook met raampje..
Van die ouwe trailers vind ze gewoon nix.ze wil luxe denk ik Tong uitsteken

Maar iig dan doet Soraya het niet.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 19:02

inderdaad een hulpeloos gevoel
en ze blijft het doen,
ondanks dat je stil staat.
en wil er niet gelijk vanuit gaan dat ze zich maar wat aanstelt,
en al zou ze dit doen,
ik wil niet dat ze zich bezeerd.
Ik zal eens proberen om haar in de trailer zonder tussen schot te zetten
We hadden hier ook al aan gedacht maar ik dacht dat ze dan nog meer ruimte zou hebben om te vallen,
en eventueel zelfs plat komen te liggen
maar ik wil het wel proberen.
bedankt voor de tip
we hebben wel een raampje in de trailer waar ze gebruik van maakt
en ze loopt er inderdaad gwoon in

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:03

heb je iets op de bodum liggen (behalve de rubber matten) dus stro of vlas ofzo. Dit kan namelijk erg glad zijn. De tip hierboven kan ook werken Verder kun je latjes op je bodem timmeren (2 cm hoog, en om de 20 cm. Net als op de laadklep eigenlijk.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:07

Wij hadden trouwens een houten bodem en stro erop.misschien idd glad??
me tante heeft rubber met van die kleine opstaande vierkante blokjes erop..zonder verder iets erin.
misschien dat het daar idd aan lag.Wij hebben het ook met iemand erbij geprobeerd maar dan deed ze het nog.

kleine stukjes waren minder erg dan lange stukken.Inmiddels gaat het best goed.maar ze gaat ook niet super vaak mee.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 19:09

dan zou ik er niks inleggen maar alleen rubber matten. Een houten vloer is zowiezo glad, zeker met hoefijzers!

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:12

Als je een eenpaardstrailer hebt weet ik het niet maar met een tweepaards tralier het schot schuin zetten of er uithalen zodat hij/zij gewoon kan gaan liggen. als het paard dat prettig vind.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:07

Toevallig heeft een vriendin van mij hetzelfde probleem met haar paard. In het begin ging het goed. Vervolgens ging hij deze klachten vertonen. Nadat er een ander paard naast werd gezet was dit opgelost. Maar nu begint het probleem weer van voren af aan. Zij is nu van plan om een vrachtwagentje te kopen. Daar staat hij wel rustig in. Hoogstwaarschijnlijk is het probleem bij haar paard dat hij een hekel heeft aan horizontaal vervoeren.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:01

Als het raampje laag zit, dan zien ze de weg onder hun voeten door gaan, misschien vind jou pony dat eng. Je zou er misschien dan iets voor kunnen hangen zodat het zicht wat rustiger is. Maar ik zou ook eerst proberen het tussenschot er uit te halen en zorg dat je geen gladde vloer hebt!
Heb je trouwens een houten tussenschot of zo een met rubber flappen? Want met rubber flappen kan je pony zich beter opvangen naar het midden toe, maar niet naar de buitenkant, dus dan zal het naar de ene kant op in de bocht erger moeten zijn.

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 18:05

het raampje zit hoog en we hebben een rubberen vloer
ik dacht eerst dat ze aan het tussenschot nog wat houvast zou hebben maar als ik weer thuis ben ga ik het proberen
zit nog tot half februari in amerika Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:59

Wij hebben dit ook gehad, en met een pony die al 15 jaar mee ging naar wedstrijden! Het enige wat veranderd was was dat we een andere vrachtwagen hadden. Ik ben er ook bij gaan zitten om te kijken wat hij deed, hij liet zich ook opzij vallen tegen het schot, dat deed hem zeer en dan begon hij vervolgens te slaan. Ook tijdens stilstaan liet hij zich gewoon omvallen. Onze oplossing is precies tegenovergesteld als wat de meeste mensen hier zeggen. Wij hebben hem krapper gezet, zodat hij direct steun van het schot tegen zijn lijf aan voelde. Het krapper maken hebben we gedaan door kussens tegen de schotten te maken, als hij zich dan ook liet vallen deed hij zich geen zeer. Daarna geen enkel probleem meer gehad.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:49

Zoals eerder vermeld heeft mijn vriendin precies hetzelfde probleem. In een krappe vrachtwagen is hij erg goed te vervoeren. In een trailer zonder tussenschot zou hij gaan liggen. Dus misschien toch een idee om het iets krapper te maken voor haar. (reactie op bericht van user boven mij).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:04

het ene paard voelt zich prettiger als ie krapper staat en het andere juist als ie ruimer staat, kwestie van uitproberen. Ook rijstijl heeft een hele grote invloed, als je moet rijden als een oud wijf dan zij het zo, je moet je aanpassen aan je paard en niet andersom! beter op tijd vertrekken en paard lekker rustig dan haast hebben en trailerprobleem kweken.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 07:24

hoi

ik heb dit probleem ook ooit gehad met een pony en bij deze was het op gelosd, toen we het tussenschot aan de achterkant wat breder hadden gezet.

marloesssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 07:35

Hey

Vervelend van je paard. Ik heb het met mijn eigen paard ook gehad een paar jaar geleden. Op een gegeven moment wilden we haar wil inladen op wedstrijd en ze ging er met geen mogelijkheid in. Uiteindelijk hebben ze haar erin gekregen door een jas over haar hoofd te gooien. Daarna kregen we haar er helemaal niet meer in. Ook herken ik het probleem evenwichtprobleem. Als je achter de trailer liep kon je gewoon zien dat ze zich door haar benen liet zakken en ook in de bochten ging ze helemaal onderuit. Maar goed. Via iemand die ook problemen hadden gehad met hun paard laden kwamen we terecht bij Petra Vlasblom. Ze heeft ons geweldig geholpen en in 2 sessies liep mijn paard bijna zonder halster mee de trailer in. Maar wat bleek. Mijn paard had vooral een trauma aan het moment dat de stang erop gedaan werd. Ze vloog er weer uit op zo'n moment. Maar ook daar waren we helemaal vanaf.

Sinds de hulp van Petra Vlasblom kunnen we eindelijk weer normaal opweg naar een wedstrijd of dergelijke. Ik hoop het voor jou hoop Vork .

Op haar site kun je meer info vinden: www.2moons.nl

Groetjes en heel veel succes!! en het gaat zeker weten lukken met de hulp van Petra!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 07:47

Wij hebben met Image hetzelfde probleem in een tweepaardstrailer. Ze gaat ook liggen in de bochten. Maar net als bij @ Goofke is de oplossing voor haar om het schot om te zetten. Als ze anderhalfpaards staat, heeft ze geen enkel probleem. Ze wil gewoon achter breder staan en dan gaat het goed. Ze kan dus niet eenpaards staan, te smal.
Het is wel jammer, want we kunnen nu niet met 2 paarden op pad. Maar haar veiligheid en rust gaan voor. Dus rijden wij twee keer als we samen naar de les of het bos willen.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:43

Even een vraagje aan degene die een paard hebben die een 2 paardtrailer met schot te smal vinden.
Hebben jullie een houten schot of een schot met rubber flappen?

Wij hebben een trailer met houten schot gekocht en ik zit er aan te denken om het schot in zijn geheel om te zetten naar rechts op 1/3de en 2/3de zodat ze lekker ruim staan omdat we toch meestal maar 1 pony vervoeren. Dan kan ik het kleine gedeelte inrichten als zadelruimte.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:16

wij hebben ook zoon paard en een kennis ook.
die doet het ook die wil er wel in maar word dus helemaal gek.
ik denk dat dit niet meer beter wordt.
ik hoop dat we het klaar kunnen krijgen.
wat denken jullie kan dit wel weer klaar worden?

hennie

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:41

was eigelijk wel benieuwd of je het nog uitgeprobeerd had?
het breder of juist smaller zetten?
succes

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:27

Goofke schreef:
was eigelijk wel benieuwd of je het nog uitgeprobeerd had?
het breder of juist smaller zetten?
succes

nee hebben we niet gedaan
heel veel doen het nu met verdoving

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:38

Ik denk dat Goofke de vraag voor TS stelde. Knipoog

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:18

Ik heb ook een grote knaap dr staan die het ook doet. Hij is 1.72 en zoals je kunt zien is hij al op heel wat concoursen geweest. Hij ging elke week mee naar les en als het slecht weer wat ging hij elke dag mee naar binnen. Ik las net ergens dat iemand zei dat haar paard het in de linkerbocht deed, nou mijne doet het dus in de rechterbocht heel erg. Ik heb er ook een keertje bij in gestaan maar hij weet precies wanneer er een bocht naar rechtsaankomt, gaat tegen de kant aan hangen(licht dus half om) en probeert zichzelf weer omhoog te schoppen. Maar hij was altijd best wel aardig te vervoeren. Op oudjaarsdag ben ik met hem naar binnen geweest omdat ik les had. Thuis werd er aardig wat geknalt en dan is hij niet te rijden. Het is een Gribaldi en hij is zooo snel afgeleid en nerveus dus ik dacht ik ga binnen rijden. Op de heen weg deed hij al veel meer schoppen als normaal. Hij kwam dan ook zeik nat van de trailer af. Tijdens de training was hij redelijk relaxed en op de terug weg naar huis was hij zo tekeer gegaan dat hij zijn ijzer onderweg geramt had en zn benen kapot geschopt had(hele plakken vel eraf) hij was compleet wit zo tekeer was hij gegaan. Ik heb hem op het harde gestapt in de hoop dat zijn been niet zo dik zou worden, goed afgespoten en verzorgt met zalf. Daarna nog een paar keer geprobeert op de trailer maar als hij er voor zijn doen even te lang op staat dan weet hij niet waar die het moet zoeken en schopt en hangt en steigerd, Vreeeeselijk. Ik heb Emiel Voest gebelt om te vragen wat ik aan mijn probleem kon doen, Hij vertelde dat ik hem zelfvertrouwen moest geven door hem heel vaak in en uit te laden. Elke keer als hij op de trailer stond moest belonen met iets lekkers en hem af moest leiden met hooi. Nou eerst er bij ingestaan en toen was hij redelijk rustig. Toen een weekje de klep dicht en toen een week erbij uit. Nou als hij er nu te lang in staat raakt hij weer helemaal in paniek. Als ik in de buurt ben en ik beloon hem door te zeggen:''Braaf ga maar eten'' Dan staat hij erg rustig en gaat hij eten. Maar als hij me niet kan zien of ik zeg niks dan eet hij niet, zit om zich heen te kijken en begint weer. Hij is dus gewoon echt bang en houd zijn evenwicht niet. Ik heb nu verdoving gehaalt om te kijken hoe hij daar op reageert. Ik wordt er eerlijk gezegt een beetje hopeloos van omdat ik gewoon weer lekker overal met hem naar toe wil. Hij heeft gewoon heel veel moeite met het houden van zijn evenwicht in de bocht naar rechts maar nu doet hij het zelfs op rechte stukken. De dierenarts waar ik verdoving gehaalt heb had ook zoon paard die opeens begon. Een paard wil graag breed staan op de trailer om zo beter zijn evenwicht te kunnen houden. omdat er bij ons een tussenschot van hout tussen zit heeft hij weinig bewegingsmogelijkheden. Ik ga als het met verdoving niet lukt even proberen met het tussenschot opzij. Alleen is dan het probleem dat ik geen stang voor achter zijn kont heb. Als hij dan in paniek raakt dan houd de achterklep het nooit. Ik hoop dat het snel beter wordt maar gelukkig zijn er eerst nog wat mogelijkheden die ik kan proberen. Als het allemaal niet werkt schakel ik wel Emiel Voest in en wil ik kijken of hij hier kan komen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 07:44

Grappig, dit klinkt precies als onze Play Boy. Alleen bij hem was het dat hij juist te ruim stond. Hij wilde graag opgesloten staan, zodat hij gewoon niet om kon vallen. Hij heeft een kussen tegen de wanden aan gekregen, en had aan beide kanten langs zijn lijf nog 5 cm speling, hij stond een stuk krapper als de meeste paarden die in een trailer staan. Bovendien, als hij het schot nu raakte, was het lekker zacht, en durfde hij er ook tegen aan te staan. Meeste mensen raden aan om ruimer te zetten, maar sluit krapper zetten ook zeker niet uit!