gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roancka

gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:09

Ik heb mijn 3 jarige hengst verkocht. Van particulier naar particulier.
De koper had foto's gezien op internet en telefonisch mijn paard gekocht eind december.
Er is direct geld over gemaakt via de bank.
In januari is de koper komen kijken en hebben we mijn hengst laten lopen in de wei.
Half januari heb ik mijn paard zelf weg gebracht. Toen is de rest betaald.
De reis verliep erg goed.
Daar aangekomen hebben we hem eerst lekker in de binnenmanege laten rond lopen.
Hij draafde lekker heen en weer en was erg onder de indruk dat hij binnen was. Hij was eigenlijk erg rustig. (dat is ook wel zo zijn karakter...)
Ik heb hem na een kwartiertje zelf in de stal gezet.
Tot daar toe is mijn paard NOOIT kreupel geweest.

's avonds krijg ik een telefoontje dat toen ze hem weer los wilde laten in de binnen manege hij hartstikke kreupel was.
Dat was op maandag nog zo en de dierenarts is erbij geweest.

Zij vertelde dat dit een ernstige schouder blessure is en gezien het feit dat hij alleen maar in de stal heeft gestaan het "waarschijnlijk" om een oude blessure gaat. Het advies van de dierenarts om het paard terug te brengen naar mij.

Ik ga hier niet zomaar mee akkoord. Iedereen heeft gezien dat het paard goed was en niet kreupel was toen ik het daar bracht. Sterker nog, hij is bij mij NOOIT kreupel geweest. ik ben 2 dagen erna gaan kijken en hij is idd niet goed.

Het is SUPER vervelend voor bijde partijen. Ik krijg een stempel opgedrukt dat ik de boel belazer en het paard verdovende middelen zou hebben gegeven. Gelukkig heeft de dierenarts direct een bloedmonster genomen dus in geval van nood kan ik mijn tegendeel bewijzen. Voor de koper natuurlijk vervelend want zij hebben nu een kreupel paard en niemand weet waarvan of waarom.

Wat is er wettelijk geregeld?
Als in de wet staat dat ik het paard terug moet nemen doe ik dat. We hebben het er ook over gehad om naar een paardenkliniek te gaan. Maar wie draait op voor die kosten?

Liezel1

Re: gzond paard verkocht, binnen 1 dag kreupel, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:14

hebben ze het paard laten keuren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:15

Hier dezelfde vraag, is het paard klinisch/rontgeneologisch gekeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:15

je topic omhoog schoppen door reacties te plaatsen mah niet, ik denk dat je rechtsbijstand (als je dat hebt) even moet bellen, zij kunnen je vast meer vertellen

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:16

Volgens mij heeft de koper het recht bij een "verborgen" mankement, wat binnen een vastgestelde tijd tot uiting komt, terug te "geven" aan de verkoper. De verkoper heeft de plicht om dan de kosten te vergoeden. Wat betekent: de aankoopkosten en volgens mij ook de dierenarts kosten. Verdere kosten (vervoerskosten etc.) in overleg.
Wel heel vervelend voor je, trouwens.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:16

dat is een handige vraag.
Volgens mij ben je tot niks verplicht

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:21

ik geloof wat ik ooit gehoord heb bij mijn paard is dat als het paard binnen een half jaar een blessure krijgt dat de verkoper het paard terug moet nemen.. vooral als het blijkt dat het een oude blessure is.. maar dit weet ik niet zeker.. En het is wel een erg vervelende situatie zeg!! hopelijk wordt het netjes opgelost!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:49

Ik heb ook eens zo'n soort situatie meegemaakt, alleen bij mij wilde men na 6 weken dat ik het paard terug nam.
Ik heb dat geweigerd omdat ik er zeker van was dat ik een goed paard verkocht had. Wat hun in die 6 weken ermee uitgevreten hebben weet ik niet, maar voor daarvoor achtte ik mezelf niet verantwoordelijk en heb hem dus ook niet terug genomen.
Nooit meer wat van gehoord.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:50

koper heeft onderzoeksplicht en had een aankoopkeuring moeten doen.
Zowiezo vreemd dat iemand telefonisch een paard koopt en alleen foto's heeft gezien en geld overmaakt en dan pas paard ziet... als ik het goed lees tenminste...

Dat het paard de volgende dag kreupel was kan zoveel oorzaken hebben, misschien heeft ie wel vastgelegen in de stal bijvoorbeeld. Dat bloedmonster is niet voor niks afgenomen is daar al een uitslag van? Heet ie geen gekke sprongen gemaakt toen ie los gegooid werd?
Misschien je eigen dierenarts er naar laten kijken als second opinion?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:58

Volgens mij ga ik het meest met Cissy mee.
Het is een beetje een vreemde aankoop? Erg impulsief zeg. Dus daar kan ik ook uit opmaken dat hij niet gekeurd is?? Dat is altijd een beetje dom van de kopers. Gelukkig heb jij evt. een bloedmonster achter de rug, dus dan ben je zeker van je gelijk.

Wat een nare situatie zeg, daar hoop je als verkopende partij nooit in te komen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:02

ook niet als kopende partij neem ik aan. ( zie het van twee kanten).
Ik weet helaas niet hoe het wettelijk geregeld is, gelukkig heb je inderdaad een bloedonderzoek achter de hand. Toen jij je paard bracht hebben de nieuwe mensen toch ook gezien dat je paard RAD liep, wat zeggen zij ervan als je het daar op gooit?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:03

het lijkt mij een vervelende situatie.maar ook raar de koper hem via de telefoon heefd gekocht.
ik weet niet wat jullie afgesproken hebben maar als het paard binnen korte tijd gebreken heefd ben je volgens mij verplicht het paard terug te nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:04

kan je niet terugnemen en andere koper zoeken, dnek dat als hun rechtzaak aangaan je niet veel te zeggen hebt en jij het paard moet terugnemen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:06

Vervelende situatie. Als de DA kan aantonen dat het om een oude blessure gaat (dus bij jou op stal opgelopen) zul je het paard wettelijk gezien moeten terugnemen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:09

Ik geloof dat als er binnen 2 tot 4 weken blijkt dat het paard verborgen gebreken vertoont, zoals nu het geval is (ook al heeft hij bij jou nooit iets gehad, hij heeft het niet ineens gekregen), dat de verkopende partij verplicht is om het paard terug te nemen. ik denk niet dat die periode wel tot een half jaar loopt, volgens mij is het vrij kort, maar zeker weten doe ik het niet, ik zou inderdaad even naar een rechtsbijstandsinstelling bellen.

Heb je trouwens geen contract opgesteld waar zoiets in staat? misschien heeft die blessure aldoor onderhuids gesudderd en is ie met het vervoeren als het ware getriggerd (zet natuurlijk vrij veel spanning op de spieren).

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:10

timokyana schreef:

Daar heb je gelijk in Lachen Ook niet als kopende partij. Alleen denk ik dat je als kopende partij, altijd aan het kortste eind trekt.

Lynn_Nikita schreef:
kan je niet terugnemen en andere koper zoeken, dnek dat als hun rechtzaak aangaan je niet veel te zeggen hebt en jij het paard moet terugnemen

Als hun het argument geven ' Je hebt het paard onder de verdovende middelen gestopt' en je toont aan met een bloedonderzoek, dat het niet zo is.. Want punt blijft dat iedereen gezien heeft dat hij goed liep, en niet kreupel.

Edit; @ hyppolyte; wat voor contract kun je daarvoor opstellen dan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:16

Voor zover ik weet en hier en daar gehoord heb: als een paard binnen een bepaalde tijd na aankoop, was vroeger 6 weken maar is nu langer, een mankement vertoond moet de verkoper het paard terugnemen. Een kennis van mij heeft iets dergelijks bij de hand gehad met een paard wat naar zeggen van de nieuwe eigenaar een stalondeugd had. Het paard had bij de verkoper nooit iets dergelijks gedaan maar ze hebben hem wel teruggenomen. Bij een rechtzaak moet je als verkoper vrijwel altijd het paard in kwestie terugnemen, als daar binnen de termijn iets mee mis blijkt te zijn..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:19

Schimmelig schreef:
Vervelende situatie. Als de DA kan aantonen dat het om een oude blessure gaat (dus bij jou op stal opgelopen) zul je het paard wettelijk gezien moeten terugnemen.

Maar als er geen klinische keuring is verricht en het probleem daarbij aan het licht was gekomen, vraag ik me dat af?

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:25

Zeker ben ik niet, maar ik meen me te herinneren dat de wettelijke bepalingen alleen gelden als je een paard koopt van een professional, een handelaar of trainer bijv. Dit is ingesteld om de koper te beschermen. De regels bij een particuliere overdracht zijn minder scherp. Ik ga er hier vanuit dat er geen keuring plaats heeft gevonden, dit betekent dat de koper in gebreke is gebleven en er dus weinig kans is dat je verplicht ben het paard terug te nemen.

Edit: je kunt idd samen met de koper naar een kliniek gaan voor een second opinion, spreek dan af dat ongeacht de uitslag ieder de helft van de kosten draagt.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 15:36

Liezel1 schreef:
hebben ze het paard laten keuren?

Nee, het paard is niet gekeurd.

dees_daan schreef:
je topic omhoog schoppen door reacties te plaatsen mah niet, ik denk dat je rechtsbijstand (als je dat hebt) even moet bellen, zij kunnen je vast meer vertellen

het is de eerste keer dat ik iets plaats op Bokt. Heb hem niet opzettelijk omhoog geschopt en weet ook niet hoe ik het eraf kan krijgen.
Excuses hiervoor...

popeye2006 schreef:
Volgens mij heeft de koper het recht bij een "verborgen" mankement, wat binnen een vastgestelde tijd tot uiting komt, terug te "geven" aan de verkoper. De verkoper heeft de plicht om dan de kosten te vergoeden. Wat betekent: de aankoopkosten en volgens mij ook de dierenarts kosten. Verdere kosten (vervoerskosten etc.) in overleg.
Wel heel vervelend voor je, trouwens.

het vervelende is, ik heb niks "verborgen" want ik wist het niet...

timokyana schreef:
Ik weet helaas niet hoe het wettelijk geregeld is, gelukkig heb je inderdaad een bloedonderzoek achter de hand. Toen jij je paard bracht hebben de nieuwe mensen toch ook gezien dat je paard RAD liep, wat zeggen zij ervan als je het daar op gooit?

weet je wat ze zeggen????

Hij had natuurlijk spanning van het vervoeren. Daardoor had hij waarschijnlijk zoveel adrealine in zijn lijf dat hij niks meer voeld en daarom niet kreupel was...

hyppolyte schreef:
Ik geloof dat als er binnen 2 tot 4 weken blijkt dat het paard verborgen gebreken vertoont, zoals nu het geval is (ook al heeft hij bij jou nooit iets gehad, hij heeft het niet ineens gekregen), dat de verkopende partij verplicht is om het paard terug te nemen. ik denk niet dat die periode wel tot een half jaar loopt, volgens mij is het vrij kort, maar zeker weten doe ik het niet, ik zou inderdaad even naar een rechtsbijstandsinstelling bellen.

Heb je trouwens geen contract opgesteld waar zoiets in staat? misschien heeft die blessure aldoor onderhuids gesudderd en is ie met het vervoeren als het ware getriggerd (zet natuurlijk vrij veel spanning op de spieren).

Ik geen verklaring opgesteld en de rechtsbijstand doet niets totdat zij er een zaak van maken, dan helpen ze wel.

hyppolyte schreef:

Ik geen verklaring opgesteld en de rechtsbijstand doet niets totdat zij er een zaak van maken, dan helpen ze wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-07 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hele zooi berichten samengevoegd, er zit een editknop ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:44

Ik snap dat het vervelend is, maar zou je het niet gewoon laten bij weigeren terug te nemen?

Als je met allerlei tegenvoorstellen komt, kan men dit opvatten als een erkenning en kan je dat later wellicht een probleem opleveren mocht dit ooit voorkomen.

Ik zou in ieder geval mij op het standpunt stellen dat ik een goed paard verkocht heb, waarvan voldoende getuigen zijn en zou het daarbij laten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:50

wat een rare uitspraak, lijkt mij dat als hij niet goed is dat meteen laat zien als hij uit de trailer komt.

Ik ben blij dat ik mijn paard met een goed koopcontract (gevonden op de site van interpolis en aangepast door mij) en een keuring dit soort dingen heb voorkomen. Lijkt me ook nuttig dat we hiervan leren dat het voor de verkoper ook heel prettig is je paard te laten keuren voordat je hem verkoopt....

Maar ff ontopic: Er is zeker wel een termijn waarbinnen verborgen gebreken kunnen worden verhaald op de verkoper. maar dat is alleen wanneer er sprake is van verborgen gebreken, dat is in dit geval zeker niet aangetoond mijns insziens. Wat een vervelende situatie voor jullie allebei.

ja, onderzoeken in een kliniek is misschien het beste idee en dat dan samen betalen vind ik een goed voorstel.

Maar idd niet zomaar je paard terugnemen, jij weet niet wat er in die dag is gebeurd!

Succes ermee!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:51

LDRD schreef:
Ik snap dat het vervelend is, maar zou je het niet gewoon laten bij weigeren terug te nemen?

Als je met allerlei tegenvoorstellen komt, kan men dit opvatten als een erkenning en kan je dat later wellicht een probleem opleveren mocht dit ooit voorkomen.

Ik zou in ieder geval mij op het standpunt stellen dat ik een goed paard verkocht heb, waarvan voldoende getuigen zijn en zou het daarbij laten.

Hier ben ik het ook ontzettend mee eens!!! Maar ik kan me goed voorstellen dat je je banketstaaf voelt en dat je wilt aantonen dat het niet jouw schuld is!

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 15:52

LDRD schreef:

daar zit wat in. maar ik vind het voor die mensen ook heel vervelend, Ik zelf zou ook niet blij zijn als ik een paard een dag op stal had en hij kreupel was. idd, iedereen bij ons op stal heeft gezien dat hij nooit kreupel is geweest. getuigen genoeg. Ze hebben het zelf ook 2 keer kunnen zien.

Maar ik krijg wel een stempel dat ik een kreupel paard verkocht zou hebben. En dat is niet zo.

Vandaar dat ik wil weten wat juridisch wel en niet moet...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:55

Joh, zolang het geen bekenden/vrienden zijn waar je het paard aan verkocht hebt, wat zal jou dat stempel dan schelen?

Ik heb dat ook gehad en ik weet precies wat ik verkocht heb en that's it hoor.

Zeker zijn van jezelf is in dit soort zaken wel belangrijk, zeker als een procedure dreigt.