Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:43

Ik hoorde laatst van een garage dat je de banden van je trailer/ caravan na 7 jaar moet vervangen. Als je een ongeluk krijgt met een trailer door bijvoorbeeld een klapband, en de banden blijken meer dan 7 jaar oud te zijn, dan schijn je niet meer verzekerd te zijn. Ik ben wel benieuwd of er bokkers zijn die hier meer vanaf weten.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:47

Geen flauw idee maar ik hou het even in de gaten.
Ik heb net nieuwe banden (2006) onder mn trailer. Hoe weet je eigenlijk hoe oud je banden zijn? Lijkt me toch niet dat je het bonnetje moet bewaren oid Haha!

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:49

Het lijkt me dat je de banden niet pas na 7 jaar gaat vervangen....maar er zal vast wel een bepaald aantal jaren aan vast zitten i.v.m met risico en de verzekering

josboereJarig
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: zutphen

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:49

ik zou gewoon de RDW opbellen en ze de vraag stellen, en je verzekering!!! dan weet je zeker dat je het aan de goede mensen vraagt.
voor zover ik weet moet je bij een profiel minder dan 1.6 mm je banden vervangen !! maargoed vraag het na bij de RDW en je Verzekering

succes

groet

Jos

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:50

Is het niet gewoon belangrijk hoeveel profiel er nog op de banden staat? Dat kan na een paar jaar al versleten zijn afhankelijk van het gebruik, en rijomstandigheden.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:53

Op zich is het voor mij voorlopig nog niet van toepassing, want er zitten net nieuwe banden onder. Dat je bij een profiel van 1.6 mm de banden moet vervangen weet ik, maar dan moet je wel een heleboel km's afleggen met je trailer. Ik was gewoon benieuwd of er mensen zijn die weten of er ook een jaartal aan vast hangt. Kijk, dat je de banden bij slijtage en/of scheurtjes vervangt lijkt me duidelijk.
Volgens mij kun je op de banden zelf zien hoe oud ze zijn, volgens mij staat er ergens een jaartal op.

Beli

Berichten: 1269
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:55

JA je moet zeker je banden reelmatig vervangen veel mensen laten de banden van trailer/aanhanger er te lang onder waardoor ze uitdrogen hierdoor is inderdaat de kans op een klapband zeer rieel!!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 21:57

Waar zou het jaartal ergens moeten staan dan?

Beli

Berichten: 1269
Geregistreerd: 12-01-07
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:00

staat er ergens heel klein op maar kan ook in de vorm van een codezijn die kan je dan navragen bij de bandenleverancier

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:16

Let niet alleen op het profiel, maar ook op haarscheurtjes!
Hier in Belgie moet de trailer jaarlijks gekeurd worden, daarbij wordt ook naar de staat van de banden gekeken.

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Curaçao

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:57

Kun je je trailer ook niet laten nakijken bij een aanhangwagendealer oid?

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:24

Urielle schreef:
Let niet alleen op het profiel, maar ook op haarscheurtjes!
Hier in Belgie moet de trailer jaarlijks gekeurd worden, daarbij wordt ook naar de staat van de banden gekeken.



Precies en dat laatste zou hier in nederland ook niet verkeerd zijn Bloos

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:05

er is niet echt een aantal jaar waarna je de banden moet vervangen
de leeftijd van banden is een vrij oncontroleerbaar iets
let gewoon op het profiel en of de banden droog zijn
probleem met caravans en trailers is dat z emeer stil staan dna rijden waardoor de elastisiteit van het rubber harder achteruit gaat dan bij zeer regelmatig gebruik

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:11

Beli schreef:
JA je moet zeker je banden reelmatig vervangen veel mensen laten de banden van trailer/aanhanger er te lang onder waardoor ze uitdrogen hierdoor is inderdaat de kans op een klapband zeer rieel!!


Inderdaad, het profiel is meestal nog wel goed omdat een trailer meestal niet zo vaak gebruikt wordt en de banden daardoor niet zo veel slijten. Het gaat meer om het uitdrogen en scheurtjes in de banden.

josboereJarig
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: zutphen

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 00:13

als je een trailer heb moet je er goed voor zorgen, zorg dat je er gewoon af en toe mee rijd. weliswaar verslijt je je profiel niet maar uitdrogingsverschijnselen zijn inderdaad heel reeel.
uiteindelijk gaat het over goed onderhoud voor je materiaal, als je het zelf niet kan laat je het doen door een trailerboer.

groet

Jos

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:17

josboere schreef:
als je een trailer heb moet je er goed voor zorgen, zorg dat je er gewoon af en toe mee rijd.


En wat is dan af en toe om die scheurtjes 'tegen te gaan'?
1x per week of vaker/minder vaak?

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:14

@jobbeltje: wel vaker dan die 1x per week.

Mijn trailerbanden zijn nieuw, maar ik rij er (veel) te weinig mee.
Ik weet dus dat ik over zo'n jaar of 4 a 5 aan de beurt zal zijn om ze te vervangen....

Maar of de verzekeringsmij. niet uitkeert zoals in de openingspost stond,... dat weet ik niet.

tienus63

Berichten: 12343
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:16

klaasjuhhh schreef:
Kun je je trailer ook niet laten nakijken bij een aanhangwagendealer oid?

Yep, je kunt de trailer ook naar een Bovag (caravan of aanhang) bedrijf brengen voor een "APK".
Je krijgt dan een keuringrapport mee en een sticker voor op de aanhanger.

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:40

Mijn trailer gaat elk jaar voor ee onderhoudsbeurt. Als de banden aan vervanging toe zijn hoor ik dat wel van ze.
Natuurlijk kijk ik er zelf ook naar maar ik ga er ook vamuit dat een onderhoudsbedrijf dit ook naloopt bij een beurt.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:44

draumpje schreef:
de leeftijd van banden is een vrij oncontroleerbaar iets


Bij mijn weten staat het jaar waarin de band gemaakt is op de band.

Als je twijfelt over wanneer je verzekering uitkeert zou ik ze gewoon even bellen. Verder je trailer minimaal eens per jaar laten keuren bij een erkend bedrijf en hen vragen hoe je trailer en banden goed te onderhouden.

liannes

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Noordoostpolder.

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:46

onze banden worden gewoon vervangen, waneer die eraan toe zijn, zodra het profiel slijt, komen er nieuwe onder,
en dat is bijna 1 keer per jaar, maar dan is die trailler ook erg vaak in gebruik, ik moet er niet aan denken gladde banden te hebben, straks gaat de trailer schuifen ivm aquaplanning.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:41

Het jaar staat op de band, maar soms aan de binnenkant, zodat je het alleen kunt zien als je onder de trailer kruipt.
Als je trailerbanden pas vervangt als het profiel op is, ben je wel heel gevaarlijk bezig. Besef wel, dat een trailer meestal meer staat dan rijdt, en dan de banden constant op 1 punt belast, soms maandenlang (winter). Verder staat hij meestal buiten, bij weer en wind, en de zon krijgt zijn kans het rubber aan te tasten, waardoor het broos wordt en bij belasting een klapband kan ontstaan. Het profiel is dus beslist geen maatstaf voor trailerbanden, wel de leeftijd. Hier in DE mag je met een trailer 100 km/h rijden mits de banden niet ouder zijn dan 6 jaar (en nog een aantal andere voorwaarden m.b.t. het gewicht). Dat is toch wel een indicatie, dat het niet fout is, trailerbanden principieel na een jaar of 6 of 7 te vervangen.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:00

ElCamino schreef:
Mijn trailer gaat elk jaar voor ee onderhoudsbeurt. Als de banden aan vervanging toe zijn hoor ik dat wel van ze.
Natuurlijk kijk ik er zelf ook naar maar ik ga er ook vamuit dat een onderhoudsbedrijf dit ook naloopt bij een beurt.


Dat viel mij dus tegen.
Ik heb mijn trailer voor de keuring weg gebracht om hem helemaal in orde te maken. Ik had er nog bij gezegd: ik heb liever dat je teveel vervangt en dat hij echt 200% in orde is, dan dat je twijfelt over iets en het niet vervangt. Enfin, trailer keuringsklaar, ik breng hem weg en ik moet er alsnog 4 nieuwe banden op laten zetten ivm haarscheurtjes (ik dacht dus van te voren ook dat het moest maar was afgegaan op de 'expertise' van mijn trailergaragist - die er niet meer aan komt nu Boos! ). Kon ik dus weer terug naar een trailergarage en terugkomen naar het keuringsstation... Scheve mond

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:53

oei, dat kan natuurlijk ook, lekker...denk je op een bedrijf te kunnen vertrouwen!!
ik neem het in elk geval de volgende keer mee als "puntje" als ik hem wegbreng...

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Trailerbanden vervangen na 7 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 23:34

Nou, ook ik heb zeker aanmerkingen op het bedrijf waar ik mijn trailer in onderhoud heb gehad.

Heb toevallig laatst pech gehad met mijn trailer, één van de remmen liep tijdens het rijden volledig vast. Gelukkig hoefde ik niet ver, maar natuurlijk erg gevaarlijk! De trailer weggebracht naar een onderhoudsbedrijf hier in de buurt, aangezien ik echt niet ver durfde te rijden met een praktisch kapotte band. Deze heeft de remmen uit elkaar gehaald, en daar helaas echt een zooitje aangetroffen. Hij gaf aan dat de remmen nooit open zijn gehaald om door te smeren, en dat terwijl de trailer sowieso om het jaar een Bovag-beurt heeft gehad. Schandalig dus, en ook nog eens gevaarlijk ook. Dus wees alsjeblieft kritisch als je je trailer na een Bovag-beurt weer ophaalt, want zo'n sticker is geen garantie dat alles nagelopen is helaas...