kosten keuring bij aankoop

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

kosten keuring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:54

Er zal vast al wel een topic bestaan over dit onderwerp, maar ik kon het zo gauw niet vinden.

Ik overweeg een merrie te kopen van 3 jaar oud. Ik wil haar wel helemaal laten keuren voordat ik haar koop. Is het nu normaal dat ik de verkopers vraag de kosten van deze keuring te betalen als de merrie wordt afgekeurd ?
Of misschien fifty-fifty, ik heb er geen ervaring mee.

timokyana

Re: kosten keuring bij aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:55

bij afgekeurd zijn de kosten voor de verkopers bij goed keuring voor jou volgens mij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:56

timokyana schreef:
bij afgekeurd zijn de kosten voor de verkopers bij goed keuring voor jou volgens mij.

Dat is wel een veel afgesproken deal, maar niet vanzelfsprekend. Even overleggen dus, en elkaar eventueel in het midden treffen ( afhankelijk van hoe graag je het paard wil hebben natuurlijk ).

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:00

bij de aankoop van mijn paard hebben we afgesproken bij een klinische keuring: afgekeurd = kosten verkoper, goedgekeurd = kosten koper. Bij een rontgelogische(schrijf je dat zo? Bloos ) keuring was het beide kosten voor mij.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:00

Inderdaad, bij afkeuring kosten verkoper, goedgekeurd voor jou, en anders evt. elk de helft. Als ze al op voorhand laten weten dat ze niet willen betalen, kan je al beter verder kijken. Althans, dat was mijn ervaring en ik heb met mijn domme kop dat paard op mijn kosten laten afkeuren toen. Knipoog

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 12:02

Ze hebben geen bezwaar tegen keuren, ik heb het nog niet met haar over kosten gehad. Ik denk dat ik haar gewoon vraag "Wat doen we met de keuringskosten als ze afgekeurd wordt".

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:03

Zabbie schreef:
Ze hebben geen bezwaar tegen keuren, ik heb het nog niet met haar over kosten gehad. Ik denk dat ik haar gewoon vraag "Wat doen we met de keuringskosten als ze afgekeurd wordt".

Zo kan je het inderdaad het best vragen, weet je meteen waar je aan toe bent.
Veel succes in elk geval. Knipoog

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 14:45

Dank je. Ik vind het van de ene kant toch best vervelend om het te moeten vragen. Maargoed, het gaat om aardig wat geld, en als ik er dan nog geen paard aan overhoudt is het zonde van het geld

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:13

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:40

toen ik mijn paard kocht heeft de toen eigenaresse de keuring betaald. zij ging er al vanuit dat eventuele kopers een keuring wouden en heeft het dus gewoon bij de vraagprijs van het paard inbegrepen.
en een keuring is ook niet zo duur, geloof iets van 100 euro.
mijn paard is wel alleen klinisch gekeurd, rontgelogisch vond ik niet nodig.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 08:49

het betreft hier weliswaar een merrie in de "lagere" prijsklasse. Maar voor mij is het heel belangrijk dat het paard geen gebreken heeft. Na alle pech die ik heb gehad wil ik gewoon dingen uitsluiten. Al met al praat je dan over 400 euro. Ik vind dat de verkoper die kosten ondanks dat het een paard in de lagere prijsklasse is toch op zijn minst kan delen met mij. Maargoed, vanmiddag ga ik er weer heen, en zal een spreekwoordelijk balletje opgooien.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:55

De officiële regel, staat ook in de wet, is inderdaad dat je afspreekt hoe je je aankomend paard laat keuren. Dit kan zijn Klinisch, maar dus ook Röntgenologisch. Als het paard wordt afgekeurd, zijn de kosten voor de verkoper. Bij goedkeuring zijn de kosten voor jou. Let echter wel op dat je alles zwart op wit hebt, een soort contrakt dus. Laat deze ook tekenen door de verkoper.

Succes!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 09:24

met betrekking tot de kosten staat er toch niks in de wet ? Ik wil zowieso een koopovereenkomst gebruiken, en daar ook een artikel over de keuringskosten in opnemen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:48

Zabbie schreef:
met betrekking tot de kosten staat er toch niks in de wet ? Ik wil zowieso een koopovereenkomst gebruiken, en daar ook een artikel over de keuringskosten in opnemen.

Volgens mijn instructrice, met redelijk veel ervaring in dit soort dingen, staat dit in de wet. Als jij met het probleem bij een rechter komt, win jij het.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:20

Citaat:

zal er niet letterlijk in staan maar je hebt wel onderzoeksplicht of het paard gezond is bij aankoop, mocht er wat fout gaan in de toekomst dan heb je in ieder geval aan die plicht voldaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:34

Het staat niet in de wet maar het is gewoon een mondelinge overeenkomst die je maakt. Niet alle verkopers zijn het hiermee eens. Sommigen zeggen ook gewoon dat alles voor eigen risico is.
En dan heb je ook nog mensen die beloven de keuring te betalen en achteraf als het paard afgekeurd wordt dus niks betalen en alles ontkennen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:06

klaasjuhhh schreef:
Als het paard wordt afgekeurd, zijn de kosten voor de verkoper. Bij goedkeuring zijn de kosten voor jou.

Dit stukje staat niet in de wet bij mijn weten?

Voor mij is trouwens zowel bij aankoop als verkoop: kosten voor koper. Zelf laat ik alleen klinisch keuren, bij verkoop zijn alle keuringen toegestaan maar wel op eigen kosten.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 18:07

ik heb het er met de verkoper over gehad. Ze gaat het overleggen met haar vader. Het hing af van hoe ik haar liet keuren. Ik heb haar doorgegeven dat ik haar zowel klinisch als rontgenlogisch wil laten keuren. Het lijkt misschien overdreven, maar ik wil gewoon niet weer een "probleempaard" kopen. En het feit dat mensen zeggen dat rontgenlogisch alleen bij duurdere paarden wordt gedaan vind ik onzin, iemand die een paard koopt uit de " normale " en " lagere" prijsklasse wil ook een gezond paard. In mijn geval praten we toch over een guldenprijs van +/- fl. 6500, in euro's lijkt het niet zoveel, maar het is toch een aardig bedrag.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:23

Urielle schreef:
klaasjuhhh schreef:
Als het paard wordt afgekeurd, zijn de kosten voor de verkoper. Bij goedkeuring zijn de kosten voor jou.

Dit stukje staat niet in de wet bij mijn weten?

Voor mij is trouwens zowel bij aankoop als verkoop: kosten voor koper. Zelf laat ik alleen klinisch keuren, bij verkoop zijn alle keuringen toegestaan maar wel op eigen kosten.

Het staat niet in de wet, maar zo is het wel gebruikelijk.
Bij afkeuring zijn de kosten voor de verkoper, bij goedkeuring betaalt de koper.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:01

Zo gebruikelijk vind ik dat niet, de koper wil laten keuren dus zijn imo ook de kosten voor hem/haar. Mijn paard is voor mij altijd goed genoeg geweest dat als er een koper komt die wil laten keuren, allemaal prima maar dat betalen ze zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:09

klaasjuhhh schreef:
Zabbie schreef:

Volgens mijn instructrice, met redelijk veel ervaring in dit soort dingen, staat dit in de wet. Als jij met het probleem bij een rechter komt, win jij het.

Beetje oppassen voordat je dit soort aannames doet.

Volgens de wet heb je als koper een onderzoeksplicht, en heeft de verkoper een meldingsplicht, maar verder word er over de kosten niet gesproken hoor! Het maakt nogal veel verschil of je wel of niet bij een proffessionele verkoper koopt.

Of de verkoper wel of niet opdraait voor de kosten van keuren hangt een beetje van de situatie af. Sommige verkopers keuren het paard namelijk voor het in de verkoop gaat. Als daar een goed rapport bij zit, dat niet te oud is kun je niet van de verkoper verwachten dat hij jouw dierenarts ook nog eens gaat betalen.

Ook de aankoopprijs van het paard speelt nog een rol. Ik geef een koper groot gelijk die niet op wil draaien voor het rontgenologisch keuren van een paard van E1500,- Vaak word het bij paarden in de goedkopere prijsklasse zo gedaan, dat de verkoper wel garant staat voor de klinische, maar niet voor de rontgenologische keuring. Maar nogmaals, dat is maar net wat je onderling afspreekt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:01

@Klaasjuhhh: je zwetst! omdat je instructrice dat zegt is het nog geen wet, laat maar zien waar het in de wet staat dan!

Tip: laat m eerst klinisch keuren dan komt er al eea uit en als je DA aangeeft dat ie goed is dan pas laten röntgenen. Helaas voor jou zul je dan wel zelf die kosten moeten betalen ook bij afkeur, want het is niet gebruikelijk om paarden in een lagere prijsklasse op de foto's te zetten en je zal dan ook die kosten waarschijnlijk niet van de verkoper terug krijgen.
Goed afspreken dus!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:17

Tja, maar wat is dan de lagere prijsklasse? Dat is ook voor iedereen verschillend. De een vind tot 10.000 een lagere prijsklasse, tot 20.000 normaal en daarboven hoog.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:31

Een aantal verzeringen hebben een grens zo rond de 4500. Als het paard daar boven valt moet je rontgenfoto's kunnen overleggen om je paard te kunnen verzekeren.

En zoals Sim al zegt; wat is normaal? Ik ken iemand die 30.000 een lagere prijsklasse vind...

(niet ik hoor Haha!)

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 13:21

Scum schreef:

En zoals Sim al zegt; wat is normaal? Ik ken iemand die 30.000 een lagere prijsklasse vind...

(niet ik hoor Haha!)

Ik wil dit puur voor mijn eigen geruststelling. Ik verwacht ook niet dat de verkoper het rontgenlogische deel gaat betalen. Maar als ie het niet betaalt en het paard wordt afgekeurd, dan krijgt ie zowieso van mij niet de cd met de foto's erop. Ik heb 2 jaar geleden een merrie gekocht die
ook rontgenlogisch gekeurd was , een paar maanden voor ik haar kocht. Ik kreeg de cd erbij, en vertrouwde er dus op dat alles in orde was, anders had ze me nooit die cd gegeven dacht ik.
Toen die merrie na een maand kreupel werd en niet meer herstelde, heb ik die cd laten nakijken ( had ik natuurlijk eerder moeten doen, maar ik vertrouwde de verkoper, doe ik dus ook nooit meer ) en toen bleek dat haar straalbeen verrot was. Ik heb haar toen gelukkig terug kunnen brengen. Dit betrof een paard in dezelfde prijsklasse als de merrie waar ik nu mee bezig ben.

Ik heb geleerd van de vorige keer en heb met mezelf afgesproken dat ik elk paard wat ik ooit nog koop, volledig laat keuren.