wie de eigenaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kaloe24

wie de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 10:41

hoi,

ik heb een vraag wat ook een probleem is....
ik heb een paardje die heb ik 5 jaar geleden van iemand heb gehad onder de afspraak als ik het paard niet meer wou dat ze dan terug gaat naar die persoon en dit paard wil ik niet kwijt
waar ik nu geen contact meer mee heb nu kreeg ik mail dat of het paardje terug wil geven of ik het paard wou overkopen voor een redelijk berdrag
maar ik betaal al 5 jaar stalling veearts hoefsmid wormekuren en noem maar op
het paard staat ook op mijn naam op zijn papier en chip nummer
maar wie mag zich nou wettelijke eigenaar noemen

gwennelien

Re: wie de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:49

Wow, das wel lef hebben nadat jij alle kosten betaald hebt gedurende 5 jaar.
Jij hebt dus de papieren, paspoort en staat ook op papier op jouw naam??
Dan lijkt me dat jij de eigenaar bent en laat hun maar eens bewijzen dat het niet zo is. Kun jij aantonen dat jij al 5 jaar alle kosten betaald? (pension, dierenartskosten, etc).
Heb je rechtbijstand toevallig? Vraag deze anders even hoe je het moet aanpakken of laat deze reageren naar de andere partij toe.
Reageer vooralsnog niet naar de oude eigenaar, eerst even uitzoeken wat je rechten zijn, maar zou me niet al te veel zorgen maken als je inderdaad de papieren in handen hebt.

gwennelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:55

Oh wacht even, lees geloof ik net een ander topic van jou over wel of niet verkopen van een paard. Gaat dit over hetzelfde paardje???
Want als jij deze inderdaad wil verkopen, zul je de destijds gemaakte afspraak moeten nakomen en hem teruggeven aan die mensen. Dat is natuurlijk een anders verhaal dan als je hem wilt houden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:57

Jij voor zover ik weet. Als je kunt aantonen dat jij de laatste 5 jaar alles betaald hebt, zeker!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:58

Als jij het paard, de papier en alle kosten van de laatste 5 jaar hebt, ben jij de eigenaar.

Heb je toen de afspraak gemaakt dat als je het paard zou verkopen het als eerste aan de vorige eigenaar zou aanbieden, dan dien je dat ook te doen. Mondeling is ook bindend !! Komen jullie er niet uit qua prijs dan mag jij het dier aan iemand anders verkopen.

kaloe24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 11:01

gwennelien schreef:
Oh wacht even, lees geloof ik net een ander topic van jou over wel of niet verkopen van een paard. Gaat dit over hetzelfde paardje???
Want als jij deze inderdaad wil verkopen, zul je de destijds gemaakte afspraak moeten nakomen en hem teruggeven aan die mensen. Dat is natuurlijk een anders verhaal dan als je hem wilt houden.

nee gaat niet pver dezelfde
dat paard gaat niet meer weg stomme zet gedaan om te denken dat ik hem gaat verkopen nee dit gaat om een shetlander

kaloe24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 11:04

Ludora schreef:
Als jij het paard, de papier en alle kosten van de laatste 5 jaar hebt, ben jij de eigenaar.

Heb je toen de afspraak gemaakt dat als je het paard zou verkopen het als eerste aan de vorige eigenaar zou aanbieden, dan dien je dat ook te doen. Mondeling is ook bindend !! Komen jullie er niet uit qua prijs dan mag jij het dier aan iemand anders verkopen.

we hebben mondelinge afspraak gemaakt dat als ik het paardje niet meer wou dat hij dan terug zou gaan naar haar
maar ik wil hem niet kwijt en dat ik ook nooit te spraken geweest
en ja ik kan aantonen dat ik maandelijks zijn stalling betaal

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:06

Denk dat ze je weinig kunnen maken.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:06

Als jij niet van plan bent het paard weg te doen kan ze jou moeilijk dwingen het paard terug te geven of te verkopen. Als jij dmv facturen kan aantonen dat jij alles heb betaald de afgelopen paar jaar, en je hebt de papieren en het paard, dan zit je wettelijk gezien als eigenaar gewoon goed.

Waarom wil ze het paard nu ineens terug na 5 jaar als jij het niet weg wil doen ??

kaloe24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 11:12

Ludora schreef:
Als jij niet van plan bent het paard weg te doen kan ze jou moeilijk dwingen het paard terug te geven of te verkopen. Als jij dmv facturen kan aantonen dat jij alles heb betaald de afgelopen paar jaar, en je hebt de papieren en het paard, dan zit je wettelijk gezien als eigenaar gewoon goed.

Waarom wil ze het paard nu ineens terug na 5 jaar als jij het niet weg wil doen ??

nee ik ben niet van plan om hem weg te doen ook nooit geweest
ik kan aantonen door middel van overschrijving van de bank dat zijn stalling betaald word per maand
en ikheb zijn papieren in bezit en mijn naam staat erop

we hebben een vriendschap gehad van meer als 11 jaar
door omstandig heden hebben we een beetje onenigheid gehad
door ik ook met een ander paard (die zij toevallig ook gefokt heb)veel problemen had was ik van plan deze te verkopen en een ander paardje te kopen en had dit tegen haar verteld maar dat kwam waarschijnlijk ook niet in goede aarde nu heb ik besloten om dit paardje toch te houden en dat had ik haar ook verteld kwam ze ineens met dit aanzetten ik weet ook niet waar het ineens vandaan komt
ze weet dat ik helemaal gek ben op dit paardje en dat ik hem nooit weg zou doen ik heb hem al vanaf veulen afaan

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:19

Laat je niet gek maken dan !!! Of je em nou gekregen of gekocht hebt, hij is van jou (als het bovenstaande klopt)

Wil ze het uitvechten dan moet ze zelf maar eerst eens juridisch advies in winnen, dan zal ze zelf zien dat ze geen poot heeft om op te staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:05

Citaat:
Laat je niet gek maken dan !!! Of je em nou gekregen of gekocht hebt, hij is van jou (als het bovenstaande klopt)
dat is dus niet waar want:

Citaat:
ik heb een paardje die heb ik 5 jaar geleden van iemand heb gehad onder de afspraak als ik het paard niet meer wou dat ze dan terug gaat naar die persoon

dus, terug naar die persoon of overkopen, al heb je 10 jaar de stalling betaald afspraak is afspraak!
maaarrrr: kijk eens letterlijk naar de afspraak: als jij m niet meer wil en dat wil je wel dus: probleem opgelost! Lachen

Of is de afspraak wederzijds gemaakt? dat zij m ook terug kan halen bedoel ik, zoals ik het zie kan ie alleen maar terug als jij m niet meer wilt hebben, toch?

kaloe24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 22:20

cissy schreef:
Citaat:
dat is dus niet waar want:

Citaat:
ik heb een paardje die heb ik 5 jaar geleden van iemand heb gehad onder de afspraak als ik het paard niet meer wou dat ze dan terug gaat naar die persoon

dus, terug naar die persoon of overkopen, al heb je 10 jaar de stalling betaald afspraak is afspraak!
maaarrrr: kijk eens letterlijk naar de afspraak: als jij m niet meer wil en dat wil je wel dus: probleem opgelost! Lachen

Of is de afspraak wederzijds gemaakt? dat zij m ook terug kan halen bedoel ik, zoals ik het zie kan ie alleen maar terug als jij m niet meer wilt hebben, toch?

ik wil het paard niet wegdoen ik heb hem gehad onder de afspraak dat ik hem nooit zou verkopen of wegdoen anders terug naar haar
maar ik wil dat paard niet kwijt ik heb hem toen gehad 5 jaar geleden dan kan je toch nooit geld vragen na 5 jaar wanneer het diegene uitkomt
dan had ze dat 5 jaar geleden moeten vragen en dan verkoop onder die voorwaarden
maar ze gaf hem mij

kaloe24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 22:34

en het feit ook nog
dat hij een half jaar bij haar op het land heeft gestaan
zelfs toen heb ik zijn stalkosten aan haar betaald en wormekuren en hoefsmid
dus dan denk ik weer als het haar paard is dan had ik nooit stalgeld voor die pony hoeven te betalen als het op haar eigen land is

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:49

zolang je hier allemaal bewijs van heb... kunnen ze je niets maken Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 07:50

Degene die kan aantonen dat ze de afgelopen tijd voor het paard heeft gezorgd, wint met 95% kans. Er moet wel iets raars aan de hand zijn, wil de ander dan winnen.
Ik kende ook een meisje, waarvan haar ex, zijn paard wilde terughalen, terwijl hij er nooit naar omkeek, en zij de laatste tijd alle kosten had betaald, en hem alleen had verzorgd.
Het paard wás wettelijk van hem (stond op zijn naam), maar omdat ze kon aantonen dat ze voor het paard gezorgd heeft, en hij kon dat niet, mocht het paard bij haar blijven.

Bij jou staat de pony zelfs op jouw naam. Laat je niet gek maken joh, ze kunnen je inderdaad niks maken!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:43

Even voor de duidelijkheid: papieren en paspoort zijn geen eigendomsbewijs Knipoog Als zij haar paard terug wil na vijf jaar en jij kan aantonen al die kosten gemaakt te hebben kan het nog wel eens een lastig iets worden voor haar. Helemaal als niks zwart op wit staat. Ik acht de kans heel klein dat je het paard terug moet doen .

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:19

Laat je niet gek maken door die ouwe eigenaar.
Ze heeft geen poot om op te staan.
Jij betaald al vijf jaar en de papieren zijn nog in jouw bezit.
Diegene heeft 5 jaar terug afstand gedaan van zijn paard waarschijnlijk om de kosten.
Dus moeten ze nu zeken niet in eens het paard komen opeisen.
Laat ze maar lekker gaan.
Het paard is gewoon van jou. En zij hebben geen recht meer van spreken!

kaloe24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 12:46

ik ben blij dit allemaal te lezen
ik heb zeker zijn papieren in bezit staan ook op mijn naam
ik kan ook aantonen dat ik de afgelopen 5 jaar alles voor dit paardje betaald heb

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:52

Ik zou haar gewoon mailen en vragen aan wat voor bedrag zij denkt.

laten we zeggen dat ze denkt aan 500 euro (ik noem maar wat hoor)
Dan stuur je terug (5jaar x 12 maand x het bedrag per maand.) hoeveel onkosten je hebt gehad en dat je dat van de rpijs af wil trekken.
Kijken hoe ze daar op reageert.

kaloe24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 13:06

ze vraagt een bedrag van 200 euro.
en dat ik best bereid ben die 200 te betalen maar dat ze mij dan eerst die vijf jaar moet betalen voor een pony die dan van haar ZOU zijn
daarop heb ik mail gekregen dat de feiten die ik noem niet kloppen en dat zij de eigenaar blijft en dat ze stappen gaat ondernemen
maar ik kan echt aantonen dat ik hem al 5 jaar in bezit heb en dat ik alle kosten heb betaald
zelfs heb ik aan haar stalgeld moeten betalen toen hij notabene op haar eigen land stond
dus als die pony zoals ze zegt van haar is had ik nooit aan haar stalling hoeven te betalen voor weidegang
en de enigste afspraak die we hebben is als ik de pony weg wou doen dat hij dan terug ging naar haar maar dat is helemaal niet te spraken geweest dat ik hem weg wil doen
ik heb gezecht die pony gaat dood bij mij en zo denk ik nog steeds
ik vind het raar dat ze vijf jaar geleden die pony heb gegeven met die afspraak en nu vijf jaar later ineens gaat opeisen

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:26

Nou laat haar maar stappen onder nemen hoor.
Het is volgensmij gewoon bluf.
Gewoon niet meer op reageren.
Ze heeft toch niets om hard te maken!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:06

precies, dan had ze het juridisch gezien maar concreet goed zwart op wit moeten zetten, handtekening van beiden eronder klaar.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:04

Zij heeft hem aan jou gegeven, dus in principe is hij van jou. Tenzij je hem weg wilt doen. Maar dit is natuurlijk niet te bewijzen als het mondeling is gegaan.
Wel heb je alle kosten betaald gedurende langere periode en heb je z'n papieren. Dit bij elkaar zorgt er volgens mij voor dat zij nooit haar paard kan terugeisen.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:08

Als het paspoort op jouw naam staat toont dat helaas voor jou niet je eigendom aan. Dat staat ook in het paspoort zelf.
Een mondelinge afspraak is bindend. Echter, als er geen getuigen zijn van die afspraak zal er inderdaad naar andere dingen gekeken worden, zoals inderdaad de verzorgingskosten van de afgelopen 5 jaar die jij hebt betaald.
Als je hem weg wilt doen, zal je hem wel terug moeten geven, want dat is de afspraak, maar daar gaat het nu niet over.
Succes ermee!