Paard kreupel door bijrijder en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadOyyPaard

Paard kreupel door bijrijder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:52

Gister belde mij bijrijder op en zij dat ze met m'n paard naar het bos ging.
Om een uur of half 5 zou ze terug komen.
Ik kwam aanfietsen bij stal en haar moeder stond al te wachten op haar.
Daarnaa kwam ze een half uur later aankakken en zij dat lady onderweg 'nep' kreupel had gelopen.
Ze had de peesjes om waarmee ik al eerder problemem mee heb gehad zie topic ;

viewtopic.php?f=117&t=620705&hilit=

Toen zette we Lady op stal en hebben we de peesje afgedaan.
Maar ze ging de hele tijd met haar pootje schraapen,omhoog staan enz.
Toen is ze Tussen Toén en nu 8 keer afgespoten.
Ik kwam vandaag aan en een vriendin had er meerdere malen afgespoten.
Er zat nu een zwelling op haar been ( boven de kootholte ), en het was dik en warm.
Het zag er ook absoluut niet goed uit.
Lady was die morgen nog in we wei gezet zonder dat er iemand wat aan haar merkte dus het moet tijdens de rit zijn gebeurd.
In een kuil gestapt ofzo.

Wat zouden jullie doen,
Meteen dierenarts erbij halen?, of nog even wachten.

En de kosten die dan voor de dierenarts komen, zouden jullie die zelf betalen of zeggen, dat betaald de bijrijder die hem kreupel heefd gemaakt.

Ik weet namelijk geen raad.

Elise

maxx_whiss

Re: Paard kreupel door bijrijder en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:56

Ik zou de dierenarts even laten komen, want ik zou dit niet vertrouwen. En misschien is het ook beter als je andere peesbeschermers koopt? Want je zei dat je er al eerder problemen mee had gehad? Ik had de dierenarts eerst zelf even betaalt, en er dan met de bijrijder over praten hoe het is gebeurt en wanneer het is gebeurt enzo Knipoog Nog heel veel sterkte Knipoog

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:59

Ik begrijp niet helemaal waarom jullie die peeskappen nog gebruiken als je weet dat ze daar niet goed door loopt, of wist je bijrijder dat niet?
Betreft de kosten van de dierenarts zou ik deze gewoon zelf betalen als je hier van te voren niks over afgesproken hebt met je bijrijder. Of ze moet zelf mee willen betalen natuurlijk. Sterkte!

Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:05

Wist de bijrijder van het verhaal achter de peesjes?
Is er tijdens de rit iets gebeurd/geforceerd waardoor je paard nu kreupel loopt?

Ik denk dat wanneer je antwoord op deze vragen heb je kan kijken of je (een deel van) de rekening op je bijrijder kan afschuiven.
Ik vind het in ieder geval heel nalatig dat ze het been niet even heeft gecontroleerd toen Lady begon te kreupelen!

Ik hoop dat de diagnose van de dierenarts goed uitvalt en ze gauw weer zonder pijn rondloopt.

TCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:06

Wat vervelend nieuws, ik zou ook gelijk de dierenarts erbij halen. Ik ben altijd huiverig met dat soort dingen, ook met mijn andere diertjes. Misschien wil de bijrijder wel de kosten delen. Ieder de helft of zij iets meer. Ik weet niet wat er afgesproken is.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:08

Met andere woorden het is jou ook al een keer gebeurd!! Ik had dan de peesbeschermers weggegooid of in elk geval tegen diegeen die op een van mijn paarden rijdt gezegd dat ze die NOOIT meer mag gebruiken! In dit geval is het dus aan jezelf te danken dat het mis is gegaan en niet de schuld van je bijrijder! Trouwens ze worden heeeeeel zelden kreupel van peesbeschermers! Het risico van kreupel of wat dan ook is daarbij voor jou rekening want jij "leent" je paard uit!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:16

Ik ben het met aerdenhout eens, volgens mij kun je dit je bijrijder niet verwijten. Dat van die peesbeschermers kon zij niet weten. Owkee, ze heeft het been niet gecontroleerd, maar ze kon toch ook niet weten dat het aan die peesbeschermers zou liggen. Zij d8 waarschijnlijk dat ze er goed aan deed om die aan te doen. Ze heeft iig wel rustig aan terug gereden toen ze merkte dat Lady kreupel liep, anders was ze vast geen half uur te laat geweest.
Als ik bijrijder zou zijn zou ik me nu al schuldig genoeg voelen, als de eigenaar van het paard mij dan de rekening zou laten betalen zou ik waarschijnlijk stoppen met dat paard. Ze heeft dit niet expres gedaan, het is eerder jouw schuld dan de hare omdat zij het niet wist van die peesbeschermers, je had die dingen gewoon weg moeten gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:19

Ik heb in het verleden altijd paarden van andere gereden.
Maar nooit een rekening van een da gekregen.

Zouden ze dat wel bedenken, zochten ze maar een ander om te helpen Lachen

Verder zijn peesbeschermers zelden de oorzaak van kreupelheid.
Het lijkt mij eerder toeval.
Ik zou gewoon eens een DA laten komen

VSW --> TAO

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:30

Ook ik sluit me aan bij wat hierboven allemaal al is gezegd. Als eigenaar blijf je gewoon verantwoordelijk, een ongelukje (paard dat zich verstapt oid) kan altijd gebeuren, mocht het idd door de peesbeschermers zijn dan had je bijrijder van jou moeten weten dat die niet meer gebruikt mochten worden maar ik acht de kans toch echt minimaal dat het daarvan is.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:44

Ik ga met Kawa mee.

Ook ik rijd al jaren paarden voor derden, en ook nog nooit een DA rekening gezien.

Het is ook wel erg makkelijk om het in dit geval op je bijrijder te schuiven. Dit had evengoed jou kunnen overkomen. Zolang ze het niet moedwillig doet, zie ik geen reden om haar de rekening te presenteren. Zou ze het wel moedwillig doen, dan neem ik aan dat ze vanaf dat moment ook je bijrijder niet meer is!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:44

De schuld en rekening op je bijrijder afschuiven vind ik wel erg goedkoop. Het lijkt mij dat het je eigen risico is, je laat diegene zelf op je paard rijden en je geeft toestemming om met je paard naar buiten te gaan. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat je bijrijder moedwillig je paard in de vernieling zou rijden. Zoals hiervoor al gezegd snap ik niet wat die peesjes überhaupt nog in de buurt van je paard/zadelkast deden als je denkt dat je paard er niet tegen kan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:23

Sorry dat ik het zeg maar dat je paard kreupel loopt van je peesjes is echt jouw schuld!Er moet toch iets mis zijn ermee,evt te klein ofzo?En dan is het jouw taak om die peesjes weg te doen!

Bovendien doet je bijrijder het niet opzettelijk,je paard kreupel maken.

Ik zou als bijrijder het niet pikken als ik een DA krijg terwijl ik al zoiets heb meegemaakt.Ik heb het meegemaakt,paard is kreupel geworden toen IK erop zat.Als bijrijdster ga je dan door een hel,je zit erop,je voelt je paard haast vallen en even later moet je een kreupelend paard naar stal brengen.

Brr

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:11

Jullie weten niet hoe mijn bijrijder is.
Ze heefd mijn paard ook 'mishandeld' ( veel geslagen )
Toen hebben we met z'n allen daar over gepraat en haar nog 1 kans gegeven.

De peesjes; ik had Allang! tegen haar gezecht dat de peesjes niet meer goed waren en niet meer gebruikt konden worden.
Maar die Trut is zo eigenwijs en jawel, ze doet het gewoon.

Van te voren ( voordat zij mijn bijrijder was ) hebben we met haar afgesproken ; als er iets met het paard gebeurd onderweg, gaat het voor je eigen kosten!
Zij heefd daarop heel netjes 'já' geantwoord.

Ook hoorde ik achteraf van de eigenaar van mijn stalling dat hij lady & de bijrijder snacht's in het donker van een lange rit ziet terugkomen, en wel ZONDER enige reflectoren lichtjes en noem maar op.

Als jullie is wisten hoe ze WAS...
ze Gaat weg, we hebbenn haar gelukkig Ván mijn paard geschopt & volgens mij was lady [ DOLGELUKKIG]
Ik ben ook blij dat ik geen zorgen meer hoef te hebben:)

Elise

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:12

oja, dat in het donker hoelaat ze terugkwam was 12 uur snacht's, toen de staleigenaar nog even de stallen. ging chekken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:15

Dus nu je geen gelijk krijgt dat de bijrijder de dierenartskosten moet betalen ga je je bijrijder maar eens flink afkraken.
Stoer hoor.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:19

lindsey schreef:
Dus nu je geen gelijk krijgt dat de bijrijder de dierenartskosten moet betalen ga je je bijrijder maar eens flink afkraken.
Stoer hoor.

Typisch een gevalletje; alleen de kant van de eigenaar...

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:19

HALLO! Zo banketstaaf ben ik nou ook weer niet hoor!
Ik heb haar nog niet eens gevraagd om wat mee te betalen voor de kosten!
Mijn moeder zij, wij betalen het wel.
Maar ze gaat weg om allé andere dingen waar jij geen enee moer van weet wat ze gedaan heefd!

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:20

Ik heb zitte janke om sommige dingen, alleen ik ben zow'n scheiterd dat ik haar gewoon niet héb durven wegsturen.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:22

Dit vind ik ook wel een beetje erg triest... Verward
Zo'n onwijze schijterd ben je toch ook weer niet aan je praatjes hier te horen.
Als ze jouw paard mishandeld heeft, hoe gek ben jij dan dat je haar nog een kans geeft. Frusty
En als jij die peeskappen gewoon weg had gegooid dan was er niks aan de hand geweest.

Het lijkt nu een beetje omdat je je gelijk niet krijgt je je bijrijder maar gewoon een beetje af gaat zeiken, heb vast medelijden met je volgende bijrijder!

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:33

Ja, tegenover haar was ik wel een schijterd.
En die peesbeschermers had ik verstopt in m'n troepbak.
Dus ik had al gezegt dat ze die niet meer mogt gebruiken,
Ik weet dat het superdom is maar ik heb een tijdje geleden een stiek gekocht voor het longeren,
toen ging zij er mee rijden en zij ik dat het niet mocht.
4 dage later zat zij te rijden mét datzelfde stiek.
Ze luisterd gewoon niet,
en als iemand nou denkt dat ze egt zo'n lief meisje is, en niks kwaat doen ik zou zeggenn ,, bel haar op en neem dr zelf is een weekje op de proef, ze zoekt nu naar een paard.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:44

Allereerst vind ik het bijzonder onsympathiek hoe je nu over je bijrijdster praat. Als ze zo vreselijk is, waarom laat jij haar dan op je paard rijden? Dat is jouw keuze en als zij dingen doet, die jou niet aanstaan dan moet je zelf ingrijpen (of dat samen met je moeder doen, als jij niet alleen tegen haar op durft te treden) en haar niet ineens een trut noemen hier. Daar was je zelf dan namelijk toch ook echt bij!! Ik kan me goed voorstellen dat je baalt dat je paard geblesseerd is geraakt, maar kijk ook eens naar wat jij had kunnen doen om dit te voorkomen!

En ten tweede. Lees alsjeblieft je bericht eerst eens goed door, want jemig kremig wat maak jij veel schrijffouten!!

En als derde, laatste en allerbelangrijkste: Heel veel beterschap voor je paard. Ik hoop dat ie snel weer lekker loopt en dat je weer lekker (met of zonder bijrijdster) kunt rijden!

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:47

Ja, het gaat al iets beter met haar. ( ben net nog even geweest ).
Het is dus zónder haar verder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:03

Sorrie, maar als dit de relatie is die jij met je bijrijdster hebt, vraag ik me af waarom je haar überhaubt nog met je paard liet omgaan. Zoals jij over haar schrijft, had ik haar allang de laan uit gestuurd.

Verder vind ik het een rare regel om van te voren al af te spreken dat als er onderweg iets gebeurt, dat de kosten dan voor de bijrijder zijn. Paard kan zich altijd verstappen of wat dan ook, waar je helemaal niks aan kunt doen.

En wat betreft de peesbeschermers: als je ze toch niet meer gebruikt en niet wil dat iemand anders ze bij jou paard gebruikt, waarom heb je ze dan niet mee naar huis genomen/weggegooid/weggegeven/verkocht oid, maar bij de spullen van je paard laten liggen?

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 09:08

Omdat ik nog niet zo ver was.

En ja, dat afspreken van te voren vond ik wel handig, de bijrijder rijd namelijk graag hard (scheuren) en dan komt zoiets sneller dan dat je lekker rustig stapt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:17

Nog meer redenen om gewoon niet aan die bijrijder te beginnen: met mijn paard wordt gedaan wat ik goed vind en dus niet zomaar had mee gesjeesd.
Meisje op ons paard wilde een keer springen. Ze had het gevraagd en we dachten dat het ging om een springles. Dat mocht wel een keer. Maar achteraf bleek dat ze gewoon vrij gesprongen had en later nog een keer zonder te vragen.
Vanaf dat moment had ze dus pech, dat gebeurt dus niet met ons paard zonder onze toestemming. Springles kan ze nu dus ook vergeten, eigen schuld, dikke bult. Er wordt met het paard omgegaan zoals wij het goedvinden en anders niet.