Kleine vrachtwagen - rijbewijs B - 2 paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Kleine vrachtwagen - rijbewijs B - 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 08:32

Wat zijn jullie ervaringen (goed of slecht) met paardenvrachtwagens voor een B rijbewijs?
Ik zie ze regelmatig rijden, maar hoor ook vaak dat die dingen meestal overladen zijn, ten minste als je er 2 paarden op zet.

Kan ik wel inkomen, als je rekent dat je met 2 paarden, materiaal en passagiers toch al dik over het ton zit, reken voor het gemak en mits enige marge, 1500 kg, dan mag je camion voor een B nog maar 2 ton wegen.

Ik heb geen idee wat een auto, laat staan zo'n vrachtwagentje, leeg weegt.
Of die veilig zijn, betaalbaar, ook qua onderhoud, etc.

Ervaringen?

Ik heb geen BE en moet nu altijd aan mijn vader vragen om mij te voeren. Wat die brave man uiteraard ook kotsbeu wordt. Knipoog

Maar ik wil ook mijn zuurverdiende (of te verdienen) spaarcenten niet uitgeven aan iets waar ik dan achteraf niet mee op de baan mag, of mee verongeluk ofzo...

Alvast bedankt voor suggesties.

marquez1

Re: Kleine vrachtwagen - rijbewijs B - 2 paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:07

Je mag met je gewone b rijbewijs een 1,5 paards trailer trekken mits de combinatie niet zwaarder wordt dan 1500 kg. En de trailer natuurlijk niet zwaarder als de auto maar dat spreekt voorzich dacht ik.
Ik heb dit ooit eens opgezocht, ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:09

marquez1 schreef:
Je mag met je gewone b rijbewijs een 1,5 paards trailer trekken mits de combinatie niet zwaarder wordt dan 1500 kg. En de trailer natuurlijk niet zwaarder als de auto maar dat spreekt voorzich dacht ik.

Je zal 3500 kilo bedoelen Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:10

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:11

Daantje1981 schreef:
marquez1 schreef:

Je zal 3500 kilo bedoelen Knipoog

Ja precies type foutje Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:21

nou ten eerste idd de overbelading van zoon vrachtwagentje...het laadvermogen is vaak bijvoorbeeld 800 kg terwijl het toch 2 paards is maar er kunnen geen 2 paarden opstaan! daar moet je zowiezo op letten, daarbij komt dat de meeste mensen het liefst een balastingvrij wagentje hebben vanwege de kosten...maar dan moet je echt extra goed opletten op bodemrot, want je zal niet de eerste zijn waarbij het paard door een pas gekeurt wagentje door de bodem heen zakt... heb je een vrij jong wagentje, dan betaal je je vaak weer klem aan belasting en verzekering...
al met al denk ik dat je goedkoper en beter uit bent met auto en trailer...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:27

Ik heb zo'n vrachtwagentje gehad en dat vond ik echt ideaal. Het reed zuinig, wegenbelasting viel goed mee alleen het onderhoud is wel prijzig. Ik kon er wel 2 paarden mee laden.
Ik hoorde achteraf wel op Bokt dat het 'papieren gewicht' van zo'n ding vaak anders is als het werkelijke gewicht en dat je dan dus de sjaak bent als je op de weegbrug moet, maar goed, dat heb ik dus nooit voorgehad en dat wist ik destijds ook niet.
Verder vond ik het wel ideaal, ik kon alleen met 2 paarden op pad, op de wagen op- en afzadelen, voorin de laadruimte hing alle materiaal en het reed erg gemakkelijk.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 16:58

Rianneke schreef:

Ik vreesde het al, maar dan mag ik er niet mee rijden. (Verkeerde rijbewijs.)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:01

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 17:08

Oeps, bedankt, voorbij gekeken...

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:22

Max. gewicht van een vrachtwagentje op B rijbewijs is 3500 kg.
Ik heb een VW LT, die weegt leeg ong. 1900 kg, en dan heb je ook nog eens een opbouw die ook het één en ander weegt... Weinig laadvermogen houdt je dus over!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:20

Kaat_E schreef:
Rianneke schreef:

Ik vreesde het al, maar dan mag ik er niet mee rijden. (Verkeerde rijbewijs.)

Ook al heb je rijbewijs b dan mag je dus met een personen auto en 1,5 paardstrailer rijden, zie voor de uitleg mijn link die ik hierboven heb geplaatst.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:36

Ik weet hoe het zit met de rijbewijzen, maar onze trailer (2 paards) heeft een MTM 2000 en onze auto 2510, MTM sleep > 3500, rijbewijs BE dus, wat ik niet heb.
In een 1,5 krijg ik geen 2 paarden en daar gaat het dus om (zie oorspronkelijke vraag).
Als ik er zelf mee weg wil, zal ik een andere trailer moeten kopen en een paard moeten thuislaten.
Maar toch bedankt!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:46

Oke sorry niet goed gelezen, tja mischien verder sparen voor een E rijbewijs?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 19:04

Sparen niet echt het probleem... Onrechtstreeks wel.
Ik zie mij gewoon nooit door dat examen geraken...
Beetje probleem met examenstress.
Maar ja... Aan het autorijbewijs ben ik uiteindelijk ook geraakt... Dus wie weet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:04

Kaat_E schreef:
Ervaringen?

Yep.
Je kunt kiezen of delen. Of je betaald de hoofdprijs, of je hebt waardeloze rommel. Tegenwoordig zijn er nette 2-paards wagentjes te koop, op B-rijbewijs en ook ECHT voldoende laadvermogen, echter: 48.000 euro voor een nieuwe vind ik toch wat prijzig en tweedehands zijn ze nauwelijks goedkoper, ALS je er al aan kunt komen.......
Over zelfbouwdoosjes van 2700kg eigen gewicht is hierboven al het nodige gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:10

Ik zou toch maar doorsparen voor het rijbewijs E examen, ik vond het examen op zich zelf heel erg meevallen qua wat ze vragen. En er zijn tegenwoordig ook instructeurs die zich richten op de onzekere / angstige chauffeur. Dat zou anders ook een optie wezen? Heb je gelijk een stuk meer mogelijkheden Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:00

Of ga voor je C-rijbewijs Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:20

ikke schreef:
Yep.
Je kunt kiezen of delen. Of je betaald de hoofdprijs, of je hebt waardeloze rommel. Tegenwoordig zijn er nette 2-paards wagentjes te koop, op B-rijbewijs en ook ECHT voldoende laadvermogen, echter: 48.000 euro voor een nieuwe vind ik toch wat prijzig en tweedehands zijn ze nauwelijks goedkoper, ALS je er al aan kunt komen.......
Over zelfbouwdoosjes van 2700kg eigen gewicht is hierboven al het nodige gezegd.

hier zat ik dus ook mee...die dingen zijn in aankoop eigenlijk te duur in vergeleiking met een trailer...heb net ook weer even op MP gekeken maar daar staat niet veel op...
Waratje schreef:
Of ga voor je C-rijbewijs

dan kan je echt hele mooie wagens rijden Kwijl op i-net staan vaak van die super uitgebreide dingen! heerlijk om naar te kijken en het stopt bij mij na wat dagdromen Haha!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:20

Mijn zus en een vriendin hebben samen ook een vrachtwagen een VW LT (gewoon op B-rijbewijs) die is met opbouw iets van 2300 kilo en houden ze dus net genoeg gewicht over om 2 paarden erin te laden.
Ik heb zelf nu net ook een vrachtwagen gekocht (ook op B) maar de laadklep is zo zwaar dat we hem met 4 man dik dicht moeten doen, ik heb hem net omlaten keuren naar paardenvervoer (inverband met wegenbelasting) en hij weegde 2700 kilo te zwaar voor 2 paarden maar genoeg voor 1.
Nu zijn we bezig met de klep en die woog dus al 350 kilo dus dat kan wel wat minder Haha!
Dan hoop ik dat ik er ongeveer 250 kilo bij pak en dan heb ik een laadvermogen van ongeveer 1050 a 1100 kilo daarmee durf ik wel 2 paarden te vervoeren.

Over de wegenbelasting, die kun je heel makkelijk goedkoper maken want je kunt namelijk voor een kwarttarief gaan, dit betekent dat je maar voor 3 maanden betaald voor een heel jaar en dus niet 4 in het jaar. Hierbij mag je niet meer dan 60 dagen per jaar rijden, maar je hebt ook nog een halftarief zag ik en ik denk dat je dan de helft betaalt voor een jaar maar wel meer dagen mag rijden (hoeveel weet ik niet) maar dat kun je uitzoeken bij de belastingdienst hier op het net.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:32

tinkersjakie schreef:
Mijn zus en een vriendin hebben samen ook een vrachtwagen een VW LT (gewoon op B-rijbewijs) die is met opbouw iets van 2300 kilo en houden ze dus net genoeg gewicht over om 2 paarden erin te laden.

Rekensommetje: 3500 - 2300 = 1200 kg laadvermogen. Beetje paard weegt bloot zo'n 500 kg, zet je er dan 2 op die wagen houdt je nog 200 kilo over voor chauffeur, passagier, tuigage, voer, etc. Lijkt mij aan de krappe kant. En als je echt gaat muggenziften kun je het ook nog hebben over het gewicht van je brandstof.

tinkersjakie schreef:
Dan hoop ik dat ik er ongeveer 250 kilo bij pak en dan heb ik een laadvermogen van ongeveer 1050 a 1100 kilo daarmee durf ik wel 2 paarden te vervoeren.

Ik niet, misschien net een paar ponies, maar zeker geen 2 paarden met alles wat erbij hoort.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:00

Waratje schreef:
tinkersjakie schreef:

Rekensommetje: 3500 - 2300 = 1200 kg laadvermogen. Beetje paard weegt bloot zo'n 500 kg, zet je er dan 2 op die wagen houdt je nog 200 kilo over voor chauffeur, passagier, tuigage, voer, etc. Lijkt mij aan de krappe kant. En als je echt gaat muggenziften kun je het ook nog hebben over het gewicht van je brandstof.

tinkersjakie schreef:

Ik niet, misschien net een paar ponies, maar zeker geen 2 paarden met alles wat erbij hoort.

Mensen worden niet mee gerekend bij laadvermogen, en ik rij zelf met 1 paard erin en als er er 1 bij komt is dat toch 1 van ongeveer 500 kilo of lichter dus dan kan het net.
Een zadel is niet zo zwaar en een hoofdstel tja wat moet je daarvoor rekenen, meer neem ik eigenlijk niet mee dus dan durf ik er gerust mee te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:51

tinkersjakie schreef:
Mensen worden niet mee gerekend bij laadvermogen, en ik rij zelf met 1 paard erin en als er er 1 bij komt is dat toch 1 van ongeveer 500 kilo of lichter dus dan kan het net.
Een zadel is niet zo zwaar en een hoofdstel tja wat moet je daarvoor rekenen, meer neem ik eigenlijk niet mee dus dan durf ik er gerust mee te rijden.

Alles wat in de auto zit, moet er ook inzitten als je worden gewogen door oom agent, je passagier mag dus niet even uitstappen..........

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:40

C rijbewijs is geen optie, vrees ik. Ik zou nooit door de medische schifting raken. Haal die ook niet voor B rijbewijs bezoldigd vervoer en heb net van een kennis die vrachtwagenchauffeur is, gehoord dat schifting voor de C zwaarder is. Dus dat kan ik schrappen.

BE rijbewijs.
Ik denk dat ik nooit door de manoeuvres geraak.
Baan lukt misschien nog wel, maar op het terrein...
Het was al zo'n ramp met de auto.
Ik heb nl. zo goed als geen dieptezicht, dus dat helpt niet en dan nog zenuwen erbij...
Maya, jij bent misschien gewoon een veel betere chauffeur? Lachen

Maar als er iemand een super-goede rij-instructeur kent, hoor ik het graag...

Dubbele vann verkopen en 1,5 kopen is ook een optie, dan mag ik er met B mee rijden, maar ja, dan kan ik mijn wandelmaatje weer niet meenemen. Ook weer niet leuk.

@ Ikke: inderdaad, peperduur, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je een link naar info over die dure dingen die helemaal in orde zijn? Al was het alleen maar om te kwijlen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:57

Kaat_E schreef:
@ Ikke: inderdaad, peperduur, maar gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je een link naar info over die dure dingen die helemaal in orde zijn? Al was het alleen maar om te kwijlen...

www.anemone.nl