lesgeven en verzekering

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

lesgeven en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:04

Wie geeft er hier paardrijles en is daarvoor (aanvullend)verzekerd?

Waar ben je verzekerd dan? en wat kost dat per jaar?

Suzanne F.

Re: lesgeven en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:31

Ik heb een bedrijfsverzekering, voor aansprakelijkheid.
Zal eens nakijken wat het extra kost.
Dit is voor als er iets gebeurd tijdens mijn lessen.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:46

dat hoeft toch niet als je gediplomeerd instructrice bent vergoed dat toch de ziekteverzekering van degene die les neemt!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 08:18

beb schreef:
dat hoeft toch niet als je gediplomeerd instructrice bent vergoed dat toch de ziekteverzekering van degene die les neemt!!!

Dat dacht ik niet en zou ik ook maar niet van uit gaan.
Wat als iemand in jouw les van zn paard valt en voor de rest van zn leven gehandicapt raakt?
Denk je nou echt dat de verzekering van jouw lesklantje niet zal proberen om jou aansprakelijk te stellen?

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:58

Ik weet wel dat als je gediplomeerd instructeur bent via de knhs, dat je dan verzekerd bent via de knhs, maar evengoed is het nog verstandig om zelf een aanvullende verzekering te nemen!

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:47

Het afsluiten van extra verzekeringen, hangt af van je eigen "les situatie". Je kunt dit het beste navragen bij je verzekeraar of je tussenpersoon. Pas wel op dat je geen overbodige verzekeringen sluit.
Zelf geef ik alleen het 4-tal bij ons les (allemaal eigen pony's, wat van belang is) en heb geen Orun diploma's of wat dan ook. Zelf hoe ik geen extra verzekering af te sluiten.
Aangezien ik zelf bij een verzekeraar werk en de mensen die alle voorwaarden en regeltjes schrijven niet ver bij mij vandaan zitten, was het voor mij erg makkelijk om het na te gaan. Maar nogmaals ook de mensen die deze regeltjes schrijven geven aan dat het per situatie erg kan verschillen. Zo stelt mijn verzekeraar ook nog geen eisen aan het rijden met een veiligheidshelm. Dit kan bij andere maatschappijen echter wel weer anders zijn....

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:19

het is denk ik erg afhankelijk in wat voor een situatie je les geeft. Ben je wel/ niet gediplomeerd, geef je aan particulieren les, rijden je klanten op hun eigen paard, waar is de locatie waar je les geeft (bij de klant thuis of in je eigen bak) of geef je bijvoorbeeld les op een manege of voor een pensionstal?? etc. etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:23

JI --> TAO

Ik denk dat er daar meer mensen verstand hebben van het verzekerings stukje

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:25

En als je niet gediplomeerd bent en iemand helpt zonder daarvoor vergoeding te vragen? Is het dan afdoenden om iemand een eigen-risico-verklaring te laten ondertekenen?

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:06

Ik ben gediplomeerd en geef voornamelijk bij particulieren thuis les.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:40

Jeskoo schreef:
En als je niet gediplomeerd bent en iemand helpt zonder daarvoor vergoeding te vragen? Is het dan afdoenden om iemand een eigen-risico-verklaring te laten ondertekenen?

Die verklaring is niet rechtsgeldig maar aangezien je er niet voor betaald wordt lijkt het me stug dat iemand je verantwoordelijk kan stellen voor een val. Je bent dan zomaar aan het helpen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 06:55

Wollie schreef:
Maar nogmaals ook de mensen die deze regeltjes schrijven geven aan dat het per situatie erg kan verschillen. Zo stelt mijn verzekeraar ook nog geen eisen aan het rijden met een veiligheidshelm. Dit kan bij andere maatschappijen echter wel weer anders zijn....

Dit klopt helemaal en daarom is er ook heel moeilijk een goed antwoord te geven op dit soort vragen. Sluit je risico gewoon uit en verzeker je zelf, meestal kost dit niet buitensporig veel.
Overigens is het wel zo dat je als instrukteur het wel bont moet maken hoor om aansprakelijk te zijn, tenzij de paarden in jouw eigendom zijn natuurlijk waarmee les gegeven wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:29

Ja maar toch kunnen ze het heel bont maken als ze dat willen.
Als jouw lesklant zegt dat jij haar dingen liet doen waar ze eigenlijk nog niet aan toe was bla bla bla dan verlies je het echt, het is dan haar woord tegen het jouwe. Nou als jij niet verzekerd bent en zij ligt sneu verlamd in het ziekenhuis met blijvend letsel, heb je echt een probleem.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:31

ja maar de verstandhouding met je lesklant lijkt mij toch wel zo normaal dat ze je niet afvalt.zij krijgt het immers toch van de verzekering terug en gaat jou toch niet zwart maken????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:34

Dat weet je nooit...
De aardigste mensen blijken soms akelig om te kunnen slaan...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:34

beb schreef:
ja maar de verstandhouding met je lesklant lijkt mij toch wel zo normaal dat ze je niet afvalt.zij krijgt het immers toch van de verzekering terug en gaat jou toch niet zwart maken????

Het zal je verbazen hoe mensen kunnen zijn als het om geld gaat.

beb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:41

ja t worden hier ook van die amerikaanse taferelen straks.je kan niks meer doen of je wordt aangeklaagd.dan heb je je papieren gehaald om les te geven,en moet je je ook nog eens verzekeren. hun komen toch naar jou toe om les te vragen heel vaag allemaal weer............

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:46

Suzanne F. schreef:
Ja maar toch kunnen ze het heel bont maken als ze dat willen.
Als jouw lesklant zegt dat jij haar dingen liet doen waar ze eigenlijk nog niet aan toe was bla bla bla dan verlies je het echt, het is dan haar woord tegen het jouwe. Nou als jij niet verzekerd bent en zij ligt sneu verlamd in het ziekenhuis met blijvend letsel, heb je echt een probleem.

Je vergeet dat de eiser bewijst, dus de lesklant kan roepen wat ze wil, ze zal wettelijk overtuigend bewijs voor haar stellingen dienen te leveren! Zonder dat geen cent hoor.
Let wel, ik praat wel over de situatie dat het betreffende paard niet van de instrukteur is, want in dat geval zou het anders kunnen liggen!
Bovendien moet je iemand wel hele gekke dingen laten doen hoor als instrukteur, wil je ervoor aansprakelijk zijn (de vraag is hoe onzorgvuldig ben je daarin geweest ten opzichte van je klant) en heeft iemand ook een eigen verantwoordelijkheid natuurlijk (ligt misschien bij kinderen weer wat anders vanwege de gezagsverhoudingen).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:32

Mwah makkelijk praten zo maar het zal je maar gebeuren.
En het valt nooit te bewijzen want het is haar woord tegen de jouwe, het enige wat bewijsbaar is, is dat ze bijv. is gevallen en daar blijvend letsel van heeft. Als haar verzekering het gaat proberen te verhalen op jou, kan je beter zelf ook goed verzekerd zijn. (bij het voorbeeld blijvend letsel moet een verzekering namelijk per maand een bedrag blijven uitkeren, ze gaan altijd proberen het te gooien op verkeerd handelen instructrice/overvragen w.b nivo, verkeerd inschatten situatie etc etc.)

Ik wil het iig niet zover laten komen en heb er een verzekering voor lopen. Het is tevens een verzekering voor als er wat gebeurd bij mij op het terrein met andermans paard.
Uiteraard moeten deze mensen zelf ook goed verzekerd zijn. Maar je zal verbaasd staan hoe moeilijk verzekeringen dan ineens zijn met uitkeren hoor, die proberen alles om het ergens anders te verhalen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:44

Is niet makkelijk praten hoor, zo werkt het nou eenmaal...heb dit soort discussies dagelijks namelijk.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:59

ilse18 schreef:
Ik weet wel dat als je gediplomeerd instructeur bent via de knhs, dat je dan verzekerd bent via de knhs, maar evengoed is het nog verstandig om zelf een aanvullende verzekering te nemen!

Dit is niet juist, de KNHS heeft geen verzekering voor instructeurs, daar ben ik zelf nog recent achter aan geweest, je moet je zelf verzekeren!! Bij maneges ligt dat iets anders, die moeten verzekerd zijn voor hun instructeurs en dat kan dan alleen als ze gediplomeerd zijn!

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:59

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand aansprakelijk is gesteld terwijl hij aanwijzingen geeft aan iemand op een eigen paard. De ruiter die les ontvangt gaat namelijk zelf een risisco aan om op een paard te zitten en heeft zelf de keuze om de aanwijzingen (instructies) op te volgen. Lijkt mij echt onzinnig om je puur voor het lesgeven te verzekeren.

Het is een ander verhaal als je mensen lesgeeft op paarden die van je zelf zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:06

Ik geef les aan kinderen, in dienst van een bedrijf. Het bedrijf is gewoon verzekerd voor de lessen, maar ik ben niet gediplomeerd. Er zijn hier wel gesprekken over geweest. We zijn verzekerd wanneer kinderen met de juiste optoming (dus zadel, hoofdstel, cap, kleding) rijden IN de bak. Wanneer er iets gebeurd als er een kind zonder zadel uitstapt o.i.d, zijn we niet verzekerd. De verzekering gaf ook als voorbeeld: Stel dat je een ruiter hebt die het paard onnodig met de zweep slaat, gevolg: paard bokt, ruiter valt. Dan is de ruiter zelf aansprakelijk, omdat jij als lesgever niet schuldig bent. Maaarrrrr... stel dat jij een onervaren ruiter op een paard zet die hier niet voor geschikt is, wordt je (logisch) wel aansprakelijk gesteld...

Maar veel verzekeringsmaatschappijen stellen gewoon verschillende eisen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:40

beb schreef:

Vergis je niet, alleen de ziektekosten worden altijd vergoed (en dan nog kan je hun ziektekostenverzekering op de stoep krijgen).
Maar bij een val kunnen heel veel extra kosten komen, varierend van het vervangen van de cap (de oude is immers niet meer betrouwbaar), tot jarenlange inkomensderving omdat de ruiter in de WAO terecht komt. En dan gaat het om enorme bedragen. En dan worden mensen echt een stuk minder amicaal...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:13

Hermesdeux schreef:
Het bedrijf is gewoon verzekerd voor de lessen, maar ik ben niet gediplomeerd.

Maar veel verzekeringsmaatschappijen stellen gewoon verschillende eisen.

Inderdaad verschillend de voorwaarden.
Weet uit betrouwbare bron dat een manege failliet gegaan is omdat voorwaarde was dat de instructeur gediplomeerd moest zijn. Deze manege had daar lak aan. Uiteraard heeft de verzekeraar alle letselschades (ja, het waren er een aardig aantal) afgewezen. Neemt niet weg dat de manege aansprakelijk was en dus alles uit eigen zak moest betalen met faillissement als gevolg.