Wie heeft er ervaring met het uitbesteden van een paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Wie heeft er ervaring met het uitbesteden van een paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 09:28

Zeg maar onder het mom van: Je blijft zelf de eigenaar maar het paard komt ergens anders te staan waar iemand anders alle zorgen en kosten voor het paard op zich neemt???

Mijn situatie:

Sinds ik ziek ben geworden kan ik de zorg voor mijn paard niet meer goed waarmaken. Maar omdat ik een te hechte band heb met haar kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om haar weg te doen!

Nu heb ik een advertentie gevonden van iemand die bovenstaande aanbiedt!

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En ook met het oog op dingen op papier zetten contract maken, wat betaal je zelf nog als eigenaar?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen....

AlexandraM

Re: Wie heeft er ervaring met het uitbesteden van een paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:33

tja ik kan alleen zeggen dat ik hetzelfde doe alleen niet met alle kosten. wel ben ik vele uren per dag met de paarden bezig en ga zo met ze om als de eigenaar wenst.

heb nu geen paarden meer hier maar tot nu toe waren ze allen zeer tevrede. wel goede afspraken maken en gaan jou spullen naar haar dan schrijf alles op zodat je ook alles weer terug krijgt...

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 06:05

Maar hebben jullie niet het een en ander op papier laten zetten???

En wat betaalde jij en wat betaalde de eigenaar???

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:52

Mocht je wat op papier willen zetten, zorg dan wel dat het rechtsgeldig is.
Ik heb 2 jaar voor het paard van iemand gezorgd die niet kon rijden ivm ziekte. Zij woonde in Noord-Holland en ik op de Veluwe. Bijna alle kosten hebben we gedeelt (stalling, wedstrijden, verzorging, smid, veearts etc). Zij heeft alleen de verzekering helemaal betaald. Via de mail hield ik haar op de hoogte hoe het met haar paardje ging. Gelukkig hebben we nooit problemen gehad.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:01

Hasten hier op bokt least mijn pony. Ze heeft er eerst een hele tijd voor gezorgd en nu heeft ze de volledige zorg voor Flair. Ze betaalt de stallingskosten en ik de rest. Ik ben er zelf superblij mee, zij ook voor zo ver ik weet Knipoog

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:26

ikzelf heb het geluk dat alle eigenaren van de paarden (waaronder een friese hengst die hier 3 zou worden en een draver merrie van 4 die echt int begin niet om te genieten was!) zo blij dat ze een goed persoon hadden gevonden dat ze me niks lieten betalen.

ik zocht hun een wei of een goede stalling (wat hun wilde) en ik ging er gewoon in de morgen heen en erna nog zovaak als ik kon (minimaal3x per dag) vaak zocht ik stallingen die iets goedkoper waren omdat je er zelf moet mesten en in de wei zetten maar dat deed ik dan gewoon.
het enige dat ik betaalde waren als ik zelf eventueel iets leuks voor hun paard wilde kopen, of als er iets kapot ging wat echt mijn schult was (wat gelukkig nooit gebeurt is) ik heb het op papier gezet omdat ik het zelf beter vond maar niet rechtsgeldig gemaakt.

er stonden gewoon alle spullen op die ik van hun mee kreeg zodat ze netjes bij elkaar bleven en ik zeker wist dat ze achteraf ALLES netjes terug zou krijgen, dan als op de stalling zelf voor voer gezocht moest worden wat en hoeveel ervan. hoevaak ik dr minimaal moest rijden en wat (recreatief, western, nh, sprigen....) en dat was zowat alles gewoon de kleine afspraken dus, en als ze woude dan mailde ik ze om een bepaalde tijd gewoon hoe het met hun lieveling was (heb de hengst hier gehad omdat de vrouw iedere winter en herfst naar het buitenland ging voor werk dan stond hij hier soms ook wat langer, en de draver omdat de eigenaar dr niet kon houden ivb studie dus zou ze 2 jaar bij me blijven of tot ze verkocht was en gelukkig voor haar heeft ze een leuke goede eigenaar gevonden want het beestje was ook te pittig voor dr)
ze mailde me meestal een aantal dagen van te voren wanneer en hoelaat ongeveer of idg middag, morgen of avond als ze wilde komen dan kwam ik die middag, avond of morge niet en als ze wilde rijden reed ik dr dan ook niet. dit om te verkomen dat ze kwam en haar paard weg was, of andersom. En dat het beestje niet 2x moest werken/rijden omdat we niet weten van elkaar dat ze al gereden was.
soms hadden we ook al bij de afspraken 1 of meer vaste dagen gemaakt per week of maand dat ze zelf kwamen zodat ik die dag altijd in de middag of avond er niet was en gewoon wist dat ze zou komen.

nja zoals ik al zei als ik zelf stalling kon betalen of eventueel meer zou ik het zeker doen maar aangezien ik niet werk (ja werk vrijwillig op een stoeterij) heb ik geen inkomen helaas. nja je kunt me altijd pmen als je vragen hebt hoor

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 09:36

Dus wat zijn volgens jullie de belangrijkste dingen die je goed moet afspreken???

* Kosten (wie betaald wat)
* Spullen (welke spullen gaan mee, en wat gebeurd er als ze niet netjes behandeld worden)
* Onderhouden contact (om de hoeveel tijd)
* Hoe vaak er wordt gereden en vooral wat er gedaan wordt

En wat nog meer???

Denk nog ff met me mee als jullie willen. Mijn hoofd loopt een beetje om op het moment...

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:26

vergeet niet om af te spreken of het paard in een koppel mag lopen of mag er juist helemaal geen contact met andere paarden zijn gedurende de uitbestedingstijd?

wie verzorgt het paard als de huidige verzorger op vakantie is?

is het paard verzekerd? het paard wat ik te verzorgen kreeg, daarvan wilde de verzekering weten uit wat voor een heining de wei en paddock bestonden en van wat voor een materiaal de stal gemaakt was.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:23

Oh ja, zijn ook nog goede! Bedankt

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:26

wij hebben een fjord uitgeleent omdat er hier niemand meer op reed, verkopen is om emotionele reden geen optie. via mijn werk kwam ik aan deze mensen die voor hun kinderen een pony zochten maar niet zeker wisten of de kinderen het wel leuk zouden blijfen vinden.
de fjord staat bij hun, de kosten van DA, hoefsmid , voer en ontwormen zijn voor hun, alles is netjes op papier gezet en beide party'en zijn na ander half jaar tervreden.

nou heb ik als voordeel dat deze mensen in de buurt wonen en ik ze ook ken, ik weet niet of ik hetzelfde zou doen als ik de mensen niet zou kennen.

er zijn wel hele duidelijke afspraken gemaakt over wat wel en niet mag. paard is ook via hun verzekerd.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:52

Hou wel in de gaten dat je niet de papieren en het paspoort meegeeft. Op het moment dat je dat doet, loop je de kans dat je paard zonder jouw medeweten wordt verkocht.
Denk aan de uitzendingen die Tros Opgelicht begin dit jaar aan dit soort praktijken heeft gewijd.

Zorg dat je desnoods zelf aanwezig bent wanneer je paard wordt geënt en neem daarna het paspoort weer mee.

Als het iemand is die je goed kent, is het misschien anders. Maar bedenk dat je via internet met allerlei soorten mensen in aanraking kunt komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:22

Verplaatst naar TAO.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 07:55

Het idee is leuk, maar nu nog eens kijken of je het allemaal goed geregeld krijgt!!!

Ik ga vanavond kijken op de locatie waar ze eventueel heen zou gaan. Bedankt voor jullie tips al voor zover ik heb er veel aan!!!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:08

zorg dat het paard goed in de verzekering staat, als er (medische) kosten komen kunnen daar teminste geen discussies over ontstaan.
En ze idd alles op papier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:49

Yorghos schreef:
Hou wel in de gaten dat je niet de papieren en het paspoort meegeeft. Op het moment dat je dat doet, loop je de kans dat je paard zonder jouw medeweten wordt verkocht.
Denk aan de uitzendingen die Tros Opgelicht begin dit jaar aan dit soort praktijken heeft gewijd.

Je hebt helemaal gelijk maar als diegene het paard ook gaat starten of over de weg moet vervoeren dan zal hij/zij toch echt het paspoort moeten hebben. Kopie voldoet niet.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:50

Het paspoort is toch alleen een identificatiemiddel? Toch geen volledig eigendomsbewijs? Of zit ik nou scheef?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:40

ingvdh schreef:
zorg dat het paard goed in de verzekering staat, als er (medische) kosten komen kunnen daar teminste geen discussies over ontstaan.
En ze idd alles op papier.

En dan doel je op een verzekering voor het paard???? Of dat het paard vermeld staat onder je eigen aansprakelijkheidsverzekering???

Want ik krijg voor mijn paardje nooit een eigen verzekering geregeld vanwege haar leeftijd al, en ook domdat ze blind is aan 1 oog! En als ze het al doen kost het veeeeeel geld!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:48

magicrover schreef:
Het paspoort is toch alleen een identificatiemiddel? Toch geen volledig eigendomsbewijs? Of zit ik nou scheef?

Nee dat klopt wat je zegt Ja
Maar als hij eenmaal verkocht is naar god weet waar, zie hem dan maar terug te vinden en te bewijzen dat het jouw paard is...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:16

Papieren en paspoort zijn idd geen eigendomsbewijzen, ze blijven ook altijd in het bezit van de eigenaar.

Moeilijke situatie voor de TS. In dit geval gaat het om een onbekend iemand. Zelf ben ik vorig jaar met rugklachten komen te zitten en rijd mijn vriendin mijn paard. Mijn merrie staat nu nog aan huis en rijden we op en neer (zij woont 1 1/2km verderop). Maar komend winter gaat mijn merrie daarheen om verder doorgetraind te worden. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt en vertrouw haar ook 100% dat mijn paard daar goed verzorgd wordt. Een ding scheelt ik kom er bijna dagelijks dus ik kan mijn paard gewoon zien. Mijn paard zou ik niet zo snel 123 uitbesteden aan iemand die ik niet ken.

Bij twijfel kun je altijd een contract opstellen. Mondelingeafspraken zijn achteraf altijd waardeloos.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:30

Hoi allemaal, het is van de baan. Ik heb de locatie gezien en vondhet niet echt wat...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:05

als de locatie al genoeg zegd Haha!

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:15

Ja idd Haha! Schrok me kapot!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:20

als je gevoel er niet goed bij is zou ik het ook niet doen.
goede beslissing Haha!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:35

Dan heb je er goed aangedaan om eens te gaan kijken, nu zoek je iemand anders of niet meer?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 21:28

Ja probeer nu of ik haar nog steeds kan uitbesteden zeg maar... Heb al wel heel veel aanbiedingen gehad. Maar ja nu nog zoeken naar de juiste voorwaarden van beide kanten...

PFFF Boos!