Tips gevraagd hoe paard rustig in trailer te krijgen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Tips gevraagd hoe paard rustig in trailer te krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:10

A.s zaterdag ga ik waarschijnlijk een trailer kopen (1,5 paards) Nou is mijn paard van 7 jaar ooit 2 keer in de trailer geweest, als veulen toen ze naar de opfok ging en als jaarling onder verdoving toen ze bij mij kwam.

Ik heb eigenlijk nooit een trailer gehad, dus heb ook niet kunnen oefenen met haar. Nu zou ik graag wat tips willen hoe ik haar op en rustige manier in een trailer kan krijgen, want ik verwacht dat ze er niet zomaar in gaat lopen. Aangezien als we een open trailer tegenkomen bij de buren ze er met een grote boog om heen loopt (als de trailer dichtzit is er geen enkel probleem)

Ik heb al wel een paar keer geoefend om over dekens en plastic zeilen heen te lopen, en door smalle obstakels, zodat ze aan een ondergrond kan wennen. maar ja dat is natuurlijk geen enge trailer .

Dus tips zijn van harte welkom!

Oja ik heb ook nog een shet die wel de trailer in kan, misschien is het wat om eerst haar erin te doen en dan mijn paard, als dat pas in een 1,5 paardtrailer.

Ik hoor het wel!

Groetjes Esther

SETEFURII

Re: Tips gevraagd hoe paard rustig in trailer te krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:18

zoals je zelf al zegt, laat eerst je shet in de trainer, zo kan je paard beseffen dat het eigentlijk niet zo eng is, wil je paard er toch niet in dan doe je 't zo:
1.je doet 't halster aan,halster touw en een longeer touw
2. je probeert d'r in de trailer te zetten, je stapt gewoon rustig in de trailer, wil ze niet, ga dan NIET TREKKEN,
3. een wortel is ook handig, trek d'r aandacht met de wortel en probeer d'r binnen te krijgen, zorg dat iemand anders een beetje druk op d'r kont zet met de longeerkoord(dit moet niet).
zorg ervoor dat de aandacht bij de wortel blijft, boij ieder stapje beloon je haar heeeeeeeel goed, en geef je d'r een stukje wortel, als ze even niet oples kan je haar zelf een stukje laten knabbelen,
als ze in de trailer is terug eruit gaan en opnieuw proberen, telkens weer, en veel belonen!
als ze er op zit en je gaat vertrekken, geen je d'r maar een extra worteltje of appeltje Knipoog veel succes!!!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:20

Zet de tralier met de klep open in de wei leg daar wat lekkers in. Niet helemaal achteraan maar ergens dicht bij de klep. Zo leert ze dat het leuk is om daar naar binnen te gaan.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:21

dat is misschien ook wel een idee, maar kan het dan niet zo zijn, dat als ze er half in staat en ze schrikt dat ze zich bezeerd, want dat ben je nog verder van huis lijkt mij?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:21

1 tip: koop de DVD van Parelli over trailer laden, neem 3 uur de tijd om die op je gemak te bekijken, baks chips en cola en lekker op de bank gaan zitten kijken en leren. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat Lachen
(Je mag m ook bij mij komen kijken)

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:24

ik zou de eerste keer er gewoon oploppen misschien doet ie het wel gewoon!

alles gelijk met allerlei trucjes begint ........... ?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:27

Nou ik was ook van plan om het eerst gewoon te proberen zonder trucjes, als het lukt heb ik mazzel, maar mijn paard kennende is het waarschijnlijk heel eng haha.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:29

lukt het met alle genoemde trucjes niet kun m ook altijd nog blinddoeken! (dit werkt bij veel moeilijke paarden, en hebben ze niet echt een slechte ervaring)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:35

trucjes? niet nodig, kwestie van trainen!
ga vooral niet blinddoeken en met allerlei lijnen en bezems aan de slag. Als je je grondwerk goed beheerst en je paard door kleine doorgangen en over enge voorwerpen kunt leiden dan is de trailer nog maar peanuts.
Helaas is het niet zo makkelijk om hier een pasklaar antwoord te geven. Als je de vele topics leest die hier al over gaan dan zul je zien dat al die trucjes niet helpen of zelfs ronduit gevaarlijk zijn.

Misschien dat je er een ervaren iemand bij kunt halen die je de eerste keer (of keren) kan helpen met laden? beter nu investeren in tijd (en geld) dan straks een paard met een trailer probleem.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:41

Ik zat net even te kijken op paard natuurlijk, maar ik zie dat die man niet met het paard de trailer in gaat. maar mijn paard is juist een paard dat als ik voorop ga het opeens niet meer eng is. maar ik ga het eerst gewoon proberen, en mocht het echt niet lukken, gaan we gewoon rustig oefenen, ik heb alle tijd, hoef nergens te zijn dus... en ik heb altijd nog een buurman, die paarden traint die wellicht een handje kan helpen, maar toch bedankt voor de tips!

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:47

Ik denk ook een ervaren iemand inhuren, dat dan het beste is
als je het toch zelf doet, zorg dan dat er ook iemand aan de zijkant van de laadklep staat, dat als het paard achteruit loopt, het niet langs de laadklep stapt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:48

Een trailer met een lichte binnenkant laad meestal ook al veel makkelijker.
Bij jonge paarden zetten wij meestal de trailer tussen twee deuren of langs een muur zodat ze er in ieder geval niet bij langs kunnen lopen.
En zorg in ieder geval dat je met 2 personen bent. Meer is onrustig, 1 is te weinig.
De 2e persoon kan het paard bemoedigd "sturen" bij de achterhand.
Tegenhouden lukt toch niet en is zinloos.
Nooit alleen gaan proberen als je paard het nog niet kent.

Verder gewoon een kwestie van geduld, belonen wanneer ze een voet op de klep zetten.
Geef je paard alleen brokjes wanneer hij daadwerkelijk een pasje naar voren zet. Niet wanneer hij met zijn hoofd naar de brokjes reikt.
Niet boos worden of gaan trekken wanneer ze een pasje terug zetten.
Als ze op de klep stil staan houden we wel zachte druk op het halster, zodra ze na voren neiging dan ontspannen.

Je kunt het ook over meerdere dagen verdelen.
Je paard zet een voet op meerdere voeten op de klep, blijft rustig staan, beloon hem. En laat hem terug gaan op jouw commando.
De volgende keer probeer je het verder uit te bouwen.

Tenslotte; staat je paard in de trailer, probeer dan zo snel en rustig mogelijk de stang erachter te doen. Laat hem even staan in de trailer, zet hem vast, beloon hem.
De klep laat je nog even open.
Volgende keer hetzelfde, maar dan voorzichtig de klep dichtdoen.

Toen wij onze nieuwe trailer kochten, hebben we er eerst dekens van de paarden ingelegd met hun geur. De trailer stonk nog erg nieuw/onbekend.

De shet erbij in zetten kan altijd ook nog.
Maar ik denk dat ik het liever eerst zonder probeerde, altijd je shet mee te moeten nemen is ook zo wat.
Onze paarden leren eerst alleen de trailer in te gaan, als ze dat braaf doen, staan ze er met z'n tweeën in.

anke2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:28

Het is erg belangrijk dat je geduldig bent, maar in eerdere posts schreef je al dat je alle tijd hebt, dus dat komt wel goed. Als een paard een trailer in MOET heb je kans dat iedereen gestresst raakt en daar schiet je niks mee op. Rustig blijven is dus erg handig.
Mijn pony was ook nog niet vaak in een trailer geweest toen wij hem kochten. In het begin had hij de neiging om, als hij in of halverwege de trailer stond, er weer snel achteruit uit te rennen. Zo snel dat we geen tijd hadden om de stang erachter te doen. Mijn ouders en ik waren toen ook helemaal niet ervaren met paarden, dus hebben anderen ons geholpen. We hadden de trailer aan 1 kant tegen een muur en aan de trailer hadden we 2 longeerlijnen vastgebonden. Dan liep ik gewoon rustig met Apollo richting de trailer en dan de longeerlijnen gekruist erachter langs, zodat het paard een klein beetje druk achter zich voelt. Als het paard in de trailer staat houdt iemand de longeerlijn achter de trailer en kan de ander de stang erachter doen. Ik gaf mijn pony als hij braaf in de trailer stond vaak nog wel iets lekkers. Bij ons heeft het op deze manier erg geholpen, de pony loopt nu zonder problemen de trailer in. Succes met oefenen!

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:34

hee es, ik zou het gewoon eerst eens proberen, je hebt gelijk sun heeft soms aparte dingen maar ik geef haar net zo veel kans dat ze er gewoon in loopt als dat ze het niet zou doen, hang een hooinetje voorin, kleine deur los zodat er licht in kan, en zelf vooral doen alsof het de gewoonste zaak is van de wereld, mocht het niet lukken vooral niet gaan trekken of gelijk boosworden, positief benaderen, je moet wel doortastend zijn maar dat is wat anders dan boosworden, maar dat weet je natuurlijk.

Toen auke ooit de eerste keer in de trailer moest hadden ze 5 mensen gevraagt om te komen helpen, omdat hij ook net zo eigenwijs was en zich als een hengst kon gedragen, toen de hulpers er aankwamen stond auke al lang in de trailer, duss.....!

Waarom koop je een anderhalfpaards trailer?

ik wil je best komen helpen maar je hebt arno ook altijd nog in de buurt!

ik hoor het wel hoe het ging,

groetjes esther

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:35

oja en doe transport beschermers om! dat kan nooit verkeerd!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:40

hey es,

ik koop een 1,5 paards omdat ik een 1 paards te klein vind en 2 paards te groot, en toevallig een mooi ding op marktplaats zag staan, en ik wilde ooit een keer buitenritten gaan maken in montferland, in wehl ben je zo gauw uitgekeken he haha!

En een trailer is altijd handig toch?

groetjes esther

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:41

Wij hebben een 3-jarige verkocht die nog nooit geladen was en hebben toen meteen een paardefluister gevraagd om te helpen (om alle trauma's te voorkomen)

Hetgeen hij deed, bak met voer (bak die m vooraf al kent en dus linkt met lekkers), ga zelf in de trailer zitten op je hurken ofzo, en houd die bak bij je, laat het paard tot voor de klep komen, en laat dan de touw los hangen, aangezien een paard volgens hem (wist ik niet Bloos ) geen dieptezicht heeft moet hij zelf kunnen kijken door met zijn hals naar beneden te kunnen.

En ten tweede heel belangrijk volgens hem, en werkt altijd bij ons, niet naar het paard kijken, als je ernaar kijkt weet hij dat er "iets" gaat komen, niet kijken dus!

PS ik zou voor 2 paards gaan als er een mogelijkheid is hoor, 1,5 is heel niks volgens mij, enkel als je vaker merrie met veulen laadt?

Succes ermee!

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:43

ja je hebt gelijk hoor, te voet naar loerbeek oke maar naar bijvoorbeeld utrecht Lips are sealed no way!!!

ik zou dan overigens voor een 2paardstrailer gaan, 1,5 is ook zoiets, of ga je sun als fokmerrie gebruiken?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:51

ja maar onze auto's en die van willem kunnen geen 2 paards trekken, dus dat is al een probleem. En ik vervoer toch geen 2 paarden tegelijk. mara ik heb nog niks gekocht, dus we zien eerst wel of de trailer wat is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:00

Hoi, wij hebben trailertraining gedaan en het eerst wat ons geleerd werd is NOOIT met gekruiste longeerlijnen, duwtjes, bezems en andere trucs aan de gang te gaan. Als je met gekruiste longeerlijnen aan de slag gaat, zal een paard daarop gaan hangen (en dit gaat van kwaad tot erger). De bedoeling is dat hij het uit zichzelf doet.

Stap één is zelf rustig maar vol zelfvertrouwen te zijn: niet gaan twijfelen en stoppen maar zodra je de trailer inloopt dit kordaat doen. Geen druk op het touw maar wel gewoon doorlopen. Zorg dat je een handje bix of iets anders wat hij lekker vind in je hand hebt, waarmee je hem kunt belonen. Zodra hij stopt niet meteen gaan rukken en trekken, maar hem even laten wennen aan de situatie even laten snuffelen en dan langzaam een klein beetje druk geven op het halster om hem weer voorwaarts te krijgen (en vervolgens ook meteen weer de druk eraf halen als hij op de juiste manier reageert). Als hij dit doet (al is het maar een klein stapje) meteen belonen. Blijft hij stil staan gewoon nog even laten snuffelen en kijken en het nog eens proberen (zelf rustig blijven). Gaat hij achteruit, dan moet je dit niet toestaan (dus niet uitzichzelf naar achter laten lopen of opnieuw beginnen door een rondje te gaan lopen). Staat hij scheef op de klep o.i.d. mag je hem wel zélf een stukje achteruit zetten, maar hij moet snappen dat jij de baas bent. Iedere beweging voorwaarts moet je weer belonen (en achteruit dus niet toestaan). Als je zelf rustig blijft (zonder al te veel toeschouwers die - goedbedoelde maar o zo foute - tikjes gaan geven of druk gaan lopen doen) zul je zien dat het paard in 99% van de gevallen uiteindelijk zo de trailer inloopt.

Als hij staat ga dan naast hem staan in rust, zodat hij ziet dat het in orde is (paarden kopiëren dit gedrag meestal) en maak hem rustig vast, doe dáárna de stang erachter (zeker met een 1,5 trailer kan een paard wat ineens in paniek raakt rare dingen doen: steigeren, zich proberen om te draaien etc (en je staat er dan zelf nog bij, dus dat is erg gevaarlijk). Vaakt helpt het hierbij dat in het begin iemand in de deuropening staat die ook een paar bixjes geeft; dat is vertrouwd en geeft rust waardoor je op je gemak het paard vast kunt maken. Als hij vaststaat doe je rustig de stang erachter (laat desnoods de trailer nog even openstaan) en sluit vervolgens de klep.

Veel paarden vinden het eng om een smalle ruimte in te stappen; begrenzing helpt dan. Doe aan allebei de kanten van de trailer een longeerlijn en laat 2 mensen deze strak naar achter houden, zodat je a.h.w. een paadje creëert. Dreigt hij opzij te springen dat geeft degene die aan die kant staat een kort maar snel tikje met de lijn tegen het paard en trekt hem vervolgens weer gewoon strak. Dan leert het paard dat dat niet mag, maar heeft hij wel meteen zijn aanleuning weer terug..
Het tegen een muur zetten van de trailer kan wel een keertje helpen, maar moet je hem eigenlijk niet aanleren, want op bijv. een concoursterrein is er lang niet altijd de mogelijkheid om dit te doen en dan krijg je hem er niet meer in.

Ben consequent en rustig en oefen gewoon een aantal keer. Loop er ook in en zet hem bijv. halverwege gewoon weer helemaal terug en als het een paar keer gelukt is, beloon hem dan buiten de trailer nogmaals ! En stop er dan mee. Een paard heeft wel een nacht of langer nodig om dit soort indrukken te verwerken, maar je zult zien dat wanneer hij het eenmaal op deze manier geleerd heeft, je er zelden of nooit meer problemen mee zult krijgen.

Wat eventueel nog kan helpen is een Monty Roberts halster. Dit wordt gebruikt om te wijken voor druk. In het geval van trailerladen geeft dit net het stukje extra druk in het geval een paard niet verder wil (vergelijkbaar is het halstertouw een slag om de neus).

Wil je nog meer informatie en verhalen kijk dan eens op deze site: www.2moons.nl Echt super wat Petra doet met paarden (zij heeft ons ook training gegeven).

Veel succes (en laat je niet gekmaken; je hebt alle tijd).

O ja, wij hebben één paard en ook en 1,5 paards trailer: lekker ruim (je kunt er zelf makkelijk bij), genoeg ruimte voor het paard en die van ons vindt het super !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:14

Citaat:
Ik zat net even te kijken op paard natuurlijk, maar ik zie dat die man niet met het paard de trailer in gaat. maar mijn paard is juist een paard dat als ik voorop ga het opeens niet meer eng is. maar ik ga het eerst gewoon proberen, en mocht het echt niet lukken, gaan we gewoon rustig oefenen, ik heb alle tijd, hoef nergens te zijn dus... en ik heb altijd nog een buurman, die paarden traint die wellicht een handje kan helpen, maar toch bedankt voor de tips!

weet je ook waaróm die man nou niet meegaat de trailer in en het paard alleen laat gaan?
omdat dat veiliger is, dan kom je nooit in de knoop met je touw en je paard en wordt je niet geplet tussen stangen of schotten, zo zijn er nl al heel wat vingertjes en handen gekneusd en afgerukt bij mensen die meegingen de trailer in.
De manier zoals paardnatuurlijk het doet is van Parelli en je leert in stappen je paard zelf te laden zonder dat je meegaat, juist vanwege de veiligheid.
Het is niet zomaar een trainingsmethode maar er zit een hele filosofie achter (wordt allemaal op die DVD verteld die ik je aanraadde). Als je eenmaal weet hoe deze methode werkt heb je geen trailerprobleem met je paard meer.
(Mits je het uiteraard niet zelf verpest door te hard te rijden of het vertrouwen van je paard te schenden Lachen )

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:14

Veel tips zijn al gegeven (vind de parelli dvd tip nog de beste) Nog 1 aanvulling, zorg dat je trailer altijd goed aangekoppeld is als je gaat laden. Als hij kantelt terwijl je paard er net half in staat wordt het 1 groot drama om hem er weer in te krijgen.

Pareltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:03

niet teveel gaan nadenken wat voor reacties je paard kán gaan geven, maar gewoon paard aan halster mee, stuk voor de trailer, recht op de trailer aflopen, gewoon normaal tempo lopen en dat tempo aanhouden, niet achterom kijken, niet zelf treuzelen..
lukt het niet zo, dan zou ik idd pas over gaan op de trucjes.

en ik zou hem ook niet de trailer laten zien en ruiken, want dan laat JIJ aan hem zien : kijk maar.. dit is eng..

nouwjah succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:48

Citaat:
en ik zou hem ook niet de trailer laten zien en ruiken, want dan laat JIJ aan hem zien : kijk maar.. dit is eng..

???
juist wel! kijk maar dit is NIET eng..... Lachen

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:45

Ik laat "enge "dingen altijd eerst zien en ruiken, dan vind ze het vaak minder eng Lachen.