Krijgt je paard een schok?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nobillity

Krijgt je paard een schok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:28

Krijgt je paard een schok als je over het spoor rijdt? Dat is mijn vraag!!! alvast bedankt

Kris

Re: Krijgt je paard een schok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:33

heeft je paard ijzers of niet? De kans is vij klein hoor als je paard ijzers heeft, maar in een enkel geval wil het nog wel eens voorkomen dat een paard een klein schokje krijgt door de geleiding.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:46

krijg jij een schok als je over het spoor loopt?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:04

De kans is zelfs met ijzers nihil, en zonder ijzers bestaat hij niet. Dus steek gerust over Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:48

Geen schok, wat wel evt. voor kan komen is dat deze de trein voelt als het ware. Als de trein al wat dichterbij is genaderd, worden de trillingen hiervan geleid door het spoor. Mogelijk dat je paard deze dus voelt, als er een trein in de buurt op het spoor rijdt. Maar een schok? Lijkt me niet..

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 19:44

Oh ok bedankt want dat hadden ze tegen mij gezegd:)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:12

Dit kan.
Iemand bij mij op stal ging een buitenrit maken.
Iemand die mee was zei van te voren nog dat de kans klein was dat dit zou gebeuren.

Ja hoor zij gaat over het spoor heen en TATS pony springt een meter de lucht in.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 20:15

idd het kan wel,

ladigo14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:01

heb ook gehoord dat t kan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:19

Bienotje schreef:
Geen schok, wat wel evt. voor kan komen is dat deze de trein voelt als het ware. Als de trein al wat dichterbij is genaderd, worden de trillingen hiervan geleid door het spoor. Mogelijk dat je paard deze dus voelt, als er een trein in de buurt op het spoor rijdt. Maar een schok? Lijkt me niet..

Het kunnen ook de trillingen zijn die het paard voelt. En anders de proef op de soms nemen, mensen geleiden ook. Net als paarden. Ga eens bij het spoor staan en tik tientallen keren het spoor aan (met ijzer in je handen of zonder) en tel hoevaak je een schok voelt. En voel ook eens aan het spoor als er een trein nadert, dan trilt dat. Sommige paarden schrikken ook omdat hun voet ongelijk neergezet wordt en tussen het spoor glijdt of omdat hun voet geen grip heeft op de bielzen. Maar een schok lijkt me echt niet.

P.s. wel opletten met de treinen tijdens de proef op de som nemen (voordat men gaat beweren dat ik stomme/ onaardige dingen aanraad Knipoog )

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:43

Als er een trein is geweest, en daarna is er verder niets meer overheen gekomen, dan is de kans er wel.
Maar als er een auto over heen is gereden, is de spanning eraf (zoiets) en kan het eigenlijk niet.

Maar die kans is zo klein, tsjah, het kan je overkomen, maar ik zou je er niet te druk over maken.

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:42

Kan alleen als je zowel de linker als de rechter rails tegelijk aanraakt en zelfs dan is de kans nog erg klein. omdat er maar zwakstroom op staat tbv de spoorwegovergangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:07

RT-P --> TAO

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:12

Het kan wel. Heb het helaas een paar jaar terug gezien dat een paard voor een rouwkoets helemaal flipte. Het voorste stel paarden moest ervoor weg worden gehaald en het was eigelijk extra triest voor de familie van de overledene.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:31

Ik ken ook de verhalen dat paarden moeilijk doen over een spoorwegovergang. Maar heeft iemand ooit hard bewezen dat er zoveel spanning op de rails staat dat paarden dat zouden moeten voelen?? Weet iemand uberhaupt wel hoeveel spanning er tussen de railstaven staat? En welk spanningsniveau wordt door een paard als een schok ervaren?
Kortom, zou het niet kunnen zijn dat die reacties heel ergens anders vandaan komen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:00

's Winters bij vriezend weer in combinatie met mist, heeft mijn paard schokken gehad tijdens het passeren van een spoorwegovergang. Ze sprong angstig en panisch er springend overheen. Ze durft nu - maanden later - alleen over het spoor wanneer ik haar leid, zo'n impact heeft dat op haar gehad. En komende winters mijd ik de overgangen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:53

Wij werden er vroeger ook voor gewaarschuwd als we op buitenrit wilden met de pony's. Heb er nooit iets van gemerkt maar deze verhalen heb ik meer gehoord!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:06

Mijn pony heeft ook een schok gehad toen er net een trein gepasseerd was. Ik heb de pony nooit weer fatsoenlijk over die overgang kunnen krijgen. Paarden zijn veel gevoeliger voor stroom dan mensen; hier is al eens onderzoek naar gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:05

Ik denk ook dat paarden de spanningen ook veel beter voelen.
Of het direct een optater is die ze krijgen, dat denk ik niet, want dan kregen wij dat ook.
Maar dat er spanning is en dat een paard dat voelt, ja dat denk ik zeker van wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:27

Anne_GTI schreef:
Mijn pony heeft ook een schok gehad toen er net een trein gepasseerd was. Ik heb de pony nooit weer fatsoenlijk over die overgang kunnen krijgen. Paarden zijn veel gevoeliger voor stroom dan mensen; hier is al eens onderzoek naar gedaan.

Jawel, de bovengrens voor mensen is 48V, voor dieren 24V, daar is inderdaad onderzoek naar gedaan.
Maarre, de stuurspanningen die NS gebruikt komen niet aan die 24V.............
Laatst bijgewerkt door ikke op 18-07-06 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 02:51

bovengrens zegt natuurlijk weinig. De ondergrens heb je veel meer aan. Niet dat ik die weet hoor. Maar feit was wel dat die pony voorheen altijd rustig over die overgang heen ging en ik haar nadien alleen met een trailer eroverheen kreeg. Op andere plaatsen liep ze gelukkig nog wel steeds het spoor over, anders waren mijn uitrijmogelijkheden toch een stuk beperkter geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 06:53

Anne_GTI schreef:
bovengrens zegt natuurlijk weinig. De ondergrens heb je veel meer aan. Niet dat ik die weet hoor. Maar feit was wel dat die pony voorheen altijd rustig over die overgang heen ging en ik haar nadien alleen met een trailer eroverheen kreeg. Op andere plaatsen liep ze gelukkig nog wel steeds het spoor over, anders waren mijn uitrijmogelijkheden toch een stuk beperkter geweest.

Hoezo? De bovengrens is de grens waarbij een spanning nog veilig is. Boven deze waardes kunnen allerlei onaangename dingen gebeuren, van prikkeling, schok tot zelfs dood.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:11

Ik denk dat de ¨praatjes met betrekking tot schokken krijgen op het spoor de ruiter en onbewust ook het paard dan dus bang wordt gemaakt.

Ik blijf erbij dat de trillingen wel door een paard gevoelt kunnen worden van een trein dichtbij, net als dat een paard kan wegglijden op de gladde spoorrails en zich kan verstappen in de gleuven van een spoorwegovergang.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:17

Er kan op spoorlrails wel degelijk restspanning staan als er net een trein voorbij is gekomen !!
En JA!! Je paard kan dit voelen.
Mijn paard heeft rondom beslag en heeft dit ook 1x gehad toen we overstaken. Er ging echt zo'n reactie van hem uit ( ik voelde niets) dat ik zeker weet dat hijeen tikje heeft gekregen.
De keer daarop wel snuiven maar hij ging er wel weer overheen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:46

ElCamino schreef:
Er kan op spoorlrails wel degelijk restspanning staan als er net een trein voorbij is gekomen !!
En JA!! Je paard kan dit voelen.
Mijn paard heeft rondom beslag en heeft dit ook 1x gehad toen we overstaken. Er ging echt zo'n reactie van hem uit ( ik voelde niets) dat ik zeker weet dat hijeen tikje heeft gekregen.
De keer daarop wel snuiven maar hij ging er wel weer overheen.

Graag volledig technisch verantwoorde onderbouwing van dit statement.
En let op, elektriciteit is mijn vak, dus ik weet waar het over gaat!

Bienotje schreef:
Ik denk dat de ¨praatjes met betrekking tot schokken krijgen op het spoor de ruiter en onbewust ook het paard dan dus bang wordt gemaakt.

Ik blijf erbij dat de trillingen wel door een paard gevoelt kunnen worden van een trein dichtbij, net als dat een paard kan wegglijden op de gladde spoorrails en zich kan verstappen in de gleuven van een spoorwegovergang.

Het eerste zou best eens mee kunnen spelen, het tweede is volledig uit de lucht gegrepen, in de zin dat het paard een enorme schrikreactie zou hebben van die trillingen.