met of zonder tussenschot op de trailer??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Randypaard

met of zonder tussenschot op de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 22:14

hai iedereen, hier ben ik met een vraagje aan jullie
Mijn paard gaat met gemak op de trailer en er ook weer af. Verder staat ze ook niet te hieperdepiepen op de trailer... je zou denken, nou wat is de vraag dan Cool
Wat ze dus WEL doet is hangen! heel erg tegen de buitenkant van de trailer (achter de bestuurder). Ik ga binnenkort weer op vakantie met r... voer haar halve spuit cedelin om haar rustig in dr koppie te houden, maar dan nog hangt ze enorm bij de bochten....
2 paardstrailer:
de een zegt; schot er tussenuit
de ander zegt; schot er tussen....

Ik weet het niet... jullie tips graag, want ik vind het zoiets raars! snap ook niet waarom ze het doet. Verder is ze zo braaf en relaxed!

Ik hoor het graag zsm van jullie
groetjes wij Pling

tienus63

Re: met of zonder tussenschot op de trailer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:17

Als je haar eerst Sedalin geeft, lijkt het mij veiliger om het tussenschot ertussen te laten. Ze kan zich dan makkelijker staande houden.

Heb je de optie zonder Sedalin met tussenschot, of eventueel schuin tussenschot al eens geprobeerd?

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:02

Waarom die sedalin? daarom gaat ze hangen. als je ze dat niet geeft kan ze gewoon gaan staan, maar jij verdooft ze zodat ze niet erg stabiel staat. Heb je daar nooit over nagedacht! Als je dan door de bocht gaat hangt ze tegen de kant en als je het tussenschot weghaald heeft ze helemaal niks en vlat ze waarschijnlijk door de trailer. Ik zou het zonder sedalin proberen. En succes ermee!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 06:07

Bedoel je met hangen in de zin van meehangen in de bochten?
Als het verder niet uit paniek is zou ik zeker geen sedalin geven, dan staan ze nog onstabieler.
Wat wel helpt is bach-rescue waarschijnlijk daar worden ze wat zelfverzekerder van, aangezien ze zoals je zegt verder makkelijk te laden is enzo.

Tsja het ene paard staat scheef, de andere hangt lekker tegen de zijkant, weer een ander gaat met zn achterwerk op de stang zitten.. ieder paard is anders.
Ik zou iig op zeker het tussenschot er niet uit halen. Hoe staat ze op een 1,5 paards? Hangt ze dan ook zo tegen de zijwand?

Verder kun je ook de schokbrekers van je trailer even nakijken, wellicht is er een kapot waardoor ze dr evenwicht beetje kwijt is op de trailer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:59

het is logies dat een paard gaat hangen in een trailer. wat zou jij doen als de grond opeens onder je voeten begon te bewegen en rare bewegingen maakt. door te gaan hangen hebben e iets waar ze steun aan hebben. als je zelf ook eti stevig op je voetjes sta wil je ook graaag je eigen ergens aan vast houden. zeker niet het tussenschot eruit halen gaan ze van de ene kant naar de andere kant vallen voor steun gewoon met tussenschot en waarom geef je haar eigenlijk sedalin? als ze toch rustig op de trailer staat? en inderdaat een beter alternatief is bach rescue werkt erg goed.

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:24

Ben je er nog wel?

Dus met tussenschot en zonder sedalin! dat zou ik je willen adviseren. En een hele fijn vakantie natuurlijk Haha! Haha!

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:55

InekeP schreef:
Waarom die sedalin? daarom gaat ze hangen. als je ze dat niet geeft kan ze gewoon gaan staan, maar jij verdooft ze zodat ze niet erg stabiel staat. Heb je daar nooit over nagedacht! Als je dan door de bocht gaat hangt ze tegen de kant en als je het tussenschot weghaald heeft ze helemaal niks en vlat ze waarschijnlijk door de trailer. Ik zou het zonder sedalin proberen. En succes ermee!

Zonder sedalin gaat ze hangen tot heel erg hangen!!! Pas de 2e keer dat ik Sedalin zou gaan gebruiken, heb de vorige keer gemerkt dat ze daardoor in haar koppie wat rustiger blijft. Ik geef haar maar 1/3 spuit, das niet zo veel, ze is dan toch relaxed maar wel helder.
Ik heb nog nooit zonder tussenschot geprobeerd. Net wat jij zegt, ben ik ook bang voor dat ze door de trailer heen valt en zich wellicht nog ophangt ook....

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 20:57

InekeP schreef:
Ben je er nog wel?

Dus met tussenschot en zonder sedalin! dat zou ik je willen adviseren. En een hele fijn vakantie natuurlijk Haha! Haha!

Een 3e spuit heb ik vorig jaar gebruikt met tussenschot. Dat ging heel aardig. Nu werd er gezegd schot er tussen uit gaat ze meer stabiel staan... ik heb het idee dat ze dan helemaal door de trailer heen valt

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:00

ikke20 schreef:
het is logies dat een paard gaat hangen in een trailer. wat zou jij doen als de grond opeens onder je voeten begon te bewegen en rare bewegingen maakt. door te gaan hangen hebben e iets waar ze steun aan hebben. als je zelf ook eti stevig op je voetjes sta wil je ook graaag je eigen ergens aan vast houden. zeker niet het tussenschot eruit halen gaan ze van de ene kant naar de andere kant vallen voor steun gewoon met tussenschot en waarom geef je haar eigenlijk sedalin? als ze toch rustig op de trailer staat? en inderdaat een beter alternatief is bach rescue werkt erg goed.

Ik kan me in jouw verhaal ook vinden, zo denk ik dus ook. thnx. Heb vorig jaar met vakantie 1/3 spuit gegeven, dan is ze rustiger in haar hoofd. Om e.o.a. reden bouwt ze een soort spanning op in haar kop, het enige wat ze "fout" doet in het hele trailerverhaal is zo gaan hangen...
Bach rescue??? wat is dat? druppeltjes? Bachbloesem?

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:02

Vippie schreef:
Bedoel je met hangen in de zin van meehangen in de bochten?
Als het verder niet uit paniek is zou ik zeker geen sedalin geven, dan staan ze nog onstabieler.
Wat wel helpt is bach-rescue waarschijnlijk daar worden ze wat zelfverzekerder van, aangezien ze zoals je zegt verder makkelijk te laden is enzo.

Tsja het ene paard staat scheef, de andere hangt lekker tegen de zijkant, weer een ander gaat met zn achterwerk op de stang zitten.. ieder paard is anders.
Ik zou iig op zeker het tussenschot er niet uit halen. Hoe staat ze op een 1,5 paards? Hangt ze dan ook zo tegen de zijwand?

Verder kun je ook de schokbrekers van je trailer even nakijken, wellicht is er een kapot waardoor ze dr evenwicht beetje kwijt is op de trailer.

Heb ook de anderen eigenlijk hetzelfde antwoord gegeven, wat ik jou wil geven! haha thnx voor de tip
Dat Bach-rescue ken ik niet, waar te koop?? Hoe en wat? hihi
1,5 paards heb ik nog niet geprobeerd, jij zegt ook schot ertussen. Ik voel daar ook het meest voor!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:16

Inderdaad, had ik je ook geadviseerd, schot erin! Dan kan ze leunen.. Heeft ze dat niet gaat ze wellicht vallen. Paard moet gewoon zo goed als stilstaan op de rit, heb je minste kans op vallen. Stel je voor dat ze net wat wil verplaatsen en er komt een bocht oid.. en ze heeft geen schot...

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 21:23

Branca schreef:
Inderdaad, had ik je ook geadviseerd, schot erin! Dan kan ze leunen.. Heeft ze dat niet gaat ze wellicht vallen. Paard moet gewoon zo goed als stilstaan op de rit, heb je minste kans op vallen. Stel je voor dat ze net wat wil verplaatsen en er komt een bocht oid.. en ze heeft geen schot...

ja psies!

brrr... moet er niet aan denken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:01

of misschien nóg rustiger gaan rijden?
en de bochten echt in een slakkegangetje nemen. Sch*jt hebben aan de andere weggebruikers die meer haast hebben als jij, beter 10 minuten langer onderweg dan een gestresst paard.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:28

Hangt van paard tot paard af. Siddieq staat rustiger en kalmer zonder tussenschot. Eens proberen en kijken wat ze het liefst heeft.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:02

Schot er uit Ik heb er ook zo 1. Je paard kan waarschijnlijk haar evenwicht niet goed bewaren in de bocht. Zonder schot gaat ze zeg maar schuin in de trailer staan en dan kan ze het. ze heeft waarschijnlijk gewoon meer ruimte nodig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:41

Met een schot erin kunnen ze daar tegen aan gaan, zonder schot raken ze hun evenwicht kwijt in een grote ruimte.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:15

Levensgevaarlijk zonder! Zit er niet voor niks in.
Bedenk je eens een paar kleine rotondes achter elkaar...

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 19:42

Sjafrane schreef:
Schot er uit Ik heb er ook zo 1. Je paard kan waarschijnlijk haar evenwicht niet goed bewaren in de bocht. Zonder schot gaat ze zeg maar schuin in de trailer staan en dan kan ze het. ze heeft waarschijnlijk gewoon meer ruimte nodig.

meen je dat nou??

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:26

Probeer beide manieren uit tijdens een kort ritje en je weet het!

Ik heb ook gehoord dat zonder tussenschot voor het paard fijner is. Hij kan dan ook bv wijdbeens gaan staan, iets dat niet lukt als het schot er staat. Een veulen zie je dit in de trailer ook vaak doen. Ook schijnt het zo te zijn dat een paard liever schuin staat in de trailer ivm evenwicht.

Volgens mij staat een tussenschot erin zodat je makkelijk twee paarden van elkaar kan scheiden, zodat ze elkaar niet bezeren.

Nogmaals, ik zou het gewoon uitproberen, dan merk je vanzelf wat je paard het prettigst vindt.
Maar of dit dan weer consequenties heeft voor de verzekering????

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:00

Uitproberen hmmm... stukje rijden en dan opendoen? Of paard ligt/hangt/is bezeerd of staat gewoon.. is dat t? Hoe merk en weet je nu of het goed gaat achterin?
Door een bepaalde trailer aan te schaffen, sluit je dingen zoveel mogelijk uit..die ga je niet opzoeken. Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:17

nóg een optie: neem een stang van een 1,5 paardstrailer en gebruik die om het schot een stuk opzij te zetten, dan heeft ze bij dr schouder steun en bij dr achterkant de ruimte om opzij te stappen.
en nogmaals, rij als een oud w*f! Lachen

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 10:14

cissy schreef:
nóg een optie: neem een stang van een 1,5 paardstrailer en gebruik die om het schot een stuk opzij te zetten, dan heeft ze bij dr schouder steun en bij dr achterkant de ruimte om opzij te stappen.
en nogmaals, rij als een oud w*f! Lachen

Rijden als oud wijf is v mij uiteraard logisch. Dat deden we al. Maar toch gaat ze hangen.

Wat dachten jullie van een 1paardstrailer????????????

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:27

mijn pony deed het ook. in de bochten liet ze zich gewoon tegen de kanten aan vallen, vervolgens helemaal in paniek.
toen hebben we het schot eruit gehaald en heeft ze nergens last meer van. moet je de eerste keren wel oppassen dat je paard zich niet ophangt aan de stang aan de voorkant. als je zelf bij in de trailer blijft staan is die van mij zowieso al een stuk rustiger.

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 10:57

MRmichiel schreef:
mijn pony deed het ook. in de bochten liet ze zich gewoon tegen de kanten aan vallen, vervolgens helemaal in paniek.
toen hebben we het schot eruit gehaald en heeft ze nergens last meer van. moet je de eerste keren wel oppassen dat je paard zich niet ophangt aan de stang aan de voorkant. als je zelf bij in de trailer blijft staan is die van mij zowieso al een stuk rustiger.

jullie zetten mij echt aant twijfelen! Knipoog

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:23

je kunt ook het schot vervangen door een rubbermat. zo kan je paard er niet meer tegen leunen, maar zit er nog wel een schot in. het enige nadeel is dat als er dan een paard naast staat. ze gewoon tegen het andere paard kunnen leunen.