Paarden achterburen op ons land

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimberley_

Berichten: 4920
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 17:27

Ik heb geen idee of het topic hier goed staat excuus daarvoor.

Het volgende is vandaag gebeurd: de paarden van de achterburen ( grootschalige fokkerij) zijn door hun eigen draad gekomen en op ons ( open) hooiland van dit jaar terechtgekomen.

Het hele hooiland is onbruikbaar door de vele mest die er nu ligt. Fokker is niet van plan ook maar iets te doen/ vergoeden en legt de verantwoording neer bij onze pensioneigenaresse want dan had ze de draden maar dicht moeten hebben.

In mijn ogen heeft de Fokker toch gewoon een verzekering waar ze dit op kunnen verhalen? Ze zijn een bedrijf en het zijn hun paarden die door het draad zijn gegaan.

Zie ik dit nu zo verkeerd of?

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:33

Oprechte vraag, om hoeveel land gaat het en waarom is het volledig onbruikbaar?

Coentjuh

Berichten: 9874
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:34

Dus alleen mest van vandaag en daardoor is het onbruikbaar?

Westhof

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:37

Als ik het zo lees gaat het om een behoorlijk aantal paarden. Dan is het waarschijnlijk niet te doen om alle mest te vinden en weg te halen, zeker als het gras al wat langer is. Denk dat daar het probleem zit?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42086
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:47

Als het om een grootschalige fokkerij gaat, dan zullen er niet drie of vier paarden op het hooiland hebben gelopen.

Ik zou je pensionhouder adviseren eens contact op te nemen met haar rechtsbijstandverzekering om te kijken wat de opties zijn. Logica zou inderdaad zeggen dat de buurman de schade moet vergoeden.

Kimberley_

Berichten: 4920
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Re: Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 17:50

Het gaat om ze een 20 fokmerries inclusief veulens. Die dus eerst lekker hebben lopen rondrennen door het langere gras en gemest. Ik denk dat het hele stuk zo een 2 hectare is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42086
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:52

Dus in totaal 40 paarden op 2 ha. Ja, dat kakt lekker aan. Naast het omploegen door al die hoeven.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 21-05-24 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Berichten: 4920
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 17:53

.
Laatst bijgewerkt door Kimberley_ op 21-05-24 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:54

Kimberley_ schreef:
Ik heb geen idee of het topic hier goed staat excuus daarvoor.

Het volgende is vandaag gebeurd: de paarden van de achterburen ( grootschalige fokkerij) zijn door hun eigen draad gekomen en op ons ( open) hooiland van dit jaar terechtgekomen.

Het hele hooiland is onbruikbaar door de vele mest die er nu ligt. Fokker is niet van plan ook maar iets te doen/ vergoeden en legt de verantwoording neer bij onze pensioneigenaresse want dan had ze de draden maar dicht moeten hebben.

In mijn ogen heeft de Fokker toch gewoon een verzekering waar ze dit op kunnen verhalen? Ze zijn een bedrijf en het zijn hun paarden die door het draad zijn gegaan.

Zie ik dit nu zo verkeerd of?

Nee hoor, zij zijn verantwoordelijk voor schade van hun paarden. Aansprakelijk stellen

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:03

Verzekering bellen.
Hun dieren dus zij zijn aansprakelijk voor wat hun dieren aanrichten.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:09

Lijkt me helder. Hun paarden stonden op jullie land en hebben schade veroorzaakt. Dat moeten ze vergoeden.

Ik begrijp alleen de link van de pensioneigenaresse niet goed en wat die ermee te maken heeft? En waarom ze de draden dicht had moeten doen? Ten eerste: eigenaresse? Het is toch jullie land? Ten 2e: of heeft zij dat draadje opengehad en niet meer dichtgedaan? Dan kan het natuurlijk weer een ander verhaal worden..

maar goed..ik begrijp dat stukje dus niet zo goed en wat die ermee te maken zou hebben anders. Ook al zouden jullie draden hebben om jullie land en die stonden los. Een ander hoort ervoor zorg te dragen dat zijn beesten van jullie terrein afblijven...jullie hoeven uberhaupt geen draden te spannen om de dieren van een ander buiten te houden.

Kimberley_

Berichten: 4920
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 18:12

IHN schreef:
Lijkt me helder. Hun paarden stonden op jullie land en hebben schade veroorzaakt. Dat moeten ze vergoeden.

Ik begrijp alleen de link van de pensioneigenaresse niet goed en wat die ermee te maken heeft? En waarom ze de draden dicht had moeten doen? Ten eerste: eigenaresse? Het is toch jullie land? Ten 2e: of heeft zij dat draadje opengehad en niet meer dichtgedaan? Dan kan het natuurlijk weer een ander verhaal worden..

maar goed..ik begrijp dat stukje dus niet zo goed en wat die ermee te maken zou hebben anders. Ook al zouden jullie draden hebben om jullie land en die stonden los. Een ander hoort ervoor zorg te dragen dat zijn beesten van jullie terrein afblijven...jullie hoeven uberhaupt geen draden te spannen om de dieren van een ander buiten te houden.


Oeps iets onduidelijk idd. De staleigenaresse in deze is degene waar mijn paard staat. Het is haar land en de draden van haar hooiland waren open en de paarden van de achterburen, de fokker dus, zijn door het draad gegaan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70847
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:15

Ik verplaats dit topic naar transport, afspraken en overige.

Symke
Berichten: 835
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:22

En paarden eten geen hooi met daarin verse paardenmest dus inderdaad onbruikbaar
Werk van maken, dit is een enorme verliespost en niet jullie schuld!

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:28

Kimberley_ schreef:
IHN schreef:
Lijkt me helder. Hun paarden stonden op jullie land en hebben schade veroorzaakt. Dat moeten ze vergoeden.

Ik begrijp alleen de link van de pensioneigenaresse niet goed en wat die ermee te maken heeft? En waarom ze de draden dicht had moeten doen? Ten eerste: eigenaresse? Het is toch jullie land? Ten 2e: of heeft zij dat draadje opengehad en niet meer dichtgedaan? Dan kan het natuurlijk weer een ander verhaal worden..

maar goed..ik begrijp dat stukje dus niet zo goed en wat die ermee te maken zou hebben anders. Ook al zouden jullie draden hebben om jullie land en die stonden los. Een ander hoort ervoor zorg te dragen dat zijn beesten van jullie terrein afblijven...jullie hoeven uberhaupt geen draden te spannen om de dieren van een ander buiten te houden.


Oeps iets onduidelijk idd. De staleigenaresse in deze is degene waar mijn paard staat. Het is haar land en de draden van haar hooiland waren open en de paarden van de achterburen, de fokker dus, zijn door het draad gegaan.


Helder. Heel duidelijk hun verantwoording. Als jullie geen draden hadden gehad (wat ook helemaal niet hoeft, want jullie hoeven geen dieren binnen te houden en gras loopt niet weg) had ie ook gezegd: had je maar moeten omheinen? Zijn verantwoording om de paarden binnen te houden. Zo'n ongelukje kan een keer gebeuren, maar dan moet je er ook voor gaan staan. Probleem met verzekering zal wel zijn dat ie de kans loopt eruit geknikkerd te worden, maar dit is teveel schade om te laten lopen.

Jolien87

Berichten: 17532
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:33

Om te beginnen is hij verantwoordelijk voor het binnenhouden van zijn paarden.
Hij moet ervoor zorgen dat zijn omheining deugt zodat de bende überhaupt niet ontsnapt.
Dus die bal kan teruggespeeld worden.

Kimberley_

Berichten: 4920
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 18:35

We willen helemaal geen problemen veroorzaken. Willen gewoon graag schadeloos gesteld worden zodat we hooi kunnen inkopen wat we nu niet zelf kunnen hooien.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:42

En wat doe je met je huidige gras? Laten begrazen? (kans op wormen)
Ook geen 2e snede?
Ook dat telt mee in de schade

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42086
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:43

DuoPenotti schreef:
En wat doe je met je huidige gras? Laten begrazen? (kans op wormen)
Ook geen 2e snede?
Ook dat telt mee in de schade

Dat kunnen de verzekeraars lekker uitvechten +:)+.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:45

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
En wat doe je met je huidige gras? Laten begrazen? (kans op wormen)
Ook geen 2e snede?
Ook dat telt mee in de schade

Dat kunnen de verzekeraars lekker uitvechten +:)+.

Zeker :j
Maar wel iets om te benoemen.

Kimberley_

Berichten: 4920
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Op een mooie plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-24 18:46

DuoPenotti schreef:
En wat doe je met je huidige gras? Laten begrazen? (kans op wormen)
Ook geen 2e snede?
Ook dat telt mee in de schade

Normaal gesproken is het wel de bedoeling om na het hooien te gebruiken als graasland. Maarja.

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paarden achterburen op ons land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:55

Het is heel simpel te verwoorden

Jouw paard ontsnapt uit zijn weide en beschadigd de auto van iemand.

Had die man zijn auto veilig moeten stellen of had het paard op zijn plaats moeten staan.

beegee
Berichten: 964
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:15

Als bezitter (doorgaans eigenaar maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn) van een dier ben je in die hoedanigheid risicoaansprakelijk voor schade die je dier veroorzaakt. Als aan de vereisten voor de vestiging van die aansprakelijkheid is voldaan (want onder omstandigheden ben je niet aansprakelijk voor hetgeen je dier veroorzaakt, al kan ik uit de door jou gestelde feiten niet opmaken dat daar in dit geval sprake van is), dan kan de schade op die bezitter verhaald worden. Met betrekking tot de omvang van de aansprakelijkheid kan dan de "eigen schuld" mogelijk een rol spelen wat tot gevolg heeft dat de schadevergoeding die je ontvangt, gematigd kan worden, maar zo stellig als jouw buurman dat neerzet, is dat helemaal niet.

Daarbij ben je als bedrijfsmatig gebruiker van dieren eveneens aansprakelijk voor de schade die die dieren maken (ook weer onder omstandigheden, dus laat dit echt aan de professionals over zodat je wel de juiste persoon aansprakelijk stelt), tegen die schade kun je je als bedrijf verzekeren dus als het een grootschalige fokkerij betreft ga ik ervanuit dat hij een dergelijke verzekering heeft. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zeker even een belletje plegen hoor, ik verwacht dat je echt niet met lege handen thuis komt.

paars

Berichten: 5656
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:29

Foto’s maken en filmpjes en aansprakelijk stellen.
Stappenplan gevonden:
https://www.wa.nl/iemand-aansprakelijk-stellen/

Ze zijn er gewoon voor verzekerd dus moeten niet zo ingewikkeld doen. Jammer dat je hun op hun verantwoordelijkheid moet wijzen…

Petpa

Berichten: 1766
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:34

paars schreef:
Foto’s maken en filmpjes en aansprakelijk stellen.
Stappenplan gevonden:
https://www.wa.nl/iemand-aansprakelijk-stellen/

Ze zijn er gewoon voor verzekerd dus moeten niet zo ingewikkeld doen. Jammer dat je hun op hun verantwoordelijkheid moet wijzen…


Hoe weet je dat ze ervoor verzekerd zijn?