Transport veulen vanuit België

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YentlB
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-05-24
Woonplaats: Zuid-Holland

Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 15:16

Ik zoek raad!

In augustus ga ik een merrieveulen ophalen vanuit België. Ik ben nog op zoek naar een transportbedrijf om haar mee te laten vervoeren. Zijn er mensen die ervaringen hebben met het transporteren van veulens met een transportbedrijf?

Daarbij ben ik ook alle administratieve zaken aan het uitzoeken, dus mochten er hier nog mensen zijn die hier meer over weten, hoor ik dat graag _/-\o_

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:48

Die administratie kunnen vervoerder vaak ook mee helpen

kim_1990

Berichten: 1548
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:55

Ik weet niet waar het veulen heen moet, maar schaap transport in Tijnje is een hele fijne. Zij hebben toen een volwassen merrie voor mij uit belgie gehaald.
Zij kunnen je ook alle info geven die nodig is voor transport vanuit en naar het buitenland...maar waarschijnlijk moet de eigenaar in belgie deze papieren regelen.

Schaap heeft tevens mijn veulen vanuit NL naar Zweden gebracht...ik hoefde niks te regelen, dat hebben zij allemaal gedaan.
Laatst bijgewerkt door kim_1990 op 19-05-24 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

criollo_yess

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 16:56

Andersom hebben wij eens een 6 mnd oud veulen laten vervoeren van Drenthe naar België door Pavena ( https://www.pavena.nl/). Is heel goed bevallen! Pavena rijdt vanuit Drunen, Brabant.

GUSTIxBILL

Berichten: 2076
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 17:02

Gelissen kan je ook altijd contacteren
Staan je bij met raad en daad

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:40

Als het veulen naar Zuid-Holland moet zou ik voor Pavena kiezen, die hebben veel ervaring met paarden, pony's en veulens vervoeren, hun internationale papieren op orde en weten wat er nodig is om een veulen uit België te halen. Ze rijden met een tweepaards wagen en dat is voor een veulen ook fijn. http://www.pavena.nl/ is de website.
Tijnje en Gelissen zijn ook zeker goed, maar die liggen wel uit de route en voor zover ik weet vervoeren die met grote vrachtwagens. Zij hebben ook alle internationale papieren op orde en weten ook hoe en wat met de papierwinkel.

rowindie
Berichten: 606
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:45

Samantha Lakerveld van Happy Equine Transport!

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:57

Hier ook goede ervaringen met schaap transport om een veulen te vervoeren naar de opfok.

Furst
Berichten: 730
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:05

Ik heb hele goede ervaringen met KoekKoek International Horse Transport! Ik heb vorig jaar een merrie van 9 maanden gekocht uit Drenthe (zelf afkomstig uit midden Belgie) en dit transport werd netjes geregeld door de hengstenhouder (haar vader stond daar maar zij was niet de fokker van die merrie). Was niet absurd duur (325 euro, incl alle nodige papieren) en alles was netjes. Ze namen hun tijd omdat mijn merrie de vrachtwagen niet af durfde. Ze hebben niets gepusht en gewoon vriendelijk meegeholpen :)

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:53

Je kunt ook zelf een 2 paards wagentje lenen of huren en het veulen er los in zetten. Zo doen wij het altijd. Ook met de jaarlingen
Je kunt dan ook rustig de tijd nemen om het dier te laden.

Vanuit Belgie regel ik overigens nooit papierwerk. Gewoon inladen en mee nemen. Veulens zijn ook vaak nog nergens geregistreerd

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:08

Ik denk dat het zomaar de grens over dit jaar met alle nieuwe regelgevingen wel een uitdaging is, ik zou me er zomaar niet meer aan wagen om het te doen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:18

Jet schreef:
Als het veulen naar Zuid-Holland moet zou ik voor Pavena kiezen, die hebben veel ervaring met paarden, pony's en veulens vervoeren, hun internationale papieren op orde en weten wat er nodig is om een veulen uit België te halen. Ze rijden met een tweepaards wagen en dat is voor een veulen ook fijn. http://www.pavena.nl/ is de website.
Tijnje en Gelissen zijn ook zeker goed, maar die liggen wel uit de route en voor zover ik weet vervoeren die met grote vrachtwagens. Zij hebben ook alle internationale papieren op orde en weten ook hoe en wat met de papierwinkel.



Gelissen heeft ook 2 paard vrachtauto's

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:58

Dat is handig dan. Als TS even kijkt waar uit België haar veulen vandaan komt, kan ze kijken of dat via Gelissen een kortere route is dan via Pavena.

Nicje87

Berichten: 9870
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:10

Gelissen of Potijk of paarden
Taxi Amsterdam

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:19

Jet schreef:
Ik denk dat het zomaar de grens over dit jaar met alle nieuwe regelgevingen wel een uitdaging is, ik zou me er zomaar niet meer aan wagen om het te doen.

Sorry, onzin.

Je moet je natuurlijk wel aan de regels houden, maar moeilijk is het uiteindelijk niet. Wel opletten dat je een week of twee nodig hebt om alles op te zetten.
Er vanuit gaand dat je niks hebt (had ik ook niet) heb ik de volgende stappen doorlopen:
1) De chauffeur (jij?) vraagt een klantnummer aan bij de NVWA: https://www.nvwa.nl/ondernemers/zakendo ... lantnummer
2) met het klantnummer vraag jij (de chauffeur) de verlening aan. Let er hierbij op dat je kentekens van je vervoermiddel op moet geven.
Als particulier vul je geen bedrijfsgegevens in; later in de vragenlijst geef je aan particulier te zijn.
https://formulieren.nvwa.nl/formulier/n ... _Inleiding
Bij twijfel gewoon invullen; loop je vast, heb je het verkeerd gedaan; ga terug, herstel je invoer en weer verder. Goed opletten en blijven nadenken.
3) de lokatie van vertrek èn aankomst moeten geregistreerd zijn (UBN) om de trace (het transport) vast te leggen. Hierbij moet ook aangevinkt zijn dat beide lokaties importeren/exporteren. Dat is een vinkje in je UBN registratie.
4) de verkoper of lokatie van vertrek zorgt voor de veterinaire exportkeuring en de melding van de trace. Dit moet een arts met toewijzing doen maar veel dierenartsen in België hebben dat, blijkbaar. Onze verkoper heeft er geen moeite mee gehad er eentje te vinden.
Deze keuring is 48uur gelding. Binnen die tijd moet je op de bestemming aankomen.

Bij vragen Marije_jiplover werkt bij de NVWA.

Oh, enne, met dank aan de fa Gielissen. Zij hadden geen ruimte in de planning maar ik kreeg wel per kerende post de benodigde info om het zelf te regelen. Gielissen is niet alleen een goede maar dus ook meer dan behulpzame club. Dat mag ook gezegd zijn.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:00

Ik denk nu vast echt als leek, maar als je als particulier gekocht hebt bij een particulier, en je hebt paspoort bij, dan mag je als particulier met een gehuurde trailer toch gewoon het dier ophalen? Ik vind het lijstje dat ikke opsomt nogal van de pot gerukt voor een particulier, waarom moet dat allemaal?

Poosje81
Berichten: 21234
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:37

foxy80 schreef:
Ik denk nu vast echt als leek, maar als je als particulier gekocht hebt bij een particulier, en je hebt paspoort bij, dan mag je als particulier met een gehuurde trailer toch gewoon het dier ophalen? Ik vind het lijstje dat ikke opsomt nogal van de pot gerukt voor een particulier, waarom moet dat allemaal?


Nope, niet de grens over.

SjonnieZ

Berichten: 2441
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:40

foxy80 schreef:
Ik denk nu vast echt als leek, maar als je als particulier gekocht hebt bij een particulier, en je hebt paspoort bij, dan mag je als particulier met een gehuurde trailer toch gewoon het dier ophalen? Ik vind het lijstje dat ikke opsomt nogal van de pot gerukt voor een particulier, waarom moet dat allemaal?



Helaas regelgeving…verzonnen door een stel ambtenaren vanachter hun bureau.
De regelgeving verschilt ook nog per land door allerlei extra afspraken. België kent verzachtende maatregelen als je daar een dagje gaat rijden. Duitsland (nog) niet.

Officieel is het zo dat als ik een ritje met m’n paard ga maken in de Nederlands / Duitse grensstreek ik vooraf moet laten keuren.
Een adres op moet geven waar ik heen ga???? Boom 344???
Voor “vertrek” uit Duitsland weer moet laten keuren en dan de grens te paard over kan.
In Duitsland heb ik dan aanvullend ook nog een gele plakette (vergunning) nodig.

Waarom gemakkelijk als het moeilijk kan.
Er wordt overigens nog niet veel gecontroleerd.

SjonnieZ

Berichten: 2441
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:42

TS ik zou even met Gelissen transport overleggen. Naast dat het een kundig transporteur is, geven zij ook goed advies.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:42

SjonnieZ schreef:
foxy80 schreef:
Ik denk nu vast echt als leek, maar als je als particulier gekocht hebt bij een particulier, en je hebt paspoort bij, dan mag je als particulier met een gehuurde trailer toch gewoon het dier ophalen? Ik vind het lijstje dat ikke opsomt nogal van de pot gerukt voor een particulier, waarom moet dat allemaal?



Helaas regelgeving…verzonnen door een stel ambtenaren vanachter hun bureau.
De regelgeving verschilt ook nog per land door allerlei extra afspraken. België kent verzachtende maatregelen als je daar een dagje gaat rijden. Duitsland (nog) niet.

Officieel is het zo dat als ik een ritje met m’n paard ga maken in de Nederlands / Duitse grensstreek ik vooraf moet laten keuren.
Een adres op moet geven waar ik heen ga???? Boom 344???
Voor “vertrek” uit Duitsland weer moet laten keuren en dan de grens te paard over kan.
In Duitsland heb ik dan aanvullend ook nog een gele plakette (vergunning) nodig.

Waarom gemakkelijk als het moeilijk kan.
Er wordt overigens nog niet veel gecontroleerd.


Je meent het -O-

SjonnieZ

Berichten: 2441
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:49

Yep… er is bij het opstellen van de regelgeving niet gedacht aan de recreant.
Zelfde geldt voor weekjes weg naar Duitsland of een ander land. Ook dan moet je in voor de terugweg keuren.

Heb je een FEI ingeschreven paard dan is het allemaal weer eenvoudiger want dan kun je een 60 dagen kaart aanvragen.

Voor België is er dus een oplossing voor de rest nog niet.

rien10
Berichten: 14964
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Transport veulen vanuit België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:02

En als je nu een paard oplaad, de grens oversteekt en op z'n nieuwe adres op stal zet? Wat gebeurt er dan?
Ik schat in; niks.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:07

Dan kan hij niet zomaar op het nieuwe UBN nummer gezet worden, de RVO moet hem in het systeem invoeren in Nederland en daar willen ze het oude UBN nummer voor hebben.

Ikke legt het wel goed uit hoe het moet, maar ik vind het voor iemand die het nooit doet en niet in de materie is ingevoerd toch een hele klus.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:16

Je mag vanuit NL gewoon de grens over naar Belgie zonder die papieren en ook weer terug.
Duitsland moet je wel keuring voor aanvragen en als je binnen 10 dagen terug gaat heb je verder niks nodig.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:53

Jet schreef:
Dan kan hij niet zomaar op het nieuwe UBN nummer gezet worden, de RVO moet hem in het systeem invoeren in Nederland en daar willen ze het oude UBN nummer voor hebben.

Ikke legt het wel goed uit hoe het moet, maar ik vind het voor iemand die het nooit doet en niet in de materie is ingevoerd toch een hele klus.


UBN?
RVO?