Paard word getest door politie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Paard word getest door politie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 19:56

Hoi,

Ik heb een vraag.

Het paard van mij en m'n ex staat te koop en de politie heeft interesse in hem. Ze zeggen zelf dat ze met 2 professionals komen kijken en dat iemand het paard dan moet voorrijden en dat ze er daarna zelf op gaan rijden. Daarna als hij bevalt, willen ze hem 2 weken op proef en ze zeggen zelf dat ze dan een rondje met hem gaan wandelen en uiteindelijk een buitenrit rijden met een ander paard erbij. Hiervoor moeten we een contract tekenen maar ik voel me bij dit idee echt totaal niet lekker.

We weten dus gewoon dat het niet zomaar een rondje stappen aan een touwtje zal zijn en ook niet zomaar een buitenrit want een politiepaard moet tenslotte in gevaarlijke situaties kunnen lopen en wel meewerken, daar zoekt de politie ook op, cool in het hoofd, dat hebben ze zelf aangegeven. We denken zelf dat ze met hem een flinke schriktraining gaan doen 2 weken lang en hem tot het uiterste gaan testen wat hij nou eng vind en wat niet.

Ook hebben we verhalen gehoord dat de politie met het contract het paard dus eigenlijk al koopt en het van hun is, en ze pas betalen als ze hem goedkeuren. Zo niet dan gaat hij naar de slacht, dat is ons verteld(niet door de politie zelf).

Een andere mogelijkheid is als het bovenste niet klopt dat je niet weet hoe je paard in welke staat terug komt. Het kan zomaar zijn dat hij dan getraumatiseerd is of dat je niet het paard kwa gedrag terug krijgt wat je dus meegegeven hebt.

We twijfelen dus enorm. Ook het verblijf van 2 weken op een andere stal die niet in Zeeland ligt, maar in Boxtel bevalt ons niet.

Aan de andere kant is de politie wel bereid om veel te betalen als het paard goedgekeurd wordt door hun.

We hebben dus veel te overwegen maar vinden de keuze erg lastig. We willen het liefste dat ons paard gewoon een goed thuis krijgt maar we willen hem zeker niet verpesten. We hebben ook niet echt het idee dat de politie bereid is om het paard gewoon bij ons te laten staan en dat er elke dag 2 weken lang mensen met hem werken bij ons op stal en in de rijbak.

Wat zouden jullie doen? En zijn er andere mensen die benaderd zijn door de politie omdat ze interesse hadden in je paard? En hoe hebben jullie dit ervaren? Ik ben ook erg benieuwd naar negatieve ervaringen van mensen met de politie toen zij hun paard aan de politie wilde verkopen, maar het paard vervolgens werd afgekeurd, of in welke staat jullie het paard terug kregen. Klopt het dat de politie met een contract van hun dus eigenlijk het paard al koopt en als hij niet bevalt in die 2 weken dat het paard naar de slacht gaat? En als dit niet zo is en je krijgt het paard terug, maar hij is getraumatiseerd, wat zijn dan je rechten?

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Earth

Berichten: 7988
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard word getest door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:00

Als je er geen goed gevoel bij hebt is het simpel,, gewoon niet doen. De markt is goed genoeg voor de verkoop, dus er komt vast nog wel een verkoper voorbij waar je wel een goed gevoel bij hebt.

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 20:01

Earth schreef:
Als je er geen goed gevoel bij hebt is het simpel,, gewoon niet doen. De markt is goed genoeg voor de verkoop, dus er komt vast nog wel een verkoper voorbij waar je wel een goed gevoel bij hebt.


Nou, ik wil gewoon ervaringen van mensen horen. Ik zeg geen nee maar ook geen ja momenteel.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23573
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:01

Mijn paard is indertijd getest door de politie.

Kwamen met 2 agenten rijden, eerst voorrijden in alle gangen en daarna gingen zij erop. Toen wat schrikoefeningen (parasol, zeil, ratel alles netjes rustig aan).
Ze hebben hem keurig opgehaald en na 2 weken bleek hij niet geschikt en hebben ze hem weer keurig afgeleverd. Hij zag er prima uit en geen tekenen dat ie tot de draad was uitgeprobeerd hoor.

Zou het zo weer doen

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 20:06

Polly schreef:
Mijn paard is indertijd getest door de politie.

Kwamen met 2 agenten rijden, eerst voorrijden in alle gangen en daarna gingen zij erop. Toen wat schrikoefeningen (parasol, zeil, ratel alles netjes rustig aan).
Ze hebben hem keurig opgehaald en na 2 weken bleek hij niet geschikt en hebben ze hem weer keurig afgeleverd. Hij zag er prima uit en geen tekenen dat ie tot de draad was uitgeprobeerd hoor.


Zou het zo weer doen


Heb je ook gehoord wat ze met hem gedaan hebben en waarom hij niet geschikt was?

Fitzroy

Berichten: 25205
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:09

Ik wilde mijn paard verkopen aan de politie. Man kwam rijden, vlag over zijn hoofd, over straat draven en het was klaar. Opgehaald voor 3 weken op proef, maar na 2 weken werd ik al gebeld dat hij gekeurd was en hij verhuisde naar de Koninklijke Stallen.
Ik had er geen problemen mee, maar als jij je er niet goed bij voelt moet je het niet doen. Het lijkt me logisch dat ze hem daar uit willen testen en niet bij jou thuis. Ze mishandelen hem echt niet. Kijken gewoon hoe hij overal op reageert.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23573
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:12

Replica1233 schreef:
Polly schreef:
Mijn paard is indertijd getest door de politie.

Kwamen met 2 agenten rijden, eerst voorrijden in alle gangen en daarna gingen zij erop. Toen wat schrikoefeningen (parasol, zeil, ratel alles netjes rustig aan).
Ze hebben hem keurig opgehaald en na 2 weken bleek hij niet geschikt en hebben ze hem weer keurig afgeleverd. Hij zag er prima uit en geen tekenen dat ie tot de draad was uitgeprobeerd hoor.


Zou het zo weer doen


Heb je ook gehoord wat ze met hem gedaan hebben en waarom hij niet geschikt was?



Nee weet niet wat ze gedaan hebben maar zou solo niet stevig genoeg in z'n schoenen staan. Hij was nadien nog even mak en lief als altijd en ik heb er het volste vertrouwen in dat ze geen rare dingen uithalen

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:15

Naast de nuttige reacties die je al hebt gekregen zou ik de politie zelf contacten en je twijfels aan ze voorleggen. Je moet je er inderdaad wel goed bij voelen en met vertrouwen je paard kunnen 'meegeven'.

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard word getest door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:18

Wat iedereen zegt.. Je moet er zelf goed bij voelen. Sommigen vinden het hele politiepaard niet oké en dan snap ik dat die personen hun paard niet verkopen aan de politie. Er wordt nou eenmaal veel van die paarden verwacht

tamary

Berichten: 29278
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:21

Politie heeft er geen enkel belang bij om een paard kapot te rijden/trainen. Goede paarden groeien niet aan een boom, er zit naast juiste basis aan gezondheid en karakter heel veel uur werk in en zo'n dier heel houden zodat die 15+ jaar het werk aan kan is juist een heel waardevolle investering.

suffie
Berichten: 5724
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard word getest door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:34

Ze hebben mijn NIET zadelmakke ruin vorig jaar ook bekeken en geprobeerd met grondwerk.
We werden het uiteindelijk niet eens over de prijs, maar dit is wat ze 'boden' op dat moment. Twee weken op proef onder contract dat hij volledig op hun risico meeging. Mocht er in de tussentijd iets gebeuren, dan kreeg ik alsnog het aankoopbedrag. Zou hij blijven, dan zouden zij hem volledig keuren incl RX en bij goedkeuring overnemen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Paard word getest door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:58

Paard van iemand die ik ken is ook 2 weken op proef geweest en daarna terug gekomen. Hij was niet koel genoeg. Paard was erna nog precies hetzelfde als ervoor. Zij heeft het als goede ervaring ervaren.

Maar zoals bij alle verkopen is jouw gevoel het belangrijkst. Dat moet gewoon goed zitten. Denk echt niet dat ze paarden kapot rijden, want dat moeten ze dat zelf ook weer opknappen als ze je paard wel houden. Daar schieten zij ook niets mee op.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:00

Ik weet niet waar ts de informatie vandaan haalt maar deze klopt niet.

Nieuwe paarden worden in alle rust opgeleid en hoeven echt niet binnen twee weken volledig op straat mee te lopen, daar gaat echt een flinke tijd overheen waarbij het werk stapje voor stapje wordt opgebouwd. Ze gaan eerst mee op rustige surveillance ritjes, als dat goed gaat stapje verder etc. Uiteindelijk zullen ze zwaardere diensten draaien maar daar krijgen ze echt de tijd voor.
Ze hebben er zelf namelijk ook niet aan als het paard trauma’s oploopt, het is hartstikke moeilijk om geschikte paarden te vinden, degene die ze vinden houden ze graag goed en gezond.

Ook gaan ze niet naar de slacht als het niet lukt, werkt het niet tijdens de proeftijd gaan ze terug, gaat het daarna uiteindelijk niet gaan ze naar een goed huisje. De meeste paarden kunnen ze tot hun pensioen inzetten en dan gaan ze naar een rusthuis.

EllyC

Berichten: 8158
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:09

Ik denk dat je juist heel blij moet zijn dat je paard bij serieuze professionals terecht komt.

Net als een agent wordt een politie paard in training ook niet gelijk in het diepe gegooid en tot het uiterste getest.
Daarnaast weet je dat hij bij goedkeuring een super fijn leven krijgt met genoeg beweging, top verzorging en indien hij met pensioen gaat regelen ze dat ook goed.

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 21:16

ingvdh schreef:
Ik weet niet waar ts de informatie vandaan haalt maar deze klopt niet.

Nieuwe paarden worden in alle rust opgeleid en hoeven echt niet binnen twee weken volledig op straat mee te lopen, daar gaat echt een flinke tijd overheen waarbij het werk stapje voor stapje wordt opgebouwd. Ze gaan eerst mee op rustige surveillance ritjes, als dat goed gaat stapje verder etc. Uiteindelijk zullen ze zwaardere diensten draaien maar daar krijgen ze echt de tijd voor.
Ze hebben er zelf namelijk ook niet aan als het paard trauma’s oploopt, het is hartstikke moeilijk om geschikte paarden te vinden, degene die ze vinden houden ze graag goed en gezond.

Ook gaan ze niet naar de slacht als het niet lukt, werkt het niet tijdens de proeftijd gaan ze terug, gaat het daarna uiteindelijk niet gaan ze naar een goed huisje. De meeste paarden kunnen ze tot hun pensioen inzetten en dan gaan ze naar een rusthuis.


Hoe weet jij dit allemaal? Ben wel benieuwd. Een kennis van de ouders van mijn ex had dat gezegd dat paarden naar de slacht zouden gaan als ze niet bevallen en hij is nog van jou. Maar wist niet of dit waar was.

Janneke2

Berichten: 23011
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:16

1 April...!

(De politie die een paard koopt, niet betaalt en dan naar de slacht brengt - dat soort zaken zijn gelukkig verboden bij de wet.)


Wel is het zo, dat de politie op proef koopt.
Een en ander komt netjes op papier, ivm het werk wordt het dier beslagen. En tja : buitenritten, mensenmassa's en schriktraining. Om te kijken of het dier echt geschikt is als politiepaard.
Zo nee, gaat het dier gewoon terug, zoals contractueel vastgelegd.

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 21:20

Janneke2 schreef:
1 April...!

(De politie die een paard koopt, niet betaalt en dan naar de slacht brengt - dat soort zaken zijn gelukkig verboden bij de wet.)


Wel is het zo, dat de politie op proef koopt.
Een en ander komt netjes op papier, ivm het werk wordt het dier beslagen. En tja : buitenritten, mensenmassa's en schriktraining. Om te kijken of het dier echt geschikt is als politiepaard.
Zo nee, gaat het dier gewoon terug, zoals contractueel vastgelegd.


Dus hij wordt beslagen terwijl hij nog van mij is?

Anoniem

Re: Paard word getest door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:23

Lijkt me stug dat ze er zonder jouw toestemming ijzers onder slaan, maar echt, TS, overleg het met de politie. Je kunt hier op Bokt wel alle als, dan, eenhoorns, regenboogjes en zonnestraaltjes langs willen gaan, maar de enigen die je een definitief antwoord op je vragen kunnen geven, zijn de mensen van de politie.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:26

Je zou kunnen vragen of je bij het trainen cq testen een keer aanwezig mag zijn… dan kun je het met eigen ogen zien. Je kunt er echt wel vanuit gaan dat ze met respect omgaan met je paard hoor. Het vinden van goede paarden is lastig en ze weten daar echt wel wat ze doen…

Mocht je meer willen weten en met iemand contacten die jaren bij de beredenen heeft gewerkt kan ik je helpen..

Jennyxx

Berichten: 3045
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:28

De vraag is misschien ook of jij een leven als politiepaard bij hem vindt passen. Ik zou dat zelf niet willen voor mijn paard.

PSvanLot

Berichten: 10187
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:28

Janneke2 schreef:
1 April...!

(De politie die een paard koopt, niet betaalt en dan naar de slacht brengt - dat soort zaken zijn gelukkig verboden bij de wet.)


Wel is het zo, dat de politie op proef koopt.
Een en ander komt netjes op papier, ivm het werk wordt het dier beslagen. En tja : buitenritten, mensenmassa's en schriktraining. Om te kijken of het dier echt geschikt is als politiepaard.
Zo nee, gaat het dier gewoon terug, zoals contractueel vastgelegd.


Zo wordt er in de proefperiode helemaal niet om gegaan met het paard. Ze hoeven helemaal niet zoveel aan het paard te testen. Ze zijn er uitermate voorzichtig mee en het is totaal zinloos om het paard in een nieuwe omgeving meteen zo onder druk te zetten.
Ze zijn meer dan genoeg ervaren om paarden te kunnen testen met kleine oefeningen.

Ze hoeven ook helemaal niet super mak en koel in de kop te zijn, zo lang ze maar leerbaar zijn en geen paniek maken.

Heeft het paard iets langer nodig om te wennen, dan kan een proefperiode ook verlengt worden naar 3 weken als ze er wat in zien. Ze willen namelijk fijne paarden opleiden, niet paarden bang maken.

Replica1233
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 21:29

Janneke2 schreef:
1 April...!

Wel is het zo, dat de politie op proef koopt.


Kijk dit bedoel ik dus, zij beschouwen het paard dan als gekocht maar ze hebben niet betaald en doen er dan dingen mee zoals beslagen terwijl het paard gewoon nog steeds van mij is en ik wil niet dat mijn paard beslagen wordt. Dus dan zit ik met de kosten. Als iemand betaald heeft dan moet hij of zij zelf weten wat er met het paard word gedaan maar niet betaald=niet gekocht en tot die tijd beslissen wij erover. Dat beslagen zie ik niet echt zitten, ik zie verhalen die het dan weer aantrekkelijker maken maar dit verhaal brengt me toch weer aan het twijfelen.

PSvanLot

Berichten: 10187
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:30

Replica1233 schreef:
Janneke2 schreef:
1 April...!

Wel is het zo, dat de politie op proef koopt.


Kijk dit bedoel ik dus, zij beschouwen het paard dan als gekocht maar ze hebben niet betaald en doen er dan dingen mee zoals beslagen terwijl het paard gewoon nog steeds van mij is en ik wil niet dat mijn paard beslagen wordt. Dus dan zit ik met de kosten. Als iemand betaald heeft dan moet hij of zij zelf weten wat er met het paard word gedaan maar niet betaald=niet gekocht en tot die tijd beslissen wij erover. Dat beslagen zie ik niet echt zitten, ik zie verhalen die het dan weer aantrekkelijker maken maar dit verhaal brengt me toch weer aan het twijfelen.


Vraag me af hoe je erbij komt dat het paard beslagen wordt... Ik denk dat je beter contact op kunt nemen met de politie zelf...

Hetwaszoiets
Berichten: 97
Geregistreerd: 05-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:31

Hi TS.

Ook hier een paard dat door de politie is getest voor aankoop.

Ik heb het juist als erg prettig ervaren.
Hij is inderdaad daar op proef geweest, uiteindelijk is hij niet aangekocht omdat hij in solo acties voor hen te twijfelachtig bleef.

Voor mij herkenbaar, op de grond of achter een ander kijkt hij nergens naar maar alleen rijdend kon hij ook voor de test soms iets onzeker worden.

Wat ik erg prettig heb ervaren je dat ik een uitgebreide uitleg kreeg waarom hij het niet geworden was. Maar nog belangrijker is dat hij eigenlijk nog meer bomproef teruggekomen is dan dat hij heen gegaan is.

Hij is dan uiteindelijk ook verkocht aan een gezin met jonge kinderen en ik krijg nog geregeld een foto van kleine meisjes op een groot paard (want dat was hij) die stoere dingen doen. Echt een familie paard voor hen.

Ik had het net zo ok gevonden als hij naar de politie was gegaan.

Maar terugkomend op jouw vraag. Ik heb het alleen maar als fijn ervaren dat zij mijn paard hebben getest. Alles is erg professioneel en hij kwam ook top verzorgd weer terug.

Hij had bij mij al voor ijzers en zij hebben er niets anders mee gedaan in die twee weken.

Voor mij was het fijner dan menig particulier die kwam kijken en ik maar op zijn blauwe ogen moest geloven dat hij een fijn plekje zou krijgen. Bij de politie wist ik in ieder geval waar ik aan toe was.

Succes met de beslissing.

En ps. Dat slachten lijkt mij een fabeltje want dat zou zelfs rechtsgeldig helemaal niet mogen.

Fair
Berichten: 3568
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:32

Ik zou gewoon je zorgen delen met de kopende partij. Zij kunnen 10x beter je vragen beantwoorden. Over het algemeen gaat de politie super zorgvuldig met zijn paarden om.