Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Icecrystal schreef:Bij de verkoop van paarden krijg ik regelmatig de vraag; 'Mag het paard volledig gekeurd worden?'
Ik vraag me af of er mensen zijn die hier 'nee' op antwoorden en wat daar dan de reden van is?
Ik heb het gevoel dat wanneer ik 'nee' zeg tegen een röntgen keuring, er mensen zijn die gelijk denken dat er iets aan de hand is met het paard.
Voor een verkoper is het uiteraard altijd makkelijker als iemand dit niet volledig wil, maar suggereer je met een 'nee' op deze vraag direct dat er iets aan de hand is? (Dit weet je natuurlijk nooit als het paard niet op de foto is geweest).
Waarom zou jij wel of niet akkoord gaan met volledig keuren? En als je deze vraag stelt en een 'nee' krijgt, ga je er dan meteen vanuit dat er iets mis is?
Brand los!
Babootje schreef:Bij mij gaat het feest al niet door als ik niet iets kan afspreken over de keuringskosten.![]()
Het is nog steeds zo (in ieder geval bij de betere handelaar) dat de keuringskosten voor de verkoper zijn.
Het is voor mij ook geen vraag of het dier (volledig) gekeurd mag worden. Ik koop er gewoon niet 1 zonder keuring.
Ayasha schreef:Ik verkoop niet. Maar ik heb klinische keuringen (buigproeven) inmiddels al vaak genoeg zien mis gaan dat ik er geen probleem mee zou hebben als ze röntgen willen keuren maar geen buigproeven.
Icecrystal schreef:Dat is eigenlijk juist mijn vraag. Blijkbaar wordt het niet altijd toegestaan. Anders wordt de vraag niet gesteld.
Babootje schreef:Een klinische keuring is net zo belangrijk als foto's (zo niet belangrijker) en daar horen buigproeven ook bij.
Buigproeven zijn ervoor om blessures in de weke delen (pezen en banden) op te sporen. Die zie je bij een RX keuring natuurlijk niet. Ik ken het verhaaltje ook dat buigproeven "mis" zouden gaan eigenlijk ook alleen van verkopers kant. Dat kan namelijk vrijwel niet. Meestal is er dan toch wat aan de hand. Hoeft niet altijd ernstig te zijn. Paard kan zich dan ook hebben verstapt in de wei of zo. Vaak krijg je dan het advies na een paar weken nog een keertje te kijken.
Dus als de verkoper geen buigproeven wil laten doen is dat ook een reden om maar gauw verder te kijken.
Ayasha schreef:Ik ben geen verkoper.heb wel wat keuringen gezien waar ik koper noch verkoper was. Frappant dat de blessure dan ontstaat na de buigproef. Niet toen ie van de weide kwam. En dan liet je de mijne maar mooi staan. Maar daar werd geen buigproef op gedaan door een DA waarvan ik de deskundigheid niet ken.
DuoPenotti schreef:Als ik naar een paard zou gaan kijken en dan een nee zou krijgen zou ik omdraaien.
Ik stam nog uit de tijd dat bij aan negatief koop advies de keuringskosten voor de verkoper zijn.
Bij positief advies kosten voor de koper.
Dat gaf ook al wat zekerheid dat de verkoper achter zijn paard stond betreft gezondheid.
Tegenwoordig is het meestal al zo dat keuren voor de koper is, wat de uitslag ook is.
Dus geen enkel risico voor de verkoper.
Als ik dan een nee zou krijgen zou ik omdraaien.
Als verkoper zou ik een keuring dus prima vinden, ik wil een eerlijk paard verkopen.
Wel wil ik bij de keuring aanwezig zijn.
freedomshet schreef:Ik heb mijn shetlander al een tijd terug verkocht.
toen vroeg iemand of ze gekeurd mocht worden.
Daar heb ik nee opgezegd, ik wist dat er grote kans was dat ze er toch niet doorheen zou komen omdat ze op de achterhand scheef liep(had ze verder geen last van als ze niet intensief getraint word).
Mentaal had haar dit ook niet goed gedaan(was vroeger mishandelt en echt nog schuw).
Deze hebben toen indd afgehaakt wat ik snap, maar voor die pony vond ik het niet diervriendelijk om te doen.
Als ik nu mijn rijpaard zou verkopen mag ie vanzelfsprekend volledig gekeurd worden . (al gaat die echt niet weg)