Help!!! Pony weer terugbrengen naar vorige eigenaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_299

Help!!! Pony weer terugbrengen naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 11:36

Goedemorgen,

Al een tijdje ben ik enorm in dubio wat betreft het houden van mijn haflinger pony. Ik zit er erg over na te denken om haar weer terug te geven aan de vorige eigenaresse, alleen weet ik nog niet of ik hier 100% goed aan doe.

Ten eerste is het geen wat ik graag doe (buitenritten maken in het bos). Dit hoeft niet perse in draf of galop, alleen is het wel mijn ideaalbeeld om soms een lekkere sprintje te maken. Helaas is er bij mijn Haflinger sinds eind vorig jaar artrose geconstateerd in haar rechter voorbeen in de kogel. Uitsluitend kreeg ik ook nog het bericht dat het hoogstwaarschijnlijk in haar achterbenen zit (linksvoor zit ook artrose in de kogel sinds 2013). De DA gaf als advies dat het eventueel wel mogelijk is op goede dagen stapritjes te maken en/of eventueel een drafritje erbij, maar dat ik er niet te veel van moest gaan verwachten.

Nu is het daadwerkelijke probleem niet dat ik geen ritjes meer kan maken wat ik graag voor ogen had dagritten, strandritten etc. (natuurlijk is het wel een hele inlevering en vind ik het ontzettend jammer dat ik niet alles eruit kan halen wat ik zó graag wil) alleen wat mij nog meer laat twijfelen is dat ik probeer om met haar een stapritje te maken (aan de hand) naar het bos toe, dat mevrouw verlatingsangst krijgt tegenover haar kuddegenoot. Ik heb vorige week een helse tocht gehad met het continue in toom proberen te houden, aan een ontzettende drukke 80 weg. Het zweet brak me aan alle kanten uit, omdat het ontzettend fout had af kunnen lopen. Het komt er dus op neer dat ik nu niet alleen met haar op pad kan (zelfs niet belast). Conclusie, als ik met haar alleen op pad wil, dan moet ik eerst werken aan ons vertrouwensband (blijkbaar). Ik merk dat ik hier gewoon niet heel erg trek in heb. Vooral omdat ik weet dat ik niet alles meer met haar kan doen en ook omdat het me allemaal wat te moeilijk wordt. Aan de andere kant vind ik het ook niet eerlijk om haar door deze redenen weer terug te brengen naar haar vorige eigenaresse. En wil ik ook niet te snel opgeven doordat er bepaalde dingen niet lopen zoals ik dat voor ogen heb.

Ter aanvulling

Ik heb haar sinds augustus als lease pony. In December heb ik met de eigenaresse overlegd (vanwege de artrose ) en hebben wij de keuze gemaakt dat ze bij mij mocht blijven en dat ik geen leasekosten meer hoef te betalen en dat ze dus officieel van mij is. Aangezien ik wel een band met haar heb en haar liever niet weer wil laten verhuizen heb ik dus gekozen om haar te houden. Als afspraak is er toen gemaakt dat de pony altijd weer terug gebracht mag worden naar haar. Iedereen verklaarde mij als gek om haar toentertijd te houden. Aangezien het niet “mijn” probleem was omdat het toen nog mijn lease pony wasen ik voor de rest niks meer kan met een weidemaatje/licht stapwerk. Ik heb toen gekozen om voor haar te kiezen, alleen merk ik dat de puf er wat uit is, doordat ik nu en niet met haar kan rijden/wandelen en dat ons vertrouwensband dusdanig nog niet voldoende goed is om met haar überhaupt alleen op pad te gaan.

Wat is reeel?
Laatst bijgewerkt door ilse_299 op 06-03-21 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Re: Help!!! Pony weer terugbrengen naar vorige eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:39

Wil de oud eigenaar het dier uberhaupt terug hebben dan?

Ze zal hem met een reden verkocht hebben... en ik kan mr voorstellen dat je er niet op zit te wachten om een kapot dier terug te nemen...

Hoe lamg heb je het dier al? En heb je particulier gekocht of bij een bedrijf?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:40

Hoe lang heb je haar al?
Heb je afgesproken dat ze bij verkoop terug kan of hoe moet ik dat opvatten?

Als jij niet echt een band hebt met het paard, want lees nergens dat je dat wel hebt, zou ik hem terug doen.

Hou wel voor ogen, een paard is geen fiets dat als die kapot is je die aan de kant zet....

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:40

Hoe lang heb je deze pony? En heb je haar gekregen of gekocht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:42

Mss lees ik erover heen maar hoe lang heb je de pony? Wil je oude eigenaar haar überhaupt terug?

Als je haar net gekocht hebt en de artrose was niet bekend dan zou je haar terug kunnen brengen. Ik neem aan dat je haar hebt laten keuren? Maar als je het dier al langer hebt dan vind ik haar weg doen wel de makkelijkste weg. Het is zoals gezegd geen fiets. Als je dieren koopt moet je je verantwoordelijkheid nemen als eigenaar

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:48

Was er al bekend dat ze artorse had? Hoe lang heb je de pony al?

Eind vorig jaar is inmiddels wel 3 maanden verder, dus ik vind eigenlijk niet dat je dat nog kunt maken :o
Tenzij je er afspraken over hebt gemaakt met de vorige eigenaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:50

ilse_299 schreef:
Goedemorgen,

Al een tijdje ben ik enorm in dubio wat betreft het houden van mijn haflinger pony. Ik zit er erg over na te denken om haar weer terug te geven aan de vorige eigenaresse, alleen weet ik nog niet of ik hier 100% goed aan doe.

Ten eerste is het geen wat ik graag doe (buitenritten maken in het bos). Dit hoeft niet perse in draf of galop, alleen is het wel mijn ideaalbeeld om soms een lekkere sprintje te maken. Helaas is er bij mijn Haflinger sinds eind vorig jaar artrose geconstateerd in haar rechter voorbeen in de kogel. Uitsluitend kreeg ik ook nog het bericht dat het hoogstwaarschijnlijk in haar achterbenen zit (linksvoor zit ook artrose in de kogel sinds 2013). De DA gaf als advies dat het eventueel wel mogelijk is op goede dagen stapritjes te maken en/of eventueel een drafritje erbij, maar dat ik er niet te veel van moest gaan verwachten.

Nu is het daadwerkelijke probleem niet dat ik geen ritjes meer kan maken wat ik graag voor ogen had dagritten, strandritten etc. (natuurlijk is het wel een hele inlevering en vind ik het ontzettend jammer dat ik niet alles eruit kan halen wat ik zó graag wil) alleen wat mij nog meer laat twijfelen is dat ik probeer om met haar een stapritje te maken (aan de hand) naar het bos toe, dat mevrouw verlatingsangst krijgt tegenover haar kuddegenoot. Ik heb vorige week een helse tocht gehad met het continue in toom proberen te houden, aan een ontzettende drukke 80 weg. Het zweet brak me aan alle kanten uit, omdat het ontzettend fout had af kunnen lopen. Het komt er dus op neer dat ik nu niet alleen met haar op pad kan (zelfs niet belast). Conclusie, als ik met haar alleen op pad wil, dan moet ik eerst werken aan ons vertrouwensband (blijkbaar). Ik merk dat ik hier gewoon niet heel erg trek in heb. Vooral omdat ik weet dat ik niet alles meer met haar kan doen en ook omdat het me allemaal wat te moeilijk wordt. Aan de andere kant vind ik het ook niet eerlijk om haar door deze redenen weer terug te brengen naar haar vorige eigenaresse. En wil ik ook niet te snel opgeven doordat er bepaalde dingen niet lopen zoals ik dat voor ogen heb.

Wat is reeel?

Hoe lang heb je de pony? Is de gekeurd bij aankoop? Heb je afspraken over terug verkopen gemaakt met de vorige eigenaar?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:54

ilse_299 schreef:
Conclusie, als ik met haar alleen op pad wil, dan moet ik eerst werken aan ons vertrouwensband (blijkbaar). Ik merk dat ik hier gewoon niet heel erg trek in heb.

Dit ga je met ieder paard hebben. Geen enkel paard zal doodmak langs je blijven lopen op een 80-weg als je niet wilt investeren in een vertrouwensband.
Ik zou je huidige paard terug doen als dat kan en het voorlopig even houden bij bijrijd- of leasepaarden. Dan kan je vandaaruit ervaring opdoen en verkennen of een eigen paard zoveel meerwaarde heeft.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 11:54

Neon schreef:

Ze zal hem met een reden verkocht hebben... en ik kan mr voorstellen dat je er niet op zit te wachten om een kapot dier terug te nemen...

Ik zal mijn advertentie even aanpassen. Ik heb haar sinds augustus als lease pony. In December heb ik met de eigenaresse overlegd (vanwege de artrose ) en hebben wij de keuze gemaakt dat ze bij mij mocht blijven. Aangezien ik wel een band met haar heb en haar liever niet weer wil laten verhuizen. Als afspraak is er toen gemaakt dat de pony altijd weer terug gebracht mag worden naar haar. Iedereen verklaarde mij als gek om haar toentertijd te houden. Aangezien het niet “mijn” probleem was en ik voor de rest niks meer kan met een weidemaatje/licht stapwerk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:55

Ook bij mij de vraag,heb je haar gekocht ,of in bruikleen of zo?En wat was er afgesproken? Hoe lang heb je haar al? Als de vorige eigenaar haar wil terughebben dan zou ik het doen in jouw geval,omdat je duidelijk niet meer tevreden bent met de pony en dat is voor een pony ook niet leuk.Die moet een baasje hebben die blij met hem is.Anders is het geen match.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:55

Als het een lease pony is zou ik haar inderdaad terug brengen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:59

ilse_299 schreef:
Neon schreef:

Ik zal mijn advertentie even aanpassen. Ik heb haar sinds augustus als lease pony. In December heb ik met de eigenaresse overlegd (vanwege de artrose ) en hebben wij de keuze gemaakt dat ze bij mij mocht blijven. Aangezien ik wel een band met haar heb en haar liever niet weer wil laten verhuizen. Als afspraak is er toen gemaakt dat de pony altijd weer terug gebracht mag worden naar haar. Iedereen verklaarde mij als gek om haar toentertijd te houden. Aangezien het niet “mijn” probleem was en ik voor de rest niks meer kan met een weidemaatje/licht stapwerk.

Okay dat had ik nog niet gezien.Ze kan dus alleen nog maar als weidemaatje eigenlijk.Heb je die band met haar,die je eerst deed besluiten dat ze bij jou kon blijven,nu niet meer dan?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:00

ilse_299 schreef:
Neon schreef:

Ik zou haar terug geven aan de vorige eigenaar en op zoek gaan naar een paardje waar je wel gelukkig van wordt. Zo te horen zal ze bij de vorige eigenaar ook geen heel slecht leven hebben?

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 12:05

ilse_299 schreef:
Neon schreef:

Okay dat had ik nog niet gezien.Ze kan dus alleen nog maar als weidemaatje eigenlijk.Heb je die band met haar,die je eerst deed besluiten dat ze bij jou kon blijven,nu niet meer dan?

Minder, vanaf het begin heb ik eigenlijk al wat moeilijkheden met haar. Dit uitte zich in heel agressief reageren naar mij (steigeren, gericht met de billen naar mij toe etc) ik heb er toentertijd een gedrags therapeut bij gehaald en zij gaf aan dat ze dit gedrag vertoond omdat ze meerdere malen als lease pony is aangeboden en veel door Penny houders is gehouden. Dus gewoon niet goed opgevoed. Ik ben maanden met haar bezig geweest en toen ging het eigenlijk een stuk beter, ik kon met haar alleen op pad naar het bos en ze stelde zich meer aanhankelijker op. Destijds heb ik dus die keuze gemaakt vanuit de band die we toentertijd hadden. Sindsdien heb ik haar verhuist iets verderop en staat ze met nog een andere pony en is haar gedrag weer omgeslagen. Voor nu vind ik het financieel ook lastiger om er weer een gedragstherapeut erbij te halen. Aangezien mijn pony fysiek ook niet veel kan. Dus het vechten heb ik continue gedaan vanaf het begin dat ik haar leasde, nu na een dik half jaar is de rek er wat uit..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:09

Nou meid,je hebt het grote voordeel dat het een leasepony is en geen gekochte pony. Leasen kun je gewoon mee stoppen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:10

Nu met je aanvullende berichten zou ik zeggen, terug brengen.
Betreft karakter past ze al niet bij jou en nu ook nog de artrose.
Dat is het voordeel van lease.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 12:18

DuoPenotti schreef:
Nu met je aanvullende berichten zou ik zeggen, terug brengen.
Betreft karakter past ze al niet bij jou en nu ook nog de artrose.
Dat is het voordeel van lease.

Klopt, alleen het verantwoordelijkheidsgevoel is gewoon enorm groot waardoor mijn twijfel er is! Enigszins voelt het alsof ik het niet kan maken tegenover haar. Anderzijds voelt het al vanaf het begin als een ware gevecht, alleen zijn de mogelijkheden van het rijden etc nu zo beperkt dat het loslaten misschien een beter alternatief is

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:34

Even vanuit mijn ervaring met artrose: het is sowieso een aflopende zaak. Als je nu al beperkt bent tot stapritjes op 'goede dagen' zal je de komende jaren steeds meer moeten oppassen, meer supplementen moeten geven om haar enigszins pijnvrij te houden en telkens gaan afwegen "kan het nog, of is inslapen beter".
Stilzetten op de wei (ik neem tenminste aan dat zij niet op stal staat) is voor een artrosepaard ook al geen oplossing.
En wanneer je niet eens lekker kunt wandelen met haar vanaf deze locatie, vraag jezelf dan af wie je een plezier doet met de huidige situatie.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:36

Maar je koos wel voor haar toen.....je had kunnen weten dat het als weidemaatje niet om een gebruikspaard ging!. Of je brengt haar terug of je houd op met zeuren en laat haar euthanaseren!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:38

Een lease paard als leaser laten inslapen, geen goed plan.

Ts het is niet jou paard dus niet jou verantwoording.
Heel rot nu, maar zou niet alles op mijn hals halen als leaser.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:40

Overleg met eigenaar & DA over 2 weken goede pijnstilling en kijken wat n.a.v. verschil dan de volgende stap zou moeten zijn. Slecht gedrag en zeker in de vorm van verzet kan net zo goed komen vanuit pijn als vanuit mens is niet relevant.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 12:52

kwita schreef:
Maar je koos wel voor haar toen.....je had kunnen weten dat het als weidemaatje niet om een gebruikspaard ging!. Of je brengt haar terug of je houd op met zeuren en laat haar euthanaseren!

Dit kan ik niet serieus nemen.. ik laat het voor de rest bij jou. :knuffel:

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:54

Ik zou 'm terugbrengen.
Het klinkt als 'n veredelde grasmaaier waar je niet meer actief mee kunt buiten rijden.
Laat 'n volgende pony/paard keuren zodat dit soort medische gebreken in elk geval boven water komen.

ilse_299

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 12:55

tamary schreef:
Overleg met eigenaar & DA over 2 weken goede pijnstilling en kijken wat n.a.v. verschil dan de volgende stap zou moeten zijn. Slecht gedrag en zeker in de vorm van verzet kan net zo goed komen vanuit pijn als vanuit mens is niet relevant.

Ze heeft al pijnstillers gehad, ze krijgt nu ter ondersteuning duivelsklauw maar heeft geen pijn in de weide. Alleen op het harde loopt ze gevoelig en belast wordt het te zwaar. Voor de rest kan ze gerust als weidemaatje dienen

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:57

Ik zou hem terugbrengen denk. Als de artrose nu al op zo'n punt is dat je alleen nog maar stapritjes kunt doen en als dat niet is wat jij wil, zal jij er niet gelukkig van worden.