Ik heb nu.. zo'n 2 maandjes geleden mijn eerste eigen paard aangeschaft. Bij de stal wezen proefrijden, super braaf.
Aan mij verkocht onder het mom van : Allround, braaf, leerpaard. Ook prima voor een wat onzekerdere ruiter.
10 jaar, super leuk dier. (En goedgekeurd! keuringsrapport heb ik in bezit)
Maar een volledig ander dier toen hij eenmaal bij ons op stal kwam, helemaal onder het zadel. Gewoonweg gemeen. Heeft inmiddels 3 ruiters afgeworpen, bokt alles aan elkaar. Zadel en hoofdstel zijn goed passend, paard is gezond.
In het begin dacht ik; nieuwe omgeving, nieuwe eigenaar. Uitproberen.
Dus ben veel vanaf de grond bezig gegaan, af en toe erop. Maar veel poetsen, wandelen, longeren. Bonding time.
Maar het wordt alleen maar erger.
Maar zeker niet voor een onzekere ruiter en ook geen leerpaard. Op het moment dat mijn vriendin erop stapt (die rijd al wat langer, gewend om jonge paarden in te rijden etc.)..nja die blijft zitten. Die heeft de nodige ervaring om hiermee om te gaan, is hem voor en blijft rustig zitten.
Maar menig ander ruiter (Waaronder ik zelf meerdermaals) heeft inmiddels zand gehapt.
Valt dit onder dwaling?
Ik heb haar bericht gedaan met hoe en wat, hierbij een filmpje toegevoegd van hoe hij zich onder het zadel gedraagt, en onder welke wijze zij hem aan mij verkocht heeft.
Antwoord luid; ik herken het gedrag niet en neem het paard niet terug.